Verschil tussen Hi- en Lo input?

Started by Hootie, December 9, 2006, 20:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hootie

Wie kan mij in begrijpelijke taal uitleggen wat het verschil tussen Hi- en Lo input is bij een sub?
Heb een Marantz SR7000 receiver en een MJ Acoustics Reference 200 sub.

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

NielsLu

Quote from: Hootie on December  9, 2006, 20:04:47
Wie kan mij in begrijpelijke taal uitleggen wat het verschil tussen Hi- en Lo input is bij een sub?
Heb een Marantz SR7000 receiver en een MJ Acoustics Reference 200 sub.

Mvgr. Hootie.

De high(level) input is om aan te sluiten op de luidspreker aansluiting van je receiver. De lo(level) input is via een tulpkabel  ;)

Indien mogelijk raad ik je aan beide tegelijk aan te sluiten. En dan alle speakers op small instellen in je receiver. Je kunt hierover op het forum veel meer vinden.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Hootie

Bedankt NielsLu,

Ja, ik ben ook veel aan het lezen. Blijf echter met de volgende vragen:

1. Wil in stereo een strakke bas die ik alleen hoor en niet voel. Dus dan is de Hi input aansluiting toch te preferen?
2. De verschillende manieren van aansluiten zijn me duidelijk.
-Lo via subconnect
-Hi via High Level Leadconnect (3 draadjes aan speakeraansluiting).
Wat is echter het verschil in geluid en dus te horen?
3. Ik kan niet duidelijk krijgen of ik beide (Hi en Lo) mag aansluiten op mijn receiver. In de manuel van de sub wordt gewaarschuwd. "The High Level Lead must be with zero voltage referenced amplifiers"

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

garmtz

Quote from: NielsLu on December  9, 2006, 20:08:26
Indien mogelijk raad ik je aan beide tegelijk aan te sluiten. En dan alle speakers op small instellen in je receiver. Je kunt hierover op het forum veel meer vinden.

Wat heeft het voor zin beiden aan te sluiten met alle speakers op small als ik vragen mag?

garmtz

#4
Quote from: Hootie on December  9, 2006, 20:25:16
1. Wil in stereo een strakke bas die ik alleen hoor en niet voel. Dus dan is de Hi input aansluiting toch te preferen?
2. De verschillende manieren van aansluiten zijn me duidelijk.
-Lo via subconnect
-Hi via High Level Leadconnect (3 draadjes aan speakeraansluiting).
Wat is echter het verschil in geluid en dus te horen?
3. Ik kan niet duidelijk krijgen of ik beide (Hi en Lo) mag aansluiten op mijn receiver. In de manuel van de sub wordt gewaarschuwd. "The High Level Lead must be with zero voltage referenced amplifiers"

Je moet niet bedenken welke ingang beter klinkt, maar hoe je de sub in wilt zetten. Tegelijkertijd aansluiten is een idee, met de fronts op large en de surrounds en center op small. Je kunt dan met behulp van muziek die je goed kent via hi-level de sub tweaken en op low-level de sub instellen met een geluidsdrukmeter.

"The High Level Lead must be with zero voltage referenced amplifiers" betekent dat je de subwoofer alleen mag gebruiken met versterkers die geen brugschakeling hebben. Dit heeft jouw Marantz niet, dus geen probleem... ;)

NielsLu

Quote from: garmtz on December  9, 2006, 20:45:33
Wat heeft het voor zin beiden aan te sluiten met alle speakers op small als ik vragen mag?

Oeps,  :-[ Ik was vergeten te vermelden dat je fronts op large moest hebben en de rest als small...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Hootie

Niels en Garmtz bedankt,

Begrijp ik het goed dat doordat mijn Marantz geen brugfunctie heeft ik dus de Hi input veilig kan aansluiten?

Ik krijg wat tegenstrijdige adviezen over het wel of niet samen aansluiten van Hi en Lo Input.
De een zegt dat het wel mag en de ander zegt van niet.
Mijn manuel zegt: "Connect the Sub to the amplifier Either using the Low Level Input (RCA) or the High Level Input (Speakon)".
Wat zou de meerwaarde zijn van het samen aansluiten? Bij stereo gebruik Hi en bij film gebruik Lo?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

yorkie13

ik heb net mijn 2de MJ even aangesloten op LFE ipv de monolith en dan alle speakers op small
sub op LFE stand, dus crossover bypassed, fase op 90 en gain 1/4 open
werkt perfect voor films en is best te doen
echter ga ik voor de fronts naar large met d 2de MJ op high level en crossover op 39 hz
dan is de bas beter verdeeld over de ruimte
ga dit ook nog met 1 mj sub uitproberen, maar het doel wat je met beide aansluit methodes wil bereiken is totaal verschillend
wat heb je tot nu toe uitgetest ?

jasjenl

Ik heb zelf een Rel Strata 5 en ik heb ook een Marantz SR7000. Je kunt deze combi prima zowel Hi en Lo tegelijk aangesloten hebben, het is zelfs de manier die Rel aanbeveelt. Het voordeel van beiden aansluiten is:
- in stereo mode kun je dan je frontspeakers als Large aansturen vanuit je versterker en hoef je nergens in je versterker of ergens anders een crossover instelling te gebruiken. Dit heeft als voordeel dat je gebruik kunt maken van de source direct instelling van je receiver: in source direct klinkt het geluid vaak net iets beter dan in niet source direct mode, doordat het geluid niet via allerlei filters/extra schakelingen (zoals de toonregelingen) in je receiver gaat. Het nadeel van source direct is echter dat je large/small instellingen niet meer werken en je dus niet meer je subwoofer zou kunnen gebruiken als je deze alleen low-level zou hebben aangesloten. Sluit je 'm ook high-level aan, dan kun je toch nog je subwoofer voor de laagste tonen gebruiken en kun je zo dát gedeelte van het laag dat je frontspeakers niet aankunnen mooi met je sub opvullen.
- in surround mode kun je er toch nog voor kiezen om je overige speakers als 'small' aan te sturen als deze niet echt fullrange zijn, aangezien je dat nog steeds via de low level output kunt regelen met de crossover instellingen van je receiver. Je kunt dan weliswaar in surround niet in source-direct mode draaien, maar goed.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

yorkie13

hallo jasjenl
duidelijk , maar ik zie dat je ook een paar ma6100 monoblokken gebruikt, neem aan om je fronts aan te sturen
ik gebruiik zelf een pioneer vsx-d1010 icm een paar vincent sp996 monoblokken voor mijn fronts, geeft de pioneer meer adem en de source direct stand gebruik ik ook voor stereo, de neutrik kabel heb ik op de speakeraansluitingen vd pioneer zitten
bij de monoblokken geeft dit een aardigsprobleem, hoe heb jij de rel via de neutrik kabel aangesloten ?

jasjenl

Quote from: yorkie13 on December 10, 2006, 15:31:56
hallo jasjenl
duidelijk , maar ik zie dat je ook een paar ma6100 monoblokken gebruikt, neem aan om je fronts aan te sturen
Klopt!
Quoteik gebruiik zelf een pioneer vsx-d1010 icm een paar vincent sp996 monoblokken voor mijn fronts, geeft de pioneer meer adem en de source direct stand gebruik ik ook voor stereo, de neutrik kabel heb ik op de speakeraansluitingen vd pioneer zitten
bij de monoblokken geeft dit een aardigsprobleem, hoe heb jij de rel via de neutrik kabel aangesloten ?
Ik heb dit aangesloten zoals dit in de Rel handleiding staat uitgelegd voor monoblokken: het rode draadje van de neutrik kabel op de plus aansluiting van het rechter monoblok, het gele draadje op de plus van het linker monoblok, en het zwarte (min) draadje van de neutrik kabel heb ik op een aarde aansluiting van m'n receiver geschroefd. Voor dit laatste heb ik gewoon een schroefje op de achterkant van m'n receiver gebruikt, waar ik het draadje aan vast heb gemaakt. Het gaat er maar om dat de min draad van de neutrik kabel contact maakt met het chassis van je voorversterker en dat heb ik op deze manier gerealiseerd. De ongebruikte front speaker uitgangen van m'n SR7000 gebruik ik dus verder niet, ook niet voor de subwoofer neutrik kabel.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

yorkie13

klopt die optie heb ik ook wel eens gelezen, maar wordt door MJ acoustics niet beschreven
beide manieren werken dus
zo moet Hootie toch wel uit de voeten kunnen, iemand met een rel en een Mj en dezelfde marantz

Hootie

#12
Yorkie en jasjenl bedankt,

Heb via een ander Forum kunnen achterhalen dat ik gewoon beide (Hi en Lo) aansluitingen samen mag gebruiken. Stond op de FAQ's van MJ.
De Subconnect heb ik al geprobeerd, de Hi level Lead Connection nog niet.

Voordat ik verder ga experimenteren blijft alleen nog de 100% zekerheid of ik een "zero voltage referenced amplifier" heb. Garmtz geeft het volgende aan:
Quote"The High Level Lead must be with zero voltage referenced amplifiers" betekent dat je de subwoofer alleen mag gebruiken met versterkers die geen brugschakeling hebben. Dit heeft jouw Marantz niet, dus geen probleem...
Garmtz, volgens jou heeft mijn Marantz die brugfunctie niet en kan ik hem dus veilig High Level aansluiten? Zeker weten?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Sk

Quote from: Hootie on December 10, 2006, 18:42:34
Garmtz geeft het volgende aan:Garmtz, volgens jou heeft mijn Marantz die brugfunctie niet en kan ik hem dus veilig High Level aansluiten? Zeker weten?

Mvgr. Hootie.

JUP!
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Hootie

SK,

JUP in de zin van "100% zeker weten"???????

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Sk

Quote from: Hootie on December 10, 2006, 18:56:11
SK,

JUP in de zin van "100% zeker weten"???????

Mvgr. Hootie.

ja hoor  ;) Er zijn meerdere met een SR7000 die gebruik maken van de high level functie.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

flatsix

Misschien een domme vraag ga het toch doen, ik heb de kef 2005 moet je dan de fronts ook op large zetten??

Domino

Ja, anders wordt het signaal naar de fronts afgekapt op 80/100/120 HZ (afhankelijk van crossover). Op dat moment heeft het aansluiten van de sub via hi-level geen nut meer, er staat namelijk geen bruikbaar signaal op de lijn voor de sub.
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Rob Eric Blank

Ik heb mijn Rel Quake II op mijn SR7000 zowel met Hi als Low aangesloten. Het crossover op de sub regelt de Hi input. Dus met stereo en dan worden alleen de lage tonen door de Quake weergegeven.
Tijdens een film regelt mijn receiver de crossover en krijgt de sub wel signaal via de Hi, maar deze zal niet worden afgespeeld aangezien mijn receiver geen signalen van 30 Hz naar mijn fronts stuurt. Het subsignaal komt dan via de Low aansluiting en kan je makkelijk met op de Rel afstellen hoe hard je dit wilt.
Ik zou dus beide doen, voor stereo en DVD.

Hootie

Rob, bedankt. Zoals altijd helder.

Heb inmiddels Hi (Speakon) en Lo (Subconnect) apart geprobeert en samen. Doet het allemaal en er gebeuren geen rampen.
Ik lees dat veel mensen Hi Level Input gebruiken om naar stereo te luisteren en Low Level Input om naar films te kijken/luisteren. Een paar vragen:
1. Wat kan ik aan verschil horen tussen Hi en Lo level input?
2. Wanneer ik ze beiden aansluit hoe bereik ik dan dat ik bij stereo de Hi Level gebruik en bij film de Low Level?

Iets heel anders. Wanneer ik de afstamdsbediening van de sub gebruik reageert mij CD speler daar op (stopt met spelen, lade schuift open etc). Niet echt handig bij stereo. Ik heb een Remote eye in de vorm van een muis wat ik wat verder van de sub kan plaatsen om daar de a.b. op te richten. Is echter niet ver genoeg om uit het gebied van de CD speler te blijven. Iemand suggesties?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

luistervinkje

Quote from: garmtz on December  9, 2006, 20:49:04
Je moet niet bedenken welke ingang beter klinkt, maar hoe je de sub in wilt zetten. Tegelijkertijd aansluiten is een idee, met de fronts op large en de surrounds en center op small. Je kunt dan met behulp van muziek die je goed kent via hi-level de sub tweaken en op low-level de sub instellen met een geluidsdrukmeter.



En dat is nou juist wat ik moeilijk vind, Heb zelf de fronts ook op large en de rest op small .met de DB- meter de low-level ingestellen is geen probleem maar de sub via Hi-level met stereo-direct is wel een stuk moeilijker om dit op gehoor te doen :-\ :-\.
En waarom de frontluidsprekers op Large,omdat ik voornamelijk muziekdvd beluister en dan natuurlijk de crossover zo instel dat sub nagenoeg niet in het frequentiegebied komt van de fronts  ( ongeveer 55 Hz ) bij de B&W CDM 7 NT) .
Ik laat dus het filter van de REL ook lopen met de Low-level.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

yorkie13

heb dat van die remote eerder gehoord, ook met een mj ref200, ik zou gewoon de sub goed inregelen en verder het volume met je marantz regelen, scheelt een hoop gedoe, dat van die remote is dacht ik niets aan te doen en heeft ermee te maken welk systeem er
wordt gebruikt tussen remote en apparatuur

garmtz

Eigenlijk moet je het zo instellen dat het crossover is uitgeschakeld op lo-level en laag staat (+/- 40 hz, afhankelijk van speakers).

luistervinkje

Quote from: garmtz on December 12, 2006, 20:22:32
Eigenlijk moet je het zo instellen dat het crossover is uitgeschakeld op lo-level en laag staat (+/- 40 hz, afhankelijk van speakers).

Misschien een beetje dom van mij van begrip  :-[ :-[ maar zou je dit mij eens iets duidelijker kunnen uitleggen , op dit moment staan mijn fronts op large en de REL filtert ook de Low-level  ( stand 3 ) en loopt niet door naar 120 hz maar staat afgesteld op, ik geloof 52Hz ( even een gokje )
Met het luisteren van muziekdvd vind ik dit beter dan dat je je luidsprekers op small zet en de REL laat doorlopen naar de 120 Hz stand 4 .
Ik kan mij voorstellen dat met film dit niet gewenst is omdat daar soms bijzondere lage "klappen"vallen die niet gezond zijn voor je fronts en de sub dit beter kan verwerken.

Is dit wat je bedoelt of probeer je iets anders me duidelijk te maken :)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

yorkie13

het kan ook nog anders, fronts op large met mj sub erbij en high level op 39 hz
en monolith sub op LFE ;D