verven van luidspreker kasten - HAccuTTon

Started by Rock Solid, December 11, 2006, 22:20:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Rock Solid on January  9, 2007, 12:30:38
Het plankje van het filter; is een snijplank waar ik de handels vanaf heb gezaagd. Is van hard wit plastic.


;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

met een parker gaat het ook prima,alleen opletten dat je het geheel niet te vast wilt draaien(misschien afdichtband ertussen)
ik ben erg benieuwd hoe deze combi gaat klinken 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rock Solid

Dankje Dre73.
Goede tip; die afdichtband. Bedoel je met afdicht het zogenaamde grijze of witte glastape (wat je gebruikt om het glas in je raam te zetten)?

Natuurlijk ben ik ook echt benieuwd hoe het klinkt.
Ik verwacht er zelf niet de wereld van ... kan het alleen maar meevallen. Achteraf denk ik, ik had beter de Excel woofer kunnen gebruiken, etc. etc.
Maar wat ik op z'n minst 'zoek' naar ben is naar een schoon geluid dat mooi los komt met een goede ruimtelijke plaatsing. Dan is mijn missie geslaagd.

Als het goed klinkt zal ik eens een AB'tje doen met m'n Avalon Monitors (staan bij m'n ouders opgesteld)  :o

Ik zal dit weekend alles in elkaar steken en jullie op de hoogte houden.

Rock Solid

Een update, vanmiddag druk bezig geweest.
Fotootje tijdens het inbouwen van de drivers ...



Ik ben net klaar, vanavond.

Fotootje met vilt rond tweeter.



en een zonder.



Morgen (zondag) ga ik ze aansluiten; ik ben natuurlijk heel benieuwd.
Misschien eerst beter aansluiten op een goedkope versterker (voor het geval) ???

Hoe dan ook; wordt vervolgd!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rock Solid

Aangesloten en versterker aangezet; geen knal ...  :P
Ik moet nu nog 10 minuutjes wachten voor opwarmen buizen; het wordt nu echt spannend !!!!!!!

CarloPJB


Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Rock Solid

#33
hier ben ik weer ... na een middagje luisteren. Geen knal gehoord !

Bij het voor de 1e keer aanzetten (met je hoofd als het ware tussen de luidsprekers om het volume te regelen) hoorde ik al een 'geluidsbeeld'. Dus ik dacht gelijk, dit moet goed komen. In het begin klonk alles nog klein en een beetje onstuimig en wat dik in het (mid)laag. Ook bleef het geluid aan de luidsprekers plakken. Op de luisterplek was het geluidsbeeld niet zo indrukwekkend als je ver voorover boog. Dus gelijk de luidsprekers wat naar buiten gedraaid.
Maar na een tijdje spelen (dit is toch een van het leukste, de eerste uren van de luidsprekers inspeelproces) ontvouwde de 'bloem' zich. Bij vlagen was het hoog iets te dominant en later leek het laag weer aan de dikke kant. Tussendoor even weg geweest om te laten inspelen en vervolgens weer meer met 'verse' oren gaan luisteren.
Nog even geprobeerd met het vilt rond te tweeter. Dit veroorzaakte dat ik de lucht rond instrumenten en mooie spreiding kwijtraakte, en ook nog wat volume in het hoog. Dus eerst verder luisteren, zonder het vilt.
Ik moet zeggen het laag heeft nog wel een vetrandje, maar niet vervelend. Het geeft je een gevoel van een redelijk stevig fundament. Opvallend vind ik wel dat basgitaar partijen goed zijn te scheiden van de bassdrums. Het geluidsbeeld ontvouwt zich steeds beter; de omvang de instrumenten nemen toe. Het hoog is schoon en snel (wat een verdraaid goede tweeter) en de dynamiek van de hele luidspreker is niet van een fronthoorn kwaliteit, maar vooralsnog voldoende.
Steeds meer en meer komt het geluid los van de speaker. En ik moet zeggen dat de spreiding van de luidspreker zeer mooi is, en er voldoende laag uit komt. Alles moet natuurlijk nog verder inspelen. Het enige wat ik hoop gaat bijtrekken is het 'onstuimige'. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven; net of alles met sambal is besmeurd ...  ::)



Al met al, ben ik uitermate tevreden. Hulde aan Tony, voor zijn basisontwerp en hulp bij het filter en andere zaken !!!  ;D
Ik ben alleen bang, dat na deze (mijn eerste) zelfbouw speaker, dat het naar meer smaakt  :D




dre73

dat klinkt al prima,zeker de tweeter heeft min. 100 uur nodig om in te spelen dus het wordt alleen maar mooier.
hou ons op de hoogte 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fgroen

Fantastisch! Gefeliciteerd met je mooie speakers. Leuk om die voldoening te zien als je eigen bouwsel aan het presteren slaat.

Quote from: Rock Solid on January 14, 2007, 21:37:46
Ik moet zeggen het laag heeft nog wel een vetrandje, maar niet vervelend. Het geeft je een gevoel van een redelijk stevig fundament.

....

Het enige wat ik hoop gaat bijtrekken is het 'onstuimige'. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven; net of alles met sambal is besmeurd ...  ::)

Heb ik ook enigzins met mijn A4 monitors. Ik denk zelf dat het komt door de "trade-off" tussen kastformaat en laagweergave. Uiteindelijk moet het ergens uit de lengte of de breedte komen. Kleine kastjes die heel strak klinken gaan denk ik niet zo diep. Als ze wèl diep gaan, moeten ze daar moeite voor doen in de zin van relatief grote membraanuitslagen en navenante luchtsnelheden en dat hoor je.

Quote from: Rock Solid on January 14, 2007, 21:37:46
Ik ben alleen bang, dat na deze (mijn eerste) zelfbouw speaker, dat het naar meer smaakt  :D

Wees maar gerust bang. Ik weet zeker dat dit naar meer gaat smaken...   >:D ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Dankje fgroen.
Vanavond heb ik helaas niet kunnen luisteren.

M'n speakers doet me denken aan de Dynaudio Contour 1 die ik bijna in het verleden had gekocht; ze 'roepen' als het ware 'zet me een op een goede stand en ver uit elkaar, dan zal ik eens uitpakken met m'n geluidsbeeld'.
Ik vind dat vetrandje niet erg; maar dat onstuimige wil ik toch wat temmen. Maar ja, de speakers komen vers uit de doos (euh, ik bedoel ... mijn garage)  ;D

Tja, het volgend project. Ik heb wel een idee ... de Be tweeter van Focal (eventueel uit de Car audio serie) in een D'appolito opstelling met kleine Excel woofertjes en een serieel filter ???
Sorry, ik heb nu eenmaal iets met kleine monitors. :o

dre73

da`s ook toevallig ik zit ook met het idee voor een kleine monitor met 2 seas excel (w15cy001)maar de tweeter ben ik nog niet uit.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CarloPJB

De W15 CY of de W15 CH?Want mijns inziens zit daar nog wel wat verschil in(en dan niet alleen de prijs)...............

Rock Solid

CarloPJB; ik heb nog niet echt besloten welke type W15 ik dan zou willen gebruiken. Wellicht blijf ik nu voor altijd met deze monitors tevreden ...  :D

Vanmiddag weer even kunnen luisteren.
Het allereerste wat opvalt (en wederom, je zit niet eens op je luisterplek ... je hoofd zit gewoon tussen de luidsprekers om de CD op te zetten), is het geluidsbeeld. Zeer zeer overtuigend !
Op mijn tijdelijke luisterpositie (slechts 1 - 1.5 m van de luidsprekers af en de luidsprekers niet eens op de gelijke hoogte) zetten de speakers een zeer overtuigend geluidsbeeld neer. Wellicht hou ik hierom van 2-weg monitortjes; ook denk ik dat het simpele filter van Tony ook zeer zeker helpt !

Het laag; nog steeds aan de dikke kant, maar toch wel lekker. Misschien wat meer of andere demping in de kast.
Het onrustige/onstuimige (zoals ik eerder schreef) zit niet zozeer in het laag, maar in het midden. Maar wederom alles moet nog inspelen. Ik heb liever een speaker die iets te enthousiast is, dan te tam. Maar ik ben echt blij dat het geluidsbeeld nu al zo goed is.

Qua dynamiek komen ze een heel eind, maar niet in de buurt van mijn fronthoorns met compressie drivers. Dit had ik ook niet verwacht.

Zoals ik meldde is dit m'n eerste zelfbouw luidspreker en het klinkt boven verwachting (het projectje heeft toch bijna 2 jaar geduurd  :o).
Het is een heel goed gevoel dat je als je een magazine pakt en je ziet de nieuwe Wilson Audio speaker (Euro 55000,-) in de test, en je kijkt naar de gebruikte weerstanden, dat je deze ook ik je filter hebt gebruikt (en je weet dat ze slechts een paar Euro kosten)!

Dit smaakt naar meer.
Dus als er lezers zijn die twijfelen om zelf te bouwen; niet twijfelen !


fgroen

Quote from: Rock Solid on January 17, 2007, 22:59:24
Het is een heel goed gevoel dat je als je een magazine pakt en je ziet de nieuwe Wilson Audio speaker (Euro 55000,-) in de test, en je kijkt naar de gebruikte weerstanden, dat je deze ook ik je filter hebt gebruikt (en je weet dat ze slechts een paar Euro kosten)!

Om over de drivers maar te zwijgen...  ;)

In die speakers van jou zit spul wat zó in dat segment mee kan komen.. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Een updateetje.
Ik heb helaas niet veel mogelijkheden om te luisteren; werk, kinderen, etc.
Maar de laatste keer dat ik ze beluisterd heb, vond ik ze erg onrustig. Wellich lag het aan mijn humeur; maar toch even de EL34 buizen vervangen door vintage Philips varianten. Het werd niet echt beter. Ik verwacht dat alles nog heel goed moet inspelen. Het inspelen lijkt alleen niet een continue proces; ik bedoel de ene keer klinkt het goed, en de keer daarop weer wat minder. Maar ja, dit kan aan de netspanning liggen of aan de vochtigheid/droogte in de lucht.

Ondertussen was ik ook begonnen met het inbouwen van het filter in een kist(je). Dit is nu klaar, maar ik zat te denken om het noodzakelijk is om de lege ruimte in het filterkastje op te vullen dempingsmateriaal. Kan iemand advies geven?

Alleen omdat ik de aansluitterminals aan de snijplank heb vastgezet, en dat ze nu iets te diep in het kastje zitten om makkelijk kabels in te klemmen, moet ik nu bananapluggen gaan gebruiken.
Vroeger waren er van die kale, vergulde bananapluggen waarin je de kabel van de zijkant stak (en met een schroef van onderen vastklemde). Je kon ze ook stapelen (handig als je geen dubbele speakeruitgang had en je wilde bi-wiren).
Weet iemand die nog te vinden? (Ik heb iets van Multi-Contact gevonden, maar nergens kan ik ze makkelijk bestellen).

Ondertussen ook maar een stand gaan bouwen (ach ja, dan moet ook alles zelf worden gebouwd). Reden hiervoor is, dat ik ze zo hoog kan maken zoals ik wil (en ze dus boven de bank en/of tafel kunnen schallen).
Het word een hardhouten paal op een zwartstenen onderplaat. De bovenplaat gaat 'gewoon' hout worden (misschien wel een sandwich met lood er tussen of zo). Ook tips hiervoor zijn welkom?

Als alles weer op z'n plek staat, zal ik een paar foto's posten.

Rock Solid

Ik heb de speakertjes nog steeds in m'n bezit; ik heb m'n set van de zolder naar de huiskamer verhuisd en nu is er iets wat me erg opvalt (en irriteert).
Het lijkt er net op dat bij muziek met redelijk veel hoog (of complex), een de set een druk op m'n oren veroorzaakt. Ik heb geen idee, wat het is. Ik heb andere buizen geprobeerd, andere CD speler, andere interlink, netfilter, etc. Maar het blijft er in zitten ...

Wat me verbaasd, dat dit me niet eerder is opgevallen. Misschien moet ik alles weer naar boven verhuizen om te proberen.

Enig idee, waar ik moet zoeken?
Is dit een trekje van de Accuton tweeter, of is het een break up van de Seas?
Heeft iemand soortgelijke problemen gehad?

Alle suggesties zijn welkom.

kermy

Ik durf het bijna niet te zeggen bang dat ik mensen tegen de haren in strijk, maar als jij eenmaal gewent bent aan compressie drivers en front hoorns dan is er geen weg terug.
Ik ben zelf in bezit van Oris 200 met AER drivers, maar heb ook compressie drivers op cd hoorns gehad.
En het word nooit meer zoals vroeger, wen er maar aan.
Wat een leuke en vaak confronterende hobby hebben we toch ;D
Met vriendelijke groet,

Kermy

Rock Solid

Hoi Kermy,

Dankje voor je antwoord en lef  ;D
Fronthoorns + full range/compressie drivers is zeker andere koek. Daar kick je niet 1-2-3 vanaf.
Ik heb voor mijn (andere) ORIS150 weer een paartje PM4a's gekocht, om mee te stoeien ...
Maar voor in de huiskamer wilde ik een compacte luidspreker die een grote sweetspot heeft en niet-opvallend klinkt.

Het valt me op dat ik erg onrustig word als ik de HAccuTTon aan heb (bij bepaalde muziek), en hoogstwaarschijnlijk door die 'druk op de oren'.
Waar zou het aan kunnen liggen? Misschien luidsprekerkabels omwisselen (lijkt onwaarschijnlijk) van Van den Hul CS122 naar 0.5 mm zilverdraad + katoen.

kermy

Wat je kunt proberen is een oude Audio en Techniek truuk, door deze mensen werd er steevast een weerstand van ik geloof 47Ohm parallel gezet over de tweeter. Voorgaande om de tweeter buiten het doorlaat gebied te dempen. Proberen maar ;)

fgroen

Andere optie is, dat het misschien komt omdat het kleine speakers zijn. Ik heb het hier met een collega ook wel eens over: als je kleine speakers hebt (zonder het sublaag), zou je eigenlijk ook het hoog niet moeten hebben. Het zou dan beter symmetrisch (dus met zowel afval in het laag als hoog) moeten zijn. Andere optie is natuurlijk het sublaag aanvullen met een muzikale subwoofer.

Je zou de proef op de som kunnen nemen door een subwoofer aan je systeem toe te voegen en te kijken of de boel daardoor vanzelfsprekender wordt. Je filter aanpassen om er een mid-benadrukkend speakertje van te maken zal meer moeite kosten en minder bevrediging opleveren.

Ikzelf ben momenteel aan het stoeien met mijn micro-monitors en heb soortgelijke ervaringen. Zonder sub klinken die speakertjes wel leuk, maar zijn ze heel kieskeurig wat betreft programmamateriaal. Vooral stemmen en eenvoudige bezettingen (veel mid!!!) doen het goed, maar zodra de complexiteit en het hoog toeneemt gaan ze dun klinken en worden ze schreeuwerig. Ik heb er nu een sub bijstaan en de akoestische ervaring is compleet getransformeerd.

Ik weet niet of je makkelijk een sub (tijdelijk) bij kan zetten, maar het zou de moeite waard kunnen zijn.

Succes! Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Marc Heijligers

Quote from: Rock Solid on November  1, 2007, 16:00:51
Het valt me op dat ik erg onrustig word als ik de HAccuTTon aan heb (bij bepaalde muziek), en hoogstwaarschijnlijk door die 'druk op de oren'.
Waar zou het aan kunnen liggen? Misschien luidsprekerkabels omwisselen (lijkt onwaarschijnlijk) van Van den Hul CS122 naar 0.5 mm zilverdraad + katoen.

Wat voor een filter heb je?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rock Solid

Hoi Marc,

Dankje

Het is het filter zoals Tony die heeft doorberekend (staat op pagina 1 van de thread).
Laat me weten als je meer info over het filter nodig hebt.


Marc Heijligers

Quote from: kermy on November  1, 2007, 16:09:07
Wat je kunt proberen is een oude Audio en Techniek truuk, door deze mensen werd er steevast een weerstand van ik geloof 47Ohm parallel gezet over de tweeter. Voorgaande om de tweeter buiten het doorlaat gebied te dempen.

Altijd een raar argument gevonden.
- Wat doet 47 Ohm nu op de zeg 5 a 6 Ohm van de tweeter zelf (die ook dempt)?
- Hoeveel energie stop je nu buiten het doorlaatgebied in de tweeter? Daar waar het vanwege de doorlaat van het filter is, heb je ook demping naar rato. "Sub harmonischen" lijken me voodoo.
- Als je een tweeter gebruikt in een range waar die niet gebruikt mag worden, dan moet je 'm anders filteren.

Wat je wel doet met zo'n 47 Ohm weerstand:
- Wat meer stroom trekken
- Afh. van het filter, je filter response veranderen.

Als zo'n weerstand een positief effect geeft, moet je het zeker doen, maar het dempende karakter van zo'n weerstand buiten het doorlaatgebied lijkt me de minste reden waarom een speaker er anders door gaat klinken.  

Meestal klinkt een speaker "hard" door:
- Elektrische opslingeringen in het filter
- Niet correcte optelling bij crossover (luister naar de units in isolatie!).
- Teveel output bij bepaalde frequenties
- Grote verschillen tussen on-axis en off-axis afstraalgedrag
- Gebruik van een unit buiten zijn geschikte operating range.
- In sommige gevallen "verkeerde elektronika", alhoewel daar soms erg makkelijk en snel naar gewezen wordt zonder bovenstaande zaken uit te sluiten.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.