mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

hoi Caspar je bent hartelijk welkom !
lijkt me heel leuk
Je leest het wel op dit forum als ze weer gerepareerd zijn.
Ik laat je dan via een mailtje ook nog wat weten ook nog wat weten
want je zit niet  zo vaak op het forum.
gr Robert

reMC

Zo, eindelijk terug van weggeweest. Intussen heb ik met PHY over mijn reactie aangaande zijn kasten gemaild, klaar ;)

Ook mij lijkt het erg leuk om eens de kasten te horen in een totaal andere set 8)

phy

#102
hoi Remco dan kom je toch samen met Caspar
je bent hartelijk welkom.
en mischien wil Cees dan ook wel mee?

reMC

Quote from: phy on January  2, 2007, 17:04:41
hoi Remco dan kom je toch samen met Caspar
je bent hartelijk welkom.
en mischien wil Cees dan ook wel mee?

Als jij een datum prikt, trek ik Cees aan zijn vessie! Als het aan mij ligt ergens in februari, januari zit ik erg vol!

phy

Hoi Remco
Ik wil eerst de kasten weer goed hebben
en dan moeten ze ook weer  inspelen.
We kunnen beter nog even wachten
ik zal Hans dadelijk even bellen wanneer dit gaat gebeuren
je leest het hier wel.
Lijkt me wel leuk!!
Als je in Utrecht gaat wonen ben je in elkgeval al een stuk dichter in de buurt  :)
Robert

reMC

:-X Wat stom van me... Dat gaat nog wel even duren ja... maar goed, ik hoor het wel, lijkt me in ieder geval erg leuk!

cas3100

ja leuk. Ik kan niet wachten om de set bij je te horen Robert!

phy

Eind januari worden de kasten gerepareerd  :)
dan moet ik het zaakje nog inspelen
en daarna kan ik de versterker gaan "stemmen"
Het zal nog een tijdje duren
maar het moet natuurlijk wel goed klinken als jullie komen  ;D
Maar dat gaat wel lukken.
Ik verheug me er echt op 

phy

#108
Hans Kortenbach heeft besloten dat hij nieuwe kasten voor me maakt
hij had zelf geen goed gevoel over een reparatie.
Dus krijg ik nieuwe kasten van hem.
dat is nog eens iemand die voor meer als 100% achter zijn product staat!!
Hij is zelf ook een perfectionist dat zie je ook aan de spullen die hij maakt en blijkt nu over de afwikkeling van een probleem.
Dit probleem ligt overigens niet aan de bouw of vakmanschap van de luidsprekers
maar het kan een val scheur zijn geweest.
Bij het neerhalen van de boom kan dit  onzichtbare scheuren veroorzaken die later door de werking van het hout naar voren komen.
Helaas gebeurd dit dan als de konstruktie  klaar is en in zijn geheel gaat werken.
In elk geval dit word perfect opgelost
Daar kan menig fabrikant nog eens een voorbeeld aan nemen
De oude kasten bouwt hij jammer genoeg niet meer ik krijg dus de nieuwe Crescendo's
Die heb ik nog nooit gehoord maar ik ga ervan uit dat deze net zo mooi klinken, en mischien nog wel beter.
Een nieuwe ontwikkeling is over het algemeen een verbetering en vooruitgang op het oude.
Dat wilde ik even laten weten
en er volgt meer........



reMC

Wow, je krijgt de Grand Crescendos?? :o Met tweeter en zo ja, bovenop of coaxiaal? Anyhow een fantastische keuze van hem ;) Net als de Sonatine, maar dan meer...

phy

#110
hoi Remco
ja Grand Crescendo ,klinkt goed als je dit zo uitspreekt  :D coaxiaal
heb jij de Crescendo al gehoord?

Audiofiel

Goed te horen dat alles op zijn pootjes terechtkomt, Robert. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Quote from: phy on February  4, 2007, 18:05:45
heb jij de Crescendo al gehoord?

Ja, de kleine en grote versie. Erg goed, kan niets anders zeggen.

dazzdax

Heeft Hans de nieuwe kasten al gemaakt? Even een vraagje aan de Kortenbach-aanhangers: spelen jullie altijd met buizen-versterkers? Zijn de speakers "afgestemd" op buizen? Wie van jullie gaat overigens naar de BiAS (= Bilthoven Audio Show) die binnenkort wordt gehouden?

Chris

phy

#114
hoi Chris
Ik weet niet of iedereen met buizen speelt
maar de Phy units zijn de perfecte units hiervoor
dan komt een buizen versterker ook tot zijn recht.
Je moet op veel luidsprekers gewoon geen buizen vertsterker gebruiken.
Als ze niet zo'n hoog rendement hebben en gunstig impedantie verloop
dan is een transistor versterker gewoon veel mooier.
vooral als je het ook nog over een single ended direct verhitte triode versterker hebt
welke toch gelden als de mooiste versterkers die er zijn (met de juiste luidsprekers )
als die speakers niet meewerken kan zo'n versterker ook heel erg slecht klinken

De Phy speakers  zijn niet speciaal afgestemd op buizen maar maken het mogelijk mooie buisjes te gebruiken.
Eigenlijk zou het jammer zijn om er een transistor versterker met zijn brute kracht op los te laten.

De kasten zijn nog in de maak maar kunnen elk moment klaar zijn
ik verheug me er al op
Robert

phy

De versterkers die ik gebouwd had op plankjes en helemaal afgestemd op de PHY hebben eindelijk een behuizing gekregen.
Het is kersenhout in de toekomst maar dat duurt nog wel even worden de trafo's mischien vervangen door Tamura.
Ik wilde het nu gewoon even afmaken dat het er gewoon mooi uit ziet 
als de nieuwe kasten er komen zal de versterker mischien weer wat aangepast moeten worden
maar op het plankje speelde hij al erg goed ....heel erg goed zelfs.
de ingangsbuis is een 12a4 interstage gekoppeld aan een 45 die weer interstage gekoppeld is aan een px25
hij zal ongeveer 5 a 6 watt kunnen leveren.
Het is een enorm open geluid met veel dynamiek en een mooie uitsterving van klanken
Alles in het geluidsbeeld heeft een vaste plaats en diepte en hoogte is in 3d aanwezig
de speakers zijn intussen ingespeeld en ik ben blij dat ik ooit de stap gemaakt heb
om voor deze luidsprekers te kiezen.
De toeters op de voorpagina waar ik jaren aan gewerkt heb zijn eindelijk overtroffen
en ik ben nog maar pas bezig met de Sonatine  :)
Inspelen heeft echt tijd nodig bij deze speakers en de rest van de keten moet goed meewerken
dan is dit naar mijn mening het mooiste wat ik ooit gehoord heb.
Robert



phy


phy

de bekabeling is puur zilver door het hele systeem
alleen deze stukjes draad aan de ugt is ongeveer 4 uur werk  :)


dazzdax

Volgens de specificaties gaan de fullrange drivers van PHY-PH door tot ca. 15kHz om vervolgens af te vallen. Nou bestaat er ook een groep audiofielen/luidsprekerontwerpers die zegt dat de hogetoneneenheid tot voorbij 40kHz moet komen, vandaar dat er ook die zogeheten supertweeters zijn: zij kunnen makkelijk tot stratosferische hoogten komen en zorgen ervoor dat de onhoorbare harmonische ook weergegeven kunnen worden met als resultaat een meer realistisch geluidsbeeld. Wie zegt nou de waarheid? Is er niet één waarheid, maar verschillende? Het is eenbeetje verwarrend zo gezegd!

Chris

phy

#119
hoi Chris
kijk maar eens hier bij de specs:
http://www.phy-hp.com/English/Products/KM30_E.html
hij gaat makkelijk over de 30k hertz

reMC

Quote from: dazzdax on April 16, 2007, 17:17:24
Volgens de specificaties gaan de fullrange drivers van PHY-PH door tot ca. 15kHz om vervolgens af te vallen. Nou bestaat er ook een groep audiofielen/luidsprekerontwerpers die zegt dat de hogetoneneenheid tot voorbij 40kHz moet komen, vandaar dat er ook die zogeheten supertweeters zijn: zij kunnen makkelijk tot stratosferische hoogten komen en zorgen ervoor dat de onhoorbare harmonische ook weergegeven kunnen worden met als resultaat een meer realistisch geluidsbeeld. Wie zegt nou de waarheid? Is er niet één waarheid, maar verschillende? Het is eenbeetje verwarrend zo gezegd!

Gewoon eens luisteren naar zo'n driver die tot 15Khz loopt. Ikzelf hoor liever iets minder informatie maar dat WEL goed klinkt dan meer dat NIET goed klinkt. In bijvoorbeeld bekkens mis ik trouwens niets met de PHY-HP drivers, hoor! We hadden afgelopen zaterdag bij de live & audio demonstratie een bekken meegenomen; leuk om te demonstreren. Zo hoog komt zo'n ding nou ook weer niet, er zit onder andere veel midden (na de aanslag) en ook nog wat laag in. Ik heb nog nooit een andere speaker gehoord die dat laag laat horen. Elke aanslag van een bekken schiet op vrijwel alle sets juist naar boven, terwijl een bekken in het echt bij de aanslag hoog begint en dan naar het laag begint te zingen. Het is een beetje de trend om met een set heel veel hoog te laten horen, maar in live muziek is helemaal niet zo heel veel hoog te bekennen. Juist veel meer midden, maar als je dat met een set laat horen, noemen veel mensen het gekleurd ::) Ik snap het niet ;)

dazzdax

Remco, het argument van de believers van supertweeters is dat door het frequentiebereik naar > 40kHz op te rekken, je ook een mooier en natuurlijker midden krijgt (en zelfs bas). Of dit puur psychoakoestiek is durf ik niet te zeggen. Het verwarrende is dat inderdaad wat je zegt ook waar is: waarom een "extended" hoog als minder juist beter is (in het kader van het PHY-PH/Musical Affairs verhaal).
Dus kennelijk zijn er meerdere wegen naar Rome. Btw, was jij degene die foto's maakte tijdens het live vs audio gebeuren?

Chris


















reMC

#122
Quote from: dazzdax on April 16, 2007, 21:11:32
Remco, het argument van de believers van supertweeters is dat door het frequentiebereik naar > 40kHz op te rekken, je ook een mooier en natuurlijker midden krijgt (en zelfs bas).

Ik zit ook een beetje met een dubbel gevoel. De harmonischen van sommige instrumenten zitten volgens mij ook nog boven 15Khz namelijk. Maar laten het nou juist de harmonischen zijn die ik niet mis op de set waar we het over hebben ;) Ik heb trouwens ook vaak meegemaakt dat een andere tweeter meer/minder, beter/slechter laag gaf hoor. Heeft te maken met de grond- en boventonen die wel/niet in fase met elkaar komen.

QuoteBtw, was jij degene die foto's maakte tijdens het live vs audio gebeuren?

Nope, ik had een rood overhemd aan, moet je ook wel opgevallen zijn :P

dazzdax

Ik bemerk dus enige twijfel bij jou? Althans wat theorie betreft dan, beter nog: wat betreft de aansluiting van theorie op praktijk, oftewel jouw logica zit eenbeetje in de weg. What the hell, als het maar goed klinkt toch...?
Wie was dan degene die foto's ging maken?

Chris

reMC

Quote from: dazzdax on April 16, 2007, 22:59:47
Ik bemerk dus enige twijfel bij jou? Althans wat theorie betreft dan, beter nog: wat betreft de aansluiting van theorie op praktijk, oftewel jouw logica zit eenbeetje in de weg. What the hell, als het maar goed klinkt toch...?

Het is gewoon een beetje raar voor te stellen dat ik na jaren naar ubertweeters te heb geluisterd veel blijer wordt van een unit die maar tot 15Khz loopt ;)

QuoteWie was dan degene die foto's ging maken?

John, distributeur van Audio-Cube!