Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#25
Ik heb gelijk maar een (licht) netfiltertje toegepast  :)
En ja ik weet het, witte tennissokken kunnen eigenlijk niet, maar ik heb geen andere sokken  >:D

hifiman

Onze hammie kijkt half slapend toe wat zijn baas nu allemaal weer aan het prutsen is  ;)

hifiman

Dan even terugkomend op de onduidelijkheden die er nog zijn.

Ten eerste: moeten er nu wel of geen condensatoren tussen output van DAC board en input van I/V board. Op de borden zelf zit er geen in elk geval. De handleiding rept er met geen woord over en suggereert (naar mijn idee) dat er geen condensator nodig is. Ik ga hier nog even meer info over zoeken en even meten of er wel of geen DC component aanwezig is op de output van het DAC board.

Punt twee heeft betrekking op de I/V weerstanden. Per kanaal staan er 2 parallel (2x 75 is dus 37,5 Ohm). De handleiding zegt dat als je kiest voor de opamp output stage dat I/V weerstanden R28 en R39 verwijderd dienen te worden. Dat is dus 1 weerstand per kanaal en dan zou je dus nog 75 Ohm overhouden. Ik denk zelf dat beide weerstanden eruit moeten, je wilt namelijk de I/V conversie laten plaatsvinden door de opamp en niet door deze weerstand. Als iemand hier een mening over heeft dan hoor ik het graag, uiteraard ga ik hier ook nog even in verdiepen.

Maar nu eerst de huwelijkse verplichtingen van vandaag: shoppen  :D

Baardmans

Quote from: Audioloog on December 23, 2006, 10:26:10
Dan even terugkomend op de onduidelijkheden die er nog zijn.

Ten eerste: moeten er nu wel of geen condensatoren tussen output van DAC board en input van I/V board. Op de borden zelf zit er geen in elk geval. De handleiding rept er met geen woord over en suggereert (naar mijn idee) dat er geen condensator nodig is. Ik ga hier nog even meer info over zoeken en even meten of er wel of geen DC component aanwezig is op de output van het DAC board.

Punt twee heeft betrekking op de I/V weerstanden. Per kanaal staan er 2 parallel (2x 75 is dus 37,5 Ohm). De handleiding zegt dat als je kiest voor de opamp output stage dat I/V weerstanden R28 en R39 verwijderd dienen te worden. Dat is dus 1 weerstand per kanaal en dan zou je dus nog 75 Ohm overhouden. Ik denk zelf dat beide weerstanden eruit moeten, je wilt namelijk de I/V conversie laten plaatsvinden door de opamp en niet door deze weerstand. Als iemand hier een mening over heeft dan hoor ik het graag, uiteraard ga ik hier ook nog even in verdiepen.

Maar nu eerst de huwelijkse verplichtingen van vandaag: shoppen  :D

Tjees, dat gaat hard! Het zal je wsl niet verbazen dat ik geen antwoorden op je vragen heb... :)  Maar heb je iets aan plaatjes van de brouwsels van anderen?

hifiman

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 11:14:42
Tjees, dat gaat hard! Het zal je wsl niet verbazen dat ik geen antwoorden op je vragen heb... :)  Maar heb je iets aan plaatjes van de brouwsels van anderen?
Plaatjes niet, schema's wel maar ik heb er al een paar gevonden  :D

Wordt later op de dag vervolgd...

Shorty

SHOPPEN!?  :P   Sokken koper zeker?  ;D

VrGr,

Bart J.

hifiman

Quote from: Audioloog on December 23, 2006, 10:26:10
Punt twee heeft betrekking op de I/V weerstanden. Per kanaal staan er 2 parallel (2x 75 is dus 37,5 Ohm). De handleiding zegt dat als je kiest voor de opamp output stage dat I/V weerstanden R28 en R39 verwijderd dienen te worden. Dat is dus 1 weerstand per kanaal en dan zou je dus nog 75 Ohm overhouden. Ik denk zelf dat beide weerstanden eruit moeten, je wilt namelijk de I/V conversie laten plaatsvinden door de opamp en niet door deze weerstand. Als iemand hier een mening over heeft dan hoor ik het graag, uiteraard ga ik hier ook nog even in verdiepen.
Deze vraag heb ik het antwoord gevonden:
> >> 3) DAC board R28/R47/R39/R48 open

Inderdaad alle 4 de I/V weerstanden eruit dus zoals ik al dacht (logisch tenslotte...).
Ik ga ze er nu dus uitsolderen  :P

hifiman

En deze hint van de ontwerper gaan we dan ook maar toepassen  :P

Pls remember that pls connect 82 ohm res between the 1541a & 2604 PCB input sockets. This 82 ohm was use for adj the input level of the signal. This res value can adj from 68~150ohm.

hifiman

Quote from: Audioloog on December 23, 2006, 10:26:10
Ten eerste: moeten er nu wel of geen condensatoren tussen output van DAC board en input van I/V board. Op de borden zelf zit er geen in elk geval. De handleiding rept er met geen woord over en suggereert (naar mijn idee) dat er geen condensator nodig is. Ik ga hier nog even meer info over zoeken en even meten of er wel of geen DC component aanwezig is op de output van het DAC board.
Ik vind dus nergens iets dat suggereert dat er condensatoren gebruikt dienen te worden. Ik heb dus (alvorens de DAC op het I/V board aan te sluiten) even gemeten meet geen DC op de outputs van het DAC board. Ik heb daarna dus het DAC board verbonden met het I/V board. Wel met een 68 ohm weerstandje ertussen dus.

hifiman

Vervolgens de DAC voor een eerste test/impressie mee naar beneden genomen en aangesloten op de stereo.

Hmmm ik hoor wel muziek maar het klinkt vreselijk vervormt. Afijn even gezocht weer op internet en ik lees tot mijn verbazing dat iemand hetzelfde issue had en toen weer de I/V resistors (die ook hij op aanraden van de ontwerper verwijderd had) heeft teruggezet. Afijn ik dat dus ook gedaan en verdomd nu gewoon onvervomd geluid.

Ik vermoed dat het met de revisie van het I/V board te maken heeft  ??? Blijkbaar doet het board wat ik hier heb helemaal geen I/V conversie (ik heb geen schema helaas) en is het puur een voltage gain stage.

Baardmans


hifiman

#36
Ok er is dus geluid, maar hoe klinkt het nu?

Het klinkt op zich best goed maar er is geen sprake van een WOW effect. Ten eerste is dit wellicht juist een goed teken (wow effecten blijken achteraf vaak te gaan vervelen) en ten tweede denk ik dat na inspelen en het toepassen van betere condensatoren het geluid wel eens een stuk beter kan zijn. Het klinkt in elk geval vloeiend maar door de brom is het lastig er veel meer over te roepen op dit moment.

Ook hebben we nog de reclocking unit te bouwen, de voeding te verbeteren, de spdif trafo te vervangen voor een betere, enz...

Maar eerst is er een ander issue wat opgelost moet worden, er zit namelijk een dikke brom in het geluid. Op zich niet verbazend gezien de openlucht opstelling, maar ik had gehoopt dat het mee zou vallen. Helaas is de brom net effe te erg om een beetje normaal naar muziek te kunnen luisteren (bij luide passages niet hoorbaar bij en anders wel).

Ik zal dus eerst een metalen (tijdelijke) kast moeten vinden alvorens ik echt verder kan  ::) Eens kijken of ik iemand kan vinden met een defecte tuner/versterker/ cd speler ofzo ....

hifiman

#37
Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 16:39:13
Ahhhhh..... hoe klinkt het???
Haha je zit er "bovenop" zo te zien  :D Zie vorig bericht van mij.

hifiman

De bedoeling was om alles netjes op het plankje te gaan monteren maar gezien het bromverhaal heeft dat niet zoveel zin.

Mijn plan is:
- eerst een metalen (al dan niet tijdelijke) behuizing regelen (zal lastig worden vrees ik met de kerstdagen  ::) )
- als er dan nog brom is dan een eigen voeding bouwen want AC naar de bordjes toe brengen vond ik al niet zo'n geslaagde opzet eigenlijk. Liever een voeding op afstand en dan met DC naar de bordjes toe.

Baardmans

Hmm: er komt iig geluid uit :D
Ik zal ook nog eens gaan zoeken naar een schema.

hifiman

#40
Inderdaad dat is op zich al positief en nogmaals het klonk zeker niet slecht, ik heb goede hoop dat het wel een succes gaat worden hoor, maar dat zal niet vandaag of morgen zijn   ;)

Baardmans

#41
Anders haal je die Lyngdorf toch even leeg: vind ik wel een leuk kastje... >:D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 16:54:23
Anders haal je die Lyngdorf toch even leeg: vind ik wel een leuk kastje... >:D
haha, grappenmaker  :D

Ik bedacht me opeens dat het ook wel eens flink zou kunnen schelen als ik het opamp bord apart voedt. Eens kijken of ik daar wat mee kan doen..

Baardmans


hifiman

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 17:02:49
Go girl!  :D
Ik vrees dat dat morgen gaat worden want eigenlijk zou ik pas mandag hieraan beginnen en de vrouw wil ook een beetje aandacht  :D

Baardmans

Quote from: Audioloog on December 23, 2006, 17:05:10
Ik vrees dat dat morgen gaat worden want eigenlijk zou ik pas mandag hieraan beginnen en de vrouw wil ook een beetje aandacht  :D

Ai, ik wil je zeker niet pushen. Dus ik hoop niet morgen, maar maandag weer van je te horen  :)

hifiman

Ach ik kon het niet laten en heb het even snel geprobereerd en jawel weg dikke brom!

Nu is er alleen nog een lichte brom die je alleen hoort als je met je oor aan de speaker gaat luisteren, dit is dus niet direkt storend en ongetwijfeld nog het gevolg van het openlucht gebeuren.

Ik ga nu dus even lekker luisteren!  :D

hifiman

Nou jongens dat klinkt helemaal niet verkeerd!!  :)
De vrouw riep als eerste: klinkt goed nu!

Vloeiender dan Monica 2 maar wel wat minder "organisch". Ik gok het op de uitgangs condensatoren, misschien moet ik binnenkort de dure Mundorfs Silver/Gold die ik in Monica heb zitten maar eens proberen  8)

Ook hoor ik gelijk het verschil in voeding, en dan bedoel ik niet alleen de afwezigheid van brom! Er zit nu duidelijk meer laag in bijvoorbeeld. Dit grote verschil bewijst maar weer het belang van voeding, overigens hangt er nu een simpele voeding aan en ik zag op de scoop nog wel degelijk een rimpel. Wellicht dan ook maar eens de superschone voeding (virtual battery concept) van Monica die ik gemaakt heb proberen.

Afijn nog zat te proberen dus en ik zie het positief in !

Baardmans

#48
Yes!!! Ik dacht dat je me tot maandag zou laten wachten met je impressie  :D
Ik kan niet wachten, maar zal me rustig houden tot je echt blij bent met het geluid...
Maar als een vrouw zegt dat het goed klinkt... of wil ze gewoon dat je het hierbij laat en verder gezellig gaat doen  ;D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 18:00:20
Yes!!! Ik dacht dat je me tot maandag zou laten wachten met je impressie  :D
Haha ik ben gewoon een ongeduldig mannetje, ehhh enthousiast bedoel ik  :D

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 18:00:20
Ik kan niet wachten, maar zal me rustig houden tot je echt blij bent met het geluid...
Ja inderdaad Peter, als je nou naast de deur woonde zou ik zeggen kom effe luisteren, maar ik denk dat verstandig is dat ik eerst nog wat zaken verbeter waarvan ik zeker weet dat het nog een verbetering is en dan pas komen luisteren. 

Quote from: Baardmans on December 23, 2006, 18:00:20
Maar als een vrouw zegt dat het goed klinkt... of wil ze gewoon dat je het hierbij laat en verder gezellig gaat doen  ;D
Nee hoor dat meent ze wel, daar is ze zelf audio enthousiast genoeg voor  :)