PRD diffusers

Started by PaulSQ, December 18, 2006, 15:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

op eigen verzoek verwijderd.

Maar met een diffuser introduceer je enkel meer oppervlaktes, dus meer kleuring....

bert stoltenborg

Quote from: Knor on December  9, 2018, 17:00:21
Een diffuser is gewoon 1 hulpmiddel om met dergelijke gekende problemen af te rekenen.
Het speciale kenmerk van de diffuser die goed is gebouwd is dat ie geen akoestische energie wegneemt uit de ruimte, zoals absorberende elementen dat wel plegen te doen. En zo brengt ie meer orde in het fysieke geluidsbeeld.

;D ;D
En dan zegt hij dat ik alleen theorie uitkraam en niks van de praktijk weet.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 18:16:25
Maar met een diffuser introduceer je enkel meer oppervlaktes, dus meer kleuring....

Nou, omdat je de geluidsenergie van de reflectie spreidt over een grotere hoek ten opzichte van een reflectie door een plat vlak wordt de reflectie minder luid en zou dus minder kunnen kleuren.
Een reflectie voegt maximaal 100% energie, dus 3 dB toe aan het directe geluid, als dat minder wordt is de eventuele kleuring ook minder.
Ik bazel maar wat.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik volgde even de logica van Knor... Had ik wellicht even moet vermelden.


Contour

Teveel absorptie heb ik slechte ervaringen mee, geluid gaat dan echt doods klinken. Ik gebruik nu de Wavewood panelen van Vicoustic op de muren, deze panelen combineren absoptie en diffusie, zeer blij mee. Gr. Walter

scrutinizer

Quote from: bert stoltenborg on December  9, 2018, 18:21:27
;D ;D
En dan zegt hij dat ik alleen theorie uitkraam en niks van de praktijk weet.

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 18:34:41
Ik volgde even de logica van Knor... Had ik wellicht even moet vermelden.



Bah bah
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Quote from: Contour on December  9, 2018, 18:50:23
Teveel absorptie heb ik slechte ervaringen mee, geluid gaat dan echt doods klinken. Ik gebruik nu de Wavewood panelen van Vicoustic op de muren, deze panelen combineren absoptie en diffusie, zeer blij mee. Gr. Walter

Geen idee hoe doods geluid klinkt. Toch maar eens de speakers in een dode ruimte horen. Heb ik daar ook een idee bij. Alles waar te voor staat is volgens mij niet oké. Maar die te is voor een ieder anders. Wat zie je bv op een meting gebeuren bij een te dode ruimte ? Niet specifiek een vraag voor jou...meer in het algemeen.

Gr. Hans

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


bert stoltenborg

Quote from: chansig on December  9, 2018, 19:01:33
Wat zie je bv op een meting gebeuren bij een te dode ruimte ? Niet specifiek een vraag voor jou...meer in het algemeen.
Gr. Hans

Dan zie je de luidspreker(s).
Zo meet je een luidspreker.
Met de moderne meettechniek meet je een impulsrespons die in het tijddomein wordt weergegeven.
Als de ruimte niet heel groot is zie je na de impuls die de speaker in de meetmicrofoon genereert op een gegeven tijdstip andere impulsen die door reflecties van de scheidingsconstructies van de ruimte worden veroorzaakt. Die kun je digitaal 'wegknippen' met een tijdvenster (window) en dan is dus de tijd die je overhoudt bepalend voor hoeveel laag je ziet; achter die tweede impulsen zijn de golven te lang en meet je dus niets meer (of je gaat de speaker/ruimtecombi meten).
Door de speaker en microfoon op de grond te leggen (ground-plane measurement die door Gander is geïntroduceerd) kun je de ruimte vaak virtueel groter maken, je moet dan alleen rekening houden met de toename van de geluidsenergie door de reflectie die in phase is met het directe geluid. 
Speaker flushmounten in een hele grote muur of in de grond met de microfoon ervoor of erboven is een op bovenstaande geënte truuk.
En de dode kamer is een optie, alleen is die duur in vergelijking met bovengenoemde methoden en zelfs een dode kamer heeft op een gegeven moment een punt in het laag waar de meting onbetrouwbaar wordt.
Maar in een dode ruimte kun je mooi muziek luisteren, alleen worden veel mensen als ze er te lang in moeten werken een beetje moe van het gebrek aan ruimte informatie, vergelijkbaar met in een ruimte werken waar je niet naar buiten kunt kijken; voor films is het geweldig maar je moet er niet de hele dag zitten.   
Ik bazel maar wat.

Knor

#84
Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 18:16:25
Maar met een diffuser introduceer je enkel meer oppervlaktes, dus meer kleuring....

Vroege reflecties heb je alleen thuis (of in de studio), maar niet in auditoria en concert ruimtes.
Omdat de afstanden tot begrenzende wanden daar zoveel groter zijn.

Wat je met een diffuser beoogt te doen is de invloed van die nabije wanden neutraliseren, zodat deze voor het weergegeven geluidsveld zoveel mogelijk niet-bestaan. Zoals in de grote ruimte van nature het geval is.

Het is een kunstgreep die je kan helpen om de illusie van ruimte uit de opname te versterken en behouden: is die ruimte groot, dan kun je die illusie van grootte met een diffuseroppervlak behouden en horen.

Er zijn nog andere fysieke technieken waarmee dat gerealiseerd kan worden, maar dat is meestal voorbehouden aan studio omgevingen. Diffusie is gemakkelijker in huis toe te passen.

De uitwerking kan snel beoordeeld worden, vooral in je eigen setting.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

Quote from: Knor on December  8, 2018, 12:16:33
Een paar tientjes noem jij "investeren"?  :blink:

.....als je er vanuit gaat dat ik ze zelf maak zal het inderdaad een paar tientjes en x manuur zijn. Of had jij nog een adresje waar er een paar goedkoop liggen?

Quote from: Knor on December  8, 2018, 12:16:33
Zonder / met = weghalen / neerzetten.
Dat is teveel moeite?

Dat vraag je aan mij? Ik heb geen diffusors, dus kan ze ook niet weghalen. :blink:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: bert stoltenborg on December  9, 2018, 19:25:40
Dan zie je de luidspreker(s).
Zo meet je een luidspreker.

Maar in een dode ruimte kun je mooi muziek luisteren, alleen worden veel mensen als ze er te lang in moeten werken een beetje moe van het gebrek aan ruimte informatie, vergelijkbaar met in een ruimte werken waar je niet naar buiten kunt kijken; voor films is het geweldig maar je moet er niet de hele dag zitten.

Dat had ik inderdaad zelf nog wel kunnen bedenken... :D

Vraag is dan wat je hoort. De keer dat ik een dode ruimte ben geweest ervoer ik als heel prettig. Geen idee of dat ook het geval zal zijn als je er muziek gaat luisteren. Werd er erg rustig van.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Knor on December  9, 2018, 19:31:16
Het is een kunstgreep die je kan helpen om de illusie van ruimte uit de opname te versterken en behouden: is die ruimte groot, dan kun je die illusie van grootte met een diffuseroppervlak behouden en horen.


Illusie van de ruimte uit de opname triggert mij:  Is deze ruimte wel/niet hoorbaar op de opname ?

En je kan de ilussie toch niet groter maken dan de fysieke grenzen van de kamer waarin je zit ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Knor on December  9, 2018, 19:31:16
Wat je met een diffuser beoogt te doen is de invloed van die nabije wanden neutraliseren, zodat deze voor het weergegeven geluidsveld zoveel mogelijk niet-bestaan. Zoals in de grote ruimte van nature het geval is.

Het is een kunstgreep die je kan helpen om de illusie van ruimte uit de opname te versterken en behouden: is die ruimte groot, dan kun je die illusie van grootte met een diffuseroppervlak behouden en horen.

De uitwerking kan snel beoordeeld worden, vooral in je eigen setting.

Naar wat ik heb begrepen introduceer je enkel vervorming. Dat men dat vervolgens een illusie van ruimte noemt... Nu vinden veel mensen vervorming gewoonweg fijn om naar te luisteren, zie alleen al alle vinyl en buizen adepten. Misschien moeten we het in die hoek zoeken als we ons afvragen waarom men deze dingen als plezierig ervaart

Ik sta trouwens open om een paar van die dingen hier te beluisteren. En te meten.


RalphH

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 20:05:54

Ik sta trouwens open om een paar van die dingen hier te beluisteren. En te meten.

Dat lijkt de enige manier om duidelijkheid te verschaffen over die dingen. Kom graag meeluisteren als het een keer staat te gebeuren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on December  9, 2018, 20:01:16
En je kan de ilussie toch niet groter maken dan de fysieke grenzen van de kamer waarin je zit ?

En die hond van de buren dan?

:crazy:

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: RalphH on December  9, 2018, 20:09:20
Dat lijkt de enige manier om duidelijkheid te verschaffen over die dingen. Kom graag meeluisteren als het een keer staat te gebeuren.

Mhoaw, ik vind het duidelijk zat maar heb in het verleden ook elpees gedraaid en buizen gestookt...

;D

Mocht het er ooit van komen dan ben je van harte welkom.

;)

Knor

#92
Quote from: chansig on December  9, 2018, 20:01:16
Illusie van de ruimte uit de opname triggert mij:  Is deze ruimte wel/niet hoorbaar op de opname ?

En je kan de ilussie toch niet groter maken dan de fysieke grenzen van de kamer waarin je zit ?

Gr. Hans

Bij bepaalde soorten opname is die ruimte uitermate goed identificeerbaar. Maar ook de kunstmatig ingebrachte ruimte van elektronische en studio muziek is uitermate goed hoor- en bruikbaar.

De illusie kun je juist wel verbeteren en versterken! Daar gaat heel deze hobby toch ook om? :)
De werkelijkheid uiteraard niet...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 20:11:58
Mocht het er ooit van komen dan ben je van harte welkom.

;)

Kijk, dat is weer leuk!

En mochten ze binnenkort voor een paar tientjes hier te beluisteren zijn, dan horen jullie het ook.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 20:05:54
Ik sta trouwens open om een paar van die dingen hier te beluisteren. En te meten.

Bouw dan vooral geen prd-diffusers. Die pakken in thuisruimtes meestal niet zo goed uit en heel veel werk.
QRD is beter voor thuis en minder arbeidsintensief.

Ik ken niemand die thuis diffusiecoëfficiënten kan meten, dus ik ben heel benieuwd...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Baardmannetje on December  9, 2018, 20:05:54
Naar wat ik heb begrepen introduceer je enkel vervorming. Dat men dat vervolgens een illusie van ruimte noemt... Nu vinden veel mensen vervorming gewoonweg fijn om naar te luisteren, zie alleen al alle vinyl en buizen adepten. Misschien moeten we het in die hoek zoeken als we ons afvragen waarom men deze dingen als plezierig ervaart

Ik sta trouwens open om een paar van die dingen hier te beluisteren. En te meten.

Een poly (gebogen oppervlak) valt nog wel mee qua vervorming van het invallende geluid. Die Schroeder diffusers genereren natuurlijk wel veel fasenarigheid, maar aan de andere kant absorberen ze ook afhankelijk van uitvoering en formaat frequenties tot 0,7. Daarom moet ik lachen om Knor met z'n opmerking over diffusie die alle geluidsenergie behoudt. Dat is dus echt de theorie van maximum length sequences, quadratic residues, primitive roots... Als je daar de fourier power response van berekent is die recht. Maar dan ga je uit van oneindige getallen. In die vervloekte praktijk werkt dat allemaal anders  :P. Was het niet Hegel die ooit zei dat als de praktijk niet met de theorie overeenkomt, het des te betreurenswaardiger is voor de praktijk?  ;D
En het is als we een goede luisterruimte maken natuurlijk zaak om, dat heeft Knor goed, die eerste reflecties te elimineren. Dat zou ik altijd met absorptie doen; ik heb één controleruimte gemaakt (toen ik nog jong en naïef was en het geld nodig had) met vloer tot plafond QRD's op de spiegelpunten op de zijwanden. Die heeft de opdrachtgever later gevuld met absorptie omdat hij merkte dat daardoor het stereobeeld veel beter werd.
Wel leuk dat ik weer eens in die (dure) boeken moet kijken om die kennis wat op te halen.
Ik bazel maar wat.

Jenkins

#96
Hoi Toine,
We hebben elkaar toch alweer heel wat jaren niet meer gezien of gesproken.
Maar mag ik je via dit topic nog eens een keertje bedanken voor het uitstekende werk dat je geleverd hebt?
Na een paar keer mijn luisterkamer te hebben gemeten heb je me een bouwtekening van op mijn luisterkamer berekende bass traps bezorgd.

Vóór die metingen had je me in de gelegenheid gesteld om diverse Wave Weavers uit te proberen.
Twee types achter mijn Maggies, weer twee andere types achter de luisterstoelen..

Kun je je nog herinneren hoe aangenaam verrast ik was toen óók het laag er flink van op knapte.

Lang verhaal kort: nog steeds zeer tevreden met jouw producten.

Zo. Dat moest er even uit.  :)

bert stoltenborg

Quote from: Knor on December  9, 2018, 20:29:44
Bouw dan vooral geen prd-diffusers. Die pakken in thuisruimtes meestal niet zo goed uit en heel veel werk.
QRD is beter voor thuis en minder arbeidsintensief.

Ik ken niemand die thuis diffusiecoëfficiënten kan meten, dus ik ben heel benieuwd...

Prd (primitive root diffusers) verstrooien theoretisch het geluid niet homogeen maar meer naar de zijkanten. In de praktijk is dat weer een iets ander verhaal.
En je hoeft geen diffusiecoëfficiënten (die helemaal bullshit zijn https://www.researchgate.net/publication/233688510_A_Tutorial_on_Scattering_and_Diffusion_Coefficients_for_Room_Acoustic_Surfaces) te meten, je moet gewoon meten wat die dingen doen in combinatie met je directe geluid en er dan een dikke deken over hangen en kijken wat dat weer doet, en dat vergelijken. Dus in plaats van rare metingen doe je gewoon een praktische meting, geen kunst aan.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Ik ben overigens niet uit op het beschadigen van Toine. Ik ken hem niet en ik denk dat hij veel mensen een mooie luisterruimte heeft bezorgd.
Het gaat er hier alleen over wat die diffusers doen. Als je ze gaaf vindt, ga ze alsjeblieft kopen, net als ridicuul dure luidsprekerkabels en dat soort dingen, maar als je bewust wilt zijn van wat je doet en geen eindeloze financiële reserves hebt , ga er eerst over nadenken want het is niet de akoestische snake oil die veel mensen denken dat het is.
Ik bazel maar wat.

Jenkins

Ik heb heel veel geëxperimenteerd in mijn luisterkamer.
Volgens diverse methoden de luidsprekers geplaatst,
Met weinig tot geen demping, veel tot teveel demping,diffusie, apparatuur gewisseld...
Met een bedrijf in zee willen gaan dat de akoestiek wel even zou komen verbeteren (maar daar stiekem een schofterig hoge prijs aan hing).
Zelfs een uitschieter gedaan met Michael Green...

Ik was op een bepaald moment helemaal klaar drmee en stond op het punt om de hele boel te verpatsen, een goeie koptelefoon aan te schaffen en weer een sociaal leven op te bouwen.

Toen kwam ik Toine tegen...

Gelukkig kon hij het tij keren.

:pompom: