Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baardmans

Ben benieuwd of al die nieuwe onderdelen nog iets positiefs doen. Ik hoop dat Hammie de rest van de dag lekker blijft slapen, kun je een beetje opschieten  :P

hifiman

Tsja dat is zo achter wat lastig te beoordelen straks, maar het is in de categorie "baad het niet dan schaadt het niet"  ;D

hifiman

#252
En de tussenstand..

De mundorf silver/gold caps zijn even geleend uit mijn Monica DAC.  8)
De analoge bedrading is 0,4 mm zilverddraad waar ik nog een stuk van had liggen van een vorig project  :D


Zo dan nu even een cola pauze hoor  ;D

Baardmans

Ziet er goed uit. Heb je zelf geen panasonic elco's en geen schottky dingen? Wat is dat velleman bordje?

hifiman

#254
Quote from: Baardmans on January  7, 2007, 16:16:16
Ziet er goed uit. Heb je zelf geen panasonic elco's en geen schottky dingen? Wat is dat velleman bordje?

Wat de panasonic elco's betreft. Er was toen een defecte elco, weet je nog? Die heb ik toen vervangen door normale Philips elco's, dat vond ik eigenlijk niet acceptabel dus heb ik ze daarna vervangen door goede Panasonic FC elco's. In de dac die in deze kast zit was dat niet nodig omdat er al goede inzaten en dus heb ik het daar zo gelaten.

Ja hoor ik heb er zelf ook schottky diodes inzitten  :)

Dat velleman bordje is een aparte galvanisch gescheiden (er hoort nog een trafo'tje bij maar die staat niet op de foto) voeding voor de clock  ;D Uiteraard ook met schottky diodes en een goede elco (aan de onderkant gemonteerd).

hifiman

#255
En klaar is Audioloog  :P

Er zijn ook nog een aantal beuntechnieken toegepast zoals:

- isolatie tape om het kleine trafo'tje voor het velleman voedinkje en een tie-wrap om um te fixeren.
- isolatietape om de 220 draden op het punt waar ze met elkaar verbonden (gesoldeerd) zijn.

Zodra ik een nettere manier weet zal ik dat nog veranderen maar voor de werking maakt het in elk geval niets uit  ;D

Sander, eat your heart out  >:D  ;)

hifiman

#256
Vooraanzicht met het mooie dikke gouden front  ;D

hifiman

#257
Poppetje gezien, kassie dicht.  :D

hifiman

#258
Een plaatsje gekregen in het audiorack. Zoals je ziet past het optisch perfect bij de rest  ;)

Ik maakte me wat zorgen over het feit dat de frontplaat breder is dan het rack en of dat misschien geen porum zou zijn, dat valt dan gelukkig wel weer mee, temeer daar de Marantz receiver ook al een stukje uitsteekt (simpelweg omdat tie zo diep is).

hifiman

En voor we gaan luisteren nog even een close-up.

hifiman

#260
En dan aansluiten en een cd'tje op...

Om eerlijk te zijn valt het een beetje tegen (t.o.v. mijn indruk met deze zelfde DAC op het houten plankje). Nee er is geen probleem, geen ruis, geen brom, geen vervorming maar het kan me ook niet echt bekoren.  ::) Dat kan aan verschilende dingen liggen:
- moeheid van mijzelf (weinig geslapen afgelopen nacht), morgen nog maar eens luisteren en dan ook eens vergelijken met de CEC
- andere condensatoren (Mundorf's uit Monica)
- zilverbekabeling gebruikt
- reclocking
- andere voeding gebruikt voor de klok
- allen bradley weerstanden
- inspelen, deze dac heeft nog geen uurtjes gedraaid, de versie voor Baardmans op het plankje wel!

Afijn het inbouw werk is gedaan en dit soort zaken wijzigen is dan in verhouding weer een kleine moeite. Kortom ik laat het en mijzelf nu even rusten, wordt vervolgt...

O ja, de Auricaps verwacht ik over een paar dagen dus die gaan we dan ook nog proberen uiteraard!

En dan zijn we natuurlijk ook nog erg benieuwd naar de Burson Audio discrete opamps die Baardmans heeft gekocht.  :)

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

hifiman

Quote from: sphere on January  7, 2007, 20:21:03
Laat hem anders vannacht doorspelen?
Dat is inderrdaad het plan! Even paar nachtjes op de dreambox aansluiten.. (hoeft mun loopwerk er niet van te slijten).
Maar bedankt voor de tip!

hifiman

Het viel me trouwens op dat die Allen Bradley weerstanden een tolerantie van 5% hebben. Dit tegenover de 1% van de metaalfilm weerstanden die ik eerst gebruikte. Je gaat je dan afvragen of het gebruik van dergelijke (Allen Bradley) weerstanden wel wijsheid is...

hifiman

#264
Het plan van aanpak is inderdaad even paar nachten inspelen. Dan wil ik ook nog de schroefdingetjes op het opamp board vervangen voor soldeerversies want ik heb zo mijn twijfels over een juist contact met het dunne zilverdraad wat ik nu heb gebruikt.

Verder (maar dat komt denk ik komend weekend) de 2 DAC's (kast en plank versie) eens met elkaar vergelijken zodra de auricaps erzijn, het enige verschil is dan namelijk het reclockerboard.

Ook ga ik de spdif connector vervangen, rca eruit , BNC erin. Ik heb tenslotte op mijn cd speler ook BNC zitten en dat is toch het meest ideale (BNC - BNC kabel).

En eventueel zou ik die weerstanden nog eens terug kunnen vervangen door metaalfilm...

Wordt wederom vervolgd..

Audiofiel

#265
Quote from: Audioloog on January  8, 2007, 09:29:33
Het viel me trouwens op dat die Allen Bradley weerstanden een tolerantie van 5% hebben. Dit tegenover de 1% van de metaalfilm weerstanden die ik eerst gebruikte. Je gaat je dan afvragen of het gebruik van dergelijke (Allen Bradley) weerstanden wel wijsheid is...

De tolerantie slaat niet op de variatie die de specifieke weerstand heeft, maar op de afwijking van de E-reeks. ;)

Met een 1% weerstand van 1 Kohm weet je 'zeker' dat je een weerstand in je hand hebt die een waarde heeft die ligt tussen 990 en 1010 ohm. Dat wil dus niet zeggen dat die weerstand 20 ohm kan variëren. ;D

Bij 5% weerstanden is het beste om ze gewoon even met ene multimeter te 'matchen' op gelijke paren of de gewenste waarde. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on January  8, 2007, 09:41:02
De tolerantie slaat niet op de variatie die de specifieke weerstand heeft, maar op de afwijking van de E-reeks. ;)
Ja dat snap ik, maar als je dus 2 willekeurige exemplaren uit een bakje pakt (hetgeen gebeurd als je ze besteld of naar een winkel gaat) dan heb je die garantie dus niet... Je brent me wel op iets waar ik domweg nog even niet aan gedacht had en dat is ze even nameten en kijken in hoeverre ze in waarde verschillen t.o.v. elkaar  :)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on January  8, 2007, 09:57:32
Je brent me wel op iets waar ik domweg nog even niet aan gedacht had en dat is ze even nameten en kijken in hoeverre ze in waarde verschillen t.o.v. elkaar  :)

:-*
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on January  8, 2007, 09:41:02
Dat wil dus niet zeggen dat die weerstand 20 ohm kan variëren. ;D
Ik wil die uitdaging wel aangaan mbv mijn gasfornuis  ;D

Audiofiel

#269
Quote from: Audioloog on January  8, 2007, 10:03:40
Ik wil die uitdaging wel aangaan mbv mijn gasfornuis  ;D

LOL ;D

Ik denk dat je met temperaturen buiten de normale bedrijfsgrenzen een flink stuk in de betreffende weerstand kunt variëren. Ik vermoed dat je uiteindelijk zelfs een oneindige weerstand gaat meten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#270
De vrouw en ik hebben net nog eens rustig de 1541 DAC met de CEC interne DAC vergeleken, wij kozen beiden unaniem voor de 1541 DAC! Mijn vrouw merkte gelijk op dat het geluid veel opener is met de 1541. Ik kan dat beamen en wil eraan toevoegen dat stemmen en instrumenten organischer klinken.

Ik vind het ook al beter klinken dan gisteren. Hoe dat komt? Nachtje inspelen ? Omdat ik nu wel goed uitgeslapen ben? Omdat de spdif rca connector nog even vervangen heb voor een BNC? In elk geval ben ik er nu contenter mee dan gisteren :P

Toch mis ik het karakter van de Monica DAC, al heeft die ook duidelijk ook negatieve punten tov van deze DAC.

Afijn, zondag aanstaande komt Baardmans hier en gaan we een en ander eens goed vergelijken en testen.

B.J.

#271
In elk geval mooi dat jij tevreden bent!

hifiman

Nog even over die weerstanden, ik heb ze nog even nagemeten.

In mijn DAC is het verschil 1,3%, hetgeen acceptabel is.
In Baardmans DAC is het verschil zelfs maar 0,55% dus hij heeft mazzel :P

Baardmans

#273
Quote from: Audioloog on January  9, 2007, 10:33:34
Nog even over die weerstanden, ik heb ze nog even nagemeten.

In mijn DAC is het verschil 1,3%, hetgeen acceptabel is.
In Baardmans DAC is het verschil zelfs maar 0,55% dus hij heeft mazzel :P


Ik zou ze gewoon omwisselen.....  :)

sphere

Is Audioloog ff blij dat jij zijn DAC niet inelkaar soldeer  >:D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."