Verschil tussen Hi- en Lo input?

Started by Hootie, December 9, 2006, 20:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Quote from: garmtz on December 12, 2006, 20:22:32
Eigenlijk moet je het zo instellen dat het crossover is uitgeschakeld op lo-level en laag staat (+/- 40 hz, afhankelijk van speakers).
Dat is idd het beste, en de crossover op je receiver de lo-level input regelen (in het bass management, indien aanwezig).

Als je HT met een sub draaid gaat eigenlijk alles onder de 80Hz naar je sub en niet naar de fronts (gaat via de lo-level naar je sub), de Hi-level crossover hoeft dus niet in actie te komen. Met stereo gaat het gehele geluidsspectrum naar je fronts (hoop ik voor je, 5-channel stereo is natuurlijk :'( >:( :'(). Daar is je lo-level crossover belangrijk, zodat niet je sub wel erg enthousiast wordt en je wel erg veel en ongecontroleerd laag krijkt (dan zowel uit je fronts als subwoofer). Stereo moet je dan niet via je bass managent laten lopen van je receiver (Source-Direct op een Marantz). Ik ga dus eigenlijk uit van een cd-speler voor stereo, wat mij toch zeker de beste oplossing lijkt.

luistervinkje

Quote from: Rob Eric Blank on December 13, 2006, 10:41:35
Dat is idd het beste, en de crossover op je receiver de lo-level input regelen (in het bass management, indien aanwezig).

Als je HT met een sub draaid gaat eigenlijk alles onder de 80Hz naar je sub en niet naar de fronts (gaat via de lo-level naar je sub), de Hi-level crossover hoeft dus niet in actie te komen. Met stereo gaat het gehele geluidsspectrum naar je fronts (hoop ik voor je, 5-channel stereo is natuurlijk :'( >:( :'(). Daar is je lo-level crossover belangrijk, zodat niet je sub wel erg enthousiast wordt en je wel erg veel en ongecontroleerd laag krijkt (dan zowel uit je fronts als subwoofer). Stereo moet je dan niet via je bass managent laten lopen van je receiver (Source-Direct op een Marantz). Ik ga dus eigenlijk uit van een cd-speler voor stereo, wat mij toch zeker de beste oplossing lijkt.

Ja je hebt gelijk ,Mjn Onkyo kapt ook af op 80 Hz ( niet instelbaar ) en ik heb nog even op de REL gekeken en deze staat op 60Hz .
Ik heb ergens hier ergens al eens gelezen dat elkaar dan wel tegen komt, ze lopen nog wel even door naar onder (receiver) en de sub loopt nog wel even wat hoger dan die 60Hz ( hij beginthier pas af te kappen.
Persoonlijk vind ik dit de mooiste instelling bij muziekdvd s en natuurlijk beluister ik cd op stereo-direct waarbij alleen de hi-level in acie komt van de sub en dan ook afgesteld staat op die 60Hz omdat zowel de low als de hi-level door de sub wordt gefiltert i.v.m. het ontbreken van deze regeling op de receiver. :'(
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

yorkie13

luistervinkje, misschien toch naar een 2de subwoofer, bv een rel storm III
ik krijg ook met de MJ sub het nog niet helemaal naar wens, MJ voor stereo, meespelen tot 40 hz
met de scanspeaks en de monolith op LFE stand op de sub out
stereo via source direct, werkt gewoon het beste

Hootie

Hallo,

Voor mij nog even een paar stappen terug! Wie kan mij de volgende 2 vragen helder beantwoorden?

1. Wat kan ik aan verschil horen tussen Hi en Lo level input?
2. Wanneer ik ze beiden aansluit hoe bereik ik dan dat ik bij stereo de Hi Level gebruik en bij film de Low Level?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Stadium III

Quote from: Hootie on December 15, 2006, 19:08:03
Hallo,

Voor mij nog even een paar stappen terug! Wie kan mij de volgende 2 vragen helder beantwoorden?

1. Wat kan ik aan verschil horen tussen Hi en Lo level input?
2. Wanneer ik ze beiden aansluit hoe bereik ik dan dat ik bij stereo de Hi Level gebruik en bij film de Low Level?

Mvgr. Hootie.


1: het volume en de hoeveelheid bass dus de 80 /100/120 hz ingesteld op je reciever of de ingestelde waarde op je sub 30 /33/40/50 hz enz

2: dat berijk je met je bassmangement, je stelt in dat je front op large staat en dat je bassmix is ingesteld dat je alleen de main hebt en geen sub erbij is .Zo krijg je dat je dus met films het low en het high signiaal gebruikt en bij muziek alleen het high signiaal.
5.2.4 Marantz Klipsch setup

DA BoSS

#30
Quote from: Hootie on December 15, 2006, 19:08:03
Hallo,

Voor mij nog even een paar stappen terug! Wie kan mij de volgende 2 vragen helder beantwoorden?

1. Wat kan ik aan verschil horen tussen Hi en Lo level input?
2. Wanneer ik ze beiden aansluit hoe bereik ik dan dat ik bij stereo de Hi Level gebruik en bij film de Low Level?

Mvgr. Hootie.

hootie

er is geen verschil zoals jij het bedoelt:
hi-level aansluiting is gewoon bedoeld voor muziekweergave, low-level is bedoeld voor bas-weergave van films (geluidseffecten, ontploffende bommen etc ;D)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

luistervinkje

Quote from: DA BoSS on December 16, 2006, 10:36:51
hootie

er is geen verschil zoals jij het bedoelt:
hi-level aansluiting is gewoon bedoeld voor muziekweergave, low-level is bedoeld voor bas-weergave van films (geluidseffecten, ontploffende bommen etc ;D)

mvg,

Toch is mij door iemand die de REL s al jaren verkoopt verteld dat de Hi-level een betere en strakkere basweergave geeft dan via de Low-level .
Kan hij misschien bedoelen dat het signaalpad waarschijnlijk korter is??
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

DA BoSS

Quote from: luistervinkje on December 16, 2006, 10:42:18
Toch is mij door iemand die de REL s al jaren verkoopt verteld dat de Hi-level een betere en strakkere basweergave geeft dan via de Low-level .
Kan hij misschien bedoelen dat het signaalpad waarschijnlijk korter is??

ik denk ook dat die goede man gelijk heeft.....voor muziekweergave!

voor geluidseffecten zoals explosies ed, zoals je bij film wilt horen/voelen, voldoet een hi-level een heeeel stuk minder....
misschien kan je hem nog eens vragen wat ie precies bedoelde?


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

yorkie13

is ook sterk afhankelijk van de rest van je systeem
vooral dus je dsp mogelijkheden, de rel zelf kan je bij stereo perfect aan laten sluiten op je fronts, heb een mj ref 1 mkII vergeleken met een rel stadium II en de rel heeft met de ABC regeling echt een streepje voor, 25, 26, 28, 30, 32, 35, 38, 42, 47, 52, 58, 65, 72, 80, 90, 100 hz zijn mogrelijk , dus altijd wel een goede crossover setting te vinden, bij mj gaayt dat van 30, 33, 36, 39 en dan in grotere stappen
voordeel bij de MJ is de regelbare fase, maar die staat bij mij gewoon oop 0 evenals bij de rel stadium

Stadium III

Voor muziek de high input is wel beter en fijner instelbaar zoals yorkie al aangaf

en de low voor het LFE gebreuren en je hebt een mooie combo!

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Hootie

Het begint wat te dagen.
Kloppen de volgende conlussies?

Belangrijk is wel nog om te weten dat ik op mijn Marantz SR7000 geen crossover kan instellen.

1. Muziek. Wil een strakkere bas (hoef ik niet te voelen). Dan moet ik dus de High Level gebruiken. Dat doe ik door de fronts op "Large" in te stellen en de rest op small. Tenslotte "Source Direct" kiezen bij CD luisteren?
2. Film Wil ik de bas wel voelen. Stel de Fronts op "small". De LFE op 120?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X


Hootie

#37
 ;D Fijn, begin wat licht aan het eind van de tunnel te zien.

Mij viel verder op dat wanneer ik de sub op de Marantz op uit instel hij blijft spelen.
Klopt dan de volgende conclussie:
Dat komt omdat de Hi level aangesloten is op de speakeruitgangen van de Marantz. Die kun je in tegenstelling tot de Lo (subconnect op Sun pre-out) niet uitschakelen. Dus, wanneer ik de Marantz op Sub uit instel speelt de sub alleen via de High Level?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Sk

Quote from: Hootie on December 16, 2006, 18:34:02
;D Fijn, begin enig licht aan het eind van de tunnel te zien.

Me viel verder op dat wanneer ik de sub op de Marantz op uit instel hij blijft spelen.
Klopt dan de volgende conclussie:
Dat komt omdat de Hi level aangesloten is op de speakeruitgangen van de Marantz. Die kun je in tegenstelling tot de Lo (subconnect op Sun pre-out) niet uitschakelen. Dus, wanneer ik de Marantz op Sub uit instel speelt de sub alleen via de High Level?

Mvgr. Hootie.

Bij Rel is het zo dat je kan kiezen welke voorrang heeft je hebt mode 1,2,3 en 4.
1 wil zeggen dat LFE voorang heeft. Ik heb hem op mode 2 staan wil zeggen dat ik met stereo de high level gebruik en dat LFE op de 2de plek komt.

Je zal wel niks aan mijn reactie hebben kan het nooit zo goed uitleggen  :D weet dus niet of jouw sub deze functie ook heeft.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

luistervinkje

#39
Ga ook een poging doen naar Hootie :) :)

De Hi-level aansluiting gaat ALTIJD door het ABC filter van de Rel ( geen andere keus )

De mode stand    1/2/3/4 wil zeggen dat mode 1/2  fase 0 is en mode 3/4  fase 180
hier zoek je eerst de juiste fase stand uit door te luisteren in je Hi-level aansluiting op stand 1 of 3 welke de "luidste" bas weergave heeft ,deze is dan de juiste stand.'"
Je kan dit doen door b.v. een favoriete cd waar een stevige bas op zit en de volume van de REL even overdreven iets te hoog te zetten.

Als dit b.v. 1/2 is dan kan je hier de keuze maken door hem op 1 te zetten en je Low-level ook door het filter te laten regelen van de sub of je zet hem op 2 en laat het filter van de Rel voor de Low-level achterwege en gebruikt dan wel of niet de crossover van je receiver voor zover deze aanwezig is.
Als je dit gedaan hebt ga je met een DB meter je Low-level volume afregelen en in je Hi-level zal je dit met je favoriete cd s op gehoor moeten doen.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Hootie

Heren SK en Luistervinkje bedankt,

Er is echter een grote maar.....ik heb geen REL maar een MJ. Deze heeft wel 4 te programeren instellingen maar geen 4 mode standen. Tenslotte luistervink heeft mijn Marantz niet de mogelijkheid om de crossover in te stellen. Dus blijft mijn vraag.

Mij viel verder op dat wanneer ik de sub op de Marantz op "uit" instel hij blijft spelen.
Klopt dan de volgende conclussie:
Dat komt omdat de Hi level aangesloten is op de speakeruitgangen van de Marantz. Die kun je in tegenstelling tot de Lo (subconnect op Sun pre-out) niet uitschakelen. Dus, wanneer ik de Marantz op "Sub uit" instel speelt de sub alleen via de High Level?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

luistervinkje

Quote from: Hootie on December 16, 2006, 20:14:49
Heren SK en Luistervinkje bedankt,

Er is echter een grote maar.....ik heb geen REL maar een MJ. Deze heeft wel 4 te programeren instellingen maar geen 4 mode standen. Tenslotte luistervink heeft mijn Marantz niet de mogelijkheid om de crossover in te stellen. Dus blijft mijn vraag.

Mij viel verder op dat wanneer ik de sub op de Marantz op "uit" instel hij blijft spelen.
Klopt dan de volgende conclussie:
Dat komt omdat de Hi level aangesloten is op de speakeruitgangen van de Marantz. Die kun je in tegenstelling tot de Lo (subconnect op Sun pre-out) niet uitschakelen. Dus, wanneer ik de Marantz op "Sub uit" instel speelt de sub alleen via de High Level?

Mvgr. Hootie.


Ja precies zoals je zegt , trek de Low-level kabel er maar eens uit ;)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

yorkie13

ik heb wel een Mj sub die tegelijkhigh en low level aankan, zal eens kijken welke wanneer blijft spelen, denk de high level altijd en de low level afhankelijk van wel of geen 5.1 opname, dus aansturing van LFE kanaal

luistervinkje

#43
zeg Yorkie ,nou nergens om maar ik vind dat jij en ik zolangzamerhand wel een vreselijke SUB-TIK ;) hebben waar we gelukig wel veel plezier aan beleven ;) :) :) en Stadium kan er ook wat van ;D

Ben trouwens bezig met iemand om nog een tweede REL storm cherry te bemachtigen  ;)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

yorkie13

wie heeft er hier nu een sub tik ;D een 2de rel storm III...natuurlijk
ik heb nergens last van, behalve van verzameldrift van subs dan
nee blijft leuk speelgoed, erg eenvoudig is de bk monolith en klaar, paar grote fronts erbij
maar ja je moet toch iets en er zijn zoveel mooie oplossingen en mogelijkheden

Stadium III

Quote from: Hootie on December 16, 2006, 14:42:48
Het begint wat te dagen.
Kloppen de volgende conlussies?

Belangrijk is wel nog om te weten dat ik op mijn Marantz SR7000 geen crossover kan instellen.

1. Muziek. Wil een strakkere bas (hoef ik niet te voelen). Dan moet ik dus de High Level gebruiken. Dat doe ik door de fronts op "Large" in te stellen en de rest op small. Tenslotte "Source Direct" kiezen bij CD luisteren?
2. Film Wil ik de bas wel voelen. Stel de Fronts op "small". De LFE op 120?

Mvgr. Hootie.

dit klopt niet!

voor optie 2 moeten de speakers ook op large staan en dan wel de lfe op 120 hz
anders werkt optie 1 niet !
Quote from: yorkie13 on December 16, 2006, 20:47:32
ik heb wel een Mj sub die tegelijkhigh en low level aankan, zal eens kijken welke wanneer blijft spelen, denk de high level altijd en de low level afhankelijk van wel of geen 5.1 opname, dus aansturing van LFE kanaal

dat klopt als je de low input eruit haalt als je geen 5.1 bron hebt zal je hier ook niks merken high input werkt altijd met wat dan ook.
Quote from: luistervinkje on December 16, 2006, 20:52:06
zeg Yorkie ,nou nergens om maar ik vind dat jij en ik zolangzamerhand wel een vreselijke SUB-TIK ;) hebben waar we gelukig wel veel plezier aan beleven ;) :) :) en Stadium kan er ook wat van ;D
Ben trouwens bezig met iemand om nog een tweede REL storm cherry te bemachtigen  ;)

nou valt wel mee dit is mijn 4e rel pas
en het is niet moelijk als je het snapt(zal ooit eens een mooi verslag maken voor iedereen hoe high en low level werkt op een rel )

dikke shit ! stereo opstelling rel >:D
wil ik ook ooit nog eens

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Hootie

Heren,

Allen bedankt. Ben er nog lang niet uit. Wel de moeite waard om even de tussenstand te vermelden.

Ik ben super tevreden. Draai met combi aansluiting (lo en Hi). Bij muziek de Source Direct en de Fronts op "Large". Verschil met voorheen is een andere sub en geen Source Direct (met bas management). Resultaat;
-strakkere en mooiere bas.
-meer detail in hoog.
-een rustiger en beter op elkaar afgestemd geheel.

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Hootie

Ik blijf stoeien met afstellen. Hierbij heb ik 2 vragen:

1. Ik heb legio instelmogelijkheden en toeters en bellen. Het blijft toch echter maar om 2 dingen draaien.......de crossover en het volume? Indien die goed staan is de rest toch bijzaak?
2. -3b van mijn fronts is  30HZ - 28KHZ. Dan zit ik met een crossover van 40 toch aardig in de buurt, niet?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

als je fronts 30 hz -3db halen zal je eerder de high level crossover instelling richting de 30 hz moeten brengen, bij een rel stadium zal die dan bv 28 hz zijn en wordt de gain iets hoger gezet, is ook een kwestie van smaak

Hootie

Yorkie,
Bedankt. Wil je me ook vraag 1 beantwoorden?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X