PRD diffusers

Started by PaulSQ, December 18, 2006, 15:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

#125
Quote from: bert stoltenborg on December 10, 2018, 13:37:27
EQ-en is geen optie?

Hoi Bert,

Dat is zeker een optie, maar mijn ervaring is dat de rest er ook minder van word dus neem ik het liever zoals het is.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: chansig on December 10, 2018, 15:18:42
Ik ervaar overigens geen doods geluid in mijn bijna compleet gedempte kamer. De beste weergave die ik ooit heb gehoord is bij Jerry geweest. Zijn luisterruimte was nog meer gedempt dan die van mij. Diffusie heb ik daar, zoals ik het me herinner, niet gezien. Maar een nagelstrak laag, mooie ruimtelijke weergave etc, etc, etc, etc. Mijn weergave komt er enigszins in de buurt.

Gr. Hans

Wat wil je daar nu mee zeggen?
En wat is nog meer gedempt?
Nagelstrak laag heeft overigens niets met diffusie te maken.

Rob

bert stoltenborg

Quote from: Rob_Dingen on December 10, 2018, 18:57:52
Hoi Bert,

Dat is zeker een optie, maar mijn ervaring is dat de rest er ook minder van word dus neem ik het liever zoals het is.

Rob

Mag ik eens vragen hoe groot die ruimte is? Dus hoogte keer breedte keer lengte?
Ik bazel maar wat.

chansig

Quote from: Rob_Dingen on December 10, 2018, 19:03:31
Wat wil je daar nu mee zeggen?
En wat is nog meer gedempt?
Nagelstrak laag heeft overigens niets met diffusie te maken.

Rob

Ik reageerde op het doodse geluid wat zou ontstaan bij teveel dempen. En nog meer gedempt is nog meer gedempt. En dat nagelstrak laag niets te maken heeft met diffusie begrijp ik was meer een algemene beschrijving van wat ik ervoer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

#129
Quote from: chansig on December  9, 2018, 20:01:16
En je kan de ilussie toch niet groter maken dan de fysieke grenzen van de kamer waarin je zit ?

Nou en of dat kan, dat weet je zelf ook.  :)
Jij hebt zeker wel opnames gehoord die je de illusie van een enorme ruimte kunnen geven, en weer andere die dat totaal niet doen.

Die ruimtelijke informatie zit in de opname zelf, want de ene keer is die er en bij de andere opname helemaal niet of veel minder.
Als ze er altijd is betreft het de signatuur van de weergeefruimte, en die wil je juist zoveel mogelijk elimineren bij elke akoestische aanpak.

Dus als je weergeefruimte zich op het gebied van (vooral) de vroege reflecties kan wegcijferen -- dankzij zowel een goede opstelling en één of meer vormen van reflectiebeheersing -- dan hoor je de grootte van de ruimte waarin werd opgenomen terug met zoveel overtuigingskracht dat het daadwerkelijk iets prettigs natuurlijks toevoegt aan de weergave.

Het gaat er daarbij niet om dat een bassist bij de buurvrouw speelt en dat de drummer in de voortuin van de overburen zit, aangezien dat geen natuurlijke schaalverhouding is.
Natuurlijke ruimtelijkheid brengt juist wel die natuurlijke schaalverhouding: een intieme jazzclub (nog altijd vele malen groter dan jouw woonkamer) of een grote zaal; het kan allebei in jouw ruimte worden gehoord.

We beoordelen de grootte van de ruimtes waarin we ons bevinden doorlopend en geheel automatisch, met name aan de hand van reflecties die onbewust worden verwerkt.
Reken maar dat je het dus hoort als muren zich dichtbij bevinden (terwijl ze daar in de opname in de verste verte niet waren) en als ze onbehandeld zijn, dwz vlak en hard.
Zo wordt de illusie van een grote in de opname verwerkte ruimte om zeep geholpen door de nabije en onbehandelde wanden van een weergeefruimte.
Want het mechanisme dat reflecties verwerkt en beoordeelt werkt ook en op eenzelfde wijze tijdens het muziek luisteren. Je kunt het mechanisme niet meer om de tuin leiden wanneer zich virtuele geluidsbronnen voordoen door eerste reflecties die de vrije hand krijgen. Dergelijke reflecties bevatten zoveel akoestische energie dat je dat niet kunt negeren of net kunt doen of het allemaal wel losloopt...

Absorptie, maar vooral diffusie op zulke plekken dringt het ontstaan van virtuele geluidsbronnen (en de ermee samenhangende kleuring) terug of neutraliseert die helemaal.
Dat geen enkele standalone maatregel zaligmakend is voor alle akoestische problemen kun je maar beter accepteren, of het nou diffusie, absorptie of dsp is.
Maar als je diffusers inzet op de wijze waarop het bedoeld is hou je nog meer dan genoeg ruimte over voor de andere oplossingen.

Dit is overigens geen theorie, maar een logische redenatie als je de weg van direct naar indirect geluid volgt.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Nog nooit een opname gehoord die buiten de ruimte ging waarin ik zat. Dat is het enige wat ik aangeef. Volgens mij jij ook. En dat de ene ruimtelijkheid niet de andere is dat klopt. Bij Fink vind ik anders dan zoals bij de eerder genoemde Cowboy Junkies. Ook anders dan sommige dwdd nummers. En dat allemaal duidelijk hoorbaar zonder enige vorm van bewust toegepaste diffusie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

Quote from: chansig on December 11, 2018, 21:41:39
Nog nooit een opname gehoord die buiten de ruimte ging waarin ik zat. Dat is het enige wat ik aangeef. Volgens mij jij ook. En dat de ene ruimtelijkheid niet de andere is dat klopt. Bij Fink vind ik anders dan zoals bij de eerder genoemde Cowboy Junkies. Ook anders dan sommige dwdd nummers. En dat allemaal duidelijk hoorbaar zonder enige vorm van bewust toegepaste diffusie.

Gr. Hans

Dat in de eerste zin,dat bedoel ik nou juist wel.
Tzou nogal sneu en jammer zijn als alles kamerhoog, -breed en -diep klonk...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on December 11, 2018, 21:41:39
Nog nooit een opname gehoord die buiten de ruimte ging waarin ik zat...

Echt niet?

Nooit het gevoel gehad dat je geluiden in de muziek buiten de fysieke grenzen van je ruimte hoorde, zoals bijvoorbeeld de hond van de buren?

chansig

 Ik heb volgens mij geen muziek waarin de hond van de buren een rol speelt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Knor on December 11, 2018, 21:47:03
Dat in de eerste zin,dat bedoel ik nou juist wel.
Tzou nogal sneu en jammer zijn als alles kamerhoog, -breed en -diep klonk...

Daarbinnen kan je blijkbaar prima illusies crieeren. Zelfs dat iets tien meter hoog is. Maar nooit buiten de ruimte. Altijd in je hoofd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik snap je niet Hans. Waar wil je naartoe?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Dadelijk ga ik mijn jongste wegbrengen. Niet dat ik naar school toe wil maar dat is wel waar ik heenga. :D

Voor de rest reageer ik op de opmerking van Knor dat de ruimte van de opname, door goed gebruik van akoestische middelen, de fysieke beperkingen van luisterruimte overschrijd.

Ik zeg dat ik dat nog nooit heb ervaren. Volgens mij ervaren en bedoelen Knor en ik wel hetzelfde. Dus lijkt het in het gebruik van woorden te zitten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on December 12, 2018, 07:07:22
Ik heb volgens mij geen muziek waarin de hond van de buren een rol speelt.

Lølbroek...

Quote from: doorofnight on December 12, 2018, 07:28:29
Ik snap je niet Hans. Waar wil je naartoe?

Dit dus...

chansig

Geen idee wat jullie niet snappen. Kan jullie op dit moment dan ook niet helpen. Sorry.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik vind het tamelijk bijzonder dat jij geen geluiden waarneemt buiten de fysieke grenzen van je luisterruimte. Dat is nou juist, volgens mij, één van die zaken die wij audiofielen trachten te bewerkstelligen....

Dus, die hond....

;D

RalphH

#140
Toen ik bij jou (hans) zat te luisteren, had ik niet t idee in een hokje van 2x3 te zitten. Dat is toch het beoogde en wat bedoeld wordt? Of ervaar jij het zelf anders?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: Baardmannetje on December 12, 2018, 09:34:04
Ik vind het tamelijk bijzonder dat jij geen geluiden waarneemt buiten de fysieke grenzen van je luisterruimte. Dat is nou juist, volgens mij, één van die zaken die wij audiofielen trachten te bewerkstelligen....

Dus, die hond....

;D

Die hond hoor ik niet bij de buren. Ik denk dat we redelijk hetzelfde horen alleen de woorden die we gebruiken het wat verwarrend maken. De fysieke ruimte beperkt me niet in het ervaren van ruimtelijkheid...maar ik zie/hoor een zanger niet buiten op het dak staan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Die staat bij mij ook meestal ergens tussen de speakers.

Maar ik ervaar sommige geluiden in sommige muziek wel zo dat ze echt buiten de fysieke ruimte lijken te zijn geplaatst. Of in mijn geval de kledingkast...

;D

chansig

Quote from: Baardmannetje on December 12, 2018, 10:23:21
Die staat bij mij ook meestal ergens tussen de speakers.

;D
Ga jij nu flauw doen ?

Quote from: Baardmannetje on December 12, 2018, 10:23:21
Maar ik ervaar sommige geluiden in sommige muziek wel zo dat ze echt buiten de fysieke ruimte lijken te zijn geplaatst.
;D

Nope ik niet.

Quote from: Baardmannetje on December 12, 2018, 10:23:21
Of in mijn geval de kledingkast...

;D

Uit de kast komen schijnt volgens Derksen niet heel moeilijk te zijn,

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on December 12, 2018, 10:56:47
Ga jij nu flauw doen ?

Yup.

Quote from: chansig on December 12, 2018, 10:56:47
Nope ik niet.

Dan klinkt het wel klein in je rukbunker..?

Quote from: chansig on December 12, 2018, 10:56:47
Uit de kast komen schijnt volgens Derksen niet heel moeilijk te zijn.

Weer die theorie... Praktijk Hans, dus vertel?

chansig

Het klinkt niet klein in de rukbunker. Maar mijn brein denkt niet door een muur. In mijn hoofd klinkt het in ieder geval ruim genoeg.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Dat in mijn hoofd horen heb ik met een koptelefoon. Ik vind het een leuke ervaring en gebruik hem regelmatig als het over de speakers spelen niet goed uit komt.
Als ik het over de speakers hoor zit het geluid in de ruimte om me heen en in een enkel geval buiten de woonkamer. Vind dat zelf leuker.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het geluid bij jou helemaal en alleen in je hoofd zit. Totaal niks mis mee zolang het lekker klinkt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

bert stoltenborg

Quote from: minplus on December 12, 2018, 20:09:36
Dat in mijn hoofd horen heb ik met een koptelefoon. Ik vind het een leuke ervaring en gebruik hem regelmatig als het over de speakers spelen niet goed uit komt.
Als ik het over de speakers hoor zit het geluid in de ruimte om me heen en in een enkel geval buiten de woonkamer. Vind dat zelf leuker.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het geluid bij jou helemaal en alleen in je hoofd zit. Totaal niks mis mee zolang het lekker klinkt.

Ik weet niet meer of in de boodschappen hier een hoop ironie zit of dat het serieus is, maar dat je met een koptelefoon anders luistert dan met speakers komt omdat een koptelefoon alleen links voor het linkeroor en rechts voor het rechteroor aanbiedt, terwijl bij speakers de linkerspeaker ook in het rechteroor toetert en rechts in het linker.
Er zijn ook wel voorbeelden van dat dit met koptelefoon wordt gesimuleerd.

https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI
Ik bazel maar wat.

Rob_Dingen

Quote from: bert stoltenborg on December 10, 2018, 19:25:31
Mag ik eens vragen hoe groot die ruimte is? Dus hoogte keer breedte keer lengte?
Hoi Bert,

De ruimte is 236 hoog 586 breed en 695 lang

Rob

bert stoltenborg

Quote from: Rob_Dingen on December 13, 2018, 14:15:48
Hoi Bert,

De ruimte is 236 hoog 586 breed en 695 lang

Rob

Ja, dan zou je geen narigheid tussen 100 en 150 Hz verwachten....
Ik bazel maar wat.