mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Hoi Ralph
Die hoorns heb ik nog maar
Ik heb de onderkasten verkocht ik ben nu een paar Altec 820 aan het opknappen die gaan als onderkast voor de Klug multicell hoorns dienen.
2 keer de 515b per kant gaat het dan worden

Ik ben ook net terug van Krefeld

De Lowthers zijn ook heel mooie speakers kom maar eens luisteren als je eens  tijd en zin hebt



hifi-annemie


phy

Sinds kort ben ik aan het stoeien met de JBL Paragon 
ik heb de paragon nu 2 of 3 weken en ben nog aan het zoeken naar een geschikte versterker ervoor en het afstellen van de filters ik speel als zo'n 30 jaar met hoorns / hoogrendement speakers en laagvermogen single ended triode versterker.
En ik had gedacht dat de Paragon omdat hij ook een redelijk hoog rendement heeft van tegen de 100 dB ook wel zou werken met deze versterkers maar dat is toch niet zo de 15 inch woofers hebben een zachte ophanging en die hebben wat demping uit de versterker nodig na wat navraag bij andere gebruikers kwam de Mcintosh 275 en de Marantz 8 of 9 naar voren heel wat anders dan ik gewend was en het is push pull BAH...... :-D
Nou ja ik wil toch het beste uit de Paragon halen zo'n speaker verdient het dus nog even zoeken
in de tussen tijd kan ik een Marantz 2270 reciever gebruiken dit zou ook een goed klinkende combinatie zijn met de Paragon.
de week erop komt er een Mcintosh 275 logeren.
En ik heb nog een setje Aitos 801 OTL versterkers staan die ga ik volgend weekend ophalen
misschien is dat ook een goede combinatie.

Over het geluid kan ik nu dus nog niet veel zeggen omdat de versterkers die ik hier heb staan niet echt matchen
maar er zit heel veel potentie in dat hoor ik wel het klinkt heel bijzonder heel open gemakkelijk en waar je ook staat het stereo beeld blijft mooi uit het midden van de kast komen zelfs als je bijna naast de luidspreker staat het hoog is heel mooi de hoorn drivers wegen  15 kg en hebben alnico magneten het membraan in 10 cm in doorsnee en de "keel" 2 inch 5 cm dit gaat onvervormd heel HARD de Paragon is in staat 5 tot 6 akoestische Watts te produceren
een symphony orkest op volle sterkte haalt 4.
Maar dit kan natuurlijk niet met mijn single ended versterkers mijn kleinste heeft 1,2 Watt en mijn grootste 7 watt
en ik zou het ook niet willen in mijn kamer  :? :-D

Er word gezegd dat 40 Watt en een beetje dempingsfactor toch wel het minimum is.
Dus nog genoeg om te proberen en ook te stoeien met de filters, het originele filter werkt gewoon goed maar ik denk dat dat ook beter kan dus ik ga daar ook nog iets anders voor bouwen natuurlijk wel buitenboord zodat de speaker wel origineel blijft.





Xander32

Hey P, ik was je ook al op een buurforum tegen gekomen. Wat een indrukwekkende speaker. Deze staat op een verhoging bij je; is die massief of hol? Ik kan het mij voorstellen dat dit ook gehoorlijk van invloed zal zijn op het geluid.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ralf67

Beetje zielig voor die Jack Russel alleen  :D

phy

Quote from: Xander32 on June 25, 2019, 06:17:37
Hey P, ik was je ook al op een buurforum tegen gekomen. Wat een indrukwekkende speaker. Deze staat op een verhoging bij je; is die massief of hol? Ik kan het mij voorstellen dat dit ook gehoorlijk van invloed zal zijn op het geluid.
ja die verhoging is nodig bij deze speaker als je dicht bij zit, verder af een meter 10/20 dan is de verhoging niet nodig
zo word het verteld tenminste in de manual ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar dat ga ik wel nog allemaal doen
hij weegt alleen meer dan 300 kg
dus het is niet even eraf en erop zetten  ;D

blue-eyes

Dan heb je wel iets bijzonders!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Xander32

... de finetuning aangaande de speakerplaatsing, geschiedde in goede samenwerking met het plaatselijke rugby team  ;D

Quote from: phy on June 25, 2019, 07:36:19
ja die verhoging is nodig bij deze speaker als je dicht bij zit, verder af een meter 10/20 dan is de verhoging niet nodig
zo word het verteld tenminste in de manual ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar dat ga ik wel nog allemaal doen
hij weegt alleen meer dan 300 kg
dus het is niet even eraf en erop zetten  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

phy


Pjotr27

Mooi hoor, ik ben al blij met mijn nieuwe Aurel Bryan Fieldcoil's.... sinds vanmiddag spelen ze... Maar jouw systeem gaat vast nog wel een stukje verder...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

kermy

In een woord, prachtig!


Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

dank je wel
ik ga volgende week een mcintosh 275 erop proberen iets zoals dit maar dan de echte oude hij is uit 1963
https://www.youtube.com/watch?v=Ryn8Ka5jBds

phy

dit is een leuk filmpje met mooie oude bijpassende spullen voor de Paragon
https://vimeo.com/314248439

Pinda13

#513
Quote from: phy on June 29, 2019, 21:06:46
dit is een leuk filmpje met mooie oude bijpassende spullen voor de Paragon
https://vimeo.com/314248439

Zo! klinkt nog goed ook! Welke plaat/artiest is dit?
Verder vind ik deze speaker wel er gruwelijk mooi uitzien. Maar in die zin ook gruwelijk veel ruimte in beslag nemen(zie dit als positief, pontificaal in je ruimte :D). Deze zou ik wel een x willen horen, waar koop je zoiets?! Ik kende hem voorheen niet, en misschien stomme vraag als ik die prijzen zo even bekijk om mij heen, maar worden ze nog gemaakt?
" no loss of fine detail "

Tabcam

Quote from: Pinda13 on June 30, 2019, 06:29:47
Zo! klinkt nog goed ook! Welke plaat/artiest is dit? 
Heb je geen SoundHound of Shazam? Het is Round Midnight van het album This is Flamenco Jazz van Acoustic Journey. Klinkt inderdaad erg lekker :headbanging:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

#515
Quote from: TabCam on June 30, 2019, 10:14:59
Heb je geen SoundHound of Shazam? Het is Round Midnight van het album This is Flamenco Jazz van Acoustic Journey. Klinkt inderdaad erg lekker :headbanging:

haha kom eens naar china met je shazam, kom je na enige moeite bij de film uit.. Maar bedankt!
" no loss of fine detail "

phy

Ja dat is mooie muziek ik heb gezocht maar kan de lp kan ik helaas niet vinden dus ik heb de cd besteld .
gisteren heb ik de Aitos 801 versterkers aangesloten met de 301 voorversterker en dat klinkt helemaal niet verkeerd  8)
het beste tot nu toe.

kermy

Quote from: phy on July  1, 2019, 07:35:31
Ja dat is mooie muziek ik heb gezocht maar kan de lp kan ik helaas niet vinden dus ik heb de cd besteld .
gisteren heb ik de Aitos 801 versterkers aangesloten met de 301 voorversterker en dat klinkt helemaal niet verkeerd  8)
het beste tot nu toe.

Kijk maar uit met die Aitos op je originele JBL drivers. Vraag maar aan Eric van Voorst die kon ook een paar keer zijn drivers oprapen nadat er in een eindbuis iets mis was gegaan. Zou zonde zijn natuurlijk.
Verder kun je op stukje video horen wat zo'n heel oud systeem vermag, dat klinkt voor wat het waard gewoon heel erg goed.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: Pinda13 on June 30, 2019, 12:29:26
haha kom eens naar china met je shazam, kom je na enige moeite bij de film uit.. Maar bedankt!
Lijkt me best een leuke bestemming voor een vakantie :angel:. In ieder geval mooi dat je wel Vimeo kan kijken. Hebben ze nog geen Chinees alternatief voor Shazam/Soundhound/TrackID?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

phy

Quote from: kermy on July  1, 2019, 07:43:43
Kijk maar uit met die Aitos op je originele JBL drivers. Vraag maar aan Eric van Voorst die kon ook een paar keer zijn drivers oprapen nadat er in een eindbuis iets mis was gegaan. Zou zonde zijn natuurlijk.
Verder kun je op stukje video horen wat zo'n heel oud systeem vermag, dat klinkt voor wat het waard gewoon heel erg goed.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Dat valt wel mee het is allemaal beveiligd maar Eric had zelf zitten prutsen eraan
Of mensen die het allemaal beter denken te weten .

In het echt klinkt de paragon veel beter dan op zo'n filmpje
Het lukt mij niet om er een filmpje van te maken met geluid dat er een beetje op lijkt


minplus

Dat kun je gevoeglijk vergeten. Zoals het bij jou klinkt zal geen hond van internet kunnen halen onverschillig van wat je waar plaatst.
Als hij zelf ook een Paragon heeft kan het in de richting komen.
Waarbij de akoestiek dan de factor wordt en een goede speaker in een super akoestiek klinkt vast beter dan een superspeaker in een goede akoestiek, laat staan in een slechte akoestiek.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

phy

Quote from: minplus on July  1, 2019, 18:36:38
Dat kun je gevoeglijk vergeten. Zoals het bij jou klinkt zal geen hond van internet kunnen halen onverschillig van wat je waar plaatst.
Als hij zelf ook een Paragon heeft kan het in de richting komen.
Waarbij de akoestiek dan de factor wordt en een goede speaker in een super akoestiek klinkt vast beter dan een superspeaker in een goede akoestiek, laat staan in een slechte akoestiek.
dat weet ik dat gaat nooit nee ik bedoel een filmpje maken waarop het gewoon leuk klinkt
dat lukt me niet

scrutinizer

Quote from: phy on July  1, 2019, 12:21:38
Dat valt wel mee het is allemaal beveiligd maar Eric had zelf zitten prutsen eraan
Of mensen die het allemaal beter denken te weten .

In het echt klinkt de paragon veel beter dan op zo'n filmpje
Het lukt mij niet om er een filmpje van te maken met geluid dat er een beetje op lijkt

::)
Waarin je jezelf niet uitsluit hoop ik. :sneaky2:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mancaver

Quote from: scrutinizer on July  2, 2019, 12:52:36
:sneaky2:
'sneaky 2' is de naam van deze emoji. Is leuk in het maz topic, maar misschien beter als je dat dan ook alleen daar doet. Wordt zo forum-onwaardig als je iedereen persoonlijk aanvalt in elk willekeurig topic ;) (is een positieve 'wink' trouwens...)

phy

De Aitos klinkt voortreffelijk ik zou er zo mee kunnen leven ik ben benieuwd of die Mcintosh 275 daar nog een schepje bovenop doet
dat is een versterker die in die tijd veel gebruikt werd met deze luidspreker maar toen was er nog geen Aitos, alhoewel die zijn ook al zeker 40 jaar oud.
de Mc is bijna 60 jaar oud en zou een hele goede combinatie moeten zijn maar zelf horen is het enige juiste er word zoveel geschreven en het meeste is ook weer van horen zeggen of zelf ook ergens gelezen.