Subwoofer met 15" B&W Nautilus driver. KLAAR!!!

Started by Hi-man, December 21, 2006, 16:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Quote from: Hi-man on February 26, 2007, 21:37:32Aan de achterkant van de woofer zit een foamrand over de volle breedte van de rand ( ong. 3 cm breed). In mijn eerste post zit een foto van de achterkant van de woofer, hier zie je de foamrand zitten.

Dit moet voldoende zijn!

Misschien heb je gelijk, maar het overtuigd mij niet (erg dun). Ik zelf heb bij mijn subwoofer een foamrand van 2 cm breed en 1,5 centimeter dik. Deze wordt helemaal plat gedrukt en hoef je dus ook geen rekening mee te houden met de infrees diepte.

mvg,
Frank

Hi-man

Quote from: Sullivan on February 26, 2007, 21:45:40
Misschien heb je gelijk, maar het overtuigd mij niet (erg dun). Ik zelf heb bij mijn subwoofer een foamrand van 2 cm breed en 1,5 centimeter dik. Deze wordt helemaal plat gedrukt en hoef je dus ook geen rekening mee te houden met de infrees diepte.

mvg,
Frank

Hi,

Misschien toch maar verstandig om een extra foamrand te gebruiken. Wat voor materiaal gebruik je en waar kun je dit halen???

Hi-man

Hi-man

Hi,

Ik zit nog met het volgende vraagstuk: hoe bevestig ik de luidspreker kabel in de behuizing?

De kabel steek ik door een gat in de kamer van de versterker. Deze moet ik weer luchtdicht maken met lijm of kit. Het probleem waar ik mee zit is dat ik de kabel langer moet laten om de woofer er in en uit te kunnen halen. Deze kan dan misschien gaan klapperen op de matrix??? Trek ik de resterende kabel terug door het gat dan kan ik de woofer er niet meer uithaalen, of ik moet de doorvoer van de kabel niet sealen maar met een rubber werken of zo?

Wie heeft er een goed idee ???

Hi-man

Interficior

#53
Als je daar bang voor bent, plak/lijm/niet/spijker/schroef/whatever wat BAF om de kabel heen. Of desnoods het vers gekochte tochtstrip/dichtband.

Edit: Je kunt het ook nog vastzetten aan je matrix.
Take it or lease it

Hi-man

Hi,

Ook moet ik nog dempingsmateriaal plaatsen in de kast.

In princiepe ga ik 3 platen BAF van 50x70x5 cm gebruiken ( deze zitten momenteel ook in de testbehuizing). Deze platen verdeel ik direct over de 9 kamers.

Ik heb ook nog een flinke zak wol liggen die ik ook eventueel kan gebruiken in plaats van, of in combinatie met het BAF. Heeft dit eventueel toegevoegde waarde met betrekking tot de verlaging van de Q?

Graag jullie mening en ervaringen.

Hi-man

Sullivan

Quote from: Hi-man on February 27, 2007, 09:58:33Misschien toch maar verstandig om een extra foamrand te gebruiken. Wat voor materiaal gebruik je en waar kun je dit halen???

Gewoon bij de doe-het-zelf zaken. Je hebt twee soorten tochtstrippen: rubber en schuim. Je moet de zelfklevende schuim variant hebben.

mvg,
Frank

WMC

Glasband wordt het ook wel genoemd als ik het goed heb, in ieder geval zo noemen ze het bij mijn lokale DHZ zaak.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

PM

Er waren een aantal mensen op zoek naar zo'n soort woofer... er staat er een HIER op ebay.. helaas wel shipping vanuit VS
Groeten, Peter

Hi-man

Quote from: Hi-man on February 27, 2007, 11:13:17
Ook moet ik nog dempingsmateriaal plaatsen in de kast.

In princiepe ga ik 3 platen BAF van 50x70x5 cm gebruiken ( deze zitten momenteel ook in de testbehuizing). Deze platen verdeel ik direct over de 9 kamers.

Ik heb ook nog een flinke zak wol liggen die ik ook eventueel kan gebruiken in plaats van, of in combinatie met het BAF. Heeft dit eventueel toegevoegde waarde met betrekking tot de verlaging van de Q?

Hi,

Ik heb mijn zak wol even op de weegschaal gezet, het is ruim 500 gram. Zal ik dit gebruiken i.c.m. de 3 platen BAF ???

Graag jullie mening

Hi-man

Hi-man

Hi,

Vandaag de speaker vanuit de testbehuizing overgezet in de nieuwe behuizing.

Ik ben begonnen met het vullen van de speaker met dempingsmateriaal.

Het onderste deel heb ik gevuld met totaal 500 gram wol. het bovenste deel ga ik vullen met totaal 430 gram wol. Het voordeel is dat het BAF niet inzakt en zo tegen het membraam komt.

Hi-man

Hi-man

De rest van het bovenste gedeelte opgevuld met het BAF. Hierovereen gaat nog een plaat van 50x50 cm BAf die klem zit tussen de matrix en de magneet. Hierdoor blijft alles mooi op zijn plaats.

Hi-man

Hi,

Woofer en versteker gemonteerd. Alles past mooi in de infrezing. Het geheel natuurlijk ook even op de weegschaal gezet.

47,5 kg   ;D

Hi-man

Hi-man

De achterkant mag ook gezien worden!

Bart_M

#63
Netjes hoor, aan de afwerking kan een commerciële sub nog een putje aan zuigen.  8)

Audiofiel

Quote from: Hi-man on March  5, 2007, 19:48:43
Vandaag de speaker vanuit de testbehuizing overgezet in de nieuwe behuizing.



Bekende kabel... Intertechnik Spirit of High Silver? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hi-man

Hi,

De plaatsing in de huidige opstelling. Volgende maand krijg ik een nieuw huis en wil ik hem verder uit de hoek zetten.

Hi-man

Hi-man

Hi,

Laatste foto!

De Dynaudio Audience 50 die de sublaagondersteuning goed kunnen gebruiken!

Hi-man

Sander Sassen

Fijn kistje, frontje ervoor en hij is helemaal af!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Hi-man

Quote from: Sander Sassen on March  6, 2007, 16:36:08
Fijn kistje, frontje ervoor en hij is helemaal af!

Voorlopig niet.

Ik heb doek en bevestigingsmateriaal liggen, maar ik vind het veel te mooi om naar de woofer te kijken :o

Hi-man

Savart

Heel mooi! Maar het belangrijkste: hoe klinkt ie nu?  :)

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

TornadoGo

Quote from: Hypoliet on March  6, 2007, 23:55:52
Heel mooi! Maar het belangrijkste: hoe klinkt ie nu?  :)

Ja...dat zit ik me ook al de hele tijd af te vragen.  ;)
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Hi-man

Quote from: Hypoliet on March  6, 2007, 23:55:52
Heel mooi! Maar het belangrijkste: hoe klinkt ie nu?  :)

Hi,

Ik heb natuurlijk al uitvoering geluisterd de afgelopen weken met de testbehuizing. Zoals ik in mijn eerste post al schreef is wat vooral opvalt t.o.v. de Rel Q200e die ik had is dat de diepe lage tonen veel schooner worden weergegeven. Bij de Rel hoor je onder de 30 HZ wel laag maar in weze luister je alleen naar de harmonische vervormingen.
Wat er nu weergegeven word is het schoone laag met de daarbij behorende luchtverplaatsing. De druk en het voelbare laag is nu dus ook veel groter. Effecten en diepe ondertonen in films zijn ineens veel meer aanwezig. Door de gesloten behuizing klink het laag net zo schoon en snel als uit de Q200 en is de aansluiting op mijn Dynaudio Audience 50 net zo goed.

Een paar weken geleden toen ik mijn REL heb verkocht, heb ik deze nog even aangesloten. Wat gelijk opviel is dat er geen voelbaar laag is en totaal geen druk. De extreem diepe tonen bestaan nu alleen maar uit harmonische vervormingen en bijgeluiden door de grote membraamuitslag. Ook een testtoon van 16 Hz is gewoon hoorbaar bij de REL, maar dit zijn puur vervormingen. Met de B&W hoor je bij 16 HZ helemaal niets!!! Alleen maar een druk op je oren.
In films wordt bij diepe muziek effecten en donkere ondertonen veel druk geleverd, terwijl het met veel rust en gemak wordt weergegeven.


Ik heb helaas nog geen tijd gehad om uitgebreid te gaan luisteren naar de nieuwe behuizing. Ik heb snel een paar fragmenten gedraaid en hier vielen niet meteen schokkende dingen op met betrekking tot diepgang of frequentieverloop.
Wat wel opviel was dat de sub nu nog minder goed te localiseren is. Ik denk ook dat de winst van de nieuwe behuizing puur zit in het ontbreken van paneel resonanties, waardoor de sub nauwkeuriger en schoner zal klinken. Door het ontbreken van resonanties van panelen zal de sub dus ook minder goed te localiseren zijn.
Bij een frequentieverloop meting met de dB meter kreeg ik overigens een zelfde resultaat als met de testbehuizing.

In de loop van de week hoop ik meer tijd te hebben om uitgebreid te luisteren.

Hi-man


Stef

Hoedje af, Hi-man....prachtig werk  O0

Mvg,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Audiofiel

Fijn dat het allemaal zo goed heeft uitgepakt! :D

Tijd om je avatar aan te passen, Hi-man! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.