verven van luidspreker kasten - HAccuTTon

Started by Rock Solid, December 11, 2006, 22:20:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marc Heijligers

Quote from: Rock Solid on November  1, 2007, 18:47:40
Het is het filter zoals Tony die heeft doorberekend (staat op pagina 1 van de thread).
Laat me weten als je meer info over het filter nodig hebt.

Ziet er op zich goed uit (hoef je bij Tony ook niet aan te twijfelen uiteraard). Hoe is het fase gedrag?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rock Solid

Hoi Marc,

Dankje.
Volgens mij staat het fasegedrag met een stippellijn in de grafieken weergegeven.
Het ontwerp van het filter zal zeker helemaal in orde zijn (daar ben ik ook van overtuigd).

Als ik dan je lijstje doorneem van mogelijke oorzaken voor een 'hard klinkende' luidspreker, blijft er niet veel over.
Helaas kan ik nog niet een andere versterker proberen (mijn andere versterker is besteld, maar is pas over 1 maand klaar  :o en dan moet ik nog accu's hiervoor regelen).

Misschien helpt het als ik de druk op de oren, iets anders beschrijf. Ik heb echt het gevoel dat er iets hoogfrequent in zit (net zo iets als bij de oude CRT TV's).

Wel heb ik wel eens, net nadat ik 'hard' heb gedraaid - wel eens een fluittoon door hoor komen (microfonie via de buizen ???). Maar bij lagere volumes zou je geen last van microfonie moet hebben, toch  ???

Ik zal morgen of in het weekend, een en ander proberen.

Hoi Kermy,

Over de weerstand parallel zetten, ik heb niet even een 47 ohm liggen. Is het veilig om met 75 ohm parallel te zetten?

Hoi Fokke,

Jazeker, een bassfundamentje eronder doet wonderen.
Ik ben helaas al erg gewend zonder of met weinig laag te spelen (m'n toeters gebruik ik zonder laag). Als er dan hierin iets niet lekker zit, dan valt dit genadeloos op. Het laag kan dan erg maskerend werken.
Wel heb ik het gevoel dat met laag; het geluidsbeeld rustiger en breder wordt.

kermy

Ik zou gewoon even die 75 Ohm proberen, kan geen kwaad.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Marc Heijligers

Quote from: Rock Solid on November  1, 2007, 21:19:26
Volgens mij staat het fasegedrag met een stippellijn in de grafieken weergegeven.

Ik bedoel de onderlinge fase relatie tussen de units. Draai de tweeter eens in fase om, en simuleer nog eens. Of stuur me de .swd file op, dan kijk is zelf wel even.

Quote from: Rock Solid on November  1, 2007, 21:19:26
Het ontwerp van het filter zal zeker helemaal in orde zijn (daar ben ik ook van overtuigd).

Als ik dan je lijstje doorneem van mogelijke oorzaken voor een 'hard klinkende' luidspreker, blijft er niet veel over.

Er is een groot verschil tussen theorie en praktijk. Een halve dB meer hog over een bereik van zeg 4 tot 20kHz is amper zichtbaar op de curves, maar geeft wel een "opdringerig" effect aan je speakers.

Quote from: Rock Solid on November  1, 2007, 21:19:26
Over de weerstand parallel zetten, ik heb niet even een 47 ohm liggen. Is het veilig om met 75 ohm parallel te zetten?

Uiteraard, maar dat gaat je probleem niet verhelpen. Ik vermoed dat je probleem bij de 2-3kHz zit, een deel waarin de Thiel snel als zodanig klinkt.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rock Solid

#54
Vandaag eindelijk eens de parallele weerstand over de tweeter - aan 1 kant - gezet (2 stuks 75 ohm in parallel).




Maar het loste het probleem niet op.

Ik heb nog eens nagedacht en de curves van de afzonderlijke units erbij gepakt, en ik begin nu echt de break up van Seas te verdenken.

Nu vraag ik me af of ik de Seas L12 (H1207) simpelweg door de CA12 (H1152) zonder modificaties aan de kast of (minimale) wijzingen aan het filter.
De specificaties zijn:

L12 : http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=126
CA12 : http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=125

Nog een plaatje van het huidige filter:


Kan dit?
Of is dit helemaal de verkeerde weg?

fgroen

Kwa denken zou je wel eens een punt kunnen hebben. Ik heb mein het verleden ook wel eens op een (focal) tweeter blind zitten staren, en na het botweg afkoppelen van de tweeter bleek de laag/mid unit alle ellende te veroorzaken.

Als ik naar de frequentiekarakteristieken van de twee door jou aangehaalde units kijk, denk ik niet, dat je die straffeloos uit kan wisselen. In het kritische gebied tussen 1kHz en 3kHz zijn duidelijk verschillen waarneembaar, derhalve zullen er tonale verschillen te verwachten zijn.

Ik denk, dat je er beter aan doet om je huidige speakers door te meten, en dan ingrepen te doen in het filter die het resultaat geven waarnaar je op zoek bent.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

RamonPhilippo

Kijk eens op: http://www.rjbaudio.com/Alpheus/alpheus.html
Deze zelfbouwer past nog wat extra kringetjes toe op de L12 om de breakup modes te temmen.
Misschien een ideetje.
Zo te 'horen' denk ik dat de verdenking toch naar de midwoofer uit moet gaan.


Rock Solid

Dank RamonPhilippo en fgroen!

Er zit een LCR netwerk in het filter die de piek zou moeten dempen van de L12 (sorry, voor mijn beperkte kennis).
Helaas heb ik niet een spectrum analyser om dit na te meten, of dit effectief genoeg is.

Toen ik ze voor het eerst had aangesloten (met wellicht iets teveel dempingsmateriaal in de kast) had ik van de druk/vermoeiend geluid geen last. Nadat ik er wat dempingsmateriaal heb uitgehaald EN ze heb verhuisd naar de woonkamer, viel de me het euvel op.
Dus ik zal er weer eens wat dempingsmateriaal instoppen; gewoon om het zeker te weten of dit niet de remedie.

Zou er niet een andere (misschien mechanische) manier om deze resonanties te stoppen? Kleine ronde stickertjes op de Aluminium cones plakken of een gaasje voor de woofer?

RamonPhilippo

Gaasje is meestal verslechterend, net als de cone proberen te temmen (mms; lees bewegende massa gaat omhoog, Fs wordt lager, afstemming klopt niet meer). Kan best zijn dat er in je huidige ruimte een nare resonantie wordt versterkt,waardoor het nu opeens opvalt.
Demping in je kast is meer effectief in de lagere regionen en zal zeker geen invloed (positief noch negatief) hebben op je harde klanken.

Ik zie dat tony's filter een lcr heeft, maar die van rjaudio heeft twee rc netwerkjes. Misschien eens het proberen waard.
Zelf ben ik geen fan correctienetwerkjes (de serie zuigkringen zijn het ergst), behalve om de Fs te dempen. Want dat is een impedantie maatregel. Je kan met de andere netwerkjes wel vervelende break-ups corrigeren, maar dat is alleen op frequentiecurve niveau: de vervorming blijft (zie je vooral terug in je impulsgedrag). Dat is bijvoorbeeld waarom op een speaker met excel magnesium units, ondanks een goede filtering, een piano altijd zo vreselijk klinkt (hogere harmonischen die geplaagd worden door de met de breakup modes gepaard gaande vervorming).

Rock Solid

Dankje RamonPhilippo,

Goed leesvoer!
Ik merk dat de lat voor mij steeds hoger gaat liggen; en dat storende elementen in het geluid mij steeds makkelijker raken (en openbaren).

Misschien moet ik de L12 vervangen door de Eton 4-300Hex, en het filter overhoop gooien ?  :o

RamonPhilippo

Pas goed op!!!!
De valkuil is dat je achter elk geluidje iets gaat zoeken, en de lol van het luisteren er zo vanaf gaat!
Ik zou verre van de Eton blijven; ook nare cone breakups. Nomex is erg fijn, maar ook de Seas W150,
Visaton 15cm papier. Dat zou ik alleen doen als je kan meten ;-)

Rock Solid

Hallo RamonPhilippo,

Quote from: RamonPhilippo on November 23, 2007, 18:01:41
Pas goed op!!!!
De valkuil is dat je achter elk geluidje iets gaat zoeken, en de lol van het luisteren er zo vanaf gaat!

Dat gevaar zit er daadwerkelijk in  :(

Na overleg met Tony, ga ik een ander filter proberen. Lager kantelpunt en middengebeid wat temperen plus de zuigkring is verwijderd. Ook zal ik het filter wat minder permanent opbouwen, zodat ik weerstand en condensator waardes wat makkelijker kan tunen.

Ik weet nog niet of ik het originele filter ga 'slopen' voor de onderdelen; of ik een tweede (nieuwe) ga maken.

Ik ben heel benieuwd.


Rock Solid

Ondertussen weer mijn andere set even aan elkaar geknoopt, door de versterker weer naar boven te verhuizen.
Tja, wat zal ik zeggen ... het geeft aan dat toeters (met compressie of breedbanders) mij erg na aan het hart liggen.



Maar mijn speakertjes HAccuTTon's in de kamer zullen ook goed gaan klinken !

Ik zat me alleen te bedenken.
Mocht het de breakup van de Seas zijn die alles onrustig (voor mijn oren) maakt, en de zuigkring in het filter dit moet temmen, dat is de afstemming van deze zuigkring erg van belang.
De breakup van de speaker hangt natuurlijk af van de dimensies/materialen, etc. Dus het zou goed kunnen zijn dat in het begin de zuigkring perfect was afgestemd, en dat na de break in periode dit meer het geval is  ??? Kan dit, of is dit onzin?
Hoe kun je de zuigkring instelbaar maken (qua frequentie)?