PAL Speedup probleem

Started by Robert, January 17, 2003, 23:43:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Ik heb het PAL Speedup probleem gelezen op DVD Research (ITC Home Theater) en het was mij nog nooit echt verschrikkelijk opgevallen.
Maar sinds ik videoclips van KaZaA download (Video-CD), waarvan de meeste in NTSC formaat zijn (352x240 en 29.970 fps ) en een enkele in PAL (352x288 en 25.000 fps) neem ik het zo waar ik dat mij er verschikkelijk aan stoor.
Als dezelfde videoclip op TMF/MTV verschijnt dan lijkt het net alsof degene die zingt achternagezeten wordt door iemand met een afgezaagde dubbelloops shotgun (bij wijze van spreken ;D).
Nu dacht ik het probleem op te lossen door de videoclips op cd te branden (Video-CD) en af te spelen in mijn stand-alone dvd speler (Sony DVP-NS905V), maar zelfs dan neem ik nog een versnelling van het geluid waar.
Als ik dezelfde videoclips op de pc afspeel heeft het nummer weer alle rust.
Het lijkt net alsof de laser te snel de data uitleest of klinkt de videoclip gewoon beter op de pc (via een Creative Inspire 5.1 5300) omdat de kwaliteit van de speakers minder zijn dan die in mijn HT?

Zit het tussen mij oren? ;D


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Laat er eens een CD mee mee lopen, dan weet je of het tussen je oren zit.

PAL heeft een speedup, persoonlijk was ik van mening dat de muziek gedeeltes toch wel pitch corrected zouden zijn, en ik schrik hier een beetje van.

Het feit dat het op de PC goedklinkt en op je DVD speler niet is een raadsel, NTSC is NTSC, PAL is PAL. NTSC heeft GEEN speedup, PAL wel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#2
Frank,

Ik zal morgen als ik tijd heb die test even doen.
Alle nederlands zenders zenden uit in PAL met 25.000 fps?
En wat bedoel je met dat muziek gedeeltes wel pitch corrected zouden zijn? Videoclips (op MTV/TMF)? Muziek dvd's?


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Er is een mogelijkheid om de pitch te correcten zonder dat het geluidsfragment langer duurt.
Ik weet dat bij sommige films dit wordt gedaan op regio 2.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"