Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hmmmm, helaas kan ik de virtual battery voeding pas gebruiken als ik een andere MOSFET heb gekocht, ik heb nu namelijk 2 x positief en het moet voor deze DAC 1x positief + 1x negatief worden  , dus aan de negatieve zijde moet een ander type MOSFET :P

Baardmans

Voor wie ook zoiets wil: diyaudio.hk. Halverwege staat een link naar foto's van de volgende versie van deze dac. Heeft o.a. een usb input.

hifiman

Ik heb trouwens maar eens mijn eerste reply gepost in de thread op diyaudio forum (zie startpost voor ULR).

Baardmans

Hey Ronald,

Ik heb het hele topic op Diyaudio eens doorgelezen (pfff, afzien) en liep tegen post 604 aan. Je schreef eerder: "De handleiding zegt dat als je kiest voor de opamp output stage dat I/V weerstanden R28 en R39 verwijderd dienen te worden." Blijkbaar is de handleiding in de war, want in deze post staat dat R47 ipv R28, en R39 gemist kunnen worden. In de post ervoor meld iemand dat deze op zijn bord na aankoop al niet aanwezig waren.

Peter

hifiman

Hoi Peter,

Ik heb het topic ondertussen ook bijna helemaal gelezen, een hele klus zeg , inderdaad pfffhhh.

Wat die I/V weerstanden betreft, als je op het schema kijkt dan zie je dat voor het ene kanaal de I/V weerstanden gevormd worden door R28 EN R47, die twee staan parallell (2x 75 ohm geeft 37,5 ohm). Het zelfde geldt voor het andere kanaal maar dan R39 en R48. Dit komt overeen met wat ik daadwerkelijk zie op de bordjes.

Het verwijderen van slechts 1 van de 2 weerstanden per kanaal is niet logisch, het is of met beide weerstanden (I/V conversie door de weerstanden), of beide weerstanden per kanaal eruit en dan de I/V conversie door opamps. As ik beide eruit haal dan hebben we meer vervorming dan muziek en als ik ze erin laat klinkt het gewoon prima.

Ergens in het topic zegt Thomas dat je ze alle vier moet verwijderen, vervolgens reageert er dan iemand die dat gedaan heeft en net als ik die vervroming krijgt, hij zet ze er weer in en het klinkt goed. Vervolgens vraagt hij opheldering maar hij krijgt nooit antwoord  :(

Ik heb feitelijk nu dezelfde vraag gesteld (forumnaam: tingtong5) Even kijken of ik antwoord krijg...

hifiman

Ik heb het reclocker bordje ook nog even in elkaar gesoldeerd. Dat wil zeggen op de smd componenten (die aan de onderkant komen) na. Dit is nog even een probleem aangezien ik geen spullen heb om SMD te solderen. Misschien kan er alsnog gewone componenten op krijgen.

hifiman

#56
Even wat stukjes uit die thread op diyaudio:

Originally posted by tube-lover
dear all,

Pls remember that pls connect 82 ohm res between the 1541a & 2604 PCB input sockets. This 82 ohm was use for adj the input level of the signal. This res value can adj from 68~150ohm.

if tested all were right. Pls change this step.
pls see proposed changes below,

> >> 1) R22/R44= jumper wire
> >> 2) R8/R42= 680-1kohm (suggested 820ohm)
> >> 3) DAC board R28/R47/R39/R48 open
> >>

U will see more stable in scope,

thx

thomas


Thomas zegt dus (naar mijn idee) duidelijk dat alle 4 die I/V weerstanden eruit moeten.

Direkt daarop volgen deze twee posts:

Posted by quantran on 06-04-2005 07:06 PM:

Thomas,

I removed R28/R47/R39/R48 on DAC board before connecting to opa2604 board. I suppose these have nothing to do when we use active i/v stage.

Should I put them back in ???

__________________
Quan Tran

Posted by quantran on 06-05-2005 12:42 PM:

Thomas

Sorry for the questions. The DAC is working now. It seems that I was wrong in removing those resistors.

The first impression is that the sound stage is excellent and very good bass.

__________________
Quan Tran


Hij heeft ze dus ook verwijderd en dan weer teruggezet blijkbaar.
Verder gaat niemand er ooit meer op in (voorzover ik kan zien)  ::)



hifiman

#57
Heet van de pers!

In verband met de brom die er nog in zat (en die toch nog erger was als ik dacht zo merkte ik gisteren toen het stil in huis was en ik muziek draaide) ben ik vanochtend toch eens goed gaan meten met de scoop en kwam er al snel achter dat er in negatieve voedingskant veel meer 100 Hz rimpel zat dan in de positieve kant en dat is raar natuurlijk. Toch eens met de multimeter meten dan en verdomd na de gelijkricht diodes meet ik aan 1 kant een paar volt meer dan aan de andere kant. Even checken op de trafo, hmm beide spanningen netjes gelijk. Tsja dan is het meest logische dus een defecte elco.

Hee krijg nou wat, dat blijkt die elco te zijn die zo scheef op het bordje staat (was me al opgevallen toen ik het spul binnenkreeg maar ik dacht gewoon scheef gesoldeerd). Even de elco eruit gesoldeerd en jawel hij was aan de onderkant opengebarsten en er lekte vloeistof uit.

De elco vervangen door een nieuwe en jawel, spanningen gelijk en totaal geen rimpel meer op zowel de positieve als negatieve spanning.

Hup luisteren en inderdaad totaal geen brom meer, ook niet met het volume op tig en het oor aan de speaker. Dat is mooi dan kunnen we dus even verder met de plankjes methode en is het brom issue voorgoed de wereld uit  :)

Ik vind het nog wat klinisch klinken en ik denk dat ik binnenkort maar eens de uitgangs caps ga vervangen voor wat beters...
En inderdaad de boel moet ook nog inspelen..

hifiman

#58
Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Tjonge jonge, om 8.00 al weer een post: respect!
Ik ben altijd vroeg wakker helaas  :(

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Wat die IV toestanden betreft: misschien had die gozer die r47 en r39 miste wel gewoon een brak bordje gekregen, want hij miste ook de led. Nou ja, ik hoop dat iemand een schema voor je heeft.
Dat zou kunnen... En ja een schema zou handig zijn, ander mail ik die Thomas binnenkort wel even.

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Top dat je die brom eruit gekregen hebt. Van dat klinische geluid word ik dan weer een beetje droevig, dat was nou net niet de bedoeling. Kan dit nog te maken hebben met de gebruikte opamps? Zal ik die burson hdam dingen vast bestellen en naar je toe sturen?
Hoho even pas op de plaats  :D Als ik een mening geef over hoe iets klinkt dan spelen mee:
- smaak
- referentie tot het vorige geluid (Monica 2 DAC)
- combinatie met de rest van de set
Kortom het is wat gevaarlijk om voor de conclusie te trekken dat jij het in jouw set ook klinisch vind klinken. Daarnaast moet de boel nog inspelen en ja de opamps bepalen ook de klank..

Wat kosten die hdam dingen eigenlijk? En uiteraard mag je ze bestellen als je dat wilt maar nogmaals het kan best zijn dat jij het dus niet klinisch vind of dat na nog een aantal wijzigingen ik het ook niet meer klinisch benoem. Ik zou er zowiezo nog heel even mee wachten.

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Had je trouwens het lijstje van JeroenVI gezien (post 585)? Hij schrijft over het geluid:

This would be my prefered list:
- Sovtek 6c45pi: Did not like this one. Removed it after listening to the opamps (plus minus one weeks listening).
- OPA627: More detail then the 6C45pi and sounded more natural.
- AD797: Personally liked this one better then OPA627. Why don't know, just sounded nicer in my ears.
- Electro Harmonix 6922. Overclassed everything I listened to before. A lot more detail and soundstage and more natural. Used it for a couple off months.
- Valvo ECC88 goldpins (NOS). More detail then the electro Harmonics. Overal better sounding
- EC81 goldpins (I think Adzam philips made). A lot more detail and soundstage then the 6922. very musical tube.

Nee dat had ik nog niet gezien. We kunnen uiteraard andere opamps proberen, helaas heeft de lokale elektroboer deze typen niet op voorraad, maar we kunnen ze altijd ergens bestellen natuurlijk. De laatste 3 punten gaan over buizen overigens.

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Ook post 582 van hem ziet er interessant uit; Peter van Willenswaart staat geloof ik niet bekend als prutser:
Ook dat hele stuk gaat over buizen.

Misschien moeten we al snel het opamp bordje vergeten en met het buizen bord aan de slag  ::)

Baardmans

#59
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in: jouw set en jouw oren enz. Er zijn ook nog veel variabelen: voeding, puls trafo, enz. Ik zal idd even wachten met spullen kopen, maar als je iets nodig hebt moet je maar gillen (SMD soldeerset?). Dat is voorlopig het enige wat ik kan bijdragen.
Dat buizenverhaal maakt wel nieuwsgierig vind je niet? Alsof je leest hoe je in het paradijs kunt komen...  :D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 12:05:09
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in: jouw set en jouw oren enz. Er zijn ook nog veel variabelen: voeding, puls trafo, enz. Ik zal idd even wachten met spullen kopen, maar als je iets nodig hebt moet je maar gillen (SMD soldeerset?).
Haha ik weet niet eens wat daar precies voor nodig is joh, nooit in verdiept, maar voor die 4 componenten lijkt het me wat overdreven er een (ongetwijfeld dure) smd soldeerset voor aan te schaffen.

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Dat buizenverhaal maakt wel nieuwsgierig vind je niet? Alsof je leest hoe je in het paradijs kunt komen...  :D
Ja en nee. Ik heb een Tjoeb cd speler gehad (met buizen dus) en heb toen al flink ge-experimenteerd met verschillende merken/typen. Het geluid klonk elke keer weer heel anders en dat vond ik wel een nadeel eigenlijk. Met de duurste buis klonk het het mooist maar wel ten koste van het hoog waar ik een soort van vervorming hoorde. Afijn ik was het op dat moment even zat met de buisjes.

Maar aan de andere kant, feit is dat in het topic over deze DAC iedereen het er over eens is dat het tube board mooier klinkt. Dus dan moeten we dat wellicht eens proberen. Nadeel is (wat mij betreft) de denk ik vrij hoge kosten (buizen, trafo's) die daar aan verbonden zijn.. Maar als jij het wilt zet ik zo'n board voor je in elkaar!


Groetjes,

Ronald

hifiman

Ik ben eigenlijk al de hele dag bezig met deze DAC (de vrouw is weer gaan shoppen met een vriendin) en heb nog een aantal dingen te melden.

Om te beginnen heb ik de dure Mundorf Silver/Gold uit mijn Monica DAC gehaald en ze in deze DAC toegepast als uitgangs caps. Het klonk eigenlijk niet echt schokkend anders, wel klonk het wat opener. Omdat het verschil wel meeviel en omdat ik de Monica DAC eigenlijk intact wil laten heb ik ze weer teruggezet in Monica.

hifiman

#62
Vervolgens heb ik de SPDIF trafo vervangen door de betere versie. Ik wilde proberen om deze trafo ook netjes op de print te krijgen. Dat was even klooien maar het is gelukt  :)

Eerlijk gezegd hoor ik niet direkt verschil, maar ja AB vergelijken is dan ook niet mogelijk en er zat gauw een half uur tussen de luistersessie met oude en nieuwe trafo. Ik ga er (op basis van commentaar van anderen) maar vanuit dat tie beter is en laat hem lekker zitten waar die zit  :D

hifiman

#63
Omdat ik toch wel erg nieuwsgierig werd of de tweede set (die ik mag houden van Peter, waarvoor bij deze hartelijk dank Peter!!  :-* ) het ook deed ben ik deze ook maar even gebruiksklaar gaan maken. Om een lang verhaal kort te maken, deze doet het ook  :D

hifiman

#64
Verder heb ik nog zitten luisteren en vergelijken tussen de CEC DAC, de Monica DAC en deze DAC. Mijn vrouw en ik zijn het er allebei over eens dat zowel de Monica DAC als de TDA1541 DAC beter klinken al de DAC in de CEC speler.

Als ik dan luister naar Monica en TDA1541 DAC dan hoor ik wel een duidelijk verschil maar vind het lastig om gelijk een winnaar aan te wijzen, ze zijn gewoon anders. Een second opinion daarbij zou handig zijn (wanneer kom je Peter  : ;D ).

En we zijn nog niet uitgeklooid met de TDA154 DAC natuurlijk!

hifiman

#65
Dan is het nu denk ik de beurt aan de reclock module.

Tsja dat SMD verhaal, als ik vandaag nog zin heb (en anders wordt het morgen) dan ga ik eens kijken of het een beetje gaat lukken met conventionele componenten erop zetten.

Maar nu ga ik eerst effe een biertje drinken in de huiskamer  ;)

hifiman

Ik was trouwens nog vergeten te vertellen dat ik gisteravond ook nog even de WIMA caps heb geprobeerd, ik was er eerlijk gezegd niet zo van gecharmeerd en prefereer de standaars caps die in deze DAC zitten.

Baardmans

Man, man: vroeg op en de hele dag door... het lijkt wel werk. Weegt dit alles wel op tegen een cadeaudac? Heb je er nog wel lol in na het bouwen van 4 dac's?

Ik ben heel erg blij dat de tweede dac ook werkt! Ik had al lopen denken wat te doen als dit niet zo was geweest...

Wanneer ik kom: ik kan niet wachten! Maar ik wacht onrustig tot je tevreden bent. :D

Als je zin hebt in het bouwen van het tube board: graag natuurlijk, maar als je het ff gehad hebt begrijp ik dat natuurlijk ook. Zoals ik al eerder tegen je zei, heb ik totaal geen haast. De link naar deze dac staat al 2 jaar in m'n favorieten, dus er kan echt nog wel een jaartje bij. De kosten zijn voor mij geen enkel probleem, het zoeken naar onderdelen trouwens ook niet, dus laat het maar weten.

Bierse, en prettige dagen!

Baardmans

Oh ja, wat dat testen betreft: ik zou mijn TACT RCS 2.0s mee kunnen nemen als je dat wat lijkt. Kun je iig heel makkelijk schakelen tussen verschillende digitale bronnen. Of kan dat met jouw Lyngdorf amp ook?

hifiman

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 16:01:41
Man, man: vroeg op en de hele dag door... het lijkt wel werk. Weegt dit alles wel op tegen een cadeaudac? Heb je er nog wel lol in na het bouwen van 4 dac's?
Haha, maak je geen zorgen, ik doe dit geheel vrijwillig en uit enthousiasme  :D
Maar ik weet wel dat ik nu effe ga nokken en vanavond lekker een filmpje ga kijken  :)

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Ik ben heel erg blij dat de tweede dac ook werkt! Ik had al lopen denken wat te doen als dit niet zo was geweest...
Dat is simpel dan had ik um gerepareerd  :P Maar ik ben ook blij dat tie ut in 1x doet, scheelt een hoop tijd en gedoe  :)

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Wanneer ik kom: ik kan niet wachten! Maar ik wacht onrustig tot je tevreden bent. :D
Ja inderdaad, wacht nog heel even af zou ik zeggen, er is nog ongoing werk te doen  ;D

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Als je zin hebt in het bouwen van het tube board: graag natuurlijk, maar als je het ff gehad hebt begrijp ik dat natuurlijk ook.
Welnee, ik vind het leuk om te doen! Ik heb echter op dit moment geen idee van de totale onderdelen kosten, jij wel toevallig?

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 11:05:28
Zoals ik al eerder tegen je zei, heb ik totaal geen haast. De link naar deze dac staat al 2 jaar in m'n favorieten, dus er kan echt nog wel een jaartje bij. De kosten zijn voor mij geen enkel probleem, het zoeken naar onderdelen trouwens ook niet, dus laat het maar weten.
Een jaartje erbij? Haha dat zou voor mij een horror scenario zijn, uiteraard gaat het allemaal wat langzamer als ik weer aan het werk ben volgende week maar als ik iets doe dan hou ik de vaart erin hoor  :D


hifiman

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 16:18:00
Oh ja, wat dat testen betreft: ik zou mijn TACT RCS 2.0s mee kunnen nemen als je dat wat lijkt. Kun je iig heel makkelijk schakelen tussen verschillende digitale bronnen. Of kan dat met jouw Lyngdorf amp ook?
Nee mijn Lyngdorf amp heeft alleen analoge ingangen. Ik denk eerlijk gezegd dat het zinvoller is om je cd speler (waar speel je nu mee eigenlijk?) mee te nemen. Mijn set is natuurlijk heel anders dan de jouwe maar je kunt dan wel de karakterverschillen horen tussen eigen speler-dac en deze dac  :)

Baardmans

Quote from: Audioloog on December 24, 2006, 16:26:01
Nee mijn Lyngdorf amp heeft alleen analoge ingangen. Ik denk eerlijk gezegd dat het zinvoller is om je cd speler (waar speel je nu mee eigenlijk?) mee te nemen. Mijn set is natuurlijk heel anders dan de jouwe maar je kunt dan wel de karakterverschillen horen tussen eigen speler-dac en deze dac  :)

Ik heb geen cd-speler, maar wel een squeezebox van slimdevices en een UD-10 van trends audio. Maw: pc audio dus. Beide apparaten gebruiken de dac in de TACT. Het echte luisteren moet dus iid thuis gebeuren. Ben wel erg nieuwsgierig geworden naar Monica: ze heeft alleen al door haar naam een voorsprong. Komt allemaal door Monica Bellucci. Zullen we de 1541dac Juliette noemen, naar Juliette Binoche?  ;D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 16:46:30
Ik heb geen cd-speler, maar wel een squeezebox van slimdevices en een UD-10 van trends audio. Maw: pc audio dus.
A ok dat is waar ook!

Quote from: Baardmans on December 24, 2006, 16:46:30
Beide apparaten gebruiken de dac in de TACT. Het echte luisteren moet dus iid thuis gebeuren. Ben wel erg nieuwsgierig geworden naar Monica: ze heeft alleen al door haar naam een voorsprong. Komt allemaal door Monica Bellucci. Zullen we de 1541dac Juliette noemen, naar Juliette Binoche?  ;D
Haha ik vind het prima, al ken ik Juliette niet :P
Ik kan natuurlijk ook naar jou komen, dan zou ik Monica ook mee kunnen nemen. Maar het voordeel van (de eerste keer) bij mij is dat we wat makkelijk nog even een ander condensatortje kunnen proberen enzo.

hifiman

Ik ben trouwens alvast op zoek naar een geschikte behuizing maar heb nog even niks gevonden eigenlijk  ::)

Baardmans

#74
Actrice, speelde o.a. in The Unbearable Lightness of Being, Chocolat en the English Patient.

Ik kom trouwens graag bij je luisteren. Een kast heb ik ook nog niet. Ik vind deze wel mooi, maar dan in het zilver: http://www.machmat.com/sales/images2/minion.jpg.