mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Quote from: phy on December 21, 2007, 23:10:04
Maandag ga ik weer schuiven
en mischien probeer ik nog een andere kamer (liever niet)
Het laag is toch nog niet zoals ik het graag wil
ik heb deze speakers bij Hans en bij Caspar in het laag toch beter gehoord.

Wanneer mogen Proprius en ik langskomen (en je helpen duwen ;D)? ;)

phy

hoi Remko
zullen we iets afspreken in het nieuwe jaar?
in Januari heb ik het nog behoorlijk druk
maar mischien lukt het nog ergens, anders Februari.


Erik van Voorst (in memoriam)

Tja het blijft toch echt een feit dat akoestiek ook een component is....

Jaren geleden kocht mijn vriend bij Audiocube een aldaar prima klinkende sonus faber maar hij tobt nu nog steeds thuis met het laag vanaf dag 1....hij wil (ook al dring ik aan) geen akoestische voorzieningen treffen en ook niet van speaker veranderen....dus elke keer verandert hij snoeren en andere componenten....af en toe helpt het een beetje (niet voor zijn geldbuidel) ik ben deelgenoot van zijn frustraties zeg maar.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on December 22, 2007, 10:04:34
Tja het blijft toch echt een feit dat akoestiek ook een component is....

Yep... ik heb er hier thuis ook last van. Ik zit met name NET iets te dicht op de speakers (ik speel in de breedte) waardoor mijn laag gewoon niet gecontroleerd wordt, ook de focus is daardoor helemaal weg (het wordt een blur). Nieuw huis kopen dan maar ;D (we zijn een beetje aan het zoeken)

Quote from: Erik van Voorst on December 22, 2007, 10:04:34Jaren geleden kocht mijn vriend bij Audiocube een aldaar prima klinkende sonus faber maar hij tobt nu nog steeds thuis met het laag vanaf dag 1....hij wil (ook al dring ik aan) geen akoestische voorzieningen treffen en ook niet van speaker veranderen....dus elke keer verandert hij snoeren en andere componenten....af en toe helpt het een beetje (niet voor zijn geldbuidel) ik ben deelgenoot van zijn frustraties zeg maar.... ;)

:-\

phy

Quote from: Erik van Voorst on December 22, 2007, 10:04:34
Tja het blijft toch echt een feit dat akoestiek ook een component is....

Jaren geleden kocht mijn vriend bij Audiocube een aldaar prima klinkende sonus faber maar hij tobt nu nog steeds thuis met het laag vanaf dag 1....hij wil (ook al dring ik aan) geen akoestische voorzieningen treffen en ook niet van speaker veranderen....dus elke keer verandert hij snoeren en andere componenten....af en toe helpt het een beetje (niet voor zijn geldbuidel) ik ben deelgenoot van zijn frustraties zeg maar.... ;)

hoi Erik
Meestal is teveel laag het probleem
dan mogen ze mij daar iets geven  :)
wat is bij je vriend het probleem?

Het klinkt eigenlijk niet slecht maar ik heb gehoord wat er in het laag nog haalbaar is
en als je dat dan gehoord hebt en het is er niet op je eigen set
ga je zoeken .....
Maar te weinig laag is volgens mij moeilijker op te lossen dan teveel.

aan de componenten ligt het zeker niet
mijn versterkers en dac heb ik ook op sets van vrienden geprobeerd
en er hebben hier al een stuk of 10 of nog meer versterkers aan de luidsprekers gehangen klinkt allemaal anders
maar je hoort toch een bepaalde kamer sound die als een rode draad overal door heen loopt.
Zelfs als ik mijn hoorn luidsprekers vergelijk met de Crescendo's komt dat zelfde  kamer karakter in het laag naar voren.



phy

Quote from: reMC on December 22, 2007, 10:29:01
Nieuw huis kopen dan maar ;D (we zijn een beetje aan het zoeken)

:-\

Tja dat vind ik dan weer een beetje ver gaan  ;D
Ik heb nog wel wat kamers waar ik op terecht kan
maar ik zit liever in de huiskamer.

Erik van Voorst (in memoriam)

#206
Bij mijn vriend heb je bij bepaalde lage frequenties gewoon veel te veel energie, ook het hoog is af en toe een beetje sibilant..plaatsing kan ook veel beter.
Dit alles is te wijten aan diverse akoestische ...uhhh........laten we zeggen ik noem het missers... :'(

Speakers te dicht op de muur.....veel glas aan een speakerzijde...een met dun hout betimmerde houten wand ....een grote kast tussen de speakers...

Het bovenstaande doet afgrijselijk aan maar het valt wel mee voor de gemiddelde luisteraar op bezoek......het feit is echter dat er VEEL meer uit te halen is daardoor beter gerelateerd aan de investering.....:-X....dus aan hem het compromis...(looks versus akoestische oplossingen)

@Remco...waarom zet je je speakers dan niet dichter bij elkaar...eventueel met een scherpere toe/in....gaat wel weer ten koste van andere dingen maar zo kun je wel naar het minst slechte zoeken......(misschien heb je het traject al achter de rug hoor...dan vergeet je dit maar ;))..
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

#207
hoi Erik
Je hebt helemaal gelijk de akoustiek is zelfs het meest belangrijke component
van de gehele geluidsinstalatie.
Dit heeft echt invloed op alles, iedere speaker of versterker klinkt weer verschillend in een andere ruimte.

ik ga hier maar eens iemand voor inschakelen
zelf heb ik er geen verstand van.
Maar dit moet in eerste instantie goed zitten.
Ik hoop dat het mogelijk is zonder een complete verbouwing te verichten
en wil erg graag in de huiskamer blijven.
mijn huis telt 9 slaapkamers waarvan 2 groter dan 8x4 meter zijn dat zou ook nog een mogelijkheid zijn .
Maar ik vind de huiskamer gewoon beter, die staat met de serre en keuken in verbinding en daar vertoef ik gewoon het meeste
mijn instalatie word niet altijd gebruikt om er echt voor te gaan zitten
als ik dan extra naar een andere kamer moet lopen ben ik bang dat ze niet meer zoveel aanstaat.
Als ik nu van mijn werk kom gaat de knop om en om middernacht gaat hij weer uit.

Vandaag heb ik weer geschoven met het spul en ik ben extreem gegaan
daarbij kan ik het laag krijgen zoals ik het gehoord heb
de opstelling staat er dan niet echt mooi bij maar het laag kan geproduceerd worden.  :)
De speakers staan zo.n 3.60 uit elkaar 20 cm van de achterwand en 30 cm van de zijwand helemaal in de hoeken en zo'n 45 graden ingedraaid naar de luisterplaats
achter elke  speakers heb ik 2 Michael Green Room tunes geplaatst
tegen de achter wand 1 en 1 tegen de zijwand
dat hielp (volgens mij) tegen de reflecties uit het midden gebied dat een beetje diffuus werd met de speakers zo dicht tegen de achterwand.
Die Michael Green roomtunes zijn trouwens net zoiets als jij ook eens gemaakt hebt
een frame met glaswol en kaasdoek.
Ik heb nu een scherp beeld met een goede focus en absoluut geen gat in het midden de sweet spot is ook nog groter geworden.
Ik moet het maar weer eens een tijdje laten spelen zo.
Neemt niet weg dat ik wel iets met de akoestiek wil gaan doen
of eerst iets wil laten meten.




phy

Even een paar foto's gemaakt met een mobieltje.
Zo moet ik de speakers neerzetten om het laag goed weer te geven
de andere hoek is 4.80 meter verderop.
Ik heb absoluut geen gat in het midden een eigenlijk ook niet zo.n rechts links idee
het valt me me reuze mee het speelt zich allemaal tussen de luidsprekers af
Het laag is ook mooi te volgen.
Dit is tot nu toe de mooiste opstelling qua geluid



reMC

Heb je ook een foto vanaf de luisterplek van beide luidsprekers? Die we nu zien lijkt me wat ver ingedraaid.

En fijn dat je een nieuwe mooiste opstelling hebt gevonden, maar de grote vraag is natuurlijk: ben je er nu tevreden over? :)

phy

Nee ik heb geen foto vanaf de luisterplaats
maar het is een gelijkzijdige driehoek met de speakers gericht op de luisterstoel.

reMC

Probeer ze eens wat minder op de luisterplek gericht te hebben (tenzij je het al gedaan hebt natuurlijk)...

scrutinizer

Mooie voortrap, Robert. ;)
Is het een JP80mc?



Groet,
Anton

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Hoi Anton
Het is een JP30 met phono aan de linkerkant van de platenspeler staat de voeding
deze voortrap is 1 van de eerste die Jadis bouwde dat kreeg ik te horen toen ik met Jadis mailde en hem het serie nr. door gaf
you got a collectors item zei hij  :)
Ik gebruik hem af en toe op deze foto heb ik de Quad II blokjes in gebruik
daar hoort een aktieve voorversterker bij.
De Jadis is binnenkort te koop  :)

phy

Quote from: reMC on December 23, 2007, 23:48:04
Probeer ze eens wat minder op de luisterplek gericht te hebben (tenzij je het al gedaan hebt natuurlijk)...

Hoi Remko
dat ga ik vandaag eens proberen 
Ik heb afgesproken  met een mede hobbyist die weet hoe hij moet luisteren
mijn vriendin kan ik zoiets niet goed vragen  die vind alles goed klinken  :)
ze luistert gewoon anders
zeg maar zoals "normale"  mensen  ;D ;D
Toch hoorde ze wel het verschil met het furutechdemagnetiseerbehandelingsapparaatje

scrutinizer

Quote from: phy on December 24, 2007, 09:43:40
Hoi Anton
Het is een JP30 met phono aan de linkerkant van de platenspeler staat de voeding
deze voortrap is 1 van de eerste die Jadis bouwde dat kreeg ik te horen toen ik met Jadis mailde en hem het serie nr. door gaf
you got a collectors item zei hij  :)
Ik gebruik hem af en toe op deze foto heb ik de Quad II blokjes in gebruik
daar hoort een aktieve voorversterker bij.
De Jadis is binnenkort te koop  :)

Yep!! Ik had deze foto wat beter moeten bekijken :-[ ..de voeding had het duidelijk gemaakt ;)
Dus een orgineel op de keukentafel gefabt Caffy ontwerp. Nice....
Ik heb een geruime tijd met een JP80mc gespeeld en die behoorde zeker tot mijn top 5.
Als mijn 'Graveyard' wat is uitgedund ;D kom ik er misschien wel op terug Robert.

groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

#216
hoi
Ik heb lang niets meer van me laten horen en dat is eigenlijk omdat ik gewoon helemaal tevreden ben met het geluid zoals het zich nu ontwikkeld heeft.
Versterkers bouwen is mijn hobby en dat blijf ik ook doen ik heb nu 6 verschillende mono block setjes hier staan en soms wil ik wel eens wisselen maar meestal staat er een zelfbouw WE91 te spelen dit is een ontwerp uit 1930 ,in de jaren 80 is dit weer "ontdekt" door Jean Hiraga en werd verkocht door Maison l'audiophile in Parijs.
Er word een WE 310A als driver gebruikt en de eindbuis is een WE 300b
de specificaties zijn bar slecht het frequentie verloop wil ik niet eens noemen en de vervormingscijfers geven niets achter de komma aan maar het zijn hele procenten !
en toch ...... als je er naar luistert is het geluid loepzuiver en er is totaal geen gebrek of gemis aan laag en hoog .
Daarbij is het geluid totaal homogeen je kan niet zeggen het hoog of het laag klinkt zo of zo want het houd gewoon nergens op  alles is met elkaar in balans .
Ik moet zeggen dat mij dat nog nooit zo goed gelukt is.

Eigenlijk hoef ik niet meer (kan volgens mij ook niet) maar toch mijn volgende aanpak is de net bekabeling
ik heb bij Hans Kortenbach een 6 voudig houten stekkerblok besteld met Furutech Rodium en er komt 3 meter  Furutech FP alpha 3 kabel aan.
de net kabels zelf ga ik later ook aanpakken 
wat ik hier van moet verwachten daar heb ik geen enkel idee van.
Ik speel nu met een Gamma en een Ikea stekkerdoos
en het klinkt al zo mooi, ik hoop in elkgeval dat de verandering wel de goeie kant uitgaat.  :)



Pjotr27

Quotewat ik hier van moet verwachten daar heb ik geen enkel idee van.
Ik speel nu met een Gamma en een Ikea stekkerdoos
en het klinkt al zo mooi, ik hoop in elkgeval dat de verandering wel de goeie kant uitgaat.

Hoi leuk zo`n zelfbouwer, nou ik denk dat je je wild schrikt wat zo`n stekkerblokje doet.
Vandaag was er een vriend op bezoek die mijn set heel goed kent en hij schrok ervan wat de set in een maand of 2 vooruit gegaan is.
(Alleen maar het inspelen van het blok!)
Je krijgt met name meer kracht, strakkere afbeelding, perfecte ruimte en heel veel luisterplezier!
Van harte gefeliciteerd!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

#218
Ben benieuwd  :)
Ik heb eigenlijk niet zo heel veel aan mijn stroom gedaan
heb wel  een aparte audiogroep  en verschillende netkabels in elkaar geknutseld (een stuk of 6)maar er nooit echt serieus mee bezig gewees.
dit word gewoon een aanschaf op waarnemingen van anderen.
Ik had jou ervaring al gelezen en die van Remko
en advies gehad van Hans Kortenbach en Cees Pel.

Ik had Remko al eens een stuk kabel opgestuurd waar ik nu mee speel en die ik tot nu toe het mooiste vond al moet ik zeggen dat het verschil in die 6 kabels, allen van een totaal verschillende opbouw en geometrie niet zo heel erg groot was
hij vond die kabel helemaal niets.
dus ik heb goede hoop dat ik een stap voorwaarts maak  :)

Fatalfelix

wauw, wat een gave set zeg, en echt respect voor je DIY apperatuur  ;)
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

reMC

Wauw Robert, heel gaaf dat je zo tevreden bent, uiteindelijk doe je het daar voor!

phy

#221
@Remko
Gisteren werd er  3 meter Furutech FP alpha 3 afgeleverd
althans het ziet er uit als de FP alpha 3
alleen staat er niets op de kabel geen furutech geen type aanduiding en geen pijltjes
kan dat kloppen?


reMC

Quote from: phy on May  6, 2008, 21:40:07
@Remko
Gisteren werd er  3 meter Furutech FP alpha 3 afgeleverd
althans het ziet er uit als de FP alpha 3
alleen staat er niets op de kabel geen furutech geen type aanduiding en geen pijltjes
kan dat kloppen?

Ik heb wel een idee.., zou je me een foto willen mailen, dan weet ik het zeker?

phy

hoi Remko
ik heb net de foto naar je audio-life email adres gestuurd  :)

phy

het heeft niets met mijn set te maken maar wel met muziek
mijn nieuwe aanwinst :

Ik heb al een paar lessen op een leen gitaar gehad en nu maar zelf een gitaar gekocht
het is moeilijker dan ik dacht maar wel leuk.
Ik speel al orgel en accordeon en heb vroeger een beetje gedrumd
gitaar heb ik altijd al willen spelen en nu de knoop maar eens doorgehakt.