mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

hoi Erik
Die lak is inderdaad viool lak, schellak op alcohol basis met plantaardige olien.
Het resultaat na uitharding is bekend omdat Hans Kortenbach al veel van deze kasten heeft gebouwd.
Rekening houden met filters is niet nodig omdat er geen filter gebruikt word
het signaal word puur aangeboden
de unit doet het werk en de kast is hierop aangepast.
Ik had een bepaald geluid voor ogen voordat ik naar deze speakers ging luisteren
die dunne plankjes geeft toch een bepaald vooroordeel.
Maar dat wat ik dacht te gaan horen bleek dus totaal niet te kloppen
het is eigenlijk ongeloofelijk dat het kan werken.
gr Robert




Erik van Voorst (in memoriam)

ach over dat filter dat was inderdaad een domme opmerking van mij...sorry wist het wel..... maar gewoon over het hoofd gezien :-[
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rock Solid

Quote from: phy on December 13, 2006, 20:13:59
hoi Erik
Die lak is inderdaad viool lak, schellak op alcohol basis met plantaardige olien.
Het resultaat na uitharding is bekend omdat Hans Kortenbach al veel van deze kasten heeft gebouwd.
Rekening houden met filters is niet nodig omdat er geen filter gebruikt word
het signaal word puur aangeboden
de unit doet het werk en de kast is hierop aangepast.
Ik had een bepaald geluid voor ogen voordat ik naar deze speakers ging luisteren
die dunne plankjes geeft toch een bepaald vooroordeel.
Maar dat wat ik dacht te gaan horen bleek dus totaal niet te kloppen
het is eigenlijk ongeloofelijk dat het kan werken.
gr Robert





Hoi Robert,

Om te beginnen; we hebben wel eens gemaild over de TVC voortrappen (silver rocks, tributes, enzo). Ja, ik ben toch gezwicht voor de Silver Rocks; nu alleen nog inbouwen ;)

Omdat je een ORIS toeter gebruiker bent geweest, vraag ik me af: ga je de dynamiek niet missen? Wat heeft je ertoe gebracht om te switchen naar de PHY-HP speakers? Is je muzieksmaak veranderd en dat je je hierdoor meer op klankkleur gaat richten?

Ik ben echt benieuwd; hoe je de stap hebt genomen voor je nieuwe avontuur.

Erik van Voorst (in memoriam)

Rock zou je daar een topicje aan willen wijden...je bedoelt hier toch trafo/volume....want dat zou ik leerzaam vinden...er zijn nl. ook tegenstanders van dit principe....

Ik speel nl. ook al jaren met die modificatie gedachte...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rock Solid

Erik,

Doe ik vanavond even; ik ga een nieuw topic over de TVC's opstarten. Maar verwacht van mijn niet teveel technische know how op dit gebied.  :o
Maar leuk gaat dit zeker worden  :D

Ik ben erg benieuwd hoe Robert tot die overstap is gekomen; ik ben nu sinds een jaar het high-end gebeuren eingenlijk een beetje 'beu' (misschien is deze uitdrukking een beetje overdreven) en heb m'n Krells de deur uitgedaan. Dit is een ommezwaai geweest, en tot dusver een goede.
Het was een eye opener voor mij.


phy

hoi Rock solid
Ik ben overgestapt op een ander systeem omdat ik "klaar" was met de Oris.
Ik had er de AER md3 in en het speelde top! tot nu toe het beste systeem dat ik ooit gehoord heb.
Dynamiek  :o ja hoor dit kon echt een live ervaring teweeg brengen dus niet alleen een zeer zuiver geluid maar ook dat je de muziek in je botten kon voelen.
Stemmen die op je borstkast drukken en dat zonder dat er enige vervorming hoorbaar was.
en ik stuurde dit aan met 1,5 watt  ;D
de plaatsing was bij de hoorns ongekend als het podium 10 meter diep was dit ook aanwezig in mijn huiskamer  :)

De Sonatine met de PHY heeft weer andere kwaliteiten
het is wat softer, wat minder detail ,veel minder dynamiek.
Maar heeft wat meer intimiteit wat meer openheid
en bepaalde acoustische instrumenten hebben een  natuurlijkere klank
met de Sonatine krijg je een prive concert in je huiskamer
(erg relaxt)
De Oris gaf het idee van een concert in de Arena (niet altijd zin in) maar wel lekker af en toe  :)

De Sonatine heeft vandaag de hele dag gespeeld ze zijn nog nieuw en je voelt dat de lak nog stroef is dus nog niet helemaal droog .
Dat duurt nog een hele tijd.
vandaag luisteren was gewoon mooi niet meer of minder
ik had me er al op voorbereid en het viel dus nog mee.
Dit is een eerste stap op weg naar weer een paar jaar prutsen
tot ik het heb zoals ik wil.
Dat is naast muziek luisteren mijn grote hobby.
De Sonatine is geen speaker die je gewoon neerzet aansluiten en draaien maar.
(dat is trouwens met geen enkele speaker of component zo)
In iedergeval zit er veel potentie in dat hoor ik al en ik ga eruithalen wat erin zit.



Rock Solid

Hoi Robert,

Dank voor je uitleg.
De dingen die je vertelt over de ORIS gelden zeker ook voor mij. Het is gewoon soms haast TE snel. Dit is voor het moment voor mij nog te verslavend  :-*
Wel heb ik na jaren high-end eindelijk door dat er veel factoren meespelen om ieder voor zich van de muziek te genieten. En voor ieder ligt dit zwaartepunt wellicht ergens anders (dit verandert - zoals je ook al meldt - ook met de tijd). Zwaartepunten zijn bijv. ruimtelijke afbeelding, lineariteit, neutraliteit, klankkleur, dynamiek, etc.
Ik heb zelf een paar keer bij Audio Cube de PHY-HP beluisterd; op mijn Rock Solid en op een buizen versterker. De opstelling ademde rust en ambience. Dit was heel mooi, maar voor mij (nog) te kalmpjes.

Het is - net als ik reeds de afgelopen dagen met reMC heb ge-PM-ed - een echte avontuur. Hiervoor met je tijd en nemen en stap voor stap tweaken en tunen naar je smaak. En je moet openstaan voor mogelijk onconventionele ideeen (het wordt tijd voor de Peter Belt rainbowfoils en creams  ;D).

Trouwens je kunt een gratis stukje rainbowfoil van Peter Belt proberen via zijn website.

Quote from: Erik van Voorst on December 14, 2006, 16:29:52
Rock zou je daar een topicje aan willen wijden...je bedoelt hier toch trafo/volume....want dat zou ik leerzaam vinden...er zijn nl. ook tegenstanders van dit principe....

Ik speel nl. ook al jaren met die modificatie gedachte...

Erik, in welke categorie van het forum zal ik dit topicje over de TVC starten? Dankje.

Succes,
Rudolf

phy

hoi Rudolf
met Tweaken bedoel ik het zoeken naar een mooi recept van weerstanden condensatoren en draad en
instel punten waarop buizen kunnen werken samen te brengen.
En zo op zoek naar de holy grail :D
kijk er bestaat volgens mij geen perfecte versterker
en ook geen perfecte luidspreker.
Wel een perfecte combinatie en daarbij komt ook nog een persoonlijke smaak kwestie bij kijken.

Het Belt spul ken ik bij mij werkt het niet maar een vriend kan niet zonder .
Hij heeft volgens mij alles van Belt en alle tips opgevolgd
nou en het klinkt zeer goed!! maar volgens mij zonder Belt net zo goed (volgens mij dan)
Ik sta verder wel open voor alle tweaks
en doe niet alles direct als onzin af.



Erik van Voorst (in memoriam)

Tja dat is een goeie....ik denk onder stereo...anders grijpt er wel een scherpe moderator in... ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rock Solid


phy

#60
Vandaag zal ik wat foto's maken van de sonatines

Na nu 2 dagen naar de Sonatines luisteren
en een beetje aan het nieuwe geluid gewend te zijn
vind ik dat het ronkt en honkt ik mis ook een octaaf laag t.o.v de klankschermen
de speakers klinken heel dun
en een beetje piekerig :)
Eigenlijk best wel schrikken
en zeker niet wat ik hoorde bij Caspar.

Ik weet dat het een heel ander geluid kan zijn.
dat moet dus nu inspelen en ik kan nu alleen maar hopen
dit is nu een zware periode  ::)
gr Robert

Rock Solid

Hoi Robert,

Graag, foto's !  ;D
Helaas kan ik je niet bij het ronken helpen. Misschien kun je - om toch te genieten - wat CD's met hoofdzakelijk stemmen te draaien (dan mis je het laag niet zo).
Kun je ze niet laten inspelen mbv een tuner; en dan naast de zender te tunen en ruis te spelen?
Wellicht ook de luchtvochtigheid in de gaten te houden?

reMC

#62
Quote from: phy on December 17, 2006, 12:54:18
Vandaag zal ik wat foto's maken van de sonatines

Na nu 2 dagen naar de Sonatines luisteren
en een beetje aan het nieuwe geluid gewend te zijn
vind ik dat het ronkt en honkt ik mis ook een octaaf laag t.o.v de klankschermen
de speakers klinken heel dun
en een beetje piekerig :)
Eigenlijk best wel schrikken
en zeker niet wat ik hoorde bij Caspar.

Je hebt natuurlijk totaal andere apparatuur dan Cas....

Erik van Voorst (in memoriam)

Heb je het niet op jouw apparatuur gehoord....Phy heb je het op de gok gekocht ..... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

ik bouw de apparatuur zelf
dus dat gaat altijd goed komen.

Mijn oude versterkers toen nog de 45 had ik mee genomen naar Caspar
en dat was wel heel mooi !!! heel mooi open en super laag.
Toch heb ik de versterkers nog verbeterd door er een px25 achter te hangen (met hulp en tips van Cees Pel daardoor ging ik van 1,5 watt naar 6 watt en ik kan gerust zeggen dat dit de mooiste versterker is die ik ooit gebouwd heb.
Ik zal er weer wat aan moeten tweaken omdat ik hem gebouwd had op de klankschermen.
maar dat kan ik nu niet gaan doen eerst moeten de speakers ingespeeld zijn.

Erik van Voorst (in memoriam)

Phy niet aanvallend bedoeld maar op je "slechtere" versterker klonk het mooi.......loop je dan niet met je betere versterker tegen de limiet aan van je speaker...... ???
Mochten de nieuwe speakers toch als je referentie dienen...weet je dan nu na deze ervaring hoe je dat bouwtechnisch gaat aanpakken... ???

Serieuze vraag.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

#66
hoi Erik
nou ja slechtere versterker wil ik niet zeggen
het vermogen was net iets te weinig had ik het gevoel
het volume moest gewoon te ver open
klankmatig is de nieuwe versterker gelijk maar heeft wat meer grip op de konussen
een versterker moet gewoon goed zijn
je kan met de instelling van de buizen en wat componenten wisselen wel wat zout en peper toevoegen
eerst ga ik de speakers lekker laten inspelen
en ik verwacht er wel veel van.
de speakers zelf daar ga ik niets aan doen
dat is gewoon goed gebeurd
en daar blijf ik vanaf
referentie..... ach ik heb voor elke soort muziek ,zelfs voor iedere cd of plaat een andere referentie nodig  ;D



Erik van Voorst (in memoriam)

Ja inderdaad vooral de mechanische inspeelperiode ...works miracles  :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

#68
de mechanische inspeel periode van de speaker zelf was in elk geval
enorm
In de klankschermen was dit van echt slecht naar erg goed
ik had in het begin niet gedacht dat het zoveel beter zou worden.
de speakers die ik bij Caspar in de Sonatines gehoord heb waren nog eens mooier.
Ik denk dat de kasten echt nog even nodig hebben als je de lak voelt is dit nog erg stroef dus nog niet droog.
In feite is het nu een soort "rubber" laagje over het hout
dit moet eerst hard worden.
en schellak droogt erg langzaam
ik denk dat het zoiets zal zijn. :)
T'is wel spannend allemaal moet ik zeggen  :-\
Maar goed ik heb hoop de speakers had ik in het begin ook geen dubbeltje voor gegeven.

Rock Solid

Hoi Robert,

Je had het over het laag dat ronkt; dan verwacht je niet gauw dat de oorzaak hiervan bij de versterker of de rest van het systeem zit - dus het zit bij de luidsprekers.
En met zulke dunne kasten zal de lak die er op zit een erg groot verschil maken. De polymerisatie van de lak gaat heel lang duren en de eigenschappen van de lak zullen sterk veranderen (ala C37)

Het gaat helemaal goed komen.
Ik zou de speakers lekker laten staan en niet teveel mee schuiven of slepen (ook niet te dicht bij de verwarming of in de zon); laat alles lekker settlen.

phy

hoi Rudolf
Ja ik laat ze gewoon met rust .
luisteren kan ik toch het is niet zo dat ik met een vies gezicht zit te luisteren .
Maar het is gewoon niet hoe het hoort en ik weet dat het anders kan
of gaat worden.
Maar net zoals het inspelen van de units is het moeilijk te geloven.
Kijk ik ben gewoon eerlijk ik kan wel gaan zeggen hoe geweldig ik mijn nieuwe speakers vind  maar dat is niet zo. (nog niet)
Net zo min als minder dan de helft  van de tweaks die ik uitvoer aan mijn versterkers of andere "upgrades"
daadwerkelijk een verbetering is  ;)
Er zijn zat mensen die vinden elke verandering een verbetering
nou dat is jezelf kietelen  ;D

phy

dit is een leuke link:
http://www.youtube.com/watch?v=8_eLO0exato
en deze:
http://www.6moons.com/industryfeatures/etf06/etf.html

Over de sonatines kan ik de eerste tijd even niets meer schrijven

Joep

Quote from: phy on December 20, 2006, 18:06:53

Over de sonatines kan ik de eerste tijd even niets meer schrijven


Is er dan wat mee?

phy

ja na 2 dagen had ik een scheur van 20cm in 1 kast  :'(
Ik heb nu ook helemaal geen zin meer om te luisteren
hans maakt het in orde in het nieuwe jaar
het was geen enkel probleem.
Maar het is wel verschrikkelijk shit ik had me echt verheugd op de speakers. :-[

R

Wow dat is vervelend.. maar hopen dat het goed komt. hoe zuur.. :(

Quote from: phy on December 22, 2006, 17:36:24
ja na 2 dagen had ik een scheur van 20cm in 1 kast  :'(
Ik heb nu ook helemaal geen zin meer om te luisteren
hans maakt het in orde in het nieuwe jaar
het was geen enkel probleem.
Maar het is wel verschrikkelijk shit ik had me echt verheugd op de speakers. :-[