PRD diffusers

Started by PaulSQ, December 18, 2006, 15:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

LS,
Op www.soundscapes.nu kwam ik een schema voor het maken van een PED diffuser tegen. Nu zou ik deze dus zelf willen maken, hout of piepschuim is mogelijk, alleen erg arbeidsintensief (1 exemplaar van 50 bij 50 gaat niet werken!).

Het volgende idee spookt daarom door mijn hoofd; een negatieve mal maken, randen eromheen, deksel erop en volspuiten met bv PUR schuim of een vergelijkbaar schuim.

* Hoe krijg ik de diffuser weer obeschadigd uit de mal, kortom op welk materiaal hecht PUR schuim of een variant hierop in het geheel niet?

* Zijn de akoustische eigenschappen van een dergelijk schuim vergelijkbaar met die van piepschuim? -een stukje absoruptie is niet erg maar teveel moet ook niet-

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Jaqo

Het eerste wat in me opkomt: huishoudfolie. Als je dat over de mal heenlegt (meerdere banen) en dan met de hand voorvormen. Dan volspuiten. Het nadeel is dat de folie aan het schuim vast zit maar het schuim niet aan je mal. PUR hecht overal aan...

Groet,
Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Cinematic

De mal net zoals een bakplaat invetten :)

Niet actief

#3
Quote from: PaulSQ on December 18, 2006, 15:34:22
LS,
Op www.soundscapes.nu kwam ik een schema voor het maken van een PED diffuser tegen. Nu zou ik deze dus zelf willen maken, hout of piepschuim is mogelijk, alleen erg arbeidsintensief (1 exemplaar van 50 bij 50 gaat niet werken!).
Het volgende idee spookt daarom door mijn hoofd; een negatieve mal maken, randen eromheen, deksel erop en volspuiten met bv PUR schuim of een vergelijkbaar schuim.
* Hoe krijg ik de diffuser weer obeschadigd uit de mal, kortom op welk materiaal hecht PUR schuim of een variant hierop in het geheel niet?
* Zijn de akoustische eigenschappen van een dergelijk schuim vergelijkbaar met die van piepschuim? -een stukje absoruptie is niet erg maar teveel moet ook niet-
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

PUR-schuim zet nogal uit. Als je het na het inspuiten zou opsluiten om in een houten mal te laten drogen barst ie gegarandeerd uit elkaar....
Je moet ofwel een mal hebben die druk kan hebben (ze gebruiken bij RPG een spuitgietmal), ofwel een schuim of substantie gebruiken die tijdens het drogen NIET uitzet.
Op zich is PUR-schuim net zo goed als de tempex-versie van RPG, alleen zal pur niet zo'n mooi egaal en glad oppervlak hebben; er zitten gaten en grotere oneffenheden in.

Het valt niet mee om dit soort diffusers op een makkelijke manier zelf te maken; als het echt makkelijk was zou 't ook vast veel vaker gedaan worden.
Nou is het op zich en in theorie wel makkelijk, met zo'n spuitgietmal, maar die kost iets van een ton. En dan moet je nog een machine hebben/huren om te kunnen produceren.
Het mooiste zou zijn als je aan vierkante pvc-buis zou kunnen komen ipv houten kolommetjes. Die schijnt te bestaan, al heb ik het nooit gevonden; ook nooit heel veel moeite gedaan overigens. Dat is licht en akoestisch lekker hard -- ideaal voor een diffuser.

Toine.

Den Tas

Quote from: ThingMan on December 18, 2006, 17:21:13
Het mooiste zou zijn als je aan vierkante pvc-buis zou kunnen komen ipv houten kolommetjes. Die schijnt te bestaan, al heb ik het nooit gevonden; ook nooit heel veel moeite gedaan overigens. Dat is licht en akoestisch lekker hard -- ideaal voor een diffuser.

Die vierkante pvc buizen kan je gewoon bestellen ergens waar ze bouw materialen verkopen(geen gamma of brico ofzo!!).
Of ze het zo in stock hebben betwijfel ik :-\.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

PaulSQ

Quote from: ThingMan on December 18, 2006, 17:21:13
PUR-schuim zet nogal uit. Als je het na het inspuiten zou opsluiten om in een houten mal te laten drogen barst ie gegarandeerd uit elkaar....
Je moet ofwel een mal hebben die druk kan hebben (ze gebruiken bij RPG een spuitgietmal), ofwel een schuim of substantie gebruiken die tijdens het drogen NIET uitzet.

ik had eerst aan een ventiel/overstroomgat gedacht, maar dat slibt natuurlijk dicht doordat het spul uithardt onder invloed van de luchtvochtigheid :-\

Het valt niet mee om dit soort diffusers op een makkelijke manier zelf te maken; als het echt makkelijk was zou 't ook vast veel vaker gedaan worden.
Nou is het op zich en in theorie wel makkelijk, met zo'n spuitgietmal, maar die kost iets van een ton. En dan moet je nog een machine hebben/huren om te kunnen produceren.
Het mooiste zou zijn als je aan vierkante pvc-buis zou kunnen komen ipv houten kolommetjes. Die schijnt te bestaan, al heb ik het nooit gevonden; ook nooit heel veel moeite gedaan overigens. Dat is licht en akoestisch lekker hard -- ideaal voor een diffuser.

hoe zie je dat voor je die vierkante pvcbuis, hout en tempex zijn massief, die pvc buis is hol?

Toine.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

PaulSQ

Kan altijd nog, aangezien ik ze buiten moet bouwen kan ik pas in het voorjaar met enige regelmaat weer droog aan de slag. Tot die tijd kan ik mooi een beetje brainstormen over de mogelijkheden ;)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Niet actief

#8
Quote from: PaulSQ on December 18, 2006, 20:16:31
hoe zie je dat voor je die vierkante pvcbuis, hout en tempex zijn massief, die pvc buis is hol?
Natuurlijk is die pvc buis hol, daarom kan het uiteindelijk ook zo'n lichtgewicht constructie worden!  :)
Want net zoals er voor de hier verkrijgbare ronde pvc-buizen mooie eindstoppen te koop zijn, zo zijn die er ook voor de in Engeland in gebruik zijnde vierkante buizen.

Vindt ze maar eens...  ;)

PaulSQ

1-0 voor 't hout? ;)

Ben benieuwd of zoeken naar tempex balkjes iets oplevert.... Denk dat ik me daar in eerste instantie eens op richt.

Bedankt voor de input iig!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Niet actief

Quote from: PaulSQ on December 18, 2006, 22:26:00
1-0 voor 't hout? ;)

Ben benieuwd of zoeken naar tempex balkjes iets oplevert.... Denk dat ik me daar in eerste instantie eens op richt.

Bedankt voor de input iig!

Inderdaad, da's natuurlijk helemaal het makkelijkste!
Dat je een paar honderd tempex balkjes op de vier benodigde lengtes laat zagen.
Maar ik ben zelf niet gecharmeerd van al te veel tempex diffusers; ze kleuren meer dan houten diffusers. RPG erkent dat zelf ook volmondig en bouwt daarom daarnaast ook (onbetaalbare) houten diffusers.

PaulSQ

Kleuren ten gevolg van absoruptie van hoog en midhoog?

Vooralsnog zit ik met een paar kale zijmuren tussen luisterplaats (2,5 meter bij de speakers vandaan; kamer is 8 meter lang, speakers staan 1 meter voor de korte zijde, ik zit op 3,5 meter van die zijde) in een 3,20 meter brede kamer. Een stukje absoruptie kan niet echt kwaad toch?

(studentenkamer; dus lang zal ik er niet meer zitten, vandaar dat het allemaal zonder metingen ed moet; de diffusers neem ik gewoon mee en kunnen later gericht ingezet worden)

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Niet actief

Quote from: PaulSQ on December 18, 2006, 23:57:30
Vooralsnog zit ik met een paar kale zijmuren tussen luisterplaats (2,5 meter bij de speakers vandaan; kamer is 8 meter lang, speakers staan 1 meter voor de korte zijde, ik zit op 3,5 meter van die zijde) in een 3,20 meter brede kamer. Een stukje absoruptie kan niet echt kwaad toch?

Nee, da's geen probleem volgens mij!

hifihenk

Quote from: ThingMan on December 18, 2006, 21:35:16
Natuurlijk is die pvc buis hol, daarom kan het uiteindelijk ook zo'n lichtgewicht constructie worden!  :)
Want net zoals er voor de hier verkrijgbare ronde pvc-buizen mooie eindstoppen te koop zijn, zo zijn die er ook voor de in Engeland in gebruik zijnde vierkante buizen.

Vindt ze maar eens...  ;)

Toine, kijk eens op:
http://www.vinkkunststoffen.nl/Default.aspx?ID=6868

Op deze pagina staat nl. :
Voor diverse constructiedoeleinden levert Vink Kunststoffen tenslotte een uitgebreid programma vierkante en rechthoekige PVC buis.

Groet,
Henk H.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

jaco

mooie vierkante buizen, alleen zijn de kleinsten 100x100x2 mm. Dat is veel te groot voor de diffusor. Althans als ik naar de RPG's kijk die ik aan het plafond heb hangen zijn dat maar kolommen van 30x30 of 40x40 hooguit.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifihenk

Quotemooie vierkante buizen, alleen zijn de kleinsten 100x100x2 mm

Had ik niet zien, sorry.

Mag het ook 22 x 22 zijn?
Dan is dit misschien iets: http://www.neerhof.be/detail.php?id=DR020

Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

garmtz

En ready-made diffusors van Auralex, zoals de Metrofusors? Absoluut niet duur en heel goed af te werken.

www.auralex.com

patrick_vdb

Hoi Garmt,

Quote from: garmtz on February 15, 2007, 15:36:22
En ready-made diffusors van Auralex, zoals de Metrofusors? Absoluut niet duur en heel goed af te werken.

Wat is het werkbereik van de Metrofusor? Gezien zijn geringe diepte lijkt mij deze zeer beperkt?

mvrg

Patrick

garmtz


patrick_vdb

Hoi Garmt,

Ik zie wel een zip-file van de metrofuser maar na het 'uitpakken' kan ik er weinig mee :-\

Als ik uitga van een schroederdiffuser (wat de metrofusor eigenlijk niet is) dan zou je met deze dieptes op pakweg een werkgebied van 2.5KHz tot zo'n 9KHz uitkomen.

mvgr

Patrick

Niet actief

Quote from: patrick_vdb on February 15, 2007, 22:00:13
Hoi Garmt,

Ik zie wel een zip-file van de metrofuser maar na het 'uitpakken' kan ik er weinig mee :-\

Als ik uitga van een schroederdiffuser (wat de metrofusor eigenlijk niet is) dan zou je met deze dieptes op pakweg een werkgebied van 2.5KHz tot zo'n 9KHz uitkomen.

mvgr

Patrick

Je kunt dit niet vergelijken met een Schroeder-diffuser, Patrick. Die werkt met name homogeen en zeer breedbandig dankzij de scheidingswandjes. Zie ook de publicaties van RPG als je in de theorie erachter geïnteresseerd zou zijn.
Dit is in feite een Schroeder (QRD) zonder scheidingswandjes. Het weglaten daarvan maakt de constructie veel eenvoudiger en de kostprijs veel aantrekkelijker; het zijn immers de scheidingswandjes die de bouw veel intensiever en tijdrovender maken.

"Diffuser" is maar een naam natuurlijk, maar in het geval van een QRD zonder scheidingswanden dekt die naam de lading niet. Dat zou je niet zonder meer een diffuser moeten noemen volgens de definitie van dat woord, maar eerder een onregelmatig gevormd oppervlak met beperkte verstrooiende kwaliteiten. Een diffuser heeft een groter werkgebied en werkt binnen dat gebied homogeen.

De "space array" van Auralex is overigens wel een echte (2D-)diffuser, maar die zit in een hele andere prijsklasse....

patrick_vdb

Hoi Toine,,

Quote from: ThingMan on February 15, 2007, 23:05:30
Je kunt dit niet vergelijken met een Schroeder-diffuser, Patrick. Die werkt met name homogeen en zeer breedbandig dankzij de scheidingswandjes

Klopt, ik trok een ruw vergelijk naar een QRD-diffusor en het werkgebied mocht een QRD-diffusor 'n segmentdiepte van pakweg de diepte van de complete Metrofusor hebben (zonder te willen sugereren dat beide hetzelfde zijn). Ik heb namelijk geen idee in welk werkgebied de metrofusor werkzaam is en kan er ook nauwelijks iets over vinden. Ze worden echter gebruikt en aanbevolen...dan moet er toch ook wel iemand iets nuttigs over kunnen vertellen?

mvrg

Patrick




jaco

Quote from: patrick_vdb on February 16, 2007, 06:13:52
Ze worden echter gebruikt en aanbevolen...dan moet er toch ook wel iemand iets nuttigs over kunnen vertellen?
Ze zullen zeker werken ten opzichte van een onbehandelde muur. De vraag is hoe goed natuurlijk ten opzichten van een concurerend product.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Tja, prijs/kwaliteit... DHZ t.o.v. ready made... Allemaal overwegingen. Ik vind de MetroFusors echter wel prima werken in de situaties waarin ik ze heb toegepast. Ze hangen ook bij Arcam in de demoruimte (niet dat dat wat zegt.. ;)):


jaco

#24
Je moet oppassen met materialen die meer doen dan meer dan alleen diffusie, en ook absorbtie.

Dat is hetzelfde als bij de piepschuim Skyline panelen van RPG, die absorberen ook wat terwijl ze als diffusor te boek staan (de absorbtie factor wordt ook wel aangegeven). Dus simpelweg toepassen kan verkeerde effecten opleveren.

Dus meten voor je zulke producten toepast is altijd handig volgens mij. Zelf ook niet te nauwkeurig gedaan, maar je moet er denk ik ook redelijk veel inzetten wil het te gaan dempen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm