Verschil tussen Hi- en Lo input?

Started by Hootie, December 9, 2006, 20:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stadium III

Quote from: Hootie on December 19, 2006, 19:05:58
Ik blijf stoeien met afstellen. Hierbij heb ik 2 vragen:

1. Ik heb legio instelmogelijkheden en toeters en bellen. Het blijft toch echter maar om 2 dingen draaien.......de crossover en het volume? Indien die goed staan is de rest toch bijzaak?
2. -3b van mijn fronts is  30HZ - 28KHZ. Dan zit ik met een crossover van 40 toch aardig in de buurt, niet?

Mvgr. Hootie.


de cross van je reciever en volume van de sub zijn voor de lfe eigenlijk maar belangrijk en de rest is appart
de cross van high input is wel afhankelijk naar je smaak en net wat yorkie zei : het is een kwestie van smaak

ik heb zelf dat mijn front de 40 hz haalt op -3 db en op -6 db 34 hz haalt nu zul je denken ga dan naar de 50 hz en klaar, dat je speakers nog bijna geen verzwakking hebben.
Nu is dat hier iig niet zo
mijn sub staat op 30 hz afgeregeld en het volume op het gehoor en ik mis niks
Ik krijg hier als ik naar de 40 hz of 50 hz durf te gaan dat ik tussen de 30 en 40 hz een versterking krijg in mijn kamer wordt dus niet mooi
wat ik wil zeggen is dat het gewoon smaak en persoons gebonden is hoe je je cross op de sub afregelt en de volume.
verder blijft acoustiek een grote rol spelen !

hier verder nog een voorbeeld hoe en de volume en de cross is van mijn subwoofer met ( beetje onclear) regel grafiek

stadium III
 
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

jaja dat is toch wel weer het mooie van de rel stadium
heb net de MJ sub even aan de kant gezet en de stadium (II) bij mijn monitors geplaatst, je hebt gewoon door de ABC regeling meer
afstelmogelijkheden om precies die stand te krijgen die voor highlevel/stereo het beste in je ruimte past
ik kom ook onder de 30 hz uit, staat nu op 28 hz, terwijl mijn aurum cantus tot 55 hz gaan -3db
voegt net iets toe en toch moeilijk te zeggen war de sub staat, sub uit, mis je een stuk laag
heb een weekje vrij en ga nu mijn fronts zijn ingespeeld eens lekker de boel goed afstellen
vincent monoblokken even aan de kant en een 2 x 70 watt rotel eindtrap aan de pioneer receiver, voordeel is dat de neutrik kabel nu wel aan de eindtrap kan ipv aan de speakeraansluitingen vd pioneer

Stadium III

je kunt de rel toch ook aan de monoblokken zetten ?

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

#53
dat kan wel, maar dan moet ik een de zwarte ader aan de behuizing van de pioneer hangen, en bij inscakelen geeft dit rare
ploppen, heb ik al een s getest, met de rotel gaat het wel, deze is ook dual mono opgebouwd, en heeft geen randaarde
om het nog leuker te maken moet de rel of  mj via de neutrik kabel uiteindelijk aan een 5 kanaal myryad eindtrap komen te hangen
deze scakeld bij stereo via de voorversterker naar 2x 100 watt en voor 5.1 kanaals naar 5 x 50 watt, deze amp ga ik gebruiken in een  5
kanaals sacd/dvda cd systeem, alleen voor multichannel muziek dus

Rob Eric Blank

Quote from: Hootie on December 19, 2006, 19:05:58
Ik blijf stoeien met afstellen. Hierbij heb ik 2 vragen:

1. Ik heb legio instelmogelijkheden en toeters en bellen. Het blijft toch echter maar om 2 dingen draaien.......de crossover en het volume? Indien die goed staan is de rest toch bijzaak?
Nee de fase (weet niet of dat kan op de MJ, is ook van belang. Heeft te maken of de frequenties elkaar uitdoven (die van je speakers komen) of te erg versterken. Dat heeft met de plaats te maken waar je sub staat.
Dit is bij de Rel Quake het geval.

Maar dus wel tevreden met je sub?
De Marantz SR7000 kan idd helaas geen crossover instellen, alleen als je speakers op "small" zet is je crossover 120 Hz of Large is de crossover 120 Hz.
Behalve bij cd source-direct dan gaat er niets via je Lo-level en alles via de Hi.
Vooral op de receiver is de source direct echt nodig als je cd's afspeelt, klinkt VEEL beter.

Hootie

Rob,
QuoteMaar dus wel tevreden met je sub?
De Marantz SR7000 kan idd helaas geen crossover instellen, alleen als je speakers op "small" zet is je crossover 120 Hz of Large is de crossover 120 Hz.
Behalve bij cd source-direct dan gaat er niets via je Lo-level en alles via de Hi.
Vooral op de receiver is de source direct echt nodig als je cd's afspeelt, klinkt VEEL beter.

Ja, ben zeer tevreden:
1. Een wereld open gegaan sinds ik op stereo de Source Direct gebruik. Veel opener en strakker. Ik begrijp je goed dat je via Source Direct dus allen maar via Hi speelt.
2. Volgens mij maak je een tikfout. Wanneer ik de fronts op "Large" instel zet ik mijn crossover toch niet op 120? Ben nu aan het experimenteren met `Large` en dan rond de 40.

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

speakers op large dan krijgen ze het signaal tot 20 hz, mits anders ingesteld en LFE gaat gewoon tot 120 hz
dus 20-120 hz, je center en surrounds 80-20.000 hz indien op small
beetje verwarrend maar al doende leer je

Rob Eric Blank

Quote from: Hootie on December 21, 2006, 15:05:50
Rob,
Ja, ben zeer tevreden:
1. Een wereld open gegaan sinds ik op stereo de Source Direct gebruik. Veel opener en strakker. Ik begrijp je goed dat je via Source Direct dus allen maar via Hi speelt.
2. Volgens mij maak je een tikfout. Wanneer ik de fronts op "Large" instel zet ik mijn crossover toch niet op 120? Ben nu aan het experimenteren met `Large` en dan rond de 40.

Mvgr. Hootie.
Via Source Direct wordt idd alleen de Hi Input gebruikt. Toen ik mn cd-speler via mijn receiver speelde stelde ik ook altijd S-direct in, klonk dan gewoon VEEL  beter.

Volgens mij krijgt je sub 80Hz als je speakers op large staan en je speakers krijgen niet de 20 Hz op large als je geselecteerd hebt dat je een subwoofer aangesloten hebt. Als je via je bass management instelt dat je zonder sub speelt dan zal je wel 20 hz op je fronts krijgen.
Als je sub tussen de 20-120 Hz speelt en je speakers beginnen ook mee te doen rond die frequentie dan wordt de hoeveelheid bas wel erg overweldigend.

El Penumbra

Quote from: Rob Eric Blank on December 21, 2006, 15:44:11
Als je sub tussen de 20-120 Hz speelt en je speakers beginnen ook mee te doen rond die frequentie dan wordt de hoeveelheid bas wel erg overweldigend.

Dat valt nog te regelen met een volumeknop op je sub.

yorkie13

precies, ik speel dus met 2 subs en de fronts op large , in mijn ruimte werkt dit prima

Rob Eric Blank

Quote from: El Penumbra on December 21, 2006, 15:51:25
Dat valt nog te regelen met een volumeknop op je sub.
Eigenlijk niet, want je speakers geven dat al weer, als je dan ook een sub hebt die dat ook nog eens weer gaat geven......erg overdreven. Dus dat zou je via een crossover regelen.....en dat doet in dit geval de receiver.

El Penumbra

Quote from: Rob Eric Blank on December 22, 2006, 10:40:31
Eigenlijk niet, want je speakers geven dat al weer, als je dan ook een sub hebt die dat ook nog eens weer gaat geven......erg overdreven. Dus dat zou je via een crossover regelen.....en dat doet in dit geval de receiver.

Je speakers zouden willen dat ze dat weer kunnen geven. Je hebt flinke jongens in de huiskamer als ze dat halen.  8)

Je sub high level aansluiten vraagt gewoon een veel voorzichtigere afstemming met de volumeknop maar kan prachtige resultaten geven.

yorkie13

dat van het vo;ume klopt, ik ga dus deze vakantie toch het ht en de stereo loskoppelen,
stereo wordt
shengya buizen cd speler-->Qed /alps volume regelaar-->vincent monoblokken en aurum cantus met MJ ref 1 mkII sub

HT wordt  b&w fcm8 center, cdm1 of 2 fronts, dm601 rear en alles op small
en daaronder de BK Monolith :D

en een stapel films en muziek dvdtjes natuurlijk

Rob Eric Blank

Quote from: El Penumbra on December 22, 2006, 12:05:08
Je speakers zouden willen dat ze dat weer kunnen geven. Je hebt flinke jongens in de huiskamer als ze dat halen.  8)

Je sub high level aansluiten vraagt gewoon een veel voorzichtigere afstemming met de volumeknop maar kan prachtige resultaten geven.
Idd er is geen (ok bijna geen) speaker die dat haalt. Maar 40 a 50 Hz halen ze wel.
Alleen zijn speakers doorgaans geen held in het weergeven van die frequentie, dus zorgt je receiver dat die freqentie niet naar je fronts gaat maar naar je sub (tijdens films) en dat is genieten.

Op High aansluiten met films kan idd wel, maar mis je wel een klein beetje laag. Op stereo aansluiten is high level geweldig, maar kost enorm veel tijd om dit goed af te stellen (zoals ik aan den lijve heb ondervonden).

Hootie

Citaat van Rob Eric Blank
QuoteVolgens mij krijgt je sub 80Hz als je speakers op large staan en je speakers krijgen niet de 20 Hz op large als je geselecteerd hebt dat je een subwoofer aangesloten hebt. Als je via je bass management instelt dat je zonder sub speelt dan zal je wel 20 hz op je fronts krijgen.
Als je sub tussen de 20-120 Hz speelt en je speakers beginnen ook mee te doen rond die frequentie dan wordt de hoeveelheid bas wel erg overweldigend

Dus, Rob als ik je goed begrijp adviseer je bij stereo:
1.Sowieso Source Direct.
2.Hi Level aansluiting
3.Fronts op "Large".
4.Op Receiver instellen dat ik met een sub speel.

Mvgr. Hootie.



Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Stadium III

Quote from: Hootie on December 22, 2006, 19:33:37
Citaat van Rob Eric Blank
Dus, Rob als ik je goed begrijp adviseer je bij stereo:
1.Sowieso Source Direct.
2.Hi Level aansluiting
3.Fronts op "Large".
4.Op Receiver instellen dat ik met een sub speel.

Mvgr. Hootie.


t/m 3 is het goed
optie 4 moet je instellen dat je de sub gebruikt alleen voor het lfe. en dat hij dus niet samen speelt met je front.

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

vandaag een vincent sa-31 buizen voorversterker besteld, hierop worden de shengya buizencd speler en de vincent monblokken aangesloten, de rotel eindtrap gaat dus weg en de MJ subwoofer wordt op de 2de preout van de sa-31 aangesloten
dit zal vooral bij stereo een behoorlike verbetering geven
HT komt of op een input vd sa-31, of apart
ben ook benieuwd naar het verschil tussen high en low level gebruik vd MJ sub bij muziek
dit omdat de high level kabel niet aan te sluiten is op de monoblokken

Hootie

QuoteCitaat van Rob Eric Blank
Dus, Rob als ik je goed begrijp adviseer je bij stereo:
1.Sowieso Source Direct.
2.Hi Level aansluiting
3.Fronts op "Large".
4.Op Receiver instellen dat ik met een sub speel.

Mvgr. Hootie.



t/m 3 is het goed
optie 4 moet je instellen dat je de sub gebruikt alleen voor het lfe. en dat hij dus niet samen speelt met je front.


Stadium.
Optie 4. Ik kan op mijn receiver alleen maar instellen of ik met of zonder sub speel. Niet of ik de sub wel of niet voor LFE gebruik.

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

is dus dezelfde keuze, wel of geen subwoofer, geen sub dan gaat het laag via de marantz naar de speakers die op large staan
wel sub, dan LFE kanaal naar sub

Minguel

Ik volg dit topic al een tijdje en dankzij dit topic ben ik toch maar een middag effe bezig geweest. De source direct stand vond ik nooit je van het klinken dus gebuikte ik die nooit. Handleiding van de Marantz erbij, dit topic erbij. Resultaat? Source direct staat nu al enkele uren aan en deze jongen kan een  :) niet onderdrukken.
Ik heb de volgende instellingen gemaakt;
1 Source direct
2 Hi level aansluiting
3 Low level aansluiting
4 Sub op ja
5 Bass instelling op "mix" (reciever)
6 Front op large
6 Op de sub nog wat aanpassingen gedaan.

Leuke bijkomstigheid van bovenstaan was dat ik die ellendige brom in mijn sub eindelijk kwijt ben. Ik wist waar die brom vandaan kwam (Low level aansluiting) maar raakte hem niet kwijt. Heb nu lopen schuiven met de kabels en mijn stekkerdoos (stond achter de set bij de kabels) en het klinkt weer als muziek in de oren.

Minguel
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

Stadium III

kijk dit is nou mooi  :)

weer iemand die blij is !  :)

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

en dat met de kerst ;D
gisteren lekker films gehaald en met de 2 subs aangesloten
Miame Vice, pirats off the caribean en MI  3
met de subs goed afgereld gewoon een film beleven

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

Hootie

Citaat van Minguel
QuoteIk heb de volgende instellingen gemaakt;
1 Source direct
2 Hi level aansluiting
3 Low level aansluiting
4 Sub op ja
5 Bass instelling op "mix" (reciever)
6 Front op large
6 Op de sub nog wat aanpassingen gedaan.

Als Topicstarter is dat ook bijna mijn lijstje. Voor films speel ik met de fronts op "small". Dat vindt ik al snel oke. Verder heb ik het idee dat de afstelling zich hierbij niet zo nauw komt. Tenslotte leuiter ik veel meer muziek en kijk ik erg veel films waarbij weinig echt LFE- geweld door de woonkamer vliegt.

Bij muziek kot het in mijn ogen veel nauwer;
Ik gebruik hetzelfde lijstje dan Minguel. Alleen doe ik niks met de bass instelling en heb ik ook geen "mix" instelling.
Blijf met 2 vragen:
1. Wanneer ik de Source Direct gebruik valt er toch niks in te stellen qua bass management?
2. Waarom moet ik bij stereo muziek de sub op "yes" zetten? Is het niet zo dat via de Hi Level de bas strakker klinkt? Dan zou het toch logisch zijn om de sub op "off" te zetten. Dan gaat echt alles via de Hi level en de frontspeakers naar de sub?

Metname vraag 2 intresseert me.

Fijne kerst, Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

hallo Hootie
lees alle antwoorden eens terug, je vraagt telkens hetzelfde en dat is door diverse mensen al beantwoord ::)

sub op yes bij ht