verven van luidspreker kasten - HAccuTTon

Started by Rock Solid, December 11, 2006, 22:20:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Als vers forumlid, start ik nu eens een nieuw topic.
Zeker om eens uit jullie ervaring te putten; tjonge, tjonge, wat kunnen jullie mooie speakers bouwen. :D

Nu mijn verhaal:
Ik ben nog niet echt een doorgewinterde zelfbouwer.
Ook heb ik niet zeeen van tijd om te knutselen. Bovendien ben ik pietje precies. Een borrelende cocktail voor frustraties  >:D

Ik ben bezig een speciale variant van Tony's HATT te maken. De tweeter wil ik vervangen door de Accuton C12 (en als woofer de Seas L12).
De kast heb ik gemaakt van 25 mm MDF; zijkanten zijn van 15 mm multiplex met hierop massief kersen (parket delen) van 20 mm dik.
Kastjes zijn inelkaar gelijmd en bekleed met Heuga tegels en loodbitumen.
Maar ben ik aanbeland bij het behandelen van het MDF. Eerst 2 keer in een goede primer gezet en vervolgens geverfd met hoogglans verf. Ik krijg deze verflaag maar niet mooi glanzend (duurt ook eeuwen voordat het echt hard is), en er komt steeds meer stof op tijdens het verven. Dus heb ik tijdens het weekend PU lak gekocht, om toch een mooie glans te krijgen. Maar het resultaat valt me tegen.
Heb jullie nog suggesties?
Of zal ik gaan schuren en spuiten?

Dank voor jullie advies.

P.S. Een beginnersvraagje: ik wil graag een paar foto's posten. Moet ik deze eerst downloaden op een bepaalde website? Enige suggesties? Dankje

Rudolf

sphere

De badkamer in, plastic ophangen, hete douche aan, stoom laten vervliegen met het raampje open, en dan spuiten? Dit is het poor-man's equivalent van een cleanroom.

SSassen heeft het laten doen, bij een spuiterij en dat is erg mooi geworden.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

neverywhere

Als je het inderdaad mooi wilt hebben zul je naar een spuiterij moeten....probleem kan wel zijn dat er al reeds verflagen zijn aangebracht en nog wel 2 verschillende types lak ook. Polyurethaanlak(pu) veel harder dan eerste lak....kan gaan breken....om mooi resultaat te krijgen zullen waarschijnlijk de door u aangebrachte laklagen verwijderd moeten worden.

Idee van badkamer niet zo heel goed...het kost je je gezondheid en waarschijnlijk is ook je badkamer naar de knoppen.

Stofvrij lakken in huis heel lastig maar kan wel....zorg voor pluisvrije kleding,een tochtvrije ruimte en neem voor het aflakken voorwerp goed af met een zogenaamde kleefdoek....oh, en zorg dat je kwast mooi schoon is...
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

neverywhere

ik doe de foto,s altijd via   www.tinypic.com .
Werkt prima!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

fgroen

Ik gebruik Imageschak.

Wat betreft aflakken: ik denk dat een (auto) spuiterij de beste resultaten geeft. Kost wel het nodige, maar dat geldt voor de meeste afwerkingen als je perfectie nastreeft. Ik zou zelf niet weten hoe je het thuis 100% goed zou kunnen krijgen.

Toen ik nog geen geld had voor fineer (en ik dat ook nog niet mooi vond..  ;D) lakte ik mijn kasten met zijdeglans witte acryl verf (sneldrogend, dus weinig stof) en daarna zwarte frontjes erop, erg 80's en 90's.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

thanx Fgroen en Neverywhere voor jullie hulp.

Hierbij de foto's.




Ik heb vanmiddag toch maar spuitbussen gekocht en nu zorgen voor het stofvrij spuiten.

Zeker het snelle drogen helpt bij het vrijhouden van de stof; misschien toch muurverf proberen?  ;D

Jaqo

Ze zien er wel mooi uit zo, niets meer aan doen  :P

Ik heb mijn speakers ook geverfd met de hand (rolletje). Eigenlijk weinig stofproblemen ondervonden. Goed schoonmaken voordat je begint en GEEN rolletjes herbruiken, gewoon een nieuwe pakken. Werkte bij mij erg goed.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

fgroen

Quote from: Jaqo on December 12, 2006, 20:16:50
Ze zien er wel mooi uit zo, niets meer aan doen  :P

Inderdaad!  :D Ziet er retestrak uit op de foto. Leuke combinatie met die houten zijkanten. Geeft een zeer chique tintje.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

vreselijk mooi resultaat...top "mini's"  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Rudolf, heb je al ideƫen voor het filter?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Het filter; daar heb ik de expertise van Tony voor gebruikt. Sterker het is zijn ontwerp (dankje, Tony). Hierbij een schermschot van het schema met curves.



Omdat de speakers op een EL34 2x12 W SE versterker worden aangesloten zit er een impedantiecorrectie netwerk (ja, toch  ???)

Ik heb eigenlijk al de luxe componenten gekocht; misschien toch niet zo'n goed idee gewenst omdat ik niet of dit gaat klinken.
Wat ik ga gebruiken zijn:
Mundorf Koperfoliespoelen
Clarity Cap condensators met Mundorf Supremen in parallel voor de 10 microF waarde
Caddock weerstanden

Het filter gaat extern zijn; verbonden via Speakon

Voor de filterbedrading + luidsprekerkabel wil ik de Vanden Hul CS-122 nemen.
Of misschien wil ik voor de interne luidsprekerbekabeling wel een 0.5 mm zilver + katoenen mantel gebruiken. Of zal ik ook Vanden Hul nemen?
Vanden Hul (4 dikke draden) lijkt me lastig aan het Speakon chassisdeel in de kast te solderen, en ik wil ook niet de bijgeleverde schuifconnectors gebruiken. Enig advies hier?

PS. Ben zelf meer iemand van filterloos luisteren; maar met m'n huidige comp drivers + fronthoorns (zie mijn avatar) is er toch een netwerkje op komen dagen in mijn hoofdset. En dan klinkt niet verkeerd (zitten dan wel Duelunds condensators + weerstanden in)  ;D

Leuk man, zo'n forum; dat iedereen meedenkt en meekijkt  ;D

Rudolf

fgroen

Die van den Hul is inderdaad behoorlijk dik touw.  ;D

In mijn Avaclone heb ik van dat Speaker & Co zwaar verzilverd OFC met Teflon isolatie zitten. Dat kun je makkelijk kwijt op een Speakon connector.

Voor de korte stukjes in de luidsprekerkast maakt het niet zoveel uit welke draaddikte je gebruikt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: Rock Solid on December 13, 2006, 21:26:23
Leuk man, zo'n forum; dat iedereen meedenkt en meekijkt  ;D

... En dank je dat je de moeite neemt om je gedachten met ons te delen. Ik steek van jouw verhaal ook weer het nodige op.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Een update, voor de geinteresseerden  :o
Ik ben toch gaan schuren en gaan spuiten; eigenlijk 2 dagen bezig geweest om te schuren en een spuitkabine te 'bouwen'. De kersen zijkanten afplakken is een belangrijke handeling, dus neemt ook wel wat tijd.
Gisteren begonnen te spuiten met een primer; maar het lijkt erop dat de laatste restjes PU laklaag niet combineert met de primer. Het krulde lokaal 'prachtig'  >:D omhoog. Dus, wederom, weer opnieuw schuren ... zucht  :P ... je blijft bezig.

Wellicht de volgende keer eens gaan fineren.


neverywhere

Of een stukje formica er op plakken....is een stuk eenvoudiger te lakken...plastic primertje en aflakken maar!

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Rock Solid

Ja, ook een goed idee.
Ik ben nu echt druk bezig om de primer goed glad te krijgen; dan zou de rest makkelijker moet gaan.

De luidsprekers heb ik eerst geprobeerd te bedekken met leer; maar uitsnijden van leer (cirkels) is erg lastig. Bleek dus ook geen optie te zijn.

Rock Solid

Na een weekje intensief schuren en spuiten zijn ze nu eindelijk weer uit de garage, en in de kamer. Ook maar even een ander kleurtje gekozen; het kersenhout komt nu mooier uit (vind ik).
Je kunt zeggen wat je wil, het geklooi met verven zal ik niet gauw weer doen. Als je een beetje handigheid in spuiten krijgt, kun je toch redelijk snel een goede afwerking krijgen.
Wat ik nu heb geleerd is dat je grondlaag/primer echt vlak moet zijn voor de mooiste finish. Heb je de primer er goed op (toch wel 5 / 6 gespoten, droogt ook nog eens supersnel) dat is de rest snel gedaan. Vanochtend zat er nog geen kleurtje op ! En nu zijn ze al gelakt en al redelijk droog.
Voor mij is spuiten toch wel een optie geworden.

Hier een foto:



In de groef (was nodig omdat de achterkant van het kersenparket een sleuven had en dus gaatjes liet zien aan de boven- en onderkant van de kast) zal ik een zwarten leren bies insteken.

P.S Tijdens m'n kerstvakantie laat ik ze lekker drogen, en misschien poets ik ze nog een klein beetje.

fgroen

Chique.

Het kersen komt zeker wat mooier uit met deze kleur.

Persoonlijk vond ik dat rode iets mooier.  :-X

Maar goed, jij moet er de hele dag tegenaan kijken en ik niet, dus mijn mening in deze is compleet irrelevant.  :D ^-^

Ik ben zeer benieuwd hoe deze speakertjes klinken. Ingredienten en recept lijken de juiste voorwaarden voor succes!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

geenius


Jaqo

Quote from: fgroen on December 22, 2006, 09:45:51
Ik ben zeer benieuwd hoe deze speakertjes klinken. Ingredienten en recept lijken de juiste voorwaarden voor succes!  8)

Een goede kok is natuurlijk ook niet weg.  ;D

Wel goed gelukt trouwens!

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Rock Solid

Oeps, een goede kok ... daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.
Ik zal over de kerstdagen enzo het filter inelkaar solderen. Ben vreselijk benieuwd hoe het gaat klinken; ik heb me zelf niet te hoge verwachtingen gesteld. Want ik lees nog allemaal dingen op het forum zoals baffle steps enzo (ik weet niet of die zijn meegenomen in het filterontwerp).

2 vraagjes heb ik nog momenteel:
Ik zit te twijfelen om inslagmoeren te gebruiken om de woofer en tweeter vast te zetten. Maar ik ben bang dat je niet genoeg 'vlees' hebt (zeker omdat ik de achterkant van het woofergat heb afgeschuind.
En het verzonken gat voor de woofer is zo'n (rondom) 2 mm te groot; moet ik dit opvullen? Enig suggestie.

Thanx,
Rudolf

Rock Solid

Met het 'uitleggen' van de filtercomponenten op m'n filterplankje, zag ik dat bij een van de Mundorf koperfoliespoelen, eem klein gaatje in de doorzichtige buitenfolie zit (aan de zijkant bij de bodem van de spoel). Zou dit een probleem kunnen geven (ik denk aan corrosie van het koper enzo)? ... misschien domme vraag  ???

Thanx,
Rudolf

Rock Solid

Een update ... het filter gebouwd tijdens de kerstdagen. Was veel meer werk dan ik had verwacht (ik ben dan wel niet alle dagen continue bezig geweest, want ik moest kiezen tussen een warme soldeerbout of koude kalkoen  ;D)

Dit is m'n eerste filter; dus veel tijd ingestoken hoe de spoelen moesten en ik wilde zo weinig mogelijk draadbrugjes gebruiken. Ook wilde ik het vd Hul CS-122 'touw' op het filter gebruiken. Voor het solderen heb ik WBT zilversoldeer gebruikt en de overgang van de condensators naar de Caddock weerstanden met zilverdraad bedraad.
Er is zelfs een weerstand naar de onderkant van het board geplaatst om goed uit te komen.

Erg lastig vond ik het solderen van de vd Hul kabel aan de foliespoelen (haaks erop en de folie oprollen). Ik had hiervoor een zwaardere bout nodig om goed te kunnen vertinnen. Mijn vader hielp om een en ander vast te houden; met als gevolg het oplopen een gat in de slof van m'n vader en een brandplek om bovenbeen ... tja, je moet er wat voor over hebben  :o

Elke keer leer je weer wat. De koellichamen voor de Caddock weerstanden zijn misschien wat zwaar uitgevallen; dit maakte het zetten van 3 van deze weerstanden in parallel (om op de 3.3 ohm te komen) lastig.

De kabels zijn in de een Neutrik Speakon connector geschroefd; dit kon net, alleen moest ik wel de trekontlasting ring verwijderen, want die maakte de mantel van vd Hul kapot.
Ook heb ik een behuizing voor de filters gekocht; bij de Blokker ... een zeegrasmand. Men moet inventief zijn. Er zitten mooi veel gaten in om de kabels er door te schuiven.

Hier de plaatjes:




Volgende stap is de speakers in de kast inbouwen.
Ik zit nog steeds met de vraag om wel of niet inslagmoeren te gebruiken. Enig advies hier?
De kasten zijn bekleed met loodbitumen en Heuga tegels; zou hier nog wat dempingswol in moeten?

Rudolf

fgroen

Heel netjes!

Kan me voorstellen dat daar de nodige tijd in zit. Uit welk materiaal zijn die plaatjes gemaakt?

Wat betreft inslag moeren of niet... Ik heb de laatste projekten alleen nog maar parkers gebruikt, met inbus of Torx koppen. Ziet er gewoon netjes uit en zit muurvast. Als je niet van plan bent die speaker units er meer dan 50 keer in- en uit te bouwen, voldoen parkers prima. Gezien het feit dat jij je filter extern hebt, zal dat niet zo frequent gebeuren neem ik aan.

Tony schrijft lood bitumen en tapijt tegels op de wanden voor (hoofdzakelijk massa toevoegen ofwel mechanische trillingen dempen) en een stuk BAF opgerold in het midden van de speakerbehuizing. Met de hoeveelheid BAF kun je spelen om meer (weinig BAF) of minder (meer BAF) bas te krijgen. Dat zal ook een beetje een smaak kwestie zijn. De uiteindelijke hoeveelheid demping kun je denk ik pas vaststellen als de speakers zijn ingespeeld.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Het plankje van het filter; is een snijplank waar ik de handels vanaf heb gezaagd. Is van hard wit plastic.

Ik heb wel eens stalen draadbusjes gekocht (met een grove draad aan de buitenkant) en geprobeerd in berken multiplex in te draaien; dit werd een drama. Dus een beetje bang van dit soort dingen geworden.
Wel ik heb van die messing busjes gekocht met een geribbelde buitenkant die mij wel goed bevallen. Kun je wellicht niet enorm hard aandraaien.
Ook - volgens mijn ijzerboer - zullen deze niet meer worden aangevuld; niet meer leverbaar.

Voor de HAccuTTon's zal ik gewoon parkers nemen met inbuskop.