€ 1000 voor een demo Benq PE7700 een goeie deal?!

Started by genesis, December 18, 2006, 09:09:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

genesis

 Ik kan voor € 1000 een demo Benq PE7700 kopen (nog geen 10 demo uren) met garantie, is dit een goede deal qua prijs en winst in beeldkwaliteit tov mijn huidige Epson TW-10H.

Gaarne input gevraagt.

Genesis
Carpe Diem

Berserker

Klinkt mij zeeeer gunstig in de oren. Ik weet niet precies wat zo'n 7700 tegenwoordig nog kost, maar volgens mij moet je toch rond de €2000,- rekenen bij Grobi ofzo. Via een webwinkel zal het nog wel goedkoper kunnen, maar €1000,- voor een demo model met zo weinig branduren klinkt mij niet slecht in de oren.

En of het een verbetering zal zijn t.o.v. je Epson TW-10H......  8)  8)  8) Geloof dat maar! Allereerst is de Benq 7700 een projector van een paar generaties later, en je gaat van LCD techniek naar DLP. Het zwart is dus veel zwarter en de kleuren spatten van het scherm af. Ook heb je straks veel meer diepgang in het beeld (meer 3D)

Ik ben geen mega expert, maar dit lijkt mij dus geen slechte deal.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

genesis

Als ik jouw respons zo hoor zal ik hem maar gaan kopen ;D  Ik heb te weinig ervaring en referenties om op het gebied van beamers echt te weten waar ik het over heb, doe de HT hobby pas zo'n 2 jaar, qua receiver, dvd-speler en speakers weet ik het wel, maar beamers............. ???

Vandaar dat ik 1,5 jaar geleden mijn eerste beamer bij Frank Doorhof van ITC de Epson TW-10H heb gekocht voor € 899, misschien niet de scherpste prijs, maar dan was ik wel zeker van goede aftersales service,

Genesis
Carpe Diem

Duckt

Heb je geen last van regenbogen??

Ik wou eerst ook een DLP kopen totdat ik met mijn vriendin naar een aantal DLP projectors ging kijken.

Omdat je van LCD naar DLP stapt, lijkt het mij verstandig om dit uit te sluiten.

genesis

Quote from: Klaasdj on December 18, 2006, 09:55:09
Heb je geen last van regenbogen??

Ik wou eerst ook een DLP kopen totdat ik met mijn vriendin naar een aantal DLP projectors ging kijken.

Omdat je van LCD naar DLP stapt, lijkt het mij verstandig om dit uit te sluiten.


Goei tip, zal ik vanmiddag bij opletten, wat kan je er aan doen om dit te voorkomen c,q, uit te sluiten?!

Genesis
Carpe Diem

Audiofiel

Ik heb een aantal maanden met een nieuwe TW-10H gedraaid en heb daarna een tweedehands TW-200H gekocht omdat ik me dood ergerde aan het screendoor-effect. Sind een aantal maanden heb ik hem vervangen door een tweedehands 7700 (om de tijd te vullen tot een Full HD beamer) en dat vond ik wederom een stap voorwaarts. Ik heb totaal geen last van regenbogen, ook niet als ze wel zichtbaar zijn. Maar bij de 7700 zijn ze voor zeer weinig mensen waar te nemen.

Het voordeel van de 7700 t.o.v. de TW-200H is voor mij dat het beeld gewoon veel meer van het scherm spat met zo'n DLP dan met een LCD. En ik kan nu het ge-upscalede 720p beeld van de DVD-speler direct per HDMI naar de beamer sturen, ook wel een voordeel!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Quote from: Audiofiel on December 18, 2006, 10:09:25
Ik heb totaal geen last van regenbogen, ook niet als ze wel zichtbaar zijn. Maar bij de 7700 zijn ze voor zeer weinig mensen waar te nemen.

Dat is erg persoonsafhankelijk.... Ik heb er veel last van, maar zelfs bij single chip DLP met native 1080 panelen heb ik nog last van :(

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on December 18, 2006, 10:12:28
Dat is erg persoonsafhankelijk....

Persoonsafhankelijkheid gaf ik al aan door de opmerking dat ik er geen last van heb. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

genesis

Wat is bij "regenbogen" het eerste wat je meteen opvalt en wat dan als zeer storend kan worden ervaren bij de 7700

Genesis
Carpe Diem

Duckt

Quote from: genesis on December 18, 2006, 10:01:49
Goei tip, zal ik vanmiddag bij opletten, wat kan je er aan doen om dit te voorkomen c,q, uit te sluiten?!

Genesis

Nieuwe hersenen aanschaffen lijkt de enige oplossing. ;D

Om te kijken of je gevoelig bent voor regenbogen kan je het volgende doen.

Kijk zo nu en dan naar een muur en dan weer naar het doek. Let dan goed op of je ook verstorende kleurverschillen ziet.
DLP is vaak ook iets onrustiger dan LCD. maar zo heeft DLP dan meer zwartwaarde. Voor en nadelen dus..

genesis

Quote from: Klaasdj on December 18, 2006, 10:36:19
Nieuwe hersenen aanschaffen lijkt de enige oplossing. ;D

Om te kijken of je gevoelig bent voor regenbogen kan je het volgende doen.

Kijk zo nu en dan naar een muur en dan weer naar het doek. Let dan goed op of je ook verstorende kleurverschillen ziet.
DLP is vaak ook iets onrustiger dan LCD. maar zo heeft DLP dan meer zwartwaarde. Voor en nadelen dus..


Geinig, ik zal je tip toepassen en kijken wat ik ervaar. Al vermoed ik dat op zo'n moment opname de impact te beperkt zal zijn voor een echt goed oordeel, wat dus zal resulteren in het feit dat ik pas na enkele dagen c.q. weken duidelijk zal blijken wat ik er echt van vind, leergeld traject dus :P

Genesis
Carpe Diem

bmateijsen

Dat staat er ook, maar daarna zeg je dat het voor de meeste mensen niet waar te nemen is bij de 7700 en dat is mij iets te kort door de bocht... ;).

Quote from: Audiofiel on December 18, 2006, 10:27:22
Persoonsafhankelijkheid gaf ik al aan door de opmerking dat ik er geen last van heb. ;)

patrick_vdb

Hoi Genesis,



Bovenstaande is een goed voorbeeld van het 'regenboog effect' bij DLP's. Een momentopname is al genoeg om te zien of je er echt last van ondervind of niet ;)

mvrg

Patrick

genesis

Quote from: patrick_vdb on December 18, 2006, 10:56:55
Hoi Genesis,



Bovenstaande is een goed voorbeeld van het 'regenboog effect' bij DLP's. Een momentopname is al genoeg om te zien of je er echt last van ondervind of niet ;)

mvrg

Patrick

Duidelijk, mocht ik het inderdaad zo ervaren, dan gaat de koop niet door en word het wat anders!

Genesis
Carpe Diem

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on December 18, 2006, 10:51:53
Dat staat er ook, maar daarna zeg je dat het voor de meeste mensen niet waar te nemen is bij de 7700 en dat is mij iets te kort door de bocht... ;).

Maar het is wel waar. ;D De vroegere DLP's hadden er veel last van, de latere nauwelijks.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on December 18, 2006, 10:56:55


Bovenstaande is een goed voorbeeld van het 'regenboog effect' bij DLP's. Een momentopname is al genoeg om te zien of je er echt last van ondervind of niet ;)

Inderdaad een goed voorbeeld (wel wat overdreven voor de duidelijkheid).

Helaas is de aangehaalde banner geen goede test om te kijken of iemand in de praktijk last heeft van het regenboog-effect. Daarvoor zul je een echte DLP moeten aanschouwen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hoi Arjen,

Quote from: Audiofiel on December 18, 2006, 13:34:45
Helaas is de aangehaalde banner geen goede test om te kijken of iemand in de praktijk last heeft van het regenboog-effect. Daarvoor zul je een echte DLP moeten aanschouwen. ;D

Zou idd wel erg gemakkelijk zijn om de aangehaalde banner als test-object aan te halen ;D

Echt overdreven kan ik het voorbeeld overigens niet noemen :o

mvrg

Patrick


EdSki

Quote from: patrick_vdb on December 18, 2006, 10:56:55
Hoi Genesis,



Bovenstaande is een goed voorbeeld van het 'regenboog effect' bij DLP's. Een momentopname is al genoeg om te zien of je er echt last van ondervind of niet ;)

mvrg

Patrick

Dit griezelig echt zeg! Zeker niet overdreven inderdaad.

@Genesis:

Mischien dat je al bent wezen kijken, maar mocht je nog niet geweest zijn: let vooral op ondertitels in donkere scenes. Bij 60hz bronnen (bv ntsc) heb je trouwens minder snel last van regenbogen dan bij 50hz (PAL) bronnen, dus dat is mischien ook iets om op te letten..

Berserker

Hey, dat wist ik dus niet. Dus met een Amerikaanse DVD op mijn regiovrije 3910 zou ik minder last hebben van het RBE effect, als met een gewone PAL DVD. Op zich ook wel logisch lijkt, me aangezien 60hz hoger is dan 50hz.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Audiofiel

Quote from: Berserker on December 18, 2006, 16:32:37
Hey, dat wist ik dus niet. Dus met een Amerikaanse DVD op mijn regiovrije 3910 zou ik minder last hebben van het RBE effect, als met een gewone PAL DVD. Op zich ook wel logisch lijkt, me aangezien 60hz hoger is dan 50hz.

Dat hoeft niet per sé. Er zijn ook DLP projectoren met een kleurenwiel dat op 5-speed draait met NTSC en 6-speed met PAL. Dan krijg je dus uiteindelijk 5x60Hz=300Hz of 6x50Hz=300Hz. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

genesis

Heb de Benq 7700 gewogen en....................................... zwaar genoeg gevonden ;D (voor nu in ieder geval, vraag het me over een half jaar nog eens, ben dan misschien van mening veranderd en op zoek naar wat beters :o)

Wat ik nu wel zie in mijn eigen set is dat de Epson de zwakste schakel was in mijn HT set (tot plezier van mijn zoon die nu een nog geen jaar oude ITC Epson TW-10H in zijn bezit krijgt voor € 300 O0), nu is het geheel voor mij in ieder geval redelijk in balans, de hoofdcomponenten bestaan uit:

-Primare SPA-20
-Primare DVD-25
-JVC XD11D Harddisc recorder
-Totem 5.0 Dreamcatchers
-Rel Q200
-Benq 7700
-Marantz ST-50
-Stands, kabels en nog meer accessoires

Alles voor HT, best dikke pret voor een budget mid-fi set. (o'ja en stiekum speel ik radio 4 klassiek op stereo en party "mode" sinds de Quad FM-4 tuner uit mijn stereoset is verkocht :-X)

Genesis
Carpe Diem

EdSki

Quote from: Audiofiel on December 18, 2006, 16:57:29
Dat hoeft niet per sé. Er zijn ook DLP projectoren met een kleurenwiel dat op 5-speed draait met NTSC en 6-speed met PAL. Dan krijg je dus uiteindelijk 5x60Hz=300Hz of 6x50Hz=300Hz. ;)

Daar had ik nog niet van gehoord. Deed die van mij dat ook maar  :)

Heb geen flauw idee of die benq 7700 dat wel heeft. Geloof wel dat die 7700 sowieso een 5x speed wiel heeft, wat op zich al erg goed is natuurlijk. Zelfs al is de refresh minder met pal. Maar het leek me toch handig om hem er op te wijzen zodat hij er op kan letten...


EdSki

#22
Gefeliciteerd!  En je zoon ook :)

genesis

Quote from: EdSki on December 18, 2006, 19:47:24
Gefeliciteerd!  En je zoon ook :)


Mijn zoon is nog het meest verheugt, nu nog een Rel Quake voor het geheel en deze 19 jarige student heeft een top P.C. om te gamen en film kijken in zijn kamer O0

Genesis
Carpe Diem

genesis

Wat het RBE effect betreft, ja bij de Benq 7700 wel duidelijk zichtbaar, zat gisteren een film te kijken waarbij een auto weegreed vanaf het parkeer terrein, waarbij het kenteken van de auto een contrasterende kleur had tov de auto, waarbij je heel duidelijk het kleuren na-ijl effect zag, als je het eenmaal hebt gezien, valt het je dan ook constant op.

Dus ja ik neem het waar, net zoals het screendoor effect van de TW-10H, maar heel erg storen doet het me (nog) niet, wel is de Benq 7700 vele malen beter dan de Epson, was zijn investering zonder meer waard! O0

Genesis
Carpe Diem