Wat is upgrade wijsheid?

Started by WickedGame, December 5, 2006, 19:03:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Ik zelf zit een beetje in een dubio en het kriebelt... ach ja wie heeft dat nu niet in deze wondere wereld van audio. Ik wil mijn set weer eens een upgrade geven alleen ben ik er totaalniet overuit wat ik nou het eerste moet upgraden. Zal ik nu beginnen met de speakers? Of toch met de bron en versterker kan?

Qua opstelling heb ik het volgende:

Versterker: Marantz SR7400
DVD-Speler: Marantz DV7600
SACD/DVD: Marantz DV6400 Vm (Wordt alleen als CD/SACD gebruikt)

Speakers Front: JBL L4
Speakers Rear: Magnat Vintage 510
Center: Audiopro Type ?
Sub: Infinity HPS250

Waar zou hierin de upgrade het beste van pas komen? Overigens het doel is iets in de trend van Primare in combo met B&W

Rielplayer

Quote from: WickedGame on December  5, 2006, 19:03:32
Ik zelf zit een beetje in een dubio en het kriebelt... ach ja wie heeft dat nu niet in deze wondere wereld van audio. Ik wil mijn set weer eens een upgrade geven alleen ben ik er totaalniet overuit wat ik nou het eerste moet upgraden. Zal ik nu beginnen met de speakers? Of toch met de bron en versterker kan?

Qua opstelling heb ik het volgende:

Versterker: Marantz SR7400
DVD-Speler: Marantz DV7600
SACD/DVD: Marantz DV6400 Vm (Wordt alleen als CD/SACD gebruikt)

Speakers Front: JBL L4
Speakers Rear: Magnat Vintage 510
Center: Audiopro Type ?
Sub: Infinity HPS250

Waar zou hierin de upgrade het beste van pas komen? Overigens het doel is iets in de trend van Primare in combo met B&W

Wat vind je nu niet goed aan je set dan?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Automaat

Ik heb wel eens dat het geld in mijn zak brandt. En dingen die ik op dat moment koop, daar ben ik later niet blij mee.
Op het moment dat ik dat gevoel herken, neem ik lekker afstand en koop ik niks. En zo terloops loop ik tegen iets aan waarvan ik denk dat ik daar wel blij mee kan zijn. En dat is vrijwel altijd een goede aankoop.

Ik denk bij jou het zelfde te lezen: je wilt wat maar weet niet wat. Immers, je geeft niet aan waar je ontevreden mee bent. Neem ook lekker afstand en ik weet zeker dat je op een gegeven moment iets hoort of ziet wat je thuis niet hebt. En dat is het moment om je er in te verdiepen en wellicht om tot aanschaf over te gaan.
Reading the HTForum is learning every day!!

WickedGame

Meeste waar ik mij aan stoor is het mengelmoesje van speakers. De JBL's zijn fantastisch, maar de audiopro en de Magnat's vind ik wat minder samenhangend met de rest. Ben wel verliefd geworden op Primare in combinatie met B&W 803 en 805 achter, maar dat ligt nog niet direct in het verschiet.

Rob Eric Blank

Ga je veel luisteren naar surround (dan is Primare aardig aan de prijs) of wil je een stereo upgrade. Om meteen die B&W's aan te schaffen is ook een hele stap.
Als ik jou was zou ik een Primare stereo versterker aanschaffen en deze als eindtrap voor je fronts gebruiken. Later je fronts upgraden. Oja een stereo CD speler is nog wel aan te raden, ik denk dat je veel winst kunt halen met een Marantz SA7001 of SA7001 KI.

Je upgrade plan is niet geheel duidelijk en ik zou goed gaan overwegen wat je wilt. De gehele set van Primare (dus ook surround) en de B&W's? Of de surround zo houden en eerst richten op de stereo weergave (met bv. Primare en B&W) en later mogelijk de boel upgradden voor surround.

WickedGame

Quote from: Rob Eric Blank on December  6, 2006, 08:20:27
Ga je veel luisteren naar surround (dan is Primare aardig aan de prijs) of wil je een stereo upgrade. Om meteen die B&W's aan te schaffen is ook een hele stap.
Als ik jou was zou ik een Primare stereo versterker aanschaffen en deze als eindtrap voor je fronts gebruiken. Later je fronts upgraden. Oja een stereo CD speler is nog wel aan te raden, ik denk dat je veel winst kunt halen met een Marantz SA7001 of SA7001 KI.

Je upgrade plan is niet geheel duidelijk en ik zou goed gaan overwegen wat je wilt. De gehele set van Primare (dus ook surround) en de B&W's? Of de surround zo houden en eerst richten op de stereo weergave (met bv. Primare en B&W) en later mogelijk de boel upgradden voor surround.

Tja die onduidelijkheid heerst idd nogal bij me. Overigens een CD-speler weet ik niet of dat zoveel meerwaarde heeft boven de VM versie van de DV6400. Van Medevoort heeft hem op alle audio fronten namelijk flink verbeterd. En heb hem al eens vergeleken met een CD6000 en daarin deed de DV6400 niet voor onder. Dus dat is niet echt de upgrade die ik zoek.

Ik heb er wel over na zitten denken om naast het surround geheel een dedicated Stereo set te plaatsen. Dus een PRE30 met een A30.2 als we bij Primare blijven. En die dan gekoppeld aan de Marantz. Dit is ook wel een optie.

Volledig de Marantz set vervangen hoeft voor mij namelijk niet. Ik ben namelijk wel tevreden over de Marantz Componenten, maar ben verliefd geworden op de Primare. Dus vandaar dat het toch wat begint te kriebelen. En de B&W upgrade is idd ook niet misselijk haha, maar goed ik weet wel dat het het waard is.

Rob Eric Blank

Ik zou dan voor die Primare gaan. Een apparte stereo versterker geeft gewoon een erg grote verbetering en ik denk dat je het daar in zoeken moet (nouja moeten,.....kunnen).
Kun je later altijd nog voor de B&W gaan.

Tube-freak

Quote from: WickedGame on December  5, 2006, 19:31:17
Meeste waar ik mij aan stoor is het mengelmoesje van speakers. De JBL's zijn fantastisch, maar de audiopro en de Magnat's vind ik wat minder samenhangend met de rest. Ben wel verliefd geworden op Primare in combinatie met B&W 803 en 805 achter, maar dat ligt nog niet direct in het verschiet.

Ik wou net zeggen, allemaal verschillende speakers.  Ik denk dat je misschien het beste kan beginnen met overal speakers neer te zetten van hetzelfde merk en dezelfde serie.  Nog niet eens allemaal dezelfde speakers maar in elk geval speakers die hetzelfde geluid hebben (bijv achter een kleiner type uit dezelfde serie moet kunnen).

Het mooiste is natuurlijk als je 5 x dezelfde speakers hebt.  Maar ja we leven niet allemaal in utopia natuurlijk.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

WickedGame

Quote from: Tube-freak on December  6, 2006, 08:45:11
Ik wou net zeggen, allemaal verschillende speakers.  Ik denk dat je misschien het beste kan beginnen met overal speakers neer te zetten van hetzelfde merk en dezelfde serie.  Nog niet eens allemaal dezelfde speakers maar in elk geval speakers die hetzelfde geluid hebben (bijv achter een kleiner type uit dezelfde serie moet kunnen).

Het mooiste is natuurlijk als je 5 x dezelfde speakers hebt.  Maar ja we leven niet allemaal in utopia natuurlijk.



Helaas leef ik nog idd niet in die klasse dat ik even 5 dezelfde neer zet. Mijn wens en missie haha is toch wel de B&W 803 en de 805 als achter. En dan de kleine center uit die lijn. Gelukkig komt er tweedehands nog wel eens een dergelijk type voorbij, dus hou me ogen wel open. De subwoofer is niet persee degene die vervangen moet worden. De Infinity presteert naar behoren, en bevalt me prima.

Tube-freak

Waarom dan niet 4 x 805 en een center erbij.  Lijkt me dat ze 2e hands ook wel eens voorbijkomen omdat de 805 een populaire serie is en B&W een bekend merk.

Gewoon even in de gaten houden op hifi.nl en hear.nl in 2e hands rubrieken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

WickedGame

Quote from: Tube-freak on December  6, 2006, 12:10:11
Waarom dan niet 4 x 805 en een center erbij.  Lijkt me dat ze 2e hands ook wel eens voorbijkomen omdat de 805 een populaire serie is en B&W een bekend merk.

Gewoon even in de gaten houden op hifi.nl en hear.nl in 2e hands rubrieken.

4 x 805 zou een optie zijn geweest, waar het niet dat de 805 niet uitblinkt in zijn laag. Dus vandaar mijn keus richting de 803, en de 805 als surround.

R

Laag moet je ook overlaten aan een sub ;)

Quote from: WickedGame on December  6, 2006, 13:52:55
4 x 805 zou een optie zijn geweest, waar het niet dat de 805 niet uitblinkt in zijn laag. Dus vandaar mijn keus richting de 803, en de 805 als surround.

WickedGame

Quote from: Ruben on December  6, 2006, 14:01:20
Laag moet je ook overlaten aan een sub ;)


Ook in stereo? Want heb mijn sub nu altijd uit staan bij stereo weergave omdat de JBL's voldoende laag in zich hebben.

R

Waarom niet. Mits de sub muzikaal en snel genoeg is, moet het prima kunnen.

Quote from: WickedGame on December  6, 2006, 14:18:14
Ook in stereo? Want heb mijn sub nu altijd uit staan bij stereo weergave omdat de JBL's voldoende laag in zich hebben.

WickedGame

Quote from: Ruben on December  6, 2006, 14:19:55
Waarom niet. Mits de sub muzikaal en snel genoeg is, moet het prima kunnen.


Infinity HPS250 is snel en direct genoeg naar mijn mening. Maar draai hem eigenlijk nooit in combo met muziek. Alleen met films gaat het bakbeest aan.

Tube-freak

Een subwoofer met stereo weergave moet prima kunnen.  Ik ken aleen je subwoofer niet dus weet niet hoe het klinkt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank

Zelf gebruik ik (zeer subtiel) mijn sub bij stereo. Het afstellen kostte mij wat tijd, maar uiteindelijk ben ik erg tevreden. Het mag zeker niet overheersen en alleen de hele lage tonen worden door de sub gedaan. Geeft nu net het extra fundament wat ik zocht.

WickedGame

#17
We zijn even water verder en heb nu in iedergeval me eerste aanzet gemaakt. Hopelijk hoor ik vanmiddag of ik een set 805S met stands kan komen halen :)

Nu ben ik ook gelijk aan het kijken naar een eindbak. Uiteraard viel me blik op Primare en heeft nog wel mijn voorkeur maar ze zijn 2e hands moeilijk te vinden. Nu staat er hier op het forum een Classe eindversterker (CAV-180). Hoe zou zo'n 5 kanaler zich verhouden tegen een stereo eindversterker zoals een A32 of 2x een A30.2 in mono opstelling?

Zijn overigens de versterkers geen overkill voor de 805S voorlopig? Uiteraard komt later de 803 erop, maar voorlopig eerst de 805S.

R

#18
Zeker weten van niet. Die B&W lusten die power echt wel. Dan komen ze echt een stuk mooier los en die reserve die je hebt, is echt terug te horen. Ik zou wel voor een stereo eindbak gaan.

Edit, of je moet kunnen bruggen, of willen biampen.

Quote from: WickedGame on February 13, 2007, 11:22:00
Zijn overigens de versterkers geen overkill voor de 805S voorlopig? Uiteraard komt later de 803 erop, maar voorlopig eerst de 805S.

Darkman

Quote from: Ruben on December  6, 2006, 14:19:55
Waarom niet. Mits de sub muzikaal en snel genoeg is, moet het prima kunnen.


Juistem Actieve speakers met geíntegreerde subs vallen vaak juist in die categorie, muzikaal en snel. Komen wellicht niet net zo laag als de monster-subs die er zijn, maar alles wordt zeer gedinieerd en strak weergegeven met practisch 0 vervorming.

Ik draai zelf met de MS 500 THX set en daarbij integreren de subs prachtig met de fronts.  Afstellen is inderdaad wel iets kritischer dan met conventioneel ( passief spul) maar de moeite meer dan waard.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

WickedGame

Quote from: Darkman on February 13, 2007, 13:14:54
Juistem Actieve speakers met geíntegreerde subs vallen vaak juist in die categorie, muzikaal en snel. Komen wellicht niet net zo laag als de monster-subs die er zijn, maar alles wordt zeer gedinieerd en strak weergegeven met practisch 0 vervorming.

Ik draai zelf met de MS 500 THX set en daarbij integreren de subs prachtig met de fronts.  Afstellen is inderdaad wel iets kritischer dan met conventioneel ( passief spul) maar de moeite meer dan waard.

De Infinity HPS250 die ik heb kan goed overweg met audio, alleen mijn JBL's die ik nu heb leveren al een erg goed laag waardoor ik de sub nauwelijks aan zet. Hij kan wel goed geintegreerd worden in mijn set. Hij blijft dan ook want ben erg tevreden over de sub.

De upgrade opties liggen voorlopig eerst op de speakers, en dan beginnend met de 805 en 803. Al zal het wel met pijn in me hart zijn om toch over niet al te lange tijd de JBL L4 te moeten weg doen. Want die speakers zijn toch wel erg goed, en nog steeds beter als de huidige JBL lijnen. Maar goed wil toch wel eens wat anders waar ik jaren mee vooruit kan.

WickedGame

Zo vrijdag de B&W 805S ophalen  ;D

NeoPhix


Audiofiel

Quote from: WickedGame on February 13, 2007, 11:22:00
Nu ben ik ook gelijk aan het kijken naar een eindbak. Uiteraard viel me blik op Primare en heeft nog wel mijn voorkeur maar ze zijn 2e hands moeilijk te vinden. Nu staat er hier op het forum een Classe eindversterker (CAV-180). Hoe zou zo'n 5 kanaler zich verhouden tegen een stereo eindversterker zoals een A32 of 2x een A30.2 in mono opstelling?

Die CAV-180 gaat een nog wel even een heel stuk verder dan die A32 of A30.2's. :o

En doordat er 1 grote voeding in zit, kun je hem ook prima gebruiken als 4-kanaals versterker (bi-ampen) of 4+1 (bi-ampen front en single ampen center).

QuoteZijn overigens de versterkers geen overkill voor de 805S voorlopig? Uiteraard komt later de 803 erop, maar voorlopig eerst de 805S.

Er bestaat niet zoiets als overkill met versterkers. ;D

"There's no substitute for cubic inches" zeggen de Amerikanen altijd als het om motorvermogen gaat. Wel, voor versterkers geldt hetzelfde. Net als een auto met een V8 en 300 pk tussen 80 en 120 ook veel lekkerder rijdt dan een 4 cylinder met 100 pk... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

aMUSEd

Wil je stereoweergave beter hebben of surround?
Ik het eerste geval zou ik voor een geintegreerde stereoversterker gaan.. in het 2e geval langzaam processor/eindversterkers bij elkaar sprokkelen.