Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Quote from: Baardmans on January 15, 2007, 22:12:25
Als nog iemand met een leuk loopwerk zin heeft om mee te luisteren: van harte. Ik ben wel vrij klein behuist, dus 3 man is maximaal.

Vind je het interessant om het North Star loopwerk in je set te horen? Zo ja, dan lijkt het me leuk om mee te luisteren.  :)

Heb je trouwens ergens een overzicht van je set staan?

hifiman


Baardmans

Het duurde even, maar vandaag de dac eens vergeleken met de interne dac van mijn TACT 2.0S. Ik geef de voorkeur aan de 1541. De TACT is beter in ruimtelijkheid, ik denk o.a. doordat er meer hoog uit komt, maar tegelijk is dat hoog scherper. De 1541 speelt veel natuurlijker. Op Come Away With Me van Norah Jones bijvoorbeeld, speelt de drummer met een brush. Dit is mooi te horen met de 1541: de TACT bakt hier niets van.
Ik heb helaas verder weinig referentie. Ik ken de Marantz CD-80 (leuk) CD-10 (vond ik niks) en de Philips 963SA (pijn in de oren). Tot nu was de marantz CD-60 NOS mijn favoriet. Binnenkort krijg ik een Meridian 566 in huis, verder komen Audioloog en Antoine luisteren, en gaat de dac mee op een shootout. Ben benieuwd!

hifiman

Hoi Peter,

In elk geval leuk om te horen dat tie beter uit de verf komt dan de Tact DAC  :D
Ondertussen heb ik gisteren de Monica DAC weer eens aangesloten en die vind ik toch een stuk prettiger (ik gebruik bewust niet het woord "beter", het zal een smaak kwestie zijn) dan de 1541 DAC. Afijn we zullen zien zaterdag a.s. bij Guido Tent en daarna bij jou..

Groetjes,

Ronald

phy

hoi is er nog nieuws over afgelopen zaterdag  :)
ik ben erg benieuwd.

hifiman

Quote from: phy on January 29, 2007, 19:10:56
hoi is er nog nieuws over afgelopen zaterdag  :)
ik ben erg benieuwd.
Ik zou zeggen, zie het betreffende topic  ;D

phy


richardson

Beste allen, ik weet het, het is een oud topic maar zit met genoegen maar ook verbazing te lezen dat de TDA1541 nog steeds in beeld is. Voor circa 15 jaar geleden was dit ook al het geval maar is de destijds opgedane kennis kennelijk verjaard. Allereerst geldt voor de 1541 dat deze afgesloten moet worden met maximaal 22 ohm. Bij 2 stuks parallel dus met 11 ohm. Ergens lees ik in dit forum ook 22 ohm, maar ook 82 ohm en zelfs 820 etc. Nogmaals, 22 ohm is de limit om vervorming te voorkomen. Kan de onderbouwing misschien nog wel vinden als daar nog belangstelling voor is. Zelf draai ik nog steeds met deze 1541, met een I/V omzetter van 22 ohm, speciaal gewikelde mu stage (step-up) trafos' (gewikkeld door Pieter Treurniet http://www.tribute-audio.nl/) en een 6201 (EC81) SRPP buizentrapje er achter. De ontwerper was als ik het mij goed herinner Wim de Haan die ik bij Audio vereniging midden nederland (Nunspeet) heb leren kennen. Destijds was al uitgeluisd dat een buizentrap het mooiste klinkt op deze ongefilterde I/V omzetter. Het schema is bij mij te verkrijgen als er nog belangstelling voor is.



hifiman

Dank voor je bijdrage, al heeft deze niet zoveel relevantie meer ondertussen (voor mij dan)  ;D

De DAC die in dit topic omschreven werd was een bestaand ontwerp waar mijns inziens inderdaad een en ander mis mee was  :-X

richardson

Dan toch nog even wat vraagjes, mede om dit topic af te kunnen sluiten want het is nu zo'n open eind. Wat is de reden van het stoppen met deze DAC? Inmiddels een andere DAC (gebouwd)? Uit ander topic lees ik dat bij de shoot-up bij Guido deze DAC wat tegen viel maar in je eigen installatie beter scheen te spelen. Speelt Baardmans er nog mee? DAC misschien overcompleet, te koop? Enfin, een laatste groet aan dit topic is misscien wel prettig. Alvast bedankt.


hifiman

#310
Quote from: richardson on August 19, 2008, 23:03:15
Dan toch nog even wat vraagjes, mede om dit topic af te kunnen sluiten want het is nu zo'n open eind. Wat is de reden van het stoppen met deze DAC? Inmiddels een andere DAC (gebouwd)? Uit ander topic lees ik dat bij de shoot-up bij Guido deze DAC wat tegen viel maar in je eigen installatie beter scheen te spelen. Speelt Baardmans er nog mee? DAC misschien overcompleet, te koop? Enfin, een laatste groet aan dit topic is misscien wel prettig. Alvast bedankt.
Inmiddels speel ik met een PS Audio Ultralink II DAC (fabrieksspul dus).

De DAC was dusdanig slecht (dit bleek met name uit de shootout bij Guido maar ook thuis viel deze tegen) dat ik er geen brood meer in zag om ermee verder te gaan en hem verkocht heb. Baardmans heeft hetzelfde gedaan.

Met de buizen uitgang zou die wel lekker spelen, de print daarvoor heb ik meeverkocht zodat de koper kon kiezen of hij dat pad nog zou gaan bewandelen of niet.

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Quote from: Audioloog on August 20, 2008, 07:20:07
Inmiddels speel ik met een PS Audio Ultralink II DAC (fabrieksspul dus).

De DAC was dusdanig slecht (dit bleek met name uit de shootout bij Guido maar ook thuis viel deze tegen) dat ik er geen brood meer in zag om ermee verder te gaan en hem verkocht heb. Baardmans heeft hetzelfde gedaan.

Met de buizen uitgang zou die wel lekker spelen, de print daarvoor heb ik meeverkocht zodat de koper kon kiezen of hij dat pad nog zou gaan bewandelen of niet.

Groetjes,

Ronald
Ik neem aan dat je in dit geval de 'periferie' omtrent de TDA 1541 slecht toegepast vond, Ronald.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

#312
Quote from: scrutinizer on August 20, 2008, 16:41:47
Ik neem aan dat je in dit geval de 'periferie' omtrent de TDA 1541 slecht toegepast vond, Ronald.

Anton.
Hoi Anton,

Als ik zeg slecht dan heb ik het in  dit geval inderdaad over de implementatie en zeker niet over de TDA1541 chip zelf  ^-^