Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Baardmans


hifiman


hifiman

#277
Vandaag de schroefgevallen op de printplaten (van mijn DAC) even vervangen door soldeergevallen. Dan weet ik zeker dat het goed contact maakt..  ;)

hifiman

#278
Quote from: Bas Janssen on January  8, 2007, 17:22:48
In elk geval mooi dat jij tevreden bent!
Net nog even een uurtje geluister en ik begin ondertussen aardig tevreden te raken inderdaad met het geluid van deze DAC. Ik heb het idee dat het nog beter kan (discrete opamps? dat gaan we zondag horen!) maar ik zou het op dit moment een goede DAC willen noemen  :)

En AE-europe waar blijven die Auricaps, pffhhh wat zijn jullie traag zeg  :P

Robert - Jan

Quote from: Audioloog on January  8, 2007, 09:57:32
Ja dat snap ik, maar als je dus 2 willekeurige exemplaren uit een bakje pakt (hetgeen gebeurd als je ze besteld of naar een winkel gaat) dan heb je die garantie dus niet... Je brent me wel op iets waar ik domweg nog even niet aan gedacht had en dat is ze even nameten en kijken in hoeverre ze in waarde verschillen t.o.v. elkaar  :)

Klopt, volgende keer gewoon per bestelde waarde een paar weerstanden extra bestellen zodat je ze kunt matchen. Zo doe ik het tenminste altijd  ;)
If they don't know wine is finer, let them boil water!

hifiman

Quote from: Robert - Jan on January  9, 2007, 21:49:29
Klopt, volgende keer gewoon per bestelde waarde een paar weerstanden extra bestellen zodat je ze kunt matchen. Zo doe ik het tenminste altijd  ;)
Goede tip  :)

Baardmans

Burson opamp naast standaard opamp (en kattenpoten):

hifiman

Toch de dubbele genomen Peter?

Hoe hoog zijn die dingen nu precies? ivm eventuele aanschaf/plaatsing in mijn kast..

hifiman

#283
Waarschijnlijk zijn ze simpel te "splitsen", betaal ik je de helft en zijn we allebei voorzien  ;D

Maar goed eerst maar eens luisteren zondag  ;)

Baardmans

Quote from: Audioloog on January 10, 2007, 15:18:13
Waarschijnlijk zijn ze simpel te "splitsen", betaal ik je de helft en zijn we allebei voorzien  ;D

Maar goed eerst maar eens luisteren zondag  ;)

He, dat klinkt slim! De twee helften lijken idd identiek.
Ze zijn trouwens 4 cm hoog (zonder de gouden pootjes)

hifiman

Quote from: Baardmans on January 10, 2007, 15:26:22
He, dat klinkt slim! De twee helften lijken idd identiek.
Ik weet wel zeker dat ze identiek zijn..

Quote from: Baardmans on January 10, 2007, 15:26:22
Ze zijn trouwens 4 cm hoog (zonder de gouden pootjes)
Mooi, das niet te hoog, ze haaks monteren had eventueel mogelijk geweest natuurlijk :P

hifiman

Vandaag de DAC even wat netter gemaakt (AC bedrading).

Tevens de instel potmeter in de velleman kit vervangen door een vaste weerstand.


hifiman


Sander Sassen

Ronald,

QuoteBurson opamp naast standaard opamp (en kattenpoten):

Zit er een schema bij? En nee, ik bedoel dan niet van de kattenpoten  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Baardmans

Hoi Sander,

Nee, er zit geen schema bij, en ik denk met een reden. Als je wilt kan ik ze wel een keer aan je uitlenen. Roept u maar.

Peter

hifiman

Peter is vanmiddag langsgeweest, we hebben een aantal dingen getest en geluisterd, daarover later meer  8)

hifiman

Na het erinzetten van de auricaps (de mundorfs gaan weer terug in de Monica DAC waar ze volgens mij beter tot hun recht komen) en de Burson Audio discrete opamps (die beter klonken dan de AD797 opamps) is deze DAC voorlopig even "af". Ik zeg bewust voorlopig want jullie kennen me ondertussen en dan is er ook nog de optie voor een eventuele buizenstage  ;D


hifiman

#292
In elk geval is dit de DAC zoals die meegaat doen aan de shootout bij Guido Tent.  8) Dan heeft tie nu nog een 2 weekjes om een beetje in te spelen  :P


Deleted member

Quote from: Audioloog on January 14, 2007, 18:32:02
In elk geval is dit de DAC zoals die meegaat doen aan de shootout bij Guido Tent.  8) Dan heeft tie nu nog een 2 weekjes om een beetje in te spelen  :P



Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar de resultaten van de shootout!  :)

hifiman

Quote from: Antoine on January 14, 2007, 20:12:07
Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar de resultaten van de shootout!  :)
Dank je, en ik ben ook benieuwd  ;D

hifiman

#295
Gisteren eind van de ochtend arriveerde forumlid Baardmans bij mij om de DACs te beluisteren en uiteindelijk zijn exemplaar mee naar huis te nemen. Hierbij even een kort verslagje.

We begonnen met het luisteren naar de CEC interne DAC. Baardmans merkte gelijk op dat het zo anders klonk dan bij hem. Nu verbaasd mij dat niets want datzelfde heb ik zelf ook altijd als ik bij iemand anders zijn set hoor.

Ik vroeg Baardmans of hem dingen opvielen in het geluid. Hij noemde 2 zaken:
- de overheersende bas
- tegenvallende ruimtelijkheid

Het eerste is een mij bekend probleem en heeft te maken met de akoustiek. Ik kom hier straks nog op terug.
Het tweede was nieuw voor mij maar toen ik hoorde dat de speakers van Baarmans 3x zo duur kosten kon ik me zo voorstellen dat dat al geen eerlijke vergelijking is. Het kan ook zijn dat het dressoir tussen mijn speakers een negatieve rol speelt.

Maar goed het hoofddoel van het bezoek was met name de 1541 DAC, dus die sloot ik maar eens aan. Ik vind de 1541 DAC duidelijk mooier klinken dan de CEC interne DAC, met name een stuk opener, maar ook een "organischer" geluid.

Baardmans hoorde in eerste instantie het verschil niet zo maar na een aantal keer wisselen vond hij de 1541 DAC toch ook duidelijk de betere.

Vervolgens heb ik ook even mijn Monica DAC aangesloten en Baardmans vond deze in eerste instantie "nog mooier" klinken. Zelf ben ik er nog niet over uit welke ik mooier vind, ze zijn allebei erg anders van klank. We zijn allebei erg benieuwd hoe anderen over deze 2 DAC's gaan oordelen (Guido Tent shootout binnenkort!) en welke men beter vind.

Toen kwam de volgende stap van deze DAC middag en zijn we gaan luisteren naar het verschil tussen wel of geen reclocking. Wij konden beiden ook naar meerdere malen wisselen geen verschil vaststellen. Wellicht had dat wel met een A/B vergelijking (ik moest steeds stekkers overprikken) wel gelukt zijn maar we kunnen in elk geval de conclusie trekken dat het verschil blijkbaar verwaarloosbaar is.

Daarna zijn we gaan vergelijken tussen auricaps of audyncaps als output condensatoren. We waren het snel eens, de auricaps klonken duidelijk beter.  :)

Dan was het de beurt aan de Burson Audio discrete opamps. Ik vond deze gelijk beter klinken dan de AD797 maar wist niet precies de vinger erop te leggen waarom dat zo was. Peter twijfelde en meende op een gegeven moment dingen (zucht van zanger bijvoorbeeld) die hij met de AD797 niet hoorden. Nogmaals terugschakelen leerde dat je dan toch ook die geluiden hoort. Een bekend effect volgens mij, hoe vaker je analyserend naar eenzelfde nummer luistert hoe meer je gaat horen. Een valkuil dus waardoor je verkeerde conclusies zou kunnen trekken. Na vele malen wisselen waren we het toch allebei eens dat het met de Burson Audio opamps lekkerder klonk, het bleef lastig om precies te benoemen waarom.

Ik ben toen de Burson Audio modules gaan splitsen zodat ik ook een setje zou hebben voor mijn DAC (Baardmans had de dubbele opamp versie besteld terwijl we uiteindelijk maar een enkele nodig hadden). Dit leek in eerste instantie goed te gaan, maar toen bleek dat de ene helft het wel deed en de andere helft niet. Baarmans kwam met de verlossende woorden: ze zijn gespiegeld.  Dat had ik dus nog even niet gezien :-X Al met al bleek ook nog dat de pin bezetting van het gespiegeld printje iets anders was maar na wat uitzoekwerk is het allemaal goed gaan komen  ;D

Intussen was Baardmans bezig de mooie TACT roomcorrector die hij had meegenomen in te regelen (leuke geluidjes  ;D ) en ik was heel benieuwd naar de meting en natuurlijk naar het hoorbare resultaat daarvan. Uit de meting bleek een gigantische piek in het laag rond de 40 Hz, geen verrassing datzelfde had ik destijd al gemeten toen ik mijn SVS subwoofer ging corrigeren met een parametrische equalizer. Ik was wel aangenaam verrast te zien dat boven de 100Hz er eigenlijk weinig tot niets mis ging in het frequentiedomein, het zag er best goed uit. Luisteren bevestigde wat we op de grafiek zagen, het laagprobleem was met correctie opgelost maar buiten dat was het verschil in geluid minimaal.

Daar ben ik blij mee want dat betekent dat ik ipv een dure roomcorrectie doos te kopen ik ook goede resultaten zou moeten krijgen met monitors (die niet zo laag gaan) in combinatie met een subwoofer met equalizer.  :) Dit is een kant die ik op zou kunnen gaan, echter ik overweeg ook aan de digitale roomcorrectie met een pc te gaan, maar goed dat is voor een ander topic  :P

Baardmans had ook zijn Trends TA-10 versterker meegenomen zodat ik de elco's kon vervangen door grotere waarden, ik heb hiervoor Elna's gebruikt. Wat wel jammer was, was het feit dat de elna 3300uF te dikke aansluitpoten had voor de printgaten dus heb ik stukjes draad gebruikt om ze op de print aan te sluiten. We zijn verder niet naar de amp gaan luisteren, we zaten met een tijdslimiet (Baardmans kreeg visite 's avonds) en eerlijk gezegd ging mijn interesse er op dit moment ook even niet zo naar uit.

Waar ik nog wel interesse in had was de USB naar spdif convertor die Baardmans had meegenomen, helaas had ik geen USB kabel die lang genoeg was (vaste pc ingebouwd in een kast) en dus ging dat even niet lukken..

Het liep tegen vijfen en Baardmans moest zo weer weg. Na een best wel drukke middag (die altijd sneller voorbij vliegt als je verwacht) kletsten we nog even na en toen moest Baardmans toch echt weg. Ik vraag me af of hij nog commentaar heeft gekregen in de trein met de "DAC op plank" die bovenop zijn TACT doos lag  >:D

Toen Baarmans weg was heb ik nog even de burson audio modules in mijn DAC exemplaar gezet. Ik was nog niet klaar of we kregen (onverwacht) bezoek dus daar is het gisteren dan bij gebleven qua audio belevenissen.

Peter bedankt voor je bezoek en ik ben erg benieuwd hoe de DAC in je eigen setup gaat bevallen!

hifiman

#296
Dan nog even wat anders. Nu zal Baardmans wel denken "daar komt tie nou mee", maar dat schoot me gisteravond eigenlijk pas voor het eerst te binnen. Ik vroeg mij opeens af of er na de I/V opamp niet nog een buffer nodig is? Of de vraag anders geformuleerd, wat is eigenlijk de uitgangsimpedantie van de nu gebruikte schakeling?

Ik heb een tijdje terug op Doede's advies dit zo gedaan en in de zin van een opamp minder in het audio pad zie ik daar ook de voordelen van in, maar maak me nu dus een beetje zorgen over het ontbreken van een buffer want die past men toch niet voor niets vaak toe? (overigens heb ik wel heel bewust gekozen voor geen filtering, ik geloof heilig in dit concept, maar het gaat nu dus even om de buffer functie) Zie schema, ik heb dus alleen de eerste opamp gebruikt en de output condensator zit nu direkt aan pootje 1 van de opamps. Die 2k2 weerstand heb ik dus op de print verwijderd en de 2e opamp zit er domweg niet meer in.

Hoe bereken ik nu de uitgangsimpedantie van deze schakeling (met 1 opamp)  ???

Baardmans

#297
Daar komt ie nou mee... ;D Zolang er niets ontploft maak ik me nergens druk om. De dac speelt, en ik heb nog geen mening. Gaat wel ff duren. Ben nog aan het schuiven met luidsprekers, wil de dac vergelijken met de interne dac van de TACT 2.0s en tot overmaat van ramp, en tot mijn grote verbazing kan ik 44, 48, 88 en 96 Khz de dac insturen :o Afijn, meer dan zat te testen.

Over het geluid gisteren kan ik ook kort zijn: ik vond het extreem moeilijk om verschillen aan te wijzen. Luisteren op een vreemde set, Monica dac, Ronald´s tda-dac met recloking, mijn tda-dac zonder recloking, AD-hupperdepup opamps, burson opamps, dac van de TACT, met roomcorrectie, zonder roomcorrectie, auricaps, clarity caps....  Ik hoorde het uiteindelijk echt niet meer. Ben het wel eens met Ronald: die burson opamps en de auricaps leken de beste keus. Helaas geen waanzinnige ´mijn bek valt ervan open´effect gehad. Ook niet met de TACT: muv de bult in het laag had het ding weinig te doen. Ronald kan zich dus een bak geld besparen...

Verder was de gastvrijheid perfect en het ophalen van- en brengen naar het station erg prettig. Nog een keer heel erg bedankt Ronald voor alle moeite!

Tenslotte een tip: ga niet met een ongeschoren kop en een naakte dac op een plankje in de trein zitten. Veel mensen keken erg angstig naar me, en een stel merkte op dat ik een bom bij me had. Geeft trouwens wel fijn veel beenruimte, dus misschien juist een aanrader :)
De conducteur raadde trouwens in 2 keer dat het een dac was, en begon toen over de cd-speler van Guido Tent...

He, ik lees nu een paar keer Baarmans hierboven. Is mijn bekken echt te smal voor  ;D

hifiman

#298
Quote from: Baardmans on January 15, 2007, 21:05:16
wil de dac vergelijken met de interne dac van de TACT 2.0s en tot overmaat van ramp, en tot mijn grote verbazing kan ik 44, 48, 88 en 96 Khz de dac insturen :o Afijn, meer dan zat te testen.
Test ze  ;D

Quote from: Baardmans on January 15, 2007, 21:05:16
Helaas geen waanzinnige ´mijn bek valt ervan open´effect gehad. Ook niet met de TACT: muv de bult in het laag had het ding weinig te doen. Ronald kan zich dus een bak geld besparen...
Tsja, dat is dus een beetje het trieste van mijn audiofiele levensverhaal, ik heb nog steeds geen stadium bereikt waarin ik kan genieten van mijn set  :'( Ik vrees dat ik toch echt een keer andere/duurdere speakers zal moeten kopen maar dat zit er op de korte termijn helaas nog even niet in. Alhoewel... met de 4500 euro cd speler van Garmt klonk het dan best wel weer lekker dus er moet met dat hele dac gebeuren toch meer uit te slepen zijn zou je zeggen  :P

Quote from: Baardmans on January 15, 2007, 21:05:16
He, ik lees nu een paar keer Baarmans hierboven. Is mijn bekken echt te smal voor  ;D
Haha typefoutje(s)  ;D

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk van deze DAC vind in jouw set. En ik kom graag een keer luisteren om te horen wat jij bedoeld met "ruimtelijkheid"  8)

Baardmans

Quote from: Audioloog on January 15, 2007, 21:22:15
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk van deze DAC vind in jouw set. En ik kom graag een keer luisteren om te horen wat jij bedoeld met "ruimtelijkheid"  8)

Wel aardig dat je daar over begint: vanavond weer lopen schuiven, en die ruimtelijkheid komt vooral uit de plaatsing van m´n luidsprekers. Daar doet geen TACT of dure dac iets aan geloof ik. Wat dat betreft slecht nieuws voor je, omdat je zoals je aangaf weinig speelruimte met de plaatsing van je hebt. Of zou het toch die kast zijn?

Oh ja, wat die versterker betreft: dat ga ik niet horen ben ik bang. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat er genoeg laag uit komt.

Leuk, kom maar een keer langs. Als je zin hebt is je CEC ook van harte uitgenodigd: kunnen we eens vergelijken met dat Trends USB-ding. En eventueel Monica: ben toch wel nieuwsgierig hoe ze bij me thuis is.
Als nog iemand met een leuk loopwerk zin heeft om mee te luisteren: van harte. Ik ben wel vrij klein behuist, dus 3 man is maximaal.