aMUSEd's topic

Started by aMUSEd, November 30, 2006, 22:41:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aMUSEd

Quote from: Audiofiel on December  1, 2006, 15:55:47
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik heb nog nooit een EC gehoord die een bruin karakter had. Ze zijn juist ontzettend open van klank. Bruin vind ik zelfs nog eerder bij die oude Krell passen. ::)

Misschien ook niet de juiste bewoording, maar ik weet even niets anders  :-\

aMUSEd

Copland schijnt ook aardig te combineren met magnepan maar het karakter van deze versterkers ken ik niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?

En wat is het karakter van Audio Research?

reMC

Quote from: aMUSEd on December  2, 2006, 12:20:27
En wat is het karakter van Audio Research?

Die ik ken zijn redelijk analytisch, vooral als je bedenkt dat het buizenversterkers zijn.

Audiofiel

Quote from: garmtz on December  1, 2006, 15:59:12
Of Lyngdorf! ;) Goedkoop, krachtig en geen muzikale coorkeur.

Van coorkeuren heb ik geen kaas gegeten... :P

Verder nooit van gehoord, maar door wie wordt dat merk verkocht in Nederland? >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

aMUSEd

Quote from: reMC on December  2, 2006, 16:46:09
Die ik ken zijn redelijk analytisch, vooral als je bedenkt dat het buizenversterkers zijn.

Muzikaal?

aMUSEd

Quote from: Audiofiel on December  2, 2006, 20:36:47
Van coorkeuren heb ik geen kaas gegeten... :P
Verder nooit van gehoord, maar door wie wordt dat merk verkocht in Nederland? >:D

Laat Garmtz toch een met rust joh  ;D

patrick_vdb

Hoi,

Quote from: aMUSEd on December  2, 2006, 21:38:11
Muzikaal?

Audio Research maakt mooie voor- en eindversterkers die de muziek niet in de weg staan (als antwoord op de vraag of ze muzikaal zijn) en waarbij analytisch rustig in de positieve zin van het woord gebruikt mag worden.

mvrg

Patrick

PeterPan

Ik ken je luidsprekers niet maar de Densen is waarschijnlijk niet de meest geschikte versterker als je zeer moeilijke luidsprekers hebt of luidsprekers die relatief veel vermogen nodig hebben. Ik ben in de gelegenheid geweest om zowel de Densen DM-10 als B-100 aan te sluiten op de Visonik luidsprekers die ik nu heb staan (allemaal te leen van een goede vriend).
De DM-10 Visonik combo is perfect, de B-100 heeft er iets meer moeite mee wat resulteert in iets minder aanwezig laag en de versterker moet verder open als je eens op hoog volume wilt spelen (zelfs verder dan 12 uur, iets wat ik liever niet doe).

Maar ;) het is wel een prachtige muzikale versterker, super snel en clean zonder kil en onpersoonlijk te zijn.
Voor het geld waar deze nu te koop staat zou ik zeker overwegen om 'm te proberen! Je kunt 'm altijd voor het zelfde geld weer doorverkopen als het toch niet past bij je luidsprekers.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

aMUSEd

Quote from: PeterPan on December  2, 2006, 22:25:20
Voor het geld waar deze nu te koop staat zou ik zeker overwegen om 'm te proberen! Je kunt 'm altijd voor het zelfde geld weer doorverkopen als het toch niet past bij je luidsprekers.

Magnepannen zijn niet moeilijk om aan te sturen. Maar om het meeste er uit te halen kunnen ze wel een stabiele versterker gebruiken.
Speelt rockmuziek lekker op Densen?

Midcall

Wellicht een mooie accuphase, of inderdaad een krachtige Bryston (weet er nog wel eentje te koop  ;)) met een mooie buizenvoorversterker.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

aMUSEd

Quote from: Midcall on December  3, 2006, 01:57:33
Wellicht een mooie accuphase, of inderdaad een krachtige Bryston (weet er nog wel eentje te koop  ;)) met een mooie buizenvoorversterker.

Downgrade Midcall.. niet upgrade  ;D.

aMUSEd

Waarom ik overigens zo doorzeur over rockmuziek is, naast dat ik deze muziek veel luister, omdat mijn ervaring met de weergave van rockmuziek in mijn oren snel verkeerd gaat.
Niet al te drukke muziek (ook de mindere opnamen) is voor de meeste sets geen probleem.
Maar de minder audiofiele rockcd's kunnen erg rommlig klinken om over het over-enthousiaste hoog maar te zwijgen. Daarom komt het bij mij toch vaak op een compromis uit: ofwel een wat ingetogen geluid waarop rock goed klinkt (maar rustige muziek 'spice' en openheid mist) of een wat meer open en gedetailleerd geluid waarop goede opnames lekker klinken (maar waarop rockmuziek te enthousiast en rommelig klinkt).
Mijn krell had wat dat betreft een erg fijne balans (Rotel en Arcam versterkers niet) alhoewel het van mij wel wat uitbundiger had gemogen. De Primare i30 was uitbundig maar misschien dat dit op de langere termijn gaat irriteren. Hebben meer mensen met die probleem geworsteld? En hoe heb je dit opgelost?

Midcall

Quote from: aMUSEd on December  3, 2006, 10:16:37
Downgrade Midcall.. niet upgrade  ;D.

Het probleem is een beetje dat jouw speakers zich geen makkelijke (of eigenlijk helemaal niet) downgrade kunnen veroorloven. Daar zijn de Maggies veel te genadeloos voor. Ik zou bij een downgrade dus eerder naar je speakers gaan kijken dan dat je het in versterking gaat zoeken.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

aMUSEd

#38
Quote from: Midcall on December  3, 2006, 11:24:06
Het probleem is een beetje dat jouw speakers zich geen makkelijke (of eigenlijk helemaal niet) downgrade kunnen veroorloven. Daar zijn de Maggies veel te genadeloos voor. Ik zou bij een downgrade dus eerder naar je speakers gaan kijken dan dat je het in versterking gaat zoeken.

Ik vind mijn maggies niet zo genadeloos hoor (veel minder erg dan bv electrostaten).. met de meeste versterkers kunnen ze wel overweg alleen wordt het volle potentieel in veel gevallen niet benut.
Maar eerlijk gezegd is jouw gedachte ook bij mij opgekomen. echter zie ik een aantal beren op de weg:
- omdat ik aan het downgraden ben wil ik geen kosten maken en vrees daarom dat het moeilijk zal worden om met een speaker met dezelfde algemene kwaliteit te kunnen switchen/ruilen.
- daarbij ben ik verslaafd geraakt aan het 'grootse', transparante en snelle van de magnepannen. Iets dat alleen duurdere conusspeakers ook kunnen. Dan wel met wat meer druk  ;D.
- wanneer er nieuwe speakers komen zal ik alsnog een nieuwe versterker nodig hebben dus het plaatje wordt nog complexer. M'n cdspeler/interlink blijven dus dat is dan weer een constante.

Weet jij misschien minder kritische speakers met vergelijkbare kwaliteiten zonder additionele kosten  ;D?

Audiofiel

Ik zou de speakers zeker niet wegdoen. Eenmaal aan de panelen is altijd aan de panelen en van ruilen komt dan toch zeker huilen. ;D

De genoemde Classé, Electrocompaniet en Plinius geïntegreerde versterkers kunnen trouwens zonder problemen met electrostaten overweg, dus die Maggie hot aroma moet dan ook geen enkel probleem zijn. Mijn eigen electrostaten werden door iedere Classé versterker goed aangestuurd en die zijn niet echt een makkelijke 'load': 1 ohm op 10 KHz. Je hebt niet zozeer een extreem zware versterker nodig, maar juist een extreem stabiele versterker. En dat zit hem vooral in het ontwerp. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dazzdax

Wat is overigens het verschil tussen een "zware" en "stabiele" versterker? Is een zware versterker, zeg 2x500W ook niet stabiel (als de impedantie niet te laag wordt, bijvoorbeeld 1.5 Ohm)? Of heeft het met het gedrag van de versterker te maken bij hoge uitgangscapaciteit, zoals bij elektrostaten? Heeft dit alles met voeding te maken dan wel aan-/afwezigheid van uitgangstransformatoren?

Chris

aMUSEd

Quote from: Audiofiel on December  3, 2006, 14:04:48
Ik zou de speakers zeker niet wegdoen. Eenmaal aan de panelen is altijd aan de panelen en van ruilen komt dan toch zeker huilen. ;D

Daar ben ik ook bang voor  ;D!

Eigenlijk zoek ik een wat spannender geluid dan Krell.. kan je hier misschien iets over zeggen mbt Classe, Bryston, Plinius of EC?

PeterPan

Quote from: aMUSEd on December  3, 2006, 10:38:23
Waarom ik overigens zo doorzeur over rockmuziek is, naast dat ik deze muziek veel luister, omdat mijn ervaring met de weergave van rockmuziek in mijn oren snel verkeerd gaat.
Niet al te drukke muziek (ook de mindere opnamen) is voor de meeste sets geen probleem.
Maar de minder audiofiele rockcd's kunnen erg rommlig klinken om over het over-enthousiaste hoog maar te zwijgen. Daarom komt het bij mij toch vaak op een compromis uit: ofwel een wat ingetogen geluid waarop rock goed klinkt (maar rustige muziek 'spice' en openheid mist) of een wat meer open en gedetailleerd geluid waarop goede opnames lekker klinken (maar waarop rockmuziek te enthousiast en rommelig klinkt).
Mijn krell had wat dat betreft een erg fijne balans (Rotel en Arcam versterkers niet) alhoewel het van mij wel wat uitbundiger had gemogen. De Primare i30 was uitbundig maar misschien dat dit op de langere termijn gaat irriteren. Hebben meer mensen met die probleem geworsteld? En hoe heb je dit opgelost?

Fijn dat je hier zelf over begint. Mijn CD collectie bevat 80% (alternatieve) rock, 1% daarvan klinkt goed. Dat heeft niets met mijn versterker te maken maar alles met de opnames. Het eerste album van Rage against the machine is een referentie CD wat mij betreft. Van Muse en Foo Fighters krijg ik na 5 nummers hoofdpijn (en oorpijn), hoe goed ik die muziek ook vind.
Dit probleem ga je niet oplossen met een versterker. Misschien dat een hele warme, wollige versterker de pijn iets kan verzachten maar het zou niet mijn keuze zijn.

Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

aMUSEd

Quote from: PeterPan on December  3, 2006, 14:48:43
Mijn CD collectie bevat 80% (alternatieve) rock, 1% daarvan klinkt goed.
Wij kunnen elkaar de hand schudden ;D
Het is vaak over-processed en loopt daardoor snel vol in het hoog.

Quote from: PeterPan on December  3, 2006, 14:48:43
Dit probleem ga je niet oplossen met een versterker. Misschien dat een hele warme, wollige versterker de pijn iets kan verzachten maar het zou niet mijn keuze zijn.
Ik denk nog steeds dat mijn 'oplossing' ligt in de balans zoals ik die beschreef.

Audiofiel

#44
Quote from: dazzdax on December  3, 2006, 14:26:16
Wat is overigens het verschil tussen een "zware" en "stabiele" versterker? Is een zware versterker, zeg 2x500W ook niet stabiel (als de impedantie niet te laag wordt, bijvoorbeeld 1.5 Ohm)? Of heeft het met het gedrag van de versterker te maken bij hoge uitgangscapaciteit, zoals bij elektrostaten? Heeft dit alles met voeding te maken dan wel aan-/afwezigheid van uitgangstransformatoren?

Ik noem een versterker stabiel als hij vrijwel onafhankelijk is van de aangesloten last. En dat betekent dus zo weinig mogelijk last van lage impedanties of capacitieve belasting. In de praktijk heb je aan de eerste waarde ook al veel. Een versterker is soms tot 1 ohm of lager stabiel, in dat geval zit je zeker goed (Electrocompaniet heeft het bijvoorbeeld bij sommige modellen over 0,5 ohm).

Een zware versterker - in de zin van hoog uitgangsvermogen - hoeft niet per sé ook stabiel te zijn. Ik zou eerder een stabiele 'lichte' versterker aanraden dan een minder stabiele 'zware'. Uiteraard geldt daarbij: hoe moeilijk de speaker, hoe stabieler de versterker moet zijn. De meeste tijd staat ook de hele zware eindversterker immers vrijwel 'niets' te doen bij het weergeven van muziek. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: aMUSEd on December  3, 2006, 14:41:31
Daar ben ik ook bang voor  ;D!

Eigenlijk zoek ik een wat spannender geluid dan Krell.. kan je hier misschien iets over zeggen mbt Classe, Bryston, Plinius of EC?

Als jij eerst kunt definiëren wat jij spannender vind... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

En missschien een kleine aanvulling: een stabiele versterker verdubbelt in uitgangsvermogen als de impedantie halveert.

Audiofiel

#47
Quote from: Audioloog on December  3, 2006, 15:36:07
En missschien een kleine aanvulling: een stabiele versterker verdubbelt in uitgangsvermogen als de impedantie halveert.

Dat is helaas een broodje aap. Er bestaat geen enkele versterker die dat doet. Op papier komt het veelvuldig voor, maar in de praktijk zijn de cijfers bij hogere impedanties expres extra laag om aan dit ideaalbeeld te voldoen. 8)

Voorbeeldje: Krell KSA-80 eindversterker. Volgens Krell levert die 2x 80w aan 8 ohm, 2x 160w aan 4 ohm en 2x 320w aan 2 ohm. Dat laatste cijfer blijkt op de testbank correct te zijn. Alleen bij 4 ohm levert hij al 204 watt en bij 8 ohm maar liefst 135 watt. Bepaald geen verdubbeling dus. Niet erg - aangezien je meer vermogen krijgt dan beloofd - maar niet helemaal correct. Ach, het is het bekende marketing-verhaal: verdubbeling zou namelijk aangeven dat je de ideale stroom- en spanningsbron hebt gemaakt. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on December  3, 2006, 15:41:43
Dat is helaas een broodje aap. Er bestaat geen enkele versterker die dat doet. Op papier komt het veelvuldig voor, maar in de praktijk zijn de cijfers bij hogere impedanties expres extra laag om aan dit ideaalbeeld te voldoen. 8)
Dat het in de praktijk weinig voorkomt maakt het nog geen broodje aap toch  ??? 

Audiofiel

Quote from: Audioloog on December  3, 2006, 15:46:06
Dat het in de praktijk weinig voorkomt maakt het nog geen broodje aap toch  ??? 

Het komt niet weinig voor; het komt helemaal niet voor! :o

Aangezien het verhaal niet klopt, maar wel veelvuldig de ronde doet, noem ik het een broodje aap. Het is immers niet waar. ::)


Maar hou me ten goede: je wilt dus wel het liefst een versterker die met zijn werkelijke vermogen zo dicht mogelijk bij dat ideaalbeeld in de buurt komt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.