Hoe zet je een complete harde schijf over naar een andere?

Started by -Freek-, December 22, 2006, 21:23:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik heb een computer die na een half jaar is vervangen door een andere omdat hij teveel herrie maakte (de hele kast trilde mee). Nu wil ik dus de harde schijf van de oude naar de nieuwe computer overzetten. Hoe kan ik dit het beste doen?

SpeedyAndré

Als de pc's veel verschillen dan zou ik de schijf niet 1 op 1 overzetten (met Ghost bijv.) omdat XP dan over z'n nek kan gaan (mist drivers en heeft verkeerde drivers van de oude pc).
Je kan wel de 'oude' schijf in de nieuwe pc erbij plaatsen en zien hoeveel Xp ervan kan lezen.
Ik ga er maar vanuit dat het om Xp gaat met beide pc's, meer info geef je niet  ::)
Ook verwacht ik dat je Xp al op de nieuwe pc hebt geïnstalleerd ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Quote from: SpeedyAndré on December 22, 2006, 21:32:04
Als de pc's veel verschillen dan zou ik de schijf niet 1 op 1 overzetten (met Ghost bijv.) omdat XP dan over z'n nek kan gaan (mist drivers en heeft verkeerde drivers van de oude pc).
Je kan wel de 'oude' schijf in de nieuwe pc erbij plaatsen en zien hoeveel Xp ervan kan lezen.
Ik ga er maar vanuit dat het om Xp gaat met beide pc's, meer info geef je niet  ::)
Ook verwacht ik dat je Xp al op de nieuwe pc hebt geïnstalleerd ....

André  8)
Ik heb idd een beetje weinig info gegeven. Alletwee de pc's draaien op dezelfde versie van Windows XP en los van de processor (de ene heeft 2x2,8 en de nieuwe 2x3 ghz) zijn de pc's volgens mij bijna 100% hetzeflde.

SpeedyAndré

Ze zijn pas vergelijkbaar als ze hetzelfde merk en model  moederbord erin hebben, een videokaart mag wat verschillen, die krijg je wel aan de praat.
Je kan het natuurlijk ook uitproberen, gebruik de oude HDD in de nieuwe pc en kijk hoever hij komt met opstarten.
Lukt het helemaal niet (BSOD) dan kan je de oude HDD in de nieuwe pc erbij stoppen (let op master en slave jumpers op de HDD's).
De oude HDD zie je als extra drive letters als hij goed herkend wordt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Ik ben nogal een leek op pc-gebied, dus termen als BSOD en master en slave jumpers zijn bij mij niet bekend :). Hetzelfde merk moederbord is 100% zeker, hetzelfde model zou ik even moeten nakijken.

SpeedyAndré

Quote from: JKI on December 22, 2006, 23:59:15
Ik ben nogal een leek op pc-gebied, dus termen als BSOD en master en slave jumpers zijn bij mij niet bekend :). Hetzelfde merk moederbord is 100% zeker, hetzelfde model zou ik even moeten nakijken.

Oops, BSOD is 'blue screen of death' ofwel Xp struikelt over een driver of wat dan ook en zet de pc stil.
Je kan hem alleen door uit- en aan zetten (of harde reset) weer gebruiken.
Die jumpers zitten achterop de HDD's, dit is bij de standaard IDE HDD's zo (met brede flatcable).
Bij de nieuwere sata HDD's (met dun kabeltje) werkt dit anders, die plug je er zo bij.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Del member

Gewoon overghosten en dan typische dingen zoals chipset drivers van je moederbord (zoals IDE drivers) opnieuw installeren vanaf de CD van je nieuw moederbord.
Werkt het dan nog niet kan je denken aan een volledig nieuwe install en de data manueel over.

-Freek-

André, heel erg bedankt voor je antwoord. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat mee.
Quote from: ub4b on December 23, 2006, 00:08:13
Gewoon overghosten en dan typische dingen zoals chipset drivers van je moederbord (zoals IDE drivers) opnieuw installeren vanaf de CD van je nieuw moederbord.
Werkt het dan nog niet kan je denken aan een volledig nieuwe install en de data manueel over.
Hier snap ik dan weer helemaal niets van :P.

SpeedyAndré

Haha, da's van belang als de moederborden van een ander type zijn, bij de snelheden die je noemt zou het kunnen dat de processors niet uitwisselbaar zijn en dan zijn de moederborden zeker verschillend.
Een van de verschillen zit in de chipset die alles rond de processor regelt en voor deze chipset heb je drivers (software) nodig.
Het simpelste is denk ik om de oude schijf in de nieuwe pc te schroeven en dan kijk je hoe Xp zich redt.
Als Xp gewoon goed start dan kan je met Ghost (software) de HDD's 1 op 1 kopiëren, het is niet erg als je nieuwe HDD groter is dan de oude in dat geval.
Ghost heb ik wel voor je liggen, groot is het niet (past op een floppy).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp