Aliasing Distortion & digital Audio

Started by J.A.F._Doorhof, May 13, 2002, 15:28:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Als je dacht dat digitale audio alleen maar last had van Jitter dan heb je het mis.

Ook aliasing distortion kan optreden:
http://www.omniaaudio.com/techinfo/samplerate/rate_3.htm

In hoeverre hebben wij DAAR last van bij DD en DTS tracks ?

MvrGR.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#1
Aliasing is heel normaal als je over digitale audio praat. In principe moet je alle freq. boven 0.5x de fs wegfilteren voordat je gaat samplen. Er kunnen in het digitale domein geen hogere frequenties worden "gecreeerd". Alleen als je met het signaal gaat lopen prutsen. Wellicht dat DSP processoren dus wel wat van deze vervorming kunnen veroorzaken, maar de kale DD/DTS bitstream heeft van dit effect totaal geen last. Als de aliasing vervorming niet in het oorspronkelijke signaal zit, kan er ook niet bijkomen door transport, opslag of wat dan ook. Alleen als er echt gerekend en geprutst wordt met de data. Maar zelfs dan zie ik niet in hoe je als je compleet in het digitale domein werkt aliasing distortion kunt veroorzaken.

Lees eerst de theorie heel goed, want makkelijk is het niet. Pas dan conclusies trekken! Ik waag me zelf liever niet aan een echte uitspraak of dit klopt of niet, daarvoor reikt mijn kennis gewoonweg niet ver genoeg.

J.A.F._Doorhof

#2
Op zich helemaal mee eens,
Ware het niet dat er altijd een berekening wordt gedaan in een DD of DTS decoder.

En hoe gaan die om met de natuurlijke harmonen van het geluid.

Ik durf ook geen harde uitspraak te doen, maar dit kan volgens mij van invloed zijn. Als alles er namelijk met filtering uit te krijgen is, waarom bestaat deze vorm van distortion dan toch ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#3
Deze vervorming bestaat omdat perfecte brick-wall filters niet bestaan! Je moet gigantisch scherp filteren wil je 20.000 Hz opnemen met een fs van 44.1 kHz. Echt een brick wall dus om in het analoge domein alle frequenties van 44.1/2 eruit te halen. Omdat een filter altijd een steilheid heeft, blijft er vaak toch wat "rommel" over na A/D omzetting. En aliasing is een bekend verschijnsel in digitale signaalbewerking/sampling en is niet strikt een vervorming, alleen maar een logisch bijproduct van sampling.

De berekening is erop compleet op gericht om de originele gecomprimeerde data weer perfect te reproduceren. Er wordt niet "verzonnen". Alle data die in een encoder wordt gestopt komt exact zo uit de decoder.

En lees goed het artikel. Alleen als het signaal wordt VERANDERD, bijvoorbeeld de dynamiek, kunnen problemen optreden.

J.A.F._Doorhof

#4
Klopt,
Maar wat gebeurt er in bv een goedkopere DD decoder ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#5
Uit het verhaal maak ik op dat het eerder aan de bron-kant zit, dan aan de decoding kant. Aan de bron kant wordt het signaal namelijk al gefilterd waarbij rekening wordt gehouden met de sample-rate voordat het daadwerkelijk gecodeerd wordt.

In de Dolby white paper over het coderen van AC-3
( http://www.dolby.com/tech/desgnac3.pdf ) kun je interessante info lezen.

Een van de technieken die gebruikt wordt is het zogenaamde Coupling. Dit zou een mogelijk bron van artifacts kunnen zijn en daardoor wordt het doorgaans alleen gebruikt bij lagere bitrates. Aldus Dolby.
Maar dit geldt dus voor de ENcoding kant.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

QuoteMaar wat gebeurt er in bv een goedkopere DD decoder ?
Exact hetzelfde als in een dure... :)  Algoritme is algoritme...

Ik ben het met je eens Paul, dat is ook wat ik uit het artikel begrijp.

J.A.F._Doorhof

#7
;D
Helemaal gelijk in, aan de bron kant, stom.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"