mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Beste Phy,

Prachtig om te zien!

Volgens mij hebben wij nog wel eens contact gehad over La Skala laag, stond toen op een profiel foto met een toog dacht ik.

Mijn vraag is de volgende, hoe houdt jij de brom van de gloeidraad onder controle. Ik heb Heart Beats met 300B gehad en draai nu weer al jaren met een Sun SV2A3. Omdat bij de 2A3 de spanning de helft is kan hij nu gewoon met AC draaien. Wat ook helpt is dat de Sun vanaf 200Hz pas mee doet.

Maar als ik hem stiller zou willen hebben dan moet ik DC toepassen, en na wat experimenteren ben ik daar nooit vrolijk van geworden. In mijn geval geldt dit ook voor fixed bias. Vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

Hallo Kermy
ja dat is al weer  lang geleden  :)
Met een 300b of 211 kom je er met hoorns eigenlijk niet onderuit om met gelijkspanning te gloeien
de Heart Beats hebben ook dc of hadden die van jou ac?

Ja een 2a3 of een 45 kan met wisselspanning net stil genoeg zijn
en wisselspanning klinkt inderdaad beter
maar als je nou bv een 300b versterker hebt die bromt of 1 waarbij de gloei op dc staat vind ik die laatste toch beter klinken
brom is niet fijn.
En er zijn meerdere manieren om met dc te gloeien het klinkt allemaal anders.

Fixed bias kan toch ook mooi zijn vind ik
ik heb eigenlijk niet zo'n voorkeur meer voor vast negatief of auto bias
het ligt maar net aan de rest van de schakeling.



kermy

Mijn Beats hadden AC op de gloeidraad, en experimenten met DC waren niet echt succesvol. Hij had ook fixed bias toen ik hem kocht.
Dat heb ik naar kathode bias omgebouwd, bij die versterker maakte dit een groot verschil. Met fixed vond ik hem alles behalve relaxed maar met kathode bias was hij precies goed.

De Sun is andere koek, eerlijker dan de Beat en leuk om te bouwen. Die Beat had ook geen geheimen meer na een paar jaar. ;D

Leuke anekdote, toen ik met buizen begon had ik hier drie versterkers in huis, de eerste was het bouwpakket van Menno van der Veen die kon je toen nog lenen bij een gitaarversterker bouwer, Koch heette dat bedrijf volgens mij.
De tweede waren monoblokken maar dan de Raphael kit versie en de derde was de Audio Note kit met 300B en volumeregelaar.

De uitkomst was simpel, als die Raphael er niet geweest was dan was de van der Veen de winnaar. De Audio Note kwam niet eens in de buurt. En wat had die Audio Note, 7805 regelaartje op de gloeidraad, de Raphael had AC en daar zat leven in, en de push pull van Menno deed heel leuk mee.

En toen stonden er opeens buizen monoblokken van Heart in huis, en we zijn nu bijna twintig jaar verder, de Heart is weg maar de Sun staat ook al weer 10 jaar.
En voor zover ik kan zien blijven de buizen voorlopig wel.

Een idee waar ik wel eens mee speel is omdat ik actief draai om een buizen voorversterker aan klasse D eind versterkers te koppelen. Maar dat blijft voorlopig bij een idee.

Waar ik dan weer wel aan denk is een Mini dsp met Dirac als vervanger voor de XO24.

Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

hoi Kermy
Ja buizen zijn heel mooi
hoe zien je luidsprekers er uit
als ik het goed begrepen heb dan heb je het laag actief met een aparte versterker
ik heb zo ook lang gedraaid
maar een hele grote winst maak je als je de hele speaker met 1 en dezelfde versterker kan aansturen.
Aparte  versterkers goed integreren is heel lastig tonaal is het bijna niet echt goed te krijgen
zeker als je ook nog buizen en transistors gaat mengen.
maar ik heb zelf ook jaren zo gespeeld  :)

Kingpin

Je kan het laag als het mogelijk is ook high level aansluiten, zeker als deze laagohmig is geeft dat een beduidend betere synergie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

phy

Ja dat is eigenlijk de enige manier om het een beetje goed te krijgen
je brengt zo het karakter van je hoofd versterker een beetje over in het laag maar het zal toch altijd wat wringen
het kan best heel goed zijn en er lekker mee spelen zonder problemen
maar je hoort het verschil pas goed als je met 1 versterker alles aanstuurt
dat geeft toch een meer coherent en sneller geluid met meer transparantie en doortekening.

kermy

Quote from: phy on September 25, 2016, 00:26:18
Ja dat is eigenlijk de enige manier om het een beetje goed te krijgen
je brengt zo het karakter van je hoofd versterker een beetje over in het laag maar het zal toch altijd wat wringen
het kan best heel goed zijn en er lekker mee spelen zonder problemen
maar je hoort het verschil pas goed als je met 1 versterker alles aanstuurt
dat geeft toch een meer coherent en sneller geluid met meer transparantie en doortekening.

En dan genereer ik weer die voornoemde brom maar dan in het laag kanaal, en dan hoor je het wel.

Ik speel met 2 maal 15" in bassreflex met 100W transistor. Vroeger deed ik het high level, maar vergeet niet dat een digitaal filter een delay heeft. En dan is het laag dus eerder dan het mid hoog dat wel door het filter gaat.
En zoals alles in deze hobby word de winst op het ene gebied het verlies op het andere.

Een aantal jaren geleden heb ik mede door de brom problematiek de zaak helemaal via het digitale filter gerouteerd. En ik kan niet zeggen dat het daar minder van werd.

Ik heb dit al in het topic van dynky aangegeven, theorie is vaak wel sluitend, maar de praktijk is leidend.
Veel mensen zien geen kwaad in een geheel passief filter, want er zit geen stekker aan. ;D
Maar spoelen en condensatoren zijn alles behalve heilig en zeker ook niet ideaal. In mijn geval kies ik voor een actief systeem.

En ik geef toe, met wat meer vermogen zou ik het ook passief kunnen proberen. De 15" Beyma's hebben een rendement van bijna 100dB, maar met twee van die grote jongens voel ik me meer op mijn gemak met wat meer prik er op.

Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

Quote from: kermy on September 25, 2016, 00:38:22
En dan genereer ik weer die voornoemde brom maar dan in het laag kanaal, en dan hoor je het wel.

Ik speel met 2 maal 15" in bassreflex met 100W transistor. Vroeger deed ik het high level, maar vergeet niet dat een digitaal filter een delay heeft. En dan is het laag dus eerder dan het mid hoog dat wel door het filter gaat.
En zoals alles in deze hobby word de winst op het ene gebied het verlies op het andere.

Een aantal jaren geleden heb ik mede door de brom problematiek de zaak helemaal via het digitale filter gerouteerd. En ik kan niet zeggen dat het daar minder van werd.

Ik heb dit al in het topic van dynky aangegeven, theorie is vaak wel sluitend, maar de praktijk is leidend.
Veel mensen zien geen kwaad in een geheel passief filter, want er zit geen stekker aan. ;D
Maar spoelen en condensatoren zijn alles behalve heilig en zeker ook niet ideaal. In mijn geval kies ik voor een actief systeem.

En ik geef toe, met wat meer vermogen zou ik het ook passief kunnen proberen. De 15" Beyma's hebben een rendement van bijna 100dB, maar met twee van die grote jongens voel ik me meer op mijn gemak met wat meer prik er op.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Als je dan brom hebt is de buizen versterker niet stil genoeg
het delay moet je dan electronisch oplossen (ik deed dat met een versterker met ingebouwde dsp) of de mid/hoog driver een stuk naar achteren plaatsen maar dat is niet altijd praktisch.
Ik ben heel gevoelig voor tijd verschillen tussen de drivers.
Die dsp was eigenlijk de mooiste oplossing van alle actieve systemen die ik heb gehad
maar je moet zon dsp alleen voor het laag gebruiken tot 200 hertz of zo
hou hem uit de rest van je signaal want je houd geen muziek meer over alleen geluid  ;)

Je hebt gelijk over het passieve filter dit moet zo eenvoudig mogelijk zijn
en geen weerstanden hebben.
dan kan je het meest ideale benaderen.
Maar het allerbeste is geen filter ik heb hier ook breedband luidsprekers en dan hoor je ook gelijk hoe geen filter klinkt.

Het is altijd een compromis ja  :)



kermy


Ja, de versterker is niet stil genoeg, en dan gaan we weer andere problemen creëren met het oplossen daarvan!

Voor midhoog staat hier een Oris 250 hoorn met AER neodium driver, dus breedband.

Maar van de winter gaan we experimenteren met de 2380 CD hoorn met als driver de 2"Selenium D405 met Phenol diagram. Het hoog zal dan door een Beyma CP21F slot driver voor zijn rekening genomen worden.

En dan zou ik na meer dan 10 jaar trouwe dienst misschien de TC XO24 willen vervangen door Mini DSP met Dirac. Maar ik ben niet zo vlot, sommige zaken liggen al een jaar of vijf op de zolder. ;)


Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

Een versterker moet wel stil zijn
een mooie stille versterker klinkt ook beter al zit de brom net onder de gehoorgrens
zo stil mogelijk is het beste voor de prestatie
stiller is beter

Hier deze versterkers heb ik een tijd mee gespeeld maar weer  verkocht (nog altijd een beetje spijt van )het waren se versterkers met de 833 buis
10volt 10 Ampere gloei en doodstil op 118dB hoorns !



phy

de nieuwe versterkers klinken fantastisch !
het schema is van Nobu Shishido  een direct gekoppelde 2a3 versterker
De uitgangs transformatoren en smoorspoelen zijn gewikkeld door Martin Mug
de voedings transformatoren zijn new old stock Marconi mil. spul
Koolweerstanden zijn er gebruikt
De eerste c na de gz34 Mullard gelijkrichter is een olie c
daarna Elna Cerafine 500v
De kathode ontkoppel condensatoren zijn na een paar tests Black Gate dat was toch echt het mooiste.
De eerste buis is een Telefunken ecc83 smoothplate
en de eindbuis nos Arcturus monoplate 2a3.
De bedrading is koper in katoen.

Zo'n simpel schema, 3 watt.... en het klinkt geweldig !
en het lijkt wel 30 watt qua power  8)






kermy

Prachtig!

Heb je het schema om te delen?

Ik geloof je gelijk als je zegt dat dit zeer goed klinkt, een goede 2A3 versterker kan zeer goed klinken. Ik durf te zeggen dat ik ze meestal ervaar als eerlijker dan een versterker met een 300B.

Veel luisterplezier gewenst.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Maikel_audionerd

Mooi zeg, geweldig dat je zoiets zelf kan bedenken en maken. Respect!
Fijne feestdagen gewenst
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

scrutinizer

Daar kan ik me, gezien setting en gekozen componenten, wel iets bij voorstellen Robert.
Njoy :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

dank je wel allemaal
:)
Het schema staat op de vorige pagina
post 445
Normaal ben ik niet zo van het buizen parallel zetten zoals bij de ecc83 gedaan is
maar ik dacht ik bouw hem eerst zoals hij bedoeld is dan kan ik altijd nog experimenteren met een enkele buis
maar dit klinkt wel zo goed dat ik er makkelijk vanaf kan blijven  8)

http://www.enjoythemusic.com/magazine/sound_practices/15/never_met.htm

kermy

Maar, ik zie geen DC op de filament, hoeveel houdt je over aan brom op de uitgang?

Ik zelf kom niet onder de 2mV op de uitgang en dat is te veel om het laag high output aan te sturen, die hoor je goed. :(



Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

Als je het goed doet kan een 2a3 op AC
dat klinkt veel beter dan DC
Op mijn luidsprekers hoor ik iets met mijn hoofd voor de woofers
in de rest van de kamer is het stil
Het kan nog stiller als ik een ontbrom pot erin zet maar is nu zelfs niet nodig
ik denk dat de speakers zo'n 104 dB rendement hebben.
met een 300b ontkom ik niet aan dc


kermy

Foto's van het binnenwerk, altijd weer leuk.

Wat is voor jou de truuk om hem zonder humbucker zo stil te krijgen?



Met vriendelijke groet,

Kermy

phy

 De manier van bouwen aarde layout
En plaatsing van componenten

phy

#469
Zaterdag een steigerhouten meubel opgehaald



Xander32

Voegt zich goed in het interieur, mooi.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pjotr27

Heel mooi, staat er netjes bij zo!
Lijkt me genieten als ik je set zo bij elkaar zie...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

Ja het is genieten  8)
Je ziet de Altec a5 voice of the theater
De eindversterkers boven op het kastje zijn 300b's
Gebouwd door Peter van Willenswaard
Met wisselend de WE 300b of de Elrog 300
De Garrard 401 is in een Loricraft plinth met sme 3012 en EMT xsd 15 en soms een Ortofon spu
De voorversterker is zelfbouw het cd loopwerk ook (shiga clone)
De eindversterkers onderop zijn nu niet aangesloten dat is ook zelfbouw Emission Labs 2a3 mesh interstage gekoppeld naar 300b xls
In het midden onder een Altmann dac en phono
Het ziet er een beetje simpel uit maar het is heel mooi spul dat Altmann


Contour

#473
Mooie opstelling, de Altec VOTT lijken best klein zo, terwijl het toch enorme kasten zijn! Met die hond ervoor krijg je wel een idee van de werkelijke afmetingen. Ik heb die Altec VOTT ooit in een theater in Praag gehoord, dat heeft veel indruk gemaakt, de brute power, enorm veel akoestisch vermogen, dit is echt hoog rendement. Hoewel het laag eigenlijk gewoon reflex is, komt dit er ook erg goed uit, veel liters en een grote poort.

Wat voor filter componenten gebruik je? Ik kan me voorstellen dat deze speakers het mooie spul verdienen...

Groetjes Walter

phy

Ja het zijn enorme kasten ik denk wel 2 meter hoog  :)
In het filter zitten papier in olie condensatoren en c kern autoformer spoelen
Er zit geen enkele weerstand in

Het diepere laag is inderdaad reflex de woofer is echter vanaf 150 hertz hoorn geladen
Het crossover punt is 500 hertz