mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Het speelt nu een weekje en het moet nog allemaal inspelen
Maar ik moet nu toch al eerlijk bekennen dat ik zelf zo'n mooie versterker nog nooit gebouwd heb  :o
En ik heb er toch al zeker meer dan 30 gebouwd.
Het ligt toch aan de Tamura transformatoren het is moeilijk te beschrijven maar het is een vanzelfsprekendheid en gemak niet het idee dat er iets versterkt word maar er is gewoon muziek  :dozingoff: .....ik zei al het is moeilijk te beschrijven. 
Ook de afmetingen zijn enorm 16x14cm voor de uitgangen en de voedingstransformatoren zijn net zo groot na 24 uur op spanning staan word het hele zaakje niet meer dan lauw en dat terwijl de 300b's toch volgens de normale waarde staan ingesteld.
Het eerste wat ik gedaan heb is de 5u4 eraf gehaald en er een Marconi U52 in geprikt.
dat is gewoon altijd een verbetering.
Het leuke van deze versterkers is dat het een parallel 300b is maar je kan ook gewoon met 1 buis spelen je kan gewoon een andere speaker post gebruiken voor de impedantie aanpassing.
maar ik vind tegen verwachting in 2 buizen het mooiste.
Op de voorkant zit een knop waarmee je kan kiezen voor RCA input of gebalanceerd het signaal loopt bij het laatste dan door een Tamura ingangs transformator.
Er is ook nog een knop voor 4 verschillende dempingen van de interstage die de 300b's aanstuurd, erg handig !
Dit is echt een kwaliteits product van Sun, super gebouwd en waanzinnig geluid ik denk dat ik klaar ben met mijn versterker zoektocht  :smile:
Echt veel beter zal er niet zijn denk ik

Hier is een foto van mijn set op het moment het is nog allemaal in aanbouw
dus nog een beetje rommelig  :smile:


 


reMC

Heeeeel gaaf Robert, mooie aanwinst! Ik moet eerlijk bekennen deze 300B van Sun Audio nog nooit gehoord te hebben, maar ik verwacht ook dat dit de mooiste is (en een van de beste versterkers 'out there'). Jammer dat Sun nog zo onbekend is eigenlijk :)

Heel veel fun ermee!

Pjotr27

Super Robert, heb je deze Sun Audio`s zelf gebouwd of kant en klaar gekocht?
Lijkt me een fantastische upgrade!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

hoi Remco
Ja inderdaad jammer dat Sun Audio niet echt heel bekend is, terwijl zij de mooiste trafo's gebruiken die er maar bestaan
en dat is het belangrijkste onderdeel van een buizenversterker.

@pjotr
Ik heb hem kant en klaar gekocht ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een versterker
en dit keer wilde ik of  zelfbouwen met Tamura trafo's of een kant en klare het moest dan wel een betere zijn dan ik zelf kan maken en die zijn zeldzaam  :smile:
Deze Sun heeft allemaal Tamura trafo's en zelfs uitgangen die groter zijn dan de normaal verkrijgbare types
dus heb ik hier voor gekozen
dit is wat Sun er van zegt:

  The output and power transformers are both specially made ones on our
request for SV-300BSM model only, having the biggest size of core and case
in Tamura for audio use, that mean any similar type cannot be seen even in
their standard products like F-2013, PC-3012, etc. (i.e. larger than those
models'), though Choke and Interstage transformers are quite same as seen in
SV-300BTE. That is to say, SV-300BSM is the best sounding amplifier in our line.



Pjotr27

QuoteIk heb hem kant en klaar gekocht ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een versterker
en dit keer wilde ik of  zelfbouwen met Tamura trafo's of een kant en klare het moest dan wel een betere zijn dan ik zelf kan maken en die zijn zeldzaam  smile
Deze Sun heeft allemaal Tamura trafo's en zelfs uitgangen die groter zijn dan de normaal verkrijgbare types
dus heb ik hier voor gekozen
dit is wat Sun er van zegt:

  The output and power transformers are both specially made ones on our
request for SV-300BSM model only, having the biggest size of core and case
in Tamura for audio use, that mean any similar type cannot be seen even in
their standard products like F-2013, PC-3012, etc. (i.e. larger than those
models'), though Choke and Interstage transformers are quite same as seen in
SV-300BTE. That is to say, SV-300BSM is the best sounding amplifier in our line.

Volgens mij zijn het waanzinnige versterkers, helaas is het prijskaartje dat ook!
Geniet er maar van.... het lijkt me een hele belevenis om ze te horen....

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

#255
Nog even over de rest van mijn set op het moment. vandaag 17-2-2009  :laugh:
Het loopwerk is een CEC 5100 waarvan de voeding  door Cees Pel is gemodificeerd
de Dac is een zelfbouw op basis van een 1543 in een Audionote kastje.
De voorversterker is een audionote M3 balanced met high B c kernen als uitgangs transformatoren  
De phono pre is een Audio Note L3 met zilver condensatoren.
De draaitafel  is een Denon DP 80 in een cotter plint 40 kg weegt dit gevaarte  :smile:
De arm is een Pluto 6A dit is een titanium arm met gouden binnen bekabeling
en het element is een Jan Allaerts MC1 boron.

De speakers zijn Audionote E HE spe
bekabeling is vanalles wat.


phy

#256
Quote from: Pjotr27 on February 17, 2009, 22:47:19
Volgens mij zijn het waanzinnige versterkers, helaas is het prijskaartje dat ook!
Geniet er maar van.... het lijkt me een hele belevenis om ze te horen....


hoi Pjotr
Ik heb die prijs er niet voor betaald ik heb er ook wel een beetje geluk mee gehad.
je mag best eens komen luisteren hoor.
Ik woon alleen een beetje uit de buurt denk ik  :smile:

chansig

Mooi spul allemaal....zowel de DT als de verterkers...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

phy

Vandaag werd een kwartet TJ Full Music buizen afgeleverd
die ik gisteren bij Acoustic Dimension had besteld.

prima zaak, Peter is een vriendelijke kerel met verstand van zaken en prima service.
Er word veel geschreven over deze buizen en ik heb ze vroeger ook wel eens gebruikt op versterkers
maar toen had ik de WE 300b nog niet gebruikt.
Tot nu toe is dit de mooiste 300b die ik ooit gehoord heb

Maar nou ben ik eens benieuwd wat de Full Music 300b ervan gaat maken op deze versterkers t.o.v de WE 300b.


reMC

Het resultaat kan ik je al voorspellen ;)

phy


Ik ook  :smile:
Wat zal het volgens jou zijn?
Wat er geschreven of ervaringen van anderen zegt mij niets meer
eigen ervaring telt alleen nog maar.
De Full Music doen het direct uit de doos zeker niet verkeerd dat kan ik wel al zeggen .
en vergelijk is nu nog niet fair dat wint de WE met gemak
maar we laten ze eens 100 uurtjes spelen om te beginnen.

Pjotr27

En klinken de Full Music`s al een beetje?
Denk er hard over om er 4 aan te schaffen (2a3) voor mijn Sun blokjes.
Of weet jij betere 2a3`s?

Ik zag ergens op internet iemand die ook dat netfiltertje uit zijn Sun `s gehaald had.
Hier de link: http://www.ahfartaudio.com/diy/modsntips/sun2a3/sun2a3.html

De groeten Peter
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

Hoi Peter
Even over de 300b, Western Electric is vaak mooier maar niet bij elke muziek.
bij akoestische muziek  en stemmen is de WE echt KING TONE zoals harvey Rosenberg het ook zei .

De Full Music 2a3 zijn mooie buisjes maar Nos exemplaren zijn vaak mooier.
de vroegere single plate RCA helaas niet meer aan te komen is het allermooiste
ik heb er 2 en die koester ik.
GE met grijs glas is ook mooier die vind je soms nog wel eens voor niet al te gekke prijzen.
Van de huidige productie is TJ Full Music wel de mooiste je krijgt dan ook een perfect gematcht paartje dat is ook niet onbelangrijk bij een pp
maar als je huidige buisjes oude productie zijn weet ik niet wat beter zal klinken ?

Ach je kan het het beste zelf uitproberen je moet er wel voor oppassen dat je het een eerlijk vergelijk geeft
het is niet zo dat iets nieuws altijd beter is gewoon ermee gaan spelen en na een paar weken weer een een paar weken met de Theonex dan blijven de mooiste er op een gegeven moment opstaan.
En een setje reserve buisjes zijn ook nooit weg.

Pjotr27

QuoteAch je kan het het beste zelf uitproberen je moet er wel voor oppassen dat je het een eerlijk vergelijk geeft
het is niet zo dat iets nieuws altijd beter is gewoon ermee gaan spelen en na een paar weken weer een een paar weken met de Theonex dan blijven de mooiste er op een gegeven moment opstaan.
En een setje reserve buisjes zijn ook nooit weg.

Is het niet lastig omdat je dan iedere keer weer je brom moet afregelen? Op dit moment heb ik nauwelijks brom, als ik Full Music`s koop moeten de Sun`s weer open om de eventuele brom met het potmetertje terug te draaien, of valt dat wel mee? Is dat vrij simpel? Ik heb niet bepaald veel ervaring met buizenversterkers en een gebruiksaanwijzing zit er niet bij ( bestaat die eigenlijk wel van Sun Audio?)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

hoi Peter
Je moet er wat voor over hebben  :smile:
nee hoor dat valt best mee ik kan al mijn 300b's erin stoppen zonder eraan te draaien
om het helemaal perfect te doen draai je natuurlijk elke buis op zo weinig mogelijk brom maarja dan moet ik met mijn oor tegen de konus eraan gaan draaien.
het is simpel je kan niets fout doen gewoon draaien tot je zo min mogelijk brom hoort.

Ik heb wel papieren bij mijn versterker een schema stuklijst en layout, een echte gebruiksaanwijzing is er volgens mij niet van

reMC

Quote from: phy on April 10, 2009, 20:01:14
Hoi Peter
Even over de 300b, Western Electric is vaak mooier maar niet bij elke muziek.

Ben ik op zich met je eens in de meeste versterkers... maar in een perfecte versterker doet een 300B ALLES beter vind ik!

phy

#266
Quote from: reMC on April 11, 2009, 09:59:18
Ben ik op zich met je eens in de meeste versterkers... maar in een perfecte versterker doet een 300B ALLES beter vind ik!

Ik had het niet over een vergelijk 300b / 2a3 dat is weer iets heel anders
ik vergeleek de 300b van TJ met de WE

reMC

Quote from: phy on April 11, 2009, 12:19:45
Ik had het niet over een vergelijk 300b / 2a3 dat is weer iets heel anders
ik vergeleek de 300b van TJ met de WE

Ow, sorry, had ik wel door, maar ik bedoelde WE ipv 300B!

Had dus moeten zijn:
Ben ik op zich met je eens in de meeste versterkers... maar in een perfecte versterker doet een Western Electris ALLES beter tov TJ!

In onze ervaring in ieder geval, Western Electric is uiteindelijk in 'alles' het meest magisch (ook de PIO condensatoren bijv), ze wisten heel goed wat ze deden in de jaren 30 ;)

Pjotr27

QuoteOw, sorry, had ik wel door, maar ik bedoelde WE ipv 300B!

Ik schrok al , jij bent lyrisch over je 2A3`s    :P
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

reMC

Quote from: Pjotr27 on April 11, 2009, 13:04:38
Ik schrok al , jij bent lyrisch over je 2A3`s    :P

Ben er blij mee..... maar WE 300B zijn echt STUKKEN beter.

Pjotr27

QuoteBen er blij mee..... maar WE 300B zijn echt STUKKEN beter.

Tuurlijk , in de Pel uitvoering........ Dat snap ik ook wel, hangt ook een iets ander prijskaartje aan......
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

reMC

Quote from: Pjotr27 on April 11, 2009, 13:19:40
Tuurlijk , in de Pel uitvoering........ Dat snap ik ook wel, hangt ook een iets ander prijskaartje aan......

Niet alleen in de Pel uitvoering. :) Een Sun Audio SV-300BTE (Single Ended Triode) met een Western Electric is dubbel genieten tov een geintegreerde Sun Audio SV-2A3 (hoogstens iets minder verfijnd).

Sun 2A3 is geweldig natuurlijk (thuis ga ik op termijn spelen met een Pel 2A3), maar WE doet iets heel speciaals, wilde ik alleen maar aangeven.

In beide gevallen (2A3/300B) bepaald de uitvoering geheel hoe het klinkt. Je wilt niet weten hoe grof een 2A3 en hoe dun een 300B kan klinken als de uitvoering niet goed is....

Pjotr27

QuoteSun 2A3 is geweldig natuurlijk

Als ik alle goede buisjes heb kom je maar eens luisteren, je hebt mijn Sun Audio SV-2A3PE nog nooit gehoord volgens mij.
( kan je meteen een echte voorversterker meenemen......)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

#273
Quote from: reMC on April 11, 2009, 13:25:25
Niet alleen in de Pel uitvoering. :) Een Sun Audio SV-300BTE (Single Ended Triode) met een Western Electric is dubbel genieten tov een geintegreerde Sun Audio SV-2A3 (hoogstens iets minder verfijnd).


kan je na gaan hoe die WE klinkt in een versterker die de buis op de juiste instelling laat werken
de SV-300BTE gebruikt de 2a3 instelling voor de 300b omdat de voedingstransfomator het niet aan kan.
ik heb deze versterkers gehoord en haalde in de verste verte niet het nivo van mijn  zelfbouw
300b's
dus het is maar wat je gewend bent  ::)

Vandaag 12 meter Furutech Alpha 3 verwerkt tot 6 netkabels met rodium stekkers
4 voor mezelf en 2 voor een kennis
en geeft direct een verbetering t.o.v de kabels die ik tot nu toe gebruikte
het is natuurlijk belachelijk wat ze hier voor zo'n kabel de meter vragen maar je moet het gehoord hebben
aan mijn stekker blok zit ook al 3 meter van deze kabel
en ik ben er over aan het denken om naar mijn meterkast te gaan maar dit zou minimaal zo'n 25 meter moeten worden
daar moet ik toch nog eens goed over nadenken.....
Er zit namelijk ook nog een ander plan in mijn hoofd ,eigenlijk al een paar jaar en ik heb er ook al een hoop onderdelen voor bijelkaar verzameld.
In mijn kelder wil ik een generator bouwen die  de stroom opwekt voor mijn stereo instalatie
ik heb al een 3kw dynamo en een flinke krachtstroom motor ik heb er al eens wat experimenten mee gedaan
maar het is toen weer stil komen te liggen mischien dat ik het weer op ga pakken.


Erik van Voorst (in memoriam)

#274
Leuk Phy !!!

In de duitse Audio stond een keer een DIY-er met een eigen generator in zijn kelder en een profi groepenkast....dat blijft op mijn netvlies... O0

Ben nog heerlijk bezig met de 230V...(veel luisteren/inspelen) en tjonge jonge wat een leuke nieuwe ervaringen.

Gisteren weer eens een powerchordje gemaakt van de Belden 19364 (ik heb de 83803 nog niet gehoord) en in de vergelijk met een Aitos snoer van/op de pre-amp...METEEN meer lucht, meer diepte/gelaagdheid en minder grijs (zoals Remco dat noemt)....en dan moet het nog inspelen. :-X

In mijn eigen prive shoot-outje (Furutech Belden Tunami en div. Nonames...allen al een tijd ingespeeld!!!!(vergeten de meesten gemakshalve :o)) won de Tunami GPX met overmacht......dat was toen ik moest kiezen voor mijn loopwerkbekabeling :inlove:

Enfin voor your info...ik ben naar een nieuwe groepenkast met Jobarcoflex EMC 4mm2 gegaan met 3 fase en vanaf deze kast met 4 groepen van 25A (op een schone niet belaste fase) met Belden 19364 naar wcd''s
(plm. 2.50 meter per lengte) en als diverse powercords naar de apparaten een (tot nu toe) mengeling van Belden en Tunami...afgemonteerd met Wattgates Cryo 320 en Oyaide.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!