sub voor HT

Started by mel, December 22, 2006, 13:31:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Hallo,

Hopelijk niet afgezaagd, maar ik wil een sub voor HT bouwen maar dan enkel op voorwaarde dat deze kwalitatief beter zal zijn dan een in de winkel gekochte sub ;)
1 klein probleempje: het enige waar ik iets van ken is van houtbewerking, dus van woofers en van versterkers ken ik niks.
Kan iemand mij eventueel bouwplannen of een ondererp aanwijzen dat aan mijn verwachtingen voldoet?
Even concreet :Het moet een kwalitatieve sub zijn die enkel dient voor HT Afmetingen: Max 50cm x 50cm x 70cm ( LxBxH)
Budget Max 400 a 500 euro
Welke woofer gebruik ik best en welke versterker?
Andere tips altijd welkom

bedankt voor jullie reactie

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13

mooie subamp is de ds4.0 van hypex, voor HT zou ik toch zeker naar een 12 inch woofer kijken
met de maten vd behuizing die je aangeeft moet dat zeker gaan lukken
bv een 12 inch peerless xxls12 of een svs woofer 12.2, staan er regelmatig te koop
ik heb een woofer van BK electronics te koop, mag weg voor 90 euro, was nieuw 135 euro (160 incl. verzrending)
2 maanden oud en nauwelijks gebruikt, de orginele subwooferkast is 95 liter en ik kan je eventueel met de kastafmetingen helpen
ds4.0 van hypex erbij en een flinke baspoort en je hebt echt een super subwoofer die eenvoudig 20 hz weergeeft


yorkie13


mel

bedankt,

nog iemand met andere beproefde degelijke kombinaties??
laat maar komen ;)

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Interficior

Beproefde combinaties... Nou, neem een Peerless XLS (of XXLS natuurlijk) met een slave erbij. Die heeft zijn naam toch wel gevestigd. :)

http://www.hardwareanalysis.com/content/home_theater/article/1789/ Daar staat de vorm (ik heb er zelf ook een, maar dan heb ik hem smaller en kleiner sowieso maar met meer binnenruimte, maar dan zou je versterker wel extern moeten komen).
Take it or lease it

mel

#6
Quote from: yorkie13 on December 22, 2006, 15:40:48
mooie subamp is de ds4.0 van hypex, voor HT zou ik toch zeker naar een 12 inch woofer kijken
met de maten vd behuizing die je aangeeft moet dat zeker gaan lukken
bv een 12 inch peerless xxls12 of een svs woofer 12.2, staan er regelmatig te koop
ik heb een woofer van BK electronics te koop, mag weg voor 90 euro, was nieuw 135 euro (160 incl. verzrending)
2 maanden oud en nauwelijks gebruikt, de orginele subwooferkast is 95 liter en ik kan je eventueel met de kastafmetingen helpen
ds4.0 van hypex erbij en een flinke baspoort en je hebt echt een super subwoofer die eenvoudig 20 hz weergeeft

Hallo,

Hoe groot is die woofer die je verkoopt? Je hebt hem in een kast gebruikt naar beneden gericht? Waarom kies je voor een woofer naar onder? Zou je woofer in kombinatie met de hypex 2.0 ook lukken?  Of toch beter een 4.0? Wat moeten ongeveer de kastafmetingen zijn met deze kombinatie?

mvg

P.S. van waar ben je juist?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13

hallo Mel

goed nieuws, er bestaat ook een frontfiring uitvoering van deze BK electronics Monolith subwoofer
de subamp heeft 300 watt aan 4 ohm , dus ik denk dat de ds 4.0 beter geschikt is
de kast moet netto 95 liter zijn met een grote poort met trompet aan de uitgang, dit om poortruis tegen te gaan, B&W gebruikt dat ook

yorkie13

#8
deze dus

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith-df.htm

de subamp is dus ook los te koop

RubenP

Waarom ga je niet eens langs bij Speaker & Co?

Ze hebben een leuke site waar van alles op staat en ze leveren complete pakketten die niet moeilijk zijn te bouwen.
http://www.speakerenco.nl/

Je kan er ook voor kiezen om alleen de speaker en versterker etc te kopen bij Speaker & Co en zelf het hout te zagen.
Ze hebben goede tekeningen !

Zelf heb ik de Cinema sub 4 gebouwd uit een compleet pakket, erg leuke sub voor het geld.

Succes
Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

mel

Quote from: RubenP on December 24, 2006, 15:25:42
Waarom ga je niet eens langs bij Speaker & Co?

Ze hebben een leuke site waar van alles op staat en ze leveren complete pakketten die niet moeilijk zijn te bouwen.
http://www.speakerenco.nl/

Je kan er ook voor kiezen om alleen de speaker en versterker etc te kopen bij Speaker & Co en zelf het hout te zagen.
Ze hebben goede tekeningen !

Zelf heb ik de Cinema sub 4 gebouwd uit een compleet pakket, erg leuke sub voor het geld.

Succes
Ruben

Bedankt voor de tip

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Quote from: RubenP on December 24, 2006, 15:25:42
Waarom ga je niet eens langs bij Speaker & Co?

Ze hebben een leuke site waar van alles op staat en ze leveren complete pakketten die niet moeilijk zijn te bouwen.
http://www.speakerenco.nl/

Je kan er ook voor kiezen om alleen de speaker en versterker etc te kopen bij Speaker & Co en zelf het hout te zagen.
Ze hebben goede tekeningen !

Zelf heb ik de Cinema sub 4 gebouwd uit een compleet pakket, erg leuke sub voor het geld.

Succes
Ruben

Wil dat zeggen dat ik bij speaker en co kan binnenstappen met de vraag : Ik wil een sub voor HT en de kast moet ongeveer een kubus zijn van 50x50x50cm met een woofer van ongeveer 15 inch. En dat zij me vertellen hoe ik de kast juist moet bouwen??

Mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13

#12
nee dat zeker net, mocht je zelf een 15 of 12 inch woofer op het oog hebben, dan kunnen ze je wel helpen met het ontwerpen van een kast
is die 50x50x50 een vaste maat, de monolith wijkt hier maar iets vanaf met 56 x54x42 cm, eenstevige kast met interne bracing en de benodigde 96 liter, in dit geval dus frontfiring met grote baspoort
ook de gebruikte subamp is los te koop voor 300 euro, woofer voor 130 euro, inclusief verzending 450 euro

http://www.bkelec.com/Modules/bsbpv300.htm

mel

Quote from: yorkie13 on December 25, 2006, 11:58:47
nee dat zeker net, mocht je zelf een 15 of 12 inch woofer op het oog hebben, dan kunnen ze je wel helpen met het ontwerpen van een kast
is die 50x50x50 een vaste maat, de monolith wijkt hier maar iets vanaf met 56 x54x42 cm, eenstevige kast met interne bracing en de benodigde 96 liter, in dit geval dus frontfiring met grote baspoort
ook de gebruikte subamp is los te koop voor 300 euro, woofer voor 130 euro, inclusief verzending 450 euro

http://www.bkelec.com/Modules/bsbpv300.htm

ok, dan moet ik mijn denkwijze iets bijstellen :D
Ik stap binnen bij speaker en co en zeg ze welke woofer ik wil en hoe de kast ongeveer moet zijn?? en zij helpen me dan met het exacte ontwerp van de kast?
Welke woofers komen in aanmerking voor mijn doel?? Hoe groter hoe beter heb ik al eens gelezen. Ik dacht aan een 12 of liever een 15 inch.  Ik hoor veel goeds van peerless en ook wel van 18 sound.

Alle tips zijn welkom

mvg
Nog andere ??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Interficior

Quote from: mel on December 25, 2006, 18:15:52
ok, dan moet ik mijn denkwijze iets bijstellen :D
Ik stap binnen bij speaker en co en zeg ze welke woofer ik wil en hoe de kast ongeveer moet zijn?? en zij helpen me dan met het exacte ontwerp van de kast?
Welke woofers komen in aanmerking voor mijn doel?? Hoe groter hoe beter heb ik al eens gelezen. Ik dacht aan een 12 of liever een 15 inch.  Ik hoor veel goeds van peerless en ook wel van 18 sound.

Alle tips zijn welkom

mvg
Nog andere ??
Je kunt ook Speaker en Co binnenstappen en zeggen dat je voor x euro een woofer voor HT wilt, dan zullen ze je ook wel helpen, indien je de maten opgeeft. Een woofer is niet het enige onderdeel van een speaker natuurlijk, de kast maakt veel uit voor de weergave. Een Seas L26 is gesloten een erg nette subwoofer, maar voor films zou ik er toch een basreflexpijp in zetten. Voor muziek is dit minder mooi, maar je geeft helder aan dat het enkel voor HT is. Alleen zou ik zelf dan geen Seas woofer nemen voor HT vanwege de lineaire slag. Deze moet lekker groot zijn, en ook nog een 'marge' dat je niet snel tegen de poolplaat aan zit te rammen. Een 10" Seas gooit dan mijns inziens niet zulke hoge ogen.

Peerless heeft inderdaad erg nette subwoofers, die vaak nog eens in kleine kastjes kunnen. 18sound is een PA merk, en daardoor niet toegespitst op HT/Hifi. Alleen omdat deze woofers nou eenmaal lekker groot zijn (=kleine slag voor zelfde geluid -> minder vervorming), en mooie kwaliteit, zijn ze erg goed bruikbaar. Je hebt meer merken waar je wat mee kunt bereiken natuurlijk. Je moet dan voor de PA units wel naar grooote units kijken, want 10" en 12" hebben vaak nog érg hoge resonantiefrequenties. Deze worden dus laag bij 18" en hoger. Wat je wel kan merken aan grote units is dat het sublaag (mijns inziens) een stuk mooier is. Het sublaag is er gewoon, het wordt er niet bijgeperst ofzo.
Take it or lease it