mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Quote from: Kwabbernoot on September 17, 2016, 14:10:10
Oh, maar daar weet ik wel een oplossing voor. Nou ja, voor één setje dan.  :laugh:

Groeten...
hoi Kwabbernoot
als je een mooie versterker zoekt is dat geen probleem
alles is altijd te koop bij mij  ;D
Het is niet zo dat ik zonder zit als ik er 1 verkoop .

Contour

Ik moet zeggen dat deze set, en al die extra versterkers, het mooiste en indrukwekkenste  is dat ik hier op het forum voorbij heb zien komen, en ik verwacht dat deze set onzettend muzikaal zal spelen met al dat oog voor detail en kwaliteit.

Sorry maz, jij bent koning, maar deze set is van keizerlijk niveau!  :laugh:

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

phy

Nou bedankt allemaal maar het hoeft geen wedstrijd te worden  ;D
Er zijn veel mooiere sets hier op het forum en die van Maz is daar 1 van.

Ik vind het gewoon leuk om af en toe iets te posten wat mij bezig houd of gehouden heeft
voor mij is mooi of het uiterlijk of de prijs niet belangrijk ik kijk puur naar techniek en functie
Maar in eerste plaats de geluidsweergave, het moet lekker klinken goed in het gehoor liggen en als dat het geval is is de net echt ervaring altijd dichtbij.

Met veel high end sets heb ik het gevoel dat hoe beter het word hoe verder men van de kern in de muziek afdwaalt
muziek is gemaakt om te entertainen of om te ontroeren of te raken dit kan men op een wekker radio of in de auto al hebben
en je kan dit nog mooier laten worden  door meer in de opnames naar voren te halen door het uit te vergroten
dat is wat we doen we zoomen in met betere apparatuur en luidsprekers.
Mijn idee achter de hoorns is dat je het signaal zo min mogelijk elektrisch moet oppompen liefst met single ended triode versterker zonder feedback omdat dit de puurste en eenvoudigste versterking is die er bestaat.
En dat je de bewegende massa om de trillingen aan de lucht te zo klein mogelijk moet houden door lichte conussen en membranen
zo krijg je snelheid en dynamiek.
Het geluid moet vrij in de lucht hangen en de muziek moet spontaan ontstaan en zoveel mogelijk exact in de tijd
Een hoorn werkt dan als een  akoestische  impedantie transformator om die hele kleine trillingen  aan de lucht bloot te stellen.
alweer uitvergroten maar dit gaat gepaard met de snelheid en dynamiek die erbij hoort en zo het hele plaatje zichtbaar blijft

Veel high end sets vergroten door te overdrijven men zoomt in maar doet dit op details en men heeft het overzicht verloren over het totale muzikale plaatje
daarbij geven zware versterkers met onvermijdelijke feedback schakelingen de muziek met een versmering in de tijd weer
er word opnieuw signaal versterkt dat al weg had moeten zijn.
Daar bij komt nog de zwaardere conussen met veel uitslag die nooit op tijd kunnen afremmen eenmaal in beweging gebracht
dat probeert men dan weer met de versterker in bedwang houden door de dempingsfactor zo hoog mogelijk te maken
maar dan moet je nog meer tegenkoppelen.

Nou generaliseer ik hier en daar maar dit is mijn mening en visie.
en ik heb de wijsheid niet in pacht
En hoorns zijn ook niet alleen zaligmakend
maar ik wilde mijn kijk hierop even vertellen, waarom ik daardoor met hoorns ben blijven werken.

En tot slotwil ik nog even vertellen  vrienden van mij hebben hele uiteen lopende sets en bij elk kan ik een hele gezellige avond doorbrengen en lekker naar muziek luisteren en met dit hele bovenstaande verhaaltje ben ik dan totaal niet bezig.
Iedereen die een leuke set heeft en daar wat zorg aan besteed en goeie muziek draait kan daarvan genieten en dit overbrengen op anderen.

:music:






Maikel_audionerd

Dat heb je heel mooi en volgens mij recht uit je hart gezegd phy  :bigsmile:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Xander32

Wat een kunstwerkjes komen hier voorbij, jaloersmakend. Daar moet wel een gepassioneerde eigenaar bij horen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#431
Quote from: phy on September 18, 2016, 00:15:53
Nou bedankt allemaal maar het hoeft geen wedstrijd te worden  ;D
Er zijn veel mooiere sets hier op het forum en die van Maz is daar 1 van.

Ik vind het gewoon leuk om af en toe iets te posten wat mij bezig houd of gehouden heeft
voor mij is mooi of het uiterlijk of de prijs niet belangrijk ik kijk puur naar techniek en functie
Maar in eerste plaats de geluidsweergave, het moet lekker klinken goed in het gehoor liggen en als dat het geval is is de net echt ervaring altijd dichtbij.

Met veel high end sets heb ik het gevoel dat hoe beter het word hoe verder men van de kern in de muziek afdwaalt
muziek is gemaakt om te entertainen of om te ontroeren of te raken dit kan men op een wekker radio of in de auto al hebben
en je kan dit nog mooier laten worden  door meer in de opnames naar voren te halen door het uit te vergroten
dat is wat we doen we zoomen in met betere apparatuur en luidsprekers.
Mijn idee achter de hoorns is dat je het signaal zo min mogelijk elektrisch moet oppompen liefst met single ended triode versterker zonder feedback omdat dit de puurste en eenvoudigste versterking is die er bestaat.
En dat je de bewegende massa om de trillingen aan de lucht te zo klein mogelijk moet houden door lichte conussen en membranen
zo krijg je snelheid en dynamiek.
Het geluid moet vrij in de lucht hangen en de muziek moet spontaan ontstaan en zoveel mogelijk exact in de tijd
Een hoorn werkt dan als een  akoestische  impedantie transformator om die hele kleine trillingen  aan de lucht bloot te stellen.
alweer uitvergroten maar dit gaat gepaard met de snelheid en dynamiek die erbij hoort en zo het hele plaatje zichtbaar blijft

Veel high end sets vergroten door te overdrijven men zoomt in maar doet dit op details en men heeft het overzicht verloren over het totale muzikale plaatje
daarbij geven zware versterkers met onvermijdelijke feedback schakelingen de muziek met een versmering in de tijd weer
er word opnieuw signaal versterkt dat al weg had moeten zijn.
Daar bij komt nog de zwaardere conussen met veel uitslag die nooit op tijd kunnen afremmen eenmaal in beweging gebracht
dat probeert men dan weer met de versterker in bedwang houden door de dempingsfactor zo hoog mogelijk te maken
maar dan moet je nog meer tegenkoppelen.

Nou generaliseer ik hier en daar maar dit is mijn mening en visie.
en ik heb de wijsheid niet in pacht
En hoorns zijn ook niet alleen zaligmakend
maar ik wilde mijn kijk hierop even vertellen, waarom ik daardoor met hoorns ben blijven werken.

En tot slotwil ik nog even vertellen  vrienden van mij hebben hele uiteen lopende sets en bij elk kan ik een hele gezellige avond doorbrengen en lekker naar muziek luisteren en met dit hele bovenstaande verhaaltje ben ik dan totaal niet bezig.
Iedereen die een leuke set heeft en daar wat zorg aan besteed en goeie muziek draait kan daarvan genieten en dit overbrengen op anderen.

:music:


Hé hé, eindelijk iemand die teruggrijpt naar de essentie van de hobby. 

Het zogeheten "inzoomen" (en daardoor de weg naar de muziek kwijtrakend) is iets wat ik (bijna) iedereen zie nastreven op het forum. Nóg meer detail en resolutie, nóg diepere bass, nóg grotere scheiding van instrumenten.... (Hoe vér wil je trompet en zanger in godsnaam van elkaar vandaan hebben?)

Allemaal waarneembare effecten in de klank die door Highenders, ivm grote uitgegeven sommen geld, graag als upgrade worden gezien, ze echter in werkelijk steeds verder afdrijft van de essentie, muziek!

Jij bent al een paar volle stappen vérder lees ik :pompom:


Robiwan

Quote from: twani on September 18, 2016, 09:11:45

Hé hé, eindelijk iemand die teruggrijpt naar de essentie van de hobby. 

Het zogeheten "inzoomen" (en daardoor de weg naar de muziek kwijtrakend) is iets wat ik (bijna) iedereen zie nastreven op het forum. Nóg meer detail en resolutie, nóg diepere bass, nóg grotere scheiding van instrumenten.... (Hoe vér wil je trompet en zanger in godsnaam van elkaar vandaan hebben?)

Allemaal waarneembare effecten in de klank die door Highenders, ivm grote uitgegeven sommen geld, graag als upgrade worden gezien, ze echter in werkelijk steeds verder afdrijft van de essentie, muziek!

Jij bent al een paar volle stappen vérder lees ik :pompom:

:clapping: :clapping:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

djoeri

Interessant om te lezen en ben benieuwd naar het verschil tussen de kugelwellenhorn uit je openingspost en deze multicell? Wil in de toekomst die kant op gaan aangezien ik ook met buizen draai, maar het meeste commerciële spul heeft me nog niet echt kunnen raken behalve een paar WE uit 29.

Groet Djoeri

Mr.M

Quote from: phy on September 17, 2016, 18:39:09
hoi Kwabbernoot
als je een mooie versterker zoekt is dat geen probleem
alles is altijd te koop bij mij  ;D
Het is niet zo dat ik zonder zit als ik er 1 verkoop .
Hmmmmm, we lijken steeds meer op elkaar , indrukwekkend doen en alles is tekoop voor de juiste prijs. Lol.

Wat een waanzinnig "ziek" set zeg.

Ik hou van indrukwekkend en probeer indrukwekkend te doen maar naast jouw ben ik maar een beginner , lol.
Quote from: Kingpin on September 17, 2016, 20:10:59
Prachtig spul, Phy  :worship:
+1

Quote from: Contour on September 17, 2016, 19:54:36
Ik moet zeggen dat deze set, en al die extra versterkers, het mooiste en indrukwekkenste  is dat ik hier op het forum voorbij heb zien komen, en ik verwacht dat deze set onzettend muzikaal zal spelen met al dat oog voor detail en kwaliteit.

Sorry maz, jij bent koning, maar deze set is van keizerlijk niveau!  [emoji23]

Dat had ik zelf ook al door , lol


Als het om indrukwekkend gaat dan staat maz hier BUITENSPEL. lol




Quote from: twani on September 18, 2016, 09:11:45

Hé hé, eindelijk iemand die teruggrijpt naar de essentie van de hobby. 

Het zogeheten "inzoomen" (en daardoor de weg naar de muziek kwijtrakend) is iets wat ik (bijna) iedereen zie nastreven op het forum. Nóg meer detail en resolutie, nóg diepere bass, nóg grotere scheiding van instrumenten.... (Hoe vér wil je trompet en zanger in godsnaam van elkaar vandaan hebben?)

Allemaal waarneembare effecten in de klank die door Highenders, ivm grote uitgegeven sommen geld, graag als upgrade worden gezien, ze echter in werkelijk steeds verder afdrijft van de essentie, muziek!

Jij bent al een paar volle stappen vérder lees ik :pompom:
De waarheid is  hard voor sommige om te accepteren maar hier heeft theo toch behoorlijk gelijk.

Niets aan toe te voegen HELAAS.lol

**UNDER CONSTRUCTION**

Kwabbernoot

Quote from: phy on September 17, 2016, 18:39:09
hoi Kwabbernoot
als je een mooie versterker zoekt is dat geen probleem
alles is altijd te koop bij mij  ;D
Het is niet zo dat ik zonder zit als ik er 1 verkoop .
Ik dacht eigenlijk meer in het aanbieden van een soort van kennisinstandhoudingsplaats zodat de werkloze versterker niet helemaal vergeet waarom hij op de wereld is gezet.

Zoiets...

i2Paq

Quote from: twani on September 18, 2016, 09:11:45

Hé hé, eindelijk iemand die teruggrijpt naar de essentie van de hobby. 

Het zogeheten "inzoomen" (en daardoor de weg naar de muziek kwijtrakend) is iets wat ik (bijna) iedereen zie nastreven op het forum. Nóg meer detail en resolutie, nóg diepere bass, nóg grotere scheiding van instrumenten.... (Hoe vér wil je trompet en zanger in godsnaam van elkaar vandaan hebben?)

Allemaal waarneembare effecten in de klank die door Highenders, ivm grote uitgegeven sommen geld, graag als upgrade worden gezien, ze echter in werkelijk steeds verder afdrijft van de essentie, muziek!

Jij bent al een paar volle stappen vérder lees ik :pompom:

Mooi gezegd Twani!

Dit weekend werd ik zelf met de neus op deze feiten gedrukt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Erik van Voorst (in memoriam)

Erg mooi allemaal hoor Robert en voor wat betreft "Single End" ben ik sinds een paar maanden (pas)in ieder geval zelf helemaal om  ;D O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#438
Quote from: twani on September 18, 2016, 09:11:45

Hé hé, eindelijk iemand die teruggrijpt naar de essentie van de hobby. 

Het zogeheten "inzoomen" (en daardoor de weg naar de muziek kwijtrakend) is iets wat ik (bijna) iedereen zie nastreven op het forum. Nóg meer detail en resolutie, nóg diepere bass, nóg grotere scheiding van instrumenten.... (Hoe vér wil je trompet en zanger in godsnaam van elkaar vandaan hebben?)

Allemaal waarneembare effecten in de klank die door Highenders, ivm grote uitgegeven sommen geld, graag als upgrade worden gezien, ze echter in werkelijk steeds verder afdrijft van de essentie, muziek!

Jij bent al een paar volle stappen vérder lees ik :pompom:

Dat is maar hoe JIJ het woord "Highender(s)"wilt definiëren, Theo.
Denk dat Robert ook een ideaal navolgt in de reproductie van zijn weergave ...
Welke met zorg, kennis en de nodige financiën voorzien word. ::)

Ignorance is bliss  ;)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

twani

Quote from: scrutinizer on September 19, 2016, 13:35:26
Dat is maar hoe JIJ het woord "Highender(s)"wilt definiëren, Theo.
Denk dat Robert ook een ideaal navolgt in de reproductie van zijn weergave ...
Welke met zorg, kennis en de nodige financiën voorzien word. ::)

Ignorance is bliss  ;)

Ik heb (heel) erg veel méér respect voor de zelfbouwers/samenstellers van een set dan voor de blinde kopers die veronderstellen dat je sec met een grote zak geld tot een goed resultaat kunt komen, zoveel is zeker.

Mr.M

Quote from: twani on September 19, 2016, 17:57:54
Ik heb (heel) erg veel méér respect voor de zelfbouwers/samenstellers van een set dan voor de blinde kopers die veronderstellen dat je sec met een grote zak geld tot een goed resultaat kunt komen, zoveel is zeker.
Ik wil ook wel zelf bouwen Theo , ben alleen bang dat ik uiteindelijk duurder uit ben dan gewoon duur kopen  , lol.
**UNDER CONSTRUCTION**

twani

Quote from: maz on September 19, 2016, 20:37:32
Ik wil ook wel zelf bouwen Theo , ben alleen bang dat ik uiteindelijk duurder uit ben dan gewoon duur kopen  , lol.

Ik doelde zeker niet op jou MAZ, meer in het algemeen zeg maar... :)


En goed dat je bekend bent met je eigen DIY grenzen :D



phy

Quote from: djoeri on September 18, 2016, 20:31:52
Interessant om te lezen en ben benieuwd naar het verschil tussen de kugelwellenhorn uit je openingspost en deze multicell? Wil in de toekomst die kant op gaan aangezien ik ook met buizen draai, maar het meeste commerciële spul heeft me nog niet echt kunnen raken behalve een paar WE uit 29.

Groet Djoeri
Ja de grote toeters waren ook heel mooi (nadat ik er heel veel tijd ingestoken had) maar anders
Met de Multicell ben ik nog in de opbouw fase het klinkt al heel goed maar ik ben nog aan het fine tunen
en dat gaat heel langzaam.
Ik luister nooit ab maar over langere tijd, ik draai gewoon muziek en dan komt er op een gegeven moment vanzelf naar voren wat er geprobeerd kan worden dat kan in het filter iets zijn of de plaatsing kompleet of de hoorns onderling enz.
Ik meet alleen in het begin dat moet gewoon kloppen en het fine tunen doe ik op gehoor.
maar ik heb nu eigenlijk al een maand niets veranderd.
maar binnenkort wil ik de speakers iets naar voren gaan schuiven.

Het verschil tussen de kugelwellen hoorns en deze is stereo beeld die kugelwellen hoorns werken net als  laserstralen
als je in het midden zit is het net of je een grote koptelefoon op hebt prachtig maar het beeld floept snel naar 1 kant de sweetspot is niet groot nou was dat voor mij niet echt een groot probleem het hoort bij het ontwerp.

De multicell hoorns vullen de hele kamer overal ik kan buiten de speakers gaan zitten en het podium blijft toch mooi in het midden tussen de luidsprekers.
bij de kugelwellen hoorns was dit podium altijd kleiner en intiemer
en bij de multicell kan het ook klein zijn maar word het ook echt groot als het in de opname zit
de Carnegie hall ontvouwd zich echt in de breedte en diepte
ook klassiek word ruimer neergezet maar de focus blijft toch aanwezig.



phy

Quote from: Erik van Voorst on September 19, 2016, 12:23:20
Erg mooi allemaal hoor Robert en voor wat betreft "Single End" ben ik sinds een paar maanden (pas)in ieder geval zelf helemaal om  ;D O0
Ja inderdaad voor mij moeten het om te beginnen moeten het buizen zijn
een volgende stap is triodes stap3 single ended en stap4 geen neg. feedback
en dan kan het niet meer beter  ;D dat vind ik tenminste.
mits.............dat de speaker ook goed matched met de versterker anders kan het mooie van zo'n pure versterking heel snel door de knieën gaan en knap waardeloos klinken.
en kan je beter stap 4 weer toepassen en bij stap 3 kiezen voor push pull of ook nog pentodes i.p.v triodes of misschien helemaal geen buizen.
sommige luidsprekers klinken zo gewoon beter en moet het gewoon.



phy

#444
Quote from: maz on September 19, 2016, 20:37:32
Ik wil ook wel zelf bouwen Theo , ben alleen bang dat ik uiteindelijk duurder uit ben dan gewoon duur kopen  , lol.
het Maakt ook niets uit Maz
Zelfbouwers kunnen niets beters dan fabrikanten en andersom ook niet.
het gaat erom dat je het mooie bij elkaar voegt.
of dit nou zelfbouw is of gekocht spul maar dat is nog niet zo makkelijk  ;D
dat weten we allebei ;)

Ik bouw niet om dat ik denk dat ik iets beters kan bouwen maar omdat ik het leuk vind.
natuurlijk moet het dan wel wat voorstellen anders is het zonde van de tijd moeite en geld.
ja zelfbouw is vaak duurder dan kopen maar je kan dan toch nog iets "betaalbaars" bouwen, vergelijkbaar met bv versterkers die het bedrag van een hele mooie auto kosten of een huis.
Ja daar durf ik een paar van mijn versterkers best mee te vergelijken  :)




phy

#445
Mijn nieuwe fun projectje word deze versterker ..ongeveer dan.
het worden 2 mono blokjes
ik ben er al een beetje mee bezig het chassis heb ik gelast van rvs
en de bovenplaten zijn al deels van gaten voorzien
maar ik heb nog niet alle onderdelen binnen dus dat moet nog even wachten
het word een echte 3 watt krachtpatser  ;D
en voor de eindbuizen heb ik nog mooie n.o.s mono plate 2a3's liggen
die vragen al een paar jaar om in een leuk versterkertje te staan  :-*



hifi-annemie

Hoi Robert,

Goed bezig ,jouw zelfbouw AN voorversterker speelt nog steeds de sterren van de hemel bij mij.

groeten. Ralph

phy

Hoi Ralph
Dat is ook een hele mooie  :yin-yang: !
Daar in is niets op componenten gespaard
En heeft hele mooie uitgangs transformatoren 
Geniet er maar van   :)

Jimi Hendrix

Hi Phy,

Puur uit interesse omdat ik zelf ook ben begonnen met lassen; met welke lastechniek bouw je het chassis? Tig?

Groet Johan
What we do now echoes in eternity

phy

hoi Johan
ja Tig met rvs toevoeging en argon beschermgas.