'Super' standmount advies gevraagd

Started by DA BoSS, December 4, 2006, 12:47:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DA BoSS

Quote from: Sander Sassen on December  7, 2006, 20:59:02
Scan Speak Reference Monitor, of de nieuwe Scan Speak Reference SE, beide zeer goed en past zeker in 't rijtje luidsprekers dat je noemt. Uiteraard zelfbouw, maar de gangbare winkels leveren ook kant-en-klaar in afwerking naar keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dit zal waarschijnlijk een beetje naief overkomen, maargoed:

Zijn die Scanspeak pakketten, in vergelijk met de hier eerder genoemde speakers, echt zo goed?
(ben niet goed bekend met zelfbouw :-[)

Ga in ieder geval binnenkort eens langs een zelfbouw winkel, bedankt voor de tip :)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Quote from: DA BoSS on December  8, 2006, 17:35:48
En qua Avalon Monitor.... :o mooie speakers man!

Inderdaad erg fraai! MITS goed aangestuurd... ;)

DA BoSS

Quote from: vibuthi on December  8, 2006, 14:17:18
Hoi,

Een paar monitoren die ik zekere ook zou overwegen:

Dynaudio Special 25

Jean Marie Reynaud Offrande

(Beiden vrij vaak 2ehands verkrijgbaar voor rond de 2000/2250 euro)

En natuurlijk mijn eigen:

Chario Academy Millenium 2  ;D

(Iets zeldzamer, maar ook iets goedkoper)

Groetjes, Gideon

Hoi Gideon,

Mooi lijstje >:D

Ken de Special 25 wel een beetje, maar vond (gek genoeg) de bas niet zo mooi/lekker?
Offrandes vind ik ook prachtige speakers, maar ik vermoed dat die beter af zijn met ander soort versterker?
De Chario's ken ik nog niet...

bedankt 8)


Quote from: garmtz on December  8, 2006, 14:21:48
Zeer goede aanbevelingen, zeker ook de Chario: een zeer muzikale speaker met een zeer uitgekiende afstraling en filtergedrag. Prachtig om te zien bovendien!

klinkt goed 8)
Heeft deze speaker behoefte aan een versterker als de Audionet, of matcht ie over het algemeen beter met een warmer soort versterker (misschien zelfs buizen ???)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

#28
Quote from: garmtz on December  8, 2006, 17:48:17
Inderdaad erg fraai! MITS goed aangestuurd... ;)

Prefereer jij een hele strakke aansturing van de Avalon studio monitoren (Chord, Spectral), of juist een versterker met wat meer levendigheid cq iets anders?


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Quote from: DA BoSS on December  8, 2006, 17:57:22
Heeft deze speaker behoefte aan een versterker als de Audionet, of matcht ie over het algemeen beter met een warmer soort versterker (misschien zelfs buizen ???)

De Chario's hebben een erg volle en warme klank, dus een buizenversterker lijkt mij tonaal gezien geen geweldige match. Ze zijn niet 'moeilijk', d.w.z. ze klinken al vrij snel gewoon erg lekker en muzikaal. Ik denk dat de Audionet prima moet gaan.

garmtz

Quote from: DA BoSS on December  8, 2006, 17:59:58
Prefereer jij een hele strakke aansturing van de Avalon studio monitoren (Chord, Spectral), of juist een versterker met wat meer levendigheid cq iets anders?

Ik zou persoonlijk Spectral of Chord niet combineren met Avalon, maar dat is heel persoonlijk. Ik vind zelf Avalon mooi klinken op Pass of Audio Research. Moet er wel bij zeggen dat ik de Avalon studio monitoren niet ken, maar ik ga ervan uit dat ze qua aansturing hetzelfde reageren als de 'grote' Avalons. Bedenk ook dat Avalon met de monitoren een speaker hebben proberen te maken die een tool is voor opnametechnici.

Rock Solid

Quote from: DA BoSS on December  8, 2006, 17:35:48
Eerste post, altijd  8), veel plezier op dit forum!


Ik ken de Elac 310 niet, maar vermoed dat ie behoefte heeft aan een wat warmere versterker dan mijn Audionet?

En qua Avalon Monitor.... :o mooie speakers man!
(zou ze graag een keer horen :P)


mvg,

Dankje voor je welkomswoord  ;)

De ELAC heeft de Jet tweeter (Air Motion Transformer) en heeft hierdoor zeer goede dynamiek, luchtige weergave en goed geluidsbeeld. Heel anders dan dome tweeters. Moetj je gewoon eens geluisterd hebben.
Over mijn Avalons; ik vind dit echt geweldig mooie speakers. Alleen - sinds ik recent ben overgestapt op een fronthoorn met compressie driver (de Orphean van Bert Doppenberg) - mis ik nu de dynamiek hierin. De energie van de muziek wordt - voor mijn gevoel - heel goed door een fronthoorn overgebracht. Helaas zijn ze niet klein, maar ik ben er nu wel absoluut aan verslaafd.

Trouwens een monitor welke je zeker moet beluisteren is de WLM Diva Monitor (3850 per paar); ik was wederom erg onder de indruk hiervan op de VAD show.
http://www.wlm-loudspeakers.com/DIVA_MONITOR_STEREO_Review_10_2006.pdf
Als ik weer een monitor zou kiezen zou deze met de Focal Micro Utopia moet wedijveren.

Is altijd het leukste om uit te zoeken; de luidsprekers :P

garmtz

Quote from: Rock Solid on December  8, 2006, 22:03:05
Trouwens een monitor welke je zeker moet beluisteren is de WLM Diva Monitor (3850 per paar); ik was wederom erg onder de indruk hiervan op de VAD show.
http://www.wlm-loudspeakers.com/DIVA_MONITOR_STEREO_Review_10_2006.pdf
Als ik weer een monitor zou kiezen zou deze met de Focal Micro Utopia moet wedijveren.

Beiden zijn inderdaad mooi. Ik vind de Focal wel erg analytisch en de Diva monitor is mooi, maar ik vond de grotere modellen juist weer veel mooier... ;)

Sander Sassen

QuoteZijn die Scanspeak pakketten, in vergelijk met de hier eerder genoemde speakers, echt zo goed?

Mits goed opgebouwd wellicht wel beter, de gebruikte drivers behoren tot de absolute top, de filterconstructie is zeer doordacht en mits uitgevoerd met goede onderdelen (Audyn Cap + condensatoren, foliespoelen, etc.) een zeer goede match met de drivers, tenslotte is ook de kast van een prima constructie. Haal anders even de nieuwe Elektuur DIY Audio Special in de kiosk, die zou morgen, of volgende week in 't schap moeten liggen. Boordevol ontwerpen die precies aansluiten waar jij naar op zoek bent, oa. de ScanSpeak Reference Monitor SE staat erin.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Sander Sassen

Even een foto en een meting door mijzelf gedaan, da's beslist een nette curve, wat dat betreft laat de Reference Monitor SE geen steken vallen.





Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

bmateijsen

Maar echt veel laag mag je volgens de meting niet verwachting... hij begint al af te vallen op 85 hrz..

Sander Sassen

Bjorn,

QuoteMaar echt veel laag mag je volgens de meting niet verwachting... hij begint al af te vallen op 85 hrz..

Dit is gemeten in een akoestisch dode kamer, dus je hebt nu geen room-gain, eenzelfde, of erop gelijkende, afval zie je bij alle kasten van een dergelijk formaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

dre73

ik heb de reference monitor pas ook beluisterd en was zeer onder de indruk 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

ja allleen die tweeters he ::) erg mooi, maar schijnen problemen bij de productie te geven
er zou zelfs een nieuw model komen

Sander Sassen

Er was in Oktober een productie probleem met de 6600 tweeter zoals gebruikt in de Reference Monitor SE. Door de nauwe specificaties voor de luchtspleet kwam maar iets van 10% van de geproduceerde tweeters door de eindcontrole heen, voor een fabrikant is dat natuurlijk erg kostbaar. De huidige tweeters zijn echter de nieuwe versie, met een iets bredere luchtspleet en een iets lager rendement. Voor de Reference Monitor SE maakt dit verder niks uit, die gebruikt de nieuwe versie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

vibuthi

Quote from: DA BoSS on December  8, 2006, 17:57:22

klinkt goed 8)
Heeft deze speaker behoefte aan een versterker als de Audionet, of matcht ie over het algemeen beter met een warmer soort versterker (misschien zelfs buizen ???)

mvg,

Ik heb ze zelf aan een Classé cp35 met Mark Levinson No.27 hangen. Een wat warme combi, maar voor mijn wat kale, harde woonkamer, en mijn muzieksmaak (geen audiofiele cd's, meest middelmatige opnames) ideaal.
Voor veel mensen zal mijn opstelling echter wat te "warm" of zelfs "donker" klinken denk ik, een match met een wat analytischere versterker moet dan ook zeker geen problemen opleveren.

Groetjes, Gideon

El Penumbra

Is misschien de Aurum Cantus Volla nog een optie voor je?

advr

ik heb niets nieuws te adviseren maar ga dit topic wel even volgen ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

jan-rotterdam

#43
Ga ook de Totem Mani-2 eens beluisteren, zeer verrassend in het laag !



Prijzen tussen € 4800,- en 5100,- afhankelijk van de gekozen afwerking (zonder stands)

Als het wat minder moet kosten kijk / luister dan ook eens naar de Totem Model-1



En uiteraard de Sonus Faber - Guarneri (oude of nieuwe versie) niet vergeten in je zoektocht



Groeten Jan


advr

Quote from: jan-rotterdam on December 17, 2006, 21:44:07
Ga ook de Totem Mani-2 eens beluisteren, zeer verrassend in het laag !
Prijzen tussen € 4800,- en 5100,- afhankelijk van de gekozen afwerking (zonder stands)

Groeten Jan

voor de zwart essen is eg mooi :P
sorry, kon het niet laten :o :o

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

DA BoSS

@vibuthi: interessant, ik hou de Chario's in gedachte 8)

@El Penumbra: nog een voor mij onbekende speaker erbij  ;D
heb wel een leuke & lovende review gevonden:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0506/aurum_cantus_volla.htm

mooi ook dat rapportje op het eind...dat zouden meer magazines moeten doen :)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Quote from: jan-rotterdam on December 17, 2006, 21:44:07
Ga ook de Totem Mani-2 eens beluisteren, zeer verrassend in het laag !
Prijzen tussen € 4800,- en 5100,- afhankelijk van de gekozen afwerking (zonder stands)


Als het wat minder moet kosten kijk / luister dan ook eens naar de Totem Model-1

En uiteraard de Sonus Faber - Guarneri (oude of nieuwe versie) niet vergeten in je zoektocht

Groeten Jan

hoi Jan,

Bedankt voor de tips!

De Totem Mani (2) wil ik zeer zeker graag beluisteren 8).
De Sonus Faber - Guarneri vind ik een hele mooie speaker, alleen niet helemaal wat ik zoek voor bij mij thuis...
(recent nog wel gehoord, vond ze vooral erg indrukwekkend met stemmen & akoestisch materiaal)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

ajvr

#47
Quote from: jan-rotterdam on December 17, 2006, 21:44:07
Ga ook de Totem Mani-2 eens beluisteren, zeer verrassend in het laag !



Prijzen tussen € 4800,- en 5100,- afhankelijk van de gekozen afwerking (zonder stands)

Vooral die uitvoering in het zwart essen is mooi, die verdwijnen helemaal in de muziek  ;D

Ik had deze ook al getipt, is erg fraai en ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Vergeet ook niet die AVI Trio te beluisteren, persoonlijk vind ik deze nog beter (en is net zo duur als je bij die Mani's nog deftige stands moet kopen), stemweergave is nog natuurlijker en zeer  preciese basweergave door de drukkamer.
Magnepan MG 3.6, AVI S21 MA V.2, Stello DP200, Hifidelio PRO, Rega P25, Shelter 501, Trichord Dino, Chord Company Odyssey & Chorus

DA BoSS

#48
Quote from: ajvr on December 18, 2006, 00:42:23
Vooral die uitvoering in het zwart essen is mooi, die verdwijnen helemaal in de muziek  ;D

Ik had deze ook al getipt, is erg fraai en ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Vergeet ook niet die AVI Trio te beluisteren, persoonlijk vind ik deze nog beter (en is net zo duur als je bij die Mani's nog deftige stands moet kopen), stemweergave is nog natuurlijker en zeer  preciese basweergave door de drukkamer.

...meneer is een kenner.... ;D

Zonder gekheid, ik ga je advies zeker ter harte nemen, bedankt  8)


Maar qua Avi:
Ik heb de Avi Brio (topmodel Avi?) weleens horen spelen in all-AVI-setup en ondanks dat die demo niet helemaal uit de verf kwam vond ik de speakers wel heel erg mooi. niet qua uiterlijk, wel qua muziek (erg snel, super-timing?)

Jammer alleen dat je AVI speakers zo weinig tweedehands tegenkomt
Plus het feit dat ik eigenlijk echt voor monitor speakers wil kiezen, zijn ze al weer afgevallen :-[

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam


En eerst de demo bij Kharma op 27-01-2006 afwachten voordat je beslist. Kharma heeft ook plannen om een monitor luidspreker te gaan produceren heb ik me eens laten vertellen bij OLS  ;)

Groeten Jan