Verschil tussen Hi- en Lo input?

Started by Hootie, December 9, 2006, 20:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hootie

Yorkie,
Dat krijg je wanneer je op een ontdekkingsreis bent. Op het ene moment denk ik iets te snappen en even later blijkt het toch niet te kloppen. Toch merk ik dat ik er langzaam maar zeker kom. Hierbij is het wel zo dat de een voor mij heldere antwoorden geeft en de ander minder.

Met je reply beantwoord je mijn vraag niet. Het is me "Christal clear" dat ik bij HT de sub op "Yes" zet. Wil echter snappen waarom ik hem bij stereo via Hi Level op "Yes" moet zetten.
Dus, als het je lukt om de irritatie aan de kant te zetten en een helder antwoord op mijn vraag te geven zou ik dat zeer waarderen.

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

sorry als het zo overkomt, niet zo bedoeld, maar het viel me op als ik even terug lees dat je eigenlijk telkens hetzelfde vraagt alleen in andere bewoordingen
maar dat is het mooie van dit forum, altijd wel iets te leren en iemand die je op weg wil en kan helpen
had een jaartje geleden ook dezelfde vragen over gelijktijdig high en low level aansluiten

dat je de subwoofer bij HT op yes zet geeft aandat het LFE kanaal naar de subwoofer gestuurd wordt, dit staat totaal los van je fronts op large , immers je zet je subwoofer via high level parallel aan je fronts en dat hoef je niet op je marantz aan te geven

Hootie

Yorkie,
Bedankt voor je reactie. Ik blijf echter worstelen met je antwoorden. Ligt volgens mij niet alleen aan mijn onervarenheid.
Probeer de vragen heel helder te formuleren:

Ik heb GEEN vraag over sub gebruik bij HT. Dat is mij inmiddels duidelijk.

Zoals je weet heb ik de sub Hi en Lo aangesloten op mijn receiver. Gaat mij nu alleen maar om stereo gebruik.
Moet ik dan de sub op mijn Marantz als "Yes" of als "No" instellen en waarom?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

je moet dat toaal los van elkaar zien

staan bij source direct je speakers op large , dan zal bij het aansluiten van de sub via de high level kabel, dus parallel aan je fronts deze
meespelen met je fronts, bv tot de ingestelde croosover voor high level tot 45 hz

je gebruikt in de source direct stand geen dsp op je marantz en dus ook de sub out niet

ik heb bv de mogelijkheid bioj source stereo dat bij de stand sub yes de sub dan wel mee doet via de low level interlink

dit is eenvoudig te testen door het volume op je sub bij source direct dicht te draaien, dus dan doet high level even niet mee, als het goed is en je voelt aan de woofer dan doet deze ook niet mee via de low level, dus eenvoudig te testen

Hootie

Yorkie,
Bedankt voor je onuitputtelijke moeite. Ik blijf het lastig vinden.

1. Wat is DSP?
2. Uitgangspunt. Stereo gebruik. Hi + Lo aangesloten, Source Direct en Fronts op "Large". Sub loop dus mee.
Vraag; svp eerst ja of nee en dan uitleg. Moet ik op de Marantz de sub op "Yes" of "No" instellen?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

ja sub op yes

dsp is waar je dit op je marantz insteld, digital sound processing

Hootie

Yorkie, :D ;D

Heel helder! Dank U.

Nu, alleen nog de waarom vraag? Waarom moet de sub op yes. Ik zal je eerst uitleggen waarom ik daarover twijfel.
Ik wil een strakke bas. Dus denk ik dat wanneer de Fronts het signaal via de Hi Level aan de sub doorgeven het voldoende is en juist wat afgezwakt waardoor het niet de overdreven is. Zet ik de sub op yes dan gebruik ik ook de Pre-Out en de Lo Level en krijg ik een zwaardere bas.

Mvr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

de bas die via de low level bij films naar de sub wordt gestuurd bevat zeker meer laag, vaak ook tot 20 hz
bij muziek is dit niet altijd het geval
ligt dus ook aan welke software je draait, films of muziek
wat jij wil is eigeenlijk van allebei wat, ik heb dit ook met diverse subs geprobeerd, rel, mj en bk
niet altijd met het gewenste resultaat, vandaar de bk voor films en de rel voor muziek

Stadium III

Quote from: Hootie on December 26, 2006, 20:07:13
Yorkie, :D ;D

Heel helder! Dank U.

Nu, alleen nog de waarom vraag? Waarom moet de sub op yes. Ik zal je eerst uitleggen waarom ik daarover twijfel.
Ik wil een strakke bas. Dus denk ik dat wanneer de Fronts het signaal via de Hi Level aan de sub doorgeven het voldoende is en juist wat afgezwakt waardoor het niet de overdreven is. Zet ik de sub op yes dan gebruik ik ook de Pre-Out en de Lo Level en krijg ik een zwaardere bas.

Mvr. Hootie.


ik snap je probleem wel wel als je alles op large zet en de sub op yes speelt ie dan nog mee met muziek?
zo jah dan zul je net als yorkie moeten gaan draaien voor zijn resultaat

ikzelf heb ook alles op large staan alleen ik heb een bass mangemant waar ik kan instellen waar de bass naartoe moet als alles op large staat

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Hootie

De ontdekkingsreis gaat verder. Ik heb geen Nederlandse handleiding kunnen bemachtigen. Schijnt er niet te zijn volgens MJA en Importeur (Music Matters). Wel van laatst genoemde de engelstalige handleiding in een PDF bestand toegestuurd gekregen. Hem door een vertaalmachine gegooid. Ben benieuwd!

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X