Ervaringen met Primare versterkers

Started by planeet, December 14, 2006, 11:35:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

planeet

Zelf heb ik de Primare 30.2 en 30.3 gehad. Toch had ik een gemengd gevoel bij deze versterkers.
De zware eindbak was toen nog niet uit. De versterkers klinken zeker niet slecht, maar op de Sonus Faber Cremona Auditor kwamen ze toch wat power te kort.

In ieder geval, ga ze eerst eens goed beluisteren (op uw speakers !)

fca

Planeet wil je dat toelichten?
Ze kwamen power tekort?
Ik heb binnenkort een luisterafspraak met de I30 en cremona auditor.
Dit is de eerste keer dat ik dit hoor.


planeet

@FCA: ik zal het toelichten (persoonlijke bevinding wel te verstaan !)

Het midden en het hoog worden goed weergegeven. De bas-partij daarentegen vind ik niet nauwkeurig genoeg (ik luister zowel pop, rock als jazz etc). De baslijnen waren niet goed afgelijnd.
Volgens mij heeft het te maken met de headroom van deze versterker.

Zelf moet ik toegeven dat mijn bevindingen dikwijls in schril contrast staan met andere reviews en bevindingen van andere Primare-eigenaars. Misschien was mijn exemplaar een maandagochtend of vrijdagavond model  :-\

De A30.2 heeft 2 x 120/200 watt aan boord, resp. 8/4 ohm. (idem voor de A30.3 maar dan met 3 kanalen en dezelfde voeding) .
Deze versterker (of A30.2 exemplaar dat ik had) werd wel zeer warm.

Ik gebruikte toen als Pre een Yamaha DSP AX1. Als test heb ik toen de AX1 als volledige versterker gebruikt en vond toen het verschil met de A30.2 niet zo echt groot (ook rekening houdend met de prijs).

Toen ik de gelegenheid had om een Mcintosh MC6900 aan te schaffen (geïntegreerde stereo versterker van 2 x 200 watt) heb ik de Yamaha en de Primare's in de etalage gezet. De MC6900 was binnen en na deftig aansluiten en wat inspelen, waren de verschillen enorm.

Ik heb een mooie baslijn, die zelfs voor zo'n kleine speaker (13 cm membraan) redelijk diep gaat of toch behoorlijk druk kan geven (speakers staan bijna 1 meter van de achterwand).
De klank is veel rustiger en ik hoor veel meer detail.

Vroeger was ik overtuigd dat een combinatie voor-/eindversterker steeds beter was dan een geïntegreerde. Nu ben ik van mening dat een geïntegreerde versterker even goed of beter kan klinken dan sommige combinaties/merken of producten.

Ik wil met mijn opmerking gewoon meegeven dat de SF CA zeer goede speakers zijn, maar de aansturing mag zeker niet ontbreken. Vandaar, doe de test met uw speakers en uw versterker-combinatie.

Als ik tel wat de Primare combinatie kost (pre en eindtrap A30.2 of A32) en dat vergelijk met de MC6900 (eventueel een demo model !), dan zou ik nog eventjes doorsparen  ;)

Maar ik ben wel benieuwd naar uw bevindingen ...

fca

Dus als ik het goed heb begrepen had je als vv een Yamaha dsp a1 en eindtrap de a30.2.

Tsja ik wil niet lullig doen maar de yamaha ken ik maar al te goed.
Op HT gebied een kanon, (toen) maar op stereo een aanfluiting.
De dsp matched heel moelijk althans dat waren mijn bevindingen. ;)

Als je een a 30.2 op een vv van primare aansluit dan is het resultaat toch echt anders.
Is maar een mening hoor. ;)

planeet

De prijs van de pre-processor vond ik indertijd te hoog.
Maar je hebt een punt, de Primare VV of Processor had idd verbetering kunnen brengen.
Ik heb eerst enkel met de Yamaha gespeeld, dan uitgebreid met de eindtrappen van Primare, maar de toegevoegde waarde was beperkt tov de investering. Vandaar dat ik het over een andere boeg heb gegooid.

Ik breek zeker Primare niet af, maar ik had er iets meer van verwacht.

Maar toch, ik ga eerlijk zijn, zou ik Primare nog een tweede kans gunnen want de geïntegreerde HT-versterker (processor en 5 kanaals in 1 chasis) heb ik horen spelen en vind ik prijs/kwaliteit zeker OK.

Als je de SF CA eens wilt horen spelen op de MC6900, geef maar een seintje. Dan kun je vergelijken  ;)

Groeten,
Bart

fca

Ik zou er graag op in gaan maar Belgie ligt niet naast de deur of je moet bovenin wonen?

planeet

@FCA: ik woon zeer dicht tegen de Nederlandse grens (gemeente: Mol)

planeet

Nog een rechtzetting: ik had de AX 1 van Yamaha ... niet de A1

Johnny_Bravo

Een Primare matched inderdaad erg slecht met andere merken.

Dit ligt aan de lage ingangsgevoeligheid.
Ik heb mijn Primare A30.5 MKII in combinatie gehad met een Tag McLaren AV32R DP en een Rotel RSP1068.

Beide konden mij niet bekoren.
Pas na aanschaf van de P30 (pre/pro) is de combinatie gaan leven.
Veel meer detail, power, rust en staging.

VDM

Ik heb een tijdje gespeeld met de combi PRE30 / A30.2

Was zeker niet verkeerd, maar niet helemaal mijn ding. Nu heb ik een Lavardin IT, wat veel meer mijn smaak is, maar daar is de prijs ook naar. Zoals ik het heb gehoord kan je voor het geld van de combi zoals ik die had (voor en eindbak) wel beter krijgen. Voor de geintegreerde versterkers ligt dat wat anders, die zijn niet buitensporig prijzig, klinken prima en zien er  8) uit!