Subwoofer met 15" B&W Nautilus driver. KLAAR!!!

Started by Hi-man, December 21, 2006, 16:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Leuk project. En een mooie matrix van binnen, dat zal de kast heel erg stijf maken! :D


De kast doet mij een beetje denken qua formaat aan mijn eigen baskasten:


Heel andere drivers natuurlijk, maar ook met een andere opzet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Hi-man on January 31, 2007, 21:08:22
Hi,

Vandaag fineer laten maken bij lokaal fineerbedrijf. Gekozen voor Essen, omdat deze een mooie grove nerf heeft die ook bij een zwarte afwerking  goed zichtbaar blijft.

Ik moet nog 2 panelen van 12 mm verlijmen en dan verlijm ik als laatste een laag 3mm rondom, zodat de kopse kanten zo dun mogelijk zijn en je ze niet door het fineer heen ziet.
Hierna nog even het gat van de woofer freezen en ik kan gaan beginnen met fineren. Het fineer ga ik verlijmen met witte houtlijm.

Heeft iemand ervaring met fineer om dit zwart te laken? Ik denk er zelf aan om het fineer met een zwarte waterbeits te bewerken en hierna met een blnke lak af te lakken. Hierdoor blijft de nerf goed zichtbaar.

Hi-man

Jouw Beits Lak suggestie lijkt mij prima..probeer een matte vernis te pakken te krijgen dat geeft een mooier eindresultaat.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Wel een beetje zonde van dat mooie fineer om het zwart te maken...  :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Hi-man

Hi,

Ik wil één geheel krijgen met mijn hoofdspeakers, deze zijn ook zwart. Bewust heb ik wel voor essen gekozen, omdat deze een zeer grove nerf heeft. Hierdoor blijf je desondanks de donkere kleur toch mooi de houtnerf zien. Ook door het effect van de zeer dunne waterbeits, word de nerf niet dichtgeschilderd.

Wel ben ik met je eens dat een fineer met blanke afwerking veel mooier is, ik heb bij het fineerbedrijf ook echt schitterende soorten fineer gezien. Toch heb ik gekozen voor een bij elkaar passend geheel.

Hi-man

Hi-man

Hi,

Na twee lagen 12 mm MDF ( front drie lagen), heb ik als laatste één laag 3 mm MDF verlijmd. Deze laatse dunne laag zorgt ervoor dat je direct bij werking van het MDF niet de kopse kanten door het fineer heen ziet.

Hi-man

Hi-man

Hi,

Nog even een close-up van het front. Opgebouwd uit drie lagen 12 mm en één laag 3 mm MDF. Ook heb ik het gat van de woofer inmiddels uitgefreesd.

Hi-man

Hi-man

Hi,

De eerste 2 lagen fineer zitten erop! Gisteren de 2 zijkanten met witte houtlijm verlijmd.
Momenteel staat de boven onderkant in de lijmklemmen.

Hi-man

yorkie13

erg fraai, misschien te koop aanbieden als nautulis subwoofer ;D

Hi-man

Hi,

Gisterenavond even de behuizing op de weegschaal geplaatst: 20,9 kg! tot nu toe.

Samen met de nautilus woofer van 18,5 kg en de Hypex module van 4,1 kg, zit ik al op een totaal van 43,5 kg. Tegen de tijd dat de kast volledig gefineerd en gelakt is, samen met bevestings en aansluitmatriaal kom ik aardig dicht bij het gewicht van de 45kg van de ASW 850 van B&W!

Hi-man

fgroen

Quote from: Hi-man on February 14, 2007, 14:28:24
Hi,

Gisterenavond even de behuizing op de weegschaal geplaatst: 20,9 kg! tot nu toe.

Samen met de nautilus woofer van 18,5 kg en de Hypex module van 4,1 kg, zit ik al op een totaal van 43,5 kg. Tegen de tijd dat de kast volledig gefineerd en gelakt is, samen met bevestings en aansluitmatriaal kom ik aardig dicht bij het gewicht van de 45kg van de ASW 850 van B&W!

Hi-man

Ophouden dat subje van B&W te imiteren. Dit wordt veel mooier.  8)

Plak er nog maar even een hoop loodbitumen in voor de zekerheid.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Hi-man

Quote from: fgroen on February 14, 2007, 15:26:07
Plak er nog maar even een hoop loodbitumen in voor de zekerheid.  >:D

Hi,

Weet nog niet wat ik hiermee ga doen?
De achterkant klinkt volledig dood door de extra bracing aan de achterkant (vanwege de inbouwruimte van de verterker) Ook de voorkant klinkt absoluut dood vanwege het dikkere frontpaneel. De zijkanten klinken weliswaar massief en je hoort dat door de enorme stijfheid van de matrix de resonantie van de zijpanelen naar een hogere frequentie zijn gegaan. Ze klinken echter niet dood, maar ik verwacht dat de resonantie ver boven het frequentiegebied zit waarin de subwoofer speelt.
Mijn twijfel is dan ook of een laag loodbitumen nog wel iets extra toevoegd?

Dus mijn concrete vraag:

Loodbitumen Ja of Nee  ???

Hi-man

Audiofiel

Quote from: Hi-man on February 14, 2007, 16:05:53
Loodbitumen Ja of Nee  ???

JA! Loodbitumen dempt de altijd aanwezige oppervlaktetrillingen. Je hebt er niet snel teveel van. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hi-man

Hi,

Ik ga de binnenkant toch beplakken met een laag loodbitumen. Ik heb even getwijfeld i.v.m. volume dat de bitumen in beslag nemen, maar dit is maar 1,5 liter en dus maar 2,5 % van het totale volume van 60 liter.

De bitumen die ik ga gebruiken zijn 3 mm dik en heb ik geregeld via de plaatwerkerij van de Renault dealer waar ik werk. Het zijn 2 vellen van 50 x 50 cm en 3 mm dik. Doordat ze 1 mm minder dik zijn nemen ze dus ook iets minder volume in beslag t.o.v. de 4 mm die bv. speakerland leverd.
In mijn eerste opzet wilde ik alleen de binnenkant (neemt dus geen volume weg van de klankkast) van de versterkerruimte met bitumen dempen, dit ga ik ook nog steeds doen met de 4 mm bitumen van 25 x 33 cm die ik heb van speakerland.
De 0,5 m2 3 mm bitumen ga ik gebruiken voor de zijwanden van de klankkast die bij elkaar 0,6 m2 in oppervlakte zijn. De platen wegen samen 3,1 kilo. Het soortelijke gewicht licht iets hoger dan de loodbitumen van speakerland, namelijk 2,1 kg/dm3 voor de 3mm bitumen t.o.v. 1,8 kilo/dm3 voor de 4mm bitumen.
Ben benieuwd naar het resultaat. Het totaal gewicht van de sub zal nu zeker boven de 48 kilo gaan komen  :o

Moet ik de bitumen gewoon met de zelfklevende kant erop plakken, of moet je de matten ook nog warm maken voor betere hechting?

Hi-man

Hi-man

Hi,

Kast inmiddels volledig gefineerd en inmiddels grof opgesschuurd. Voordat ik ga lakken, wil ik eerst nog even voor alle zekerheid de woofer in de infreezing passen. Zal wel een heel werk worden om hem met zijn 18,5 kilo er weer uit te peuteren  >:(. Hierna ga ik het hout fijn opschuren en behandelen met waterbeits. Hierna een keer met korrel 400 naschuren om de omhooggekomen houtvezels door het vocht weg te halen en vervolgens nog maals in de waterbeits. vervolgens ga ik de speaker minimaal 3x aflakken met een matte vernis.

Hi-man



Hi-man

Hi,

Nog een fototje van het front. O ja, ik moet ook nog de bitumen aan de binnenzijde plakken!

Hi-man

Tazzy

Vraagje heb jij de matrix laten zagen of heb je dat zelf gedaan?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

WMC

Dat eruit peuteren is te vergemakkelijken door in twee van de gaten schroefdraad te tappen. Ik had ook verzonken units, die zuigpassend gemonteerd zaten, door in twee gaten bouten te draaien druk je de unit er zo uit. Het klinkt waarschijnlijk lomp, maar effectief is het wel en je ziet er niks van als er normale schroeven in zitten. Zorg wel dat je de stofzuiger erbij houdt, metaalslijpsel is niet zo goed voor de spreekspoel.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Hi-man

Quote from: Tazzy on February 20, 2007, 10:28:55
Vraagje heb jij de matrix laten zagen of heb je dat zelf gedaan?

Hi,

De eeste serie panelen heb ik op maat gekregen: 2x front, 1x achterzijde, 2x zijkant en 4x matrix. De rest van de panelen heb ik allemaal 1 cm groter laten zagen en hierna met een afkantfrees met kogellager precies laten aansluiten, nadat deze verlijmt waren.
De 4 panelen van de matrix heb ik (buiten de lengte en breedte maat) zelf bewerkt.
Om het exact te laten passen hen ik alle haakse bewerkingen met een frees gemaakt. De sleuven waarmee de matrix in elkaar past, heb ik gefeesd middels een langsgeleider en een 12 mm frees. Door de langsgeleider is de afstand van de groef tot aan de buitenzijde precies gelijk aan de linker en rechterkant. hierdoor is de matrix dan ook precies haaks.
De schuine stukken voor de uitsparing van de woofer heb ik met decoupeerzaag gemaakt en de gaten middels een gatenboor, waarna ik de ronden met een frees heb afgerond.

Hi-man

Hi-man

Quote from: WMC on February 20, 2007, 11:46:12
Dat eruit peuteren is te vergemakkelijken door in twee van de gaten schroefdraad te tappen. Ik had ook verzonken units, die zuigpassend gemonteerd zaten, door in twee gaten bouten te draaien druk je de unit er zo uit. Het klinkt waarschijnlijk lomp, maar effectief is het wel en je ziet er niks van als er normale schroeven in zitten. Zorg wel dat je de stofzuiger erbij houdt, metaalslijpsel is niet zo goed voor de spreekspoel.

Goed idee, ga ik proberen!

Hi-man

Tazzy

Hi-Man bedankt!

Hier ga ik even over nadenken :D
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Hi-man

Hi,

Gisteren bitumen tegen de wanden geplakt. Tevens de woofer en versterker uit de testbehuizing geschroeft om te passen in de nieuwe behuizing. Alles past gelukkig, ook de infreezing van de woofer sluit mooi aan.

Vandaag begonnen met het lakken van de box.
- Het fineer opgeschuurd met korrel 100, 180, 240 en 400.
- Fineer nat gemaakt zodat alle vezels omhoog komen en nogmaals met korrel 240 en 400 opgeschuurd.
- Eerste behandeling met waterbeits. Eerst opgebracht met kwast en vervolgens met spons ingewreven. De spons neemt gelijk de overtollige waterbeits op.
- Resterende vezels opgeschuurd met korrel 400.
- Tweede en laatste laag waterbeits met kwast opgezet en ingewreven met spons.
- Resultaat (zie foto) is erg mooi. Hournerf blijft goed zichtbaar door de grove tekening van het essen fineer. Ook doordat de nerf niet word dichtgeschilderd krijg je door de invalshoek van het licht, een extra benadrukking van de houtnerf.

Deze week ga ik met de eerste laag, van de drie lagen, zijdeglans vernis beginnen.

Hi-man.


NielsLu

Quote from: fgroen on December 21, 2006, 17:48:48
By the way: hoe ben je eraan gekomen? Ik weet, dat B&W nou niet bepaald scheutig is met spare parts.

Dit vraag ik me nou ook al een tijdje af  ???
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Sullivan

Mooi werk! O0

Vergeet je de rand van de woofer niet luchtdicht te maken met een 'tochtstrip'?

mvg,
Frank

Hi-man

Quote from: Sullivan on February 26, 2007, 20:47:58
Mooi werk! O0

Vergeet je de rand van de woofer niet luchtdicht te maken met een 'tochtstrip'?

mvg,
Frank

Hi,

Aan de achterkant van de woofer zit een foamrand over de volle breedte van de rand ( ong. 3 cm breed). In mijn eerste post zit een foto van de achterkant van de woofer, hier zie je de foamrand zitten.

Dit moet voldoende zijn!

Hi-man

Hi-man

Quote from: NielsLu on February 26, 2007, 20:46:56
Dit vraag ik me nou ook al een tijdje af  ???

Zoals ik al vertelde in mijn eerste post, een buitenkansje ;D

Hi-man