Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baardmans

#100

Sander Sassen

Baardmans,

Je kunt beter hier even kijken, ik ben met een aantal andere forumleden al een aantal weken aan 't stoeien met een ideale I/V omzetter:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2700

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Audiofiel

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 15:10:22
... kortom, die audiofielen kunnen kletsen wat ze willen, feitelijk zijn 't een stel hypocriete leugenaars.

Nou nou nou nou nou. Vandaag de 'botte' pruik opgedaan, Sander? :D

Laten we het een beetje gezellig houden op het forum.

C'est le ton que fait la musique...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#103
Quote from: sphere on December 27, 2006, 15:41:35
Leugenachtig is misschien wat overtrokken, maar het gaat er om dat het audiomanen eigen is, natuurwetenschappelijke feiten slechts te gebruiken voor onderbouwing wanneer het hen uitkomt. Als je er vervolgens een subjectief perceptiesausje overheen plengt, is het volkomen acceptabel om recht krom te lullen (zie jitterverhaal).

Leugenachtig is misschien wat overtrokken, maar het gaat er om dat het techneuten eigen is, psycho-akoestische feiten slechts te gebruiken voor onderbouwing wanneer het hen uitkomt. Als je er vervolgens een technisch wetenschappelijk sausje overheen plengt, is het volkomen acceptabel om recht krom te lullen (zie jitterverhaal).

Er zitten verschillende kanten aan dit verhaal... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Psycho-akoustische feiten is een contradictio in terminis. Verder leuk geprobeerd hoor.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Quote from: sphere on December 27, 2006, 18:05:33
Psycho-akoustische feiten is een contradictio in terminis. Verder leuk geprobeerd hoor.

Volgens mij snap je mijn punt wel. Extremen aan beide kanten van het spectrum... ;)

Ik ben zelf van huis uit ook techneut (HTS elektro), maar weet tevens dat niet alles te verklaren is op audiogebied. Dat wil niet zeggen dat ik niet met een kritische blik kijk naar zweverige opmerkingen op dat gebied... maar ik zit zelf eerder in het midden. Sommige dingen werken echt... En sommige dingen werken echt niet (goed genoeg)... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Even een klein stukje over hoe mijn eigen CD-speler de I/V conversie doen. Misschien interessant?

Audiofiel

Quote from: garmtz on December 27, 2006, 18:22:35
Even een klein stukje over hoe mijn eigen CD-speler de I/V conversie doen. Misschien interessant?

Volgens mij niet echt...  :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on December 27, 2006, 18:24:44
Volgens mij niet echt...  :-X

Waarom niet? Dit is wel weer anders dan in deze thread wordt gedaan en makkelijk te proberen.

Baardmans

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 17:29:42
Baardmans,

Je kunt beter hier even kijken, ik ben met een aantal andere forumleden al een aantal weken aan 't stoeien met een ideale I/V omzetter:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2700

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Sander,

Bedankt voor de link. Ik heb nog niet alle 38 pagina's gelezen, maar iets zegt me dat ik niet ontkom aan een basiscursus electronica... Of gaat iemand eea per ongeluk als compleet gebouwd bordje verkopen?

Mvgr
Peter

Baardmans

Quote from: garmtz on December 27, 2006, 18:27:35
Waarom niet? Dit is wel weer anders dan in deze thread wordt gedaan en makkelijk te proberen.

Misschien voor Ronald wel, voor mij wsl pas na een cursus. Tenminste: er is toch wel verschil tussen een audiofiel en een audioloog hoop ik?

Baardmans

#111
Quote from: Audioloog on December 27, 2006, 17:06:37
Ik heb zozuist de 2x single naar dual opamp convertor gesoldeerd en geprobeerd. M.a.w. ik heb nu geluisterd naar de AD797 opamp ipv de OPA2134. Dit klonk in mijn oren al een stuk lekkerder eigenlijk! Ik vind het lastig om precies aan te geven wat er anders is temeer daar er enkele uren tussen de luistersessie met de ene en de andere opamp zat.

Als je hier komt kunnen we samen vergelijken Peter, de OPA2134, de AD797 en de discrete "opamps" die je besteld hebt.

Tevens kunnen we dan subjectief een oordeel vellen over het wel of niet reclocken.

Verdikke Ronald: zit ik naar de foto bij deze post te kijken en wat staat er op dat bord "opamp I/V converter"? Hoe zit dit nou  :(?

Baardmans

#112
@ Sander, sphere en wie hier verder iets over wil zeggen: ik kwam laatst deze link tegen: http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=critics&m=27845. Hierin staat het volgende stukje tekst:

" Sadly most performance areas still cannot be measured and thus compared by science and that is where human hearing is paramount! Things that still cannot be measured but are not limited to include timbre accuracy, warmth, realism, soundstaging, presence, etc. "

Klopt dit wat jullie betreft, of meer iha: zijn er volgens jullie zaken die niet gemeten kunnen worden?

(of is dit iets voor een nieuw topic...)

Sander Sassen

Baardmans,

Het enigste waar we nog niet aan kunnen meten zit tussen je oren, en daar zit in 99% van de gevallen het 'probleem', de rest is prima te doen. Feit is dat veel fabrikanten gewoon de klemtoon verkeerd leggen, als je niet 't juiste meet kan je ook niet de juiste conclusies trekken, of gewoon er het budget niet voor uit willen trekken om goed te meten. Audio is geen cutting edge science, anders had je heel wat meer afstudeer projecten en studies gezien die hier dieper op ingaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifiman

#114
Quote from: Baardmans on December 27, 2006, 19:18:38
Verdikke Ronald: zit ik naar de foto bij deze post te kijken en wat staat er op dat bord "opamp I/V converter"? Hoe zit dit nou  :(?
Zie http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=55808&perpage=10&pagenumber=64

M.a.w. dat vraag ik me ook af en het antwoord op die vraag is denk ik ook even belangrijker dan de vraag welke opamp te gebruiken :P

Ik wacht nog op antwoord van Thomas....

hifiman

#115
Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 17:15:34
Weerstanden zijn de meest eenvoudige I/V (stroom naar spanning) omzetters, uit de wet van Ohm volgt namelijk: R (weerstand) = V (voltage) / I (ampere). Helaas is I/V conversie met een weerstand niet de juiste manier, de DAC's kunnen namelijk maximaal een tiental duizendsten Volts (dwz. mV) op hun uitgang verdragen, daarboven komt de correcte werking in 't gedrang en presteert de DAC niet conform specificaties. Omdat er gemiddeld iets van 2Vrms (~6Vpp) nodig is op de uitgang is dit faktoren boven deze maximale spanning, en werkt de DAC dus allang niet meer zoals hij zou moeten.
Daarom plak je er ook een gain stage achter...

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 17:15:34
Uiteraard werkt 't wel, anders zou de wet van Ohm niet meer opgaan, maar feitelijk probeer je met een schroevendraaier een conservenblik open te krijgen terwijl een blikopenener daarvoor toch het juiste stuk gereedschap is.
Ik ben het met je eens dat het niet de meest ideale methode is, echter in de praktijk wordt bij een buizen gain stage toch meestal de I/V conversie door een weerstand gedaan? Dan is er ook nog de Opus speler van Garmt (4500 euri speler!) en zelfs die gebruikt blijkbaar de simpele weerstand methode dus zo slecht is het nu blijkbaar ook weer niet.  Daarnaast is deze speler de meest natuurlijk spelende speler die ik ooit gehoord heb, ik ben nog steeds onder de indruk  :o



Groetjes,

Ronald

Baardmans

Quote from: Audioloog on December 27, 2006, 19:57:10
Zie http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=55808&perpage=10&pagenumber=64

M.a.w. dat vraag ik me ook af en het antwoord op die vraag is denk ik ook even belangrijker dan de vraag welke opamp te gebruiken :P

Ik wacht nog op antwoord van Thomas....

Ai, dat had ik even gemist...

hifiman

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 17:29:42
Je kunt beter hier even kijken, ik ben met een aantal andere forumleden al een aantal weken aan 't stoeien met een ideale I/V omzetter:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2700

Leuk! Mooi leesvoer voor onder werktijd  >:D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 27, 2006, 19:42:20
Klopt dit wat jullie betreft, of meer iha: zijn er volgens jullie zaken die niet gemeten kunnen worden?
Ik denk dat het beter verwoord kan worden als: deze zaken zijn lastig om te kwantificeren.

Ik denk dat alles gemeten kan worden, alleen (en daar is NOS DAC een mooi voorbeeld van) blijkbaar is de meettechnisch gezien beste oplossing niet altijd de subjectief hoorbaar fijnste keuze, en dat maakt het zo lastig..

hifiman

#119
Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 19:50:30
Audio is geen cutting edge science, anders had je heel wat meer afstudeer projecten en studies gezien die hier dieper op ingaan.
Dat is het ook niet maar helaas worden veel ontwerp keuzes gemaakt op basis van kosten/baten of op het domweg toepassen van bestaande ideeen en dus valt er vaak wel wat te verbeteren. Dan is marketing ook nog een issue, een NOS DAC bijvoorbeeld valt niet te marketen vanwege de slechte meet prestaties..

Sander Sassen

QuoteDaarom plak je er ook een gain stage achter...

Da's toch het probleem verschuiven? Je gaat eerst een kleine spanning opwekken en dan vervolgens ontzettend veel versterken om van pakweg 20mV naar 2Vrms (6Vpp) te komen. Vooral door de hoge gain die je nodig hebt om e.e.a. tot acceptable niveau te versterken ga je veel vervorming en niet linear gedrag alsmede ruis introduceren. Waarom dan niet gelijk de I/V omzetting aktief doen en daar een exact op toegesneden schakeling voor ontwerpen, dan sla je twee vliegen in één klap, zonder dat je kleine spanningen moet gaan versterken etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifiman

Quote from: Sander Sassen on December 27, 2006, 20:21:04
Da's toch het probleem verschuiven? Je gaat eerst een kleine spanning opwekken en dan vervolgens ontzettend veel versterken om van pakweg 20mV naar 2Vrms (6Vpp) te komen. Vooral door de hoge gain die je nodig hebt om e.e.a. tot acceptable niveau te versterken ga je veel vervorming en niet linear gedrag alsmede ruis introduceren. Waarom dan niet gelijk de I/V omzetting aktief doen en daar een exact op toegesneden schakeling voor ontwerpen, dan sla je twee vliegen in één klap, zonder dat je kleine spanningen moet gaan versterken etc.
Ik kan er kort over zijn, ik ben het daar mee eens.  :-*


garmtz

Ik snap ook niet exact de filosofie erachter. Misschien de ontwerper eens vragen... Ik denk er hetzelfde als jullie over, maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er dan alleen spanning wordt versterkt en niet stroom naar spanning? Oftewel, een spanningsdeling over de weerstand en die versterken i.p.v. de stroom direct een op-amp in sturen?

garmtz


hifiman

Quote from: garmtz on December 27, 2006, 20:38:39
Ik heb een mail gestuurd... :)
Via een stroom of een spanningsnetwerk?  ;)

Ik ben benieuwd wat hun erover te melden hebben al zal de kans wel groot zijn dat tie beantwoord wordt door iemand die geen flauw idee heeft waar je het over hebt  :P