Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 17:02:00
Actrice, speelde o.a. in The Unbearable Lightness of Being, Chocolat en the English Patient.
A ok, niet zo mijn smaak eerlijk gezegd  >:D

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 17:02:00
Ik kom trouwens graag bij je luisteren.
Prima.

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 17:02:00
Een kast heb ik ook nog niet. Ik vind deze wel mooi, maar dan in het zilver: http://www.machmat.com/sales/images2/minion.jpg.
Ik vind um ook erg mooi maar hij zal wel prijzig zijn, ik neem genoegen met zoiets als ik nu voor Monica heb maar dan groter  :P


Arieson

Ik heb dezelfde kast bij EA-Europe in Schagen gekocht. Goedkoop zijn dit type kasten nooit, maar het eindresultaat ziet er wel super uit.  :D

http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm



Quote from: Audioloog on December 24, 2006, 20:46:42
A ok, niet zo mijn smaak eerlijk gezegd  >:D
Prima.
Ik vind um ook erg mooi maar hij zal wel prijzig zijn, ik neem genoegen met zoiets als ik nu voor Monica heb maar dan groter  :P



hifiman

#77
Quote from: Arieson on December 25, 2006, 06:49:42
Ik heb dezelfde kast bij EA-Europe in Schagen gekocht. Goedkoop zijn dit type kasten nooit, maar het eindresultaat ziet er wel super uit.  :D

http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm



Bedankt voor de tip! DE prijs valt me mee hoor, ik had erger verwacht! :)

hifiman

Deze: 432 x 310 x 123 mm Goud of zilver afwerking  78,30 euro , is de enige die voldoet. Wel jammer zeg, het is of 60mm hoog en dat is net te laag voor de printen (en eventuele buizen), de 123mm voldoet prima maar is net 5 mm te hoog om nog te passen in mijn audio rack  :'(

hifiman

#79
Deze zou wel kunnen trouwens (in mijn rack) maar dan past er geen buizen bordje in..:
255 x 412 x 72 mm Goud of zilver afwerking     67,40 euro

En dan heb je dus een kort diep geval en dat vind ik dan weer niet zo mooi eigenlijk.


Baardmans

Nog over die weerstanden, ik liep hier tegenaan: http://www.tnt-audio.com/clinica/tnt1541_e.html. Onder 'the DAC circuit' doe ze geloof ik hetzelfde. Ze zeggen erover: "For R310-R311, the I/V conversion resistors, I used Holcos. Given the fact there are only two, and their importance in defining the resulting sound is expectedly high, you could experiment with more expensive varieties."

hifiman

Quote from: Baardmans on December 25, 2006, 11:00:37
Nog over die weerstanden, ik liep hier tegenaan: http://www.tnt-audio.com/clinica/tnt1541_e.html. Onder 'the DAC circuit' doe ze geloof ik hetzelfde. Ze zeggen erover: "For R310-R311, the I/V conversion resistors, I used Holcos. Given the fact there are only two, and their importance in defining the resulting sound is expectedly high, you could experiment with more expensive varieties."
Ik ken hem ja deze url  :) Tsja ik wil er best twee Holcos inzetten of beter, maar dan is de vraag: wat zijn beter en waar halen we ze vandaan  ???

hifiman

Het is kerst vandaag en dus ging de soldeerbout pas om 9:00 aan vandaag  :P

Het SMD probleem (reclocker printje) is creatief opgelost en naar mijn idee is dit nog beter ook (c'tjes direkt op de ic pootjes).

hifiman

En dan gelijk maar even gemonteerd op de hoofdprint.

hifiman

#84
M0 dipswitch omgezet en het spannende moment: ja er komt nog geluid uit  :D

Dan nu eens even kritisch luisteren, helaas kan ik niet even simpel omschakelen naar wel of geen reclocking.
(2de exemplaar kan ik overigens nog niet gebruiken want mis nog een trafo)

De XO module moet nog dichter op de print komen maar ik wilde eerst even weten of het zo werkt.

De oplettende lezer vraagt zich natuurlijk af waarom ik twee zwarte draden heb gebruikt voor de voeding van dit printje, wel dat is simpel, rood was even op  :P

hifiman

#85
Even de nieuwe clock op de scoop gezet, gemeten op pootje 1 van de TDA1541. Best een strakke blokgolf toch?
Wellicht is het wijsheid een aparte voeding te maken voor de reclocker, ik vermoed dat horizontale delen van de blokgolf dan wat "schoner" worden.

Overigens ziet het er in het echt beter uit dan op de foto, dat komt omdat ik niet kan flitsen (dan zie helemaal geen moer) en dan wordt het wat blurry.


hifiman

Persoonlijk vind ik het geluid verbeterd met de reclock module! Ik moet er wel even eerlijk bij zeggen dat ik geen A/B vergelijk heb kunnen doen maar er is naar mijn mening meer detail waardoor instrumenten natuurlijker klinken.  :)

hifiman

Ik heb het spulletje zojuist even met schroefjes en tie-wraps op het plankje gemonteerd (als tijdelijke oplossing uiteraard).

hifiman

#88
Zo dan is het nu tijd om eens gewoon te luisteren en de DAC eens in te laten spelen.

Wat moet er nog gebeuren op korte termijn:
- elco vervangen (degene die ik vervangen heb omdat er eentje kapot was heeft voor het mooie een wat te lage max spanning) voor een type vmet hogere max voltage (levensduur)  (doe ik direkt na de kerst)
- XO module netter monteren (doe ik direkt na de kerst)
- experimenteren met andere output caps voor een andere sound
- een behuizing  :P
- betere bekabeling naar de RCA pluggen (wordt geregeld als het spul in een behuizing gebouwd wordt)

En op de wat langere termijn:
- andere opamps voor een wat warmer geluid (?)
- discrete opamp modules ipv geintegreerde opamps
- eventueel buizen uitgangs stage ipv opamp output stage
- eventueel volledig galvanisch gescheiden voedingen voor de twee bordjes en de reclock module.


hifiman

Ik heb de DAC ook nog even geprobeerd zonder gainstage (dus zonder opamp board). Zoals al te verwachtten was was het signaal zo klein dat ik het volume van mijn versterker zo'n beetje op 100% moest draaien. Niet erg praktisch dus, maar ach je kan het maar even geprobeerd hebben. Echt super anders klinken deed het overigens niet echt.

Del member

Quote from: Audioloog on December 25, 2006, 09:12:56
Bedankt voor de tip! DE prijs valt me mee hoor, ik had erger verwacht! :)

Prijs van deze kasten is idd niet duur, had ooit via collega tijdens de ZAP 2.2 zelfbouw een zwarte 19' monacor kast van 75 eur die een stuk dunner was en veel minder oogde !

hifiman

@Sander: Dan zul jij neem ik aan dat hele non-oversampling non-filtering gedoe ook niks vinden? En technisch gezien geef ik je dan direkt weer gelijk, ik heb echter zelf ondervonden dat ik het wel lekker vind klinken. Subjectiviteit (oftewel hoe ervaar ik het) is voor mij ook belangrijk naast de technische correctheid van een ontwerp.

Sander Sassen

Beste Ronald,

> Waarom zouden het leugenaars zijn Sander?

Quotefeitelijk zijn 't een stel hypocriete leugenaars. Aan de ene kant roepen dat jitter het grootste manco is van digitale bronnen en distributie van digitale signalen, maar hier wel nanoseconden aan jitter kado krijgen en dan is 't opeens niet gecorreleerd aan 't audio signaal? Da's gewoon de omgekeerde wereld en een redenatie die totaal uit de lucht gegrepen (en derhalve onzinnig) is.

Ik denk niet dat ik dat verder nog hoef toe te lichten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifiman

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 15:37:58
Ik denk niet dat ik dat verder nog hoef toe te lichten?
Je standpunt is wel duidelijk en ik hou het in mijn achterhoofd!
Nog andere zaken (ik stel voor het reclock verhaal even te laten rusten) die voor verbetering vatbaar zijn tot zover?

hifiman

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 15:43:40
Inderdaad, door overmatig eten en drinken de afgelopen dagen loop ik hier wat uit te buiken en bij te komen
Moge het je wel bekomen  :)

Baardmans

#95
Leuk, het begint op een forum te lijken ipv een tweespraak. :D

@Sander (of anderen die zich aangesproken voelen): ik dek me gelijk even in, want ik ben totaal a-technisch. Ik heb de volgende vragen: wat ik begrepen heb bestaat het IV gebeuren in deze DAC uit twee weerstanden. Is er hoorbaar verschil tussen verschillende merken weerstanden? En zo ja: welke zijn in dit ontwerp aan te raden. En dezelfde vraag, maar dan over de te gebruiken opamps.
Als iemand voor het beantwoorden van de vraag schema's nodig heeft, gil dan even.

hifiman

#96
Quote from: Baardmans on December 27, 2006, 16:52:01
En dezelfde vraag, maar dan over de te gebruiken opamps.
Ik heb zozuist de 2x single naar dual opamp convertor gesoldeerd en geprobeerd. M.a.w. ik heb nu geluisterd naar de AD797 opamp ipv de OPA2134. Dit klonk in mijn oren al een stuk lekkerder eigenlijk! Ik vind het lastig om precies aan te geven wat er anders is temeer daar er enkele uren tussen de luistersessie met de ene en de andere opamp zat.

Als je hier komt kunnen we samen vergelijken Peter, de OPA2134, de AD797 en de discrete "opamps" die je besteld hebt.

Tevens kunnen we dan subjectief een oordeel vellen over het wel of niet reclocken.

hifiman

Ook heb ik een tweede trafo er zojuist bijgezet, oftewel het DAC board en het opamp board hebben nu hun eigen voeding.

Wel is er een opmerking, ik constateerde zojuist met de scoop dat het reclocker board een hoop troep veroozaakt op de voeding (voeding wordt van DAC board afgehaald). Om die reden binnenkort even een apart voedingkje maken voor het reclocker board. Of kijken of ik die troep op de een of andere manier kan wegkrijgen, word vervolgd.

Sander Sassen

Baardmans,

Weerstanden zijn de meest eenvoudige I/V (stroom naar spanning) omzetters, uit de wet van Ohm volgt namelijk: R (weerstand) = V (voltage) / I (ampere). Helaas is I/V conversie met een weerstand niet de juiste manier, de DAC's kunnen namelijk maximaal een tiental duizendsten Volts (dwz. mV) op hun uitgang verdragen, daarboven komt de correcte werking in 't gedrang en presteert de DAC niet conform specificaties. Omdat er gemiddeld iets van 2Vrms (~6Vpp) nodig is op de uitgang is dit faktoren boven deze maximale spanning, en werkt de DAC dus allang niet meer zoals hij zou moeten.

Uiteraard werkt 't wel, anders zou de wet van Ohm niet meer opgaan, maar feitelijk probeer je met een schroevendraaier een conservenblik open te krijgen terwijl een blikopenener daarvoor toch het juiste stuk gereedschap is.

Opamps is een verhaal apart, voor I/V omzetting gebruikt men bij voorkeur een current feedback amplifier (CFA), maar niet in een circuit waar voorheen een voltage feedback amplifier (VFA) zat. Stroom en spanning zijn namelijk niet vergelijkbaar, dwz. een tegenkoppellus die werkt voor een VFA kan een CFA omtoveren in een prima oscillator en vice versa. Verschillen in opamps zijn evident, simpelweg omdat hun interene opbouw per type en fabrikant verschilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Baardmans

#99
Sander,

Het leest voor mij als poezie :D: nu maar hopen dat Ronald er iets mee kan....

Ik weet dat een idioot meer kan vragen enz... maar wat is wel een juiste manier van IV-conversie?

Mvgr
Peter