Review Bose TriPort IE

Started by WickedGame, November 23, 2006, 20:49:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Nu het steeds meer fabrikanten gaat opvallen dat mp3 spelers hot zijn stappen steeds meer fabrikanten naar een steeds hoger kwalitatief geluid voor onderweg. De laatste jaren zijn hierbij de in-ear oordoppen een van die ontwikkelingen. Nu zijn oordoppen in verschillende varianten te verkrijgen, en ook kwalitatief zijn er veel mogelijkheden.

Als je als hifi liefhebber een kwalitatief goede in-ear zoekt dan kom je toch vaak op bedragen uit vanaf een 150 euro t/m 500 euro. Nu dachten ze bij Bose dat dit ten eerste goedkoper kon, maar zeker zo hoogwaardig als vergelijkbare oordoppen in een hogere klasse.

Als zakenrelatie heb ik een dergelijke hoofdtelefoon toegestuurd gekregen, en vond het dan wel leuk om er een review aan te besteden. Mede omdat ik zelf draai met een Shure E4c koptelefoon heb ik wel wat referentiemateriaal.

Het pakketje

Bose levert de Bose Triport IE af in een kartonnendoosje met daarin:

- De in-ear koptelefoon
- 3 opzetstuk setjes
- En een opbergdoosje voor de oordopjes.

Verder zit hierbij natuurlijk de gebruikelijke handleidingen en gebruikersbepalingen en waarschuwingen.



De looks

De oordoppen zien er in mijn ogen apart uit. Met een zwarte glans, en een zilveren gaas aan de zijkanten. Het voelt en ziet er allemaal degelijk uit. Dan het koortje naar de plug. Hier had Bose naar mijn mening wat beter naar moeten kijken, het is een heel dun draadje, en ben bang dat dit problemen uiteindelijk gaat opleveren in de vorm van draadbreuk. Het had wat solider gemogen in mijn ogen.



De luistertest

Voor de luistertest gebruik ik mijn Ipod Mini. Dit heb ik bewust gedaan, omdat heel veel mensen dergelijke oordoppen zullen aanschaffen voor een mp3 speler. De software is allemaal mp3 met een een Bitrate van 192Kbps VBR tot en met 320Kbps.

Hardware
Apple Ipod Mini

Instelling EQ = UIT

Software

* Faithless - Reverence Irreverence
* Moby - Go The Very Best
* Paul Oakenfold - A Lively Mind

Het eerste wat me opvalt aan de Bose TriPort IE is dat uit die kleine oordopjes een verbluffend stukje laag aanwezig is ondanks dat de EQ dus op uit staat. Het laag is niet heel storend, en ook op wat hogere volumes blijft de bas netjes strak en laag. Bij het nummer "Why Does My Heart Feel So Bad" van Moby hoor je heel zuiver de Piano door de oordopjes, maar dan komt de bas erin, en dan merk je eigenlijk dat Bose iets teveel bas van het goede levert. Het overstemt de hoge tonen toch duidelijk.

Zeker bij Jazz muziek waar dankzij contrabassen een goed laag zit, en dan ook veel hoog aanwezig is zal de Bose te veel naar het laag gaan neigen. Ter vergelijking met de Shure die veel meer sprankeld, en het hoog en het laag gecontroleerde weer geeft. De Bose klinkt op muziek van Paul Oakenfold met het nummer "Sex N Money" weer lekkerder dan de Shure. Dit is mede omdat Paul wat meer dance is en het hele hoog niet of nauwelijks wordt bereikt. Op dit front is die lage bas zeker gewenst en niet storend dit is dan zeker op dergelijke muziek een pluspunt voor de Bose.

Als je vervolgens Dido's stem hoort met "Flowerstand Man" van Faithless dan klinkt de Bose zeker niet verkeerd. Het klinkt mooi dynamisch en levert een warm geluid af. Bij dit nummer is de bas ook wat minder nadrukkelijk en klinkt het geheel heel harmonisch en gecontroleerd.


Conclusie

Al met al moet ik concluderen dat Bose een oordop op de markt heeft gezet die een goed warm geluid levert, met wat nadruk op het laag. Dat laag is uiteraard weg te filteren door de EQ. Als je van dance/rap/rock houdt is de Bose zeker een aanrader. Ben je meer van Jazz, Klassiek en Vocal achtige muziek dan dient er rekening gehouden te worden dat het laag het hoog kan overstemmen.

De degelijkheid van de oordoppen is goed te noemen, en ook de pasvorm van de opzet stukjes is goed. Wel moet ik concluderen dat het helaas niet mogelijk is opzetstukken te maken bij een bedrijf als bijv. Beter Horen. Dus de mensen met wat "moeilijke oren" zullen de Bose minder vinden.

Bose gaat de Triport IE leveren voor een bedrag van 99,- euro (onder voorbehoud). Voor een dergelijk bedrag levert Bose een hele nette set oordopjes af. Maar tegen concurrenten als een Shure E4c delft de Bose nog steeds het onderspit. (+/- 279,- euro)






VlisChris

QuoteMaar tegen concurrenten als een Shure E4c delft de Bose nog steeds het onderspit. (+/- 279,- euro)
Het is alleen even de vraag of je dat een directe concurrent mag noemen als ze bijna 3 keer zo duur zijn :)
Voor de rest leuk verhaaltje om te lezen zo.
Misschien nog een idee om een mod te vragen deze even te verhuizen naar het reviewgedeelte van het forum?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

WickedGame

Quote from: Sinterklaas Sauer on November 25, 2006, 16:45:03
Het is alleen even de vraag of je dat een directe concurrent mag noemen als ze bijna 3 keer zo duur zijn :)
Voor de rest leuk verhaaltje om te lezen zo.
Misschien nog een idee om een mod te vragen deze even te verhuizen naar het reviewgedeelte van het forum?

De concurrentie die Bose zelf stelt lijkt te zijn rond de E4c. Zo presenteerde zij het ook op de dealershow. Dus vandaar dat ik de E4c als referentiemateriaal heb gehanteerd. Als je echt kijkt wat de Bose kan, dan zou het concurrentie moeten zijn met de in-ear dopjes t/m een 199,- max. Daarin zal de Bose ook zeker goed presteren.

Heb hem overigens afgelopen weekend mee naar London gehad, dus heb een flink aantal uur nu die Bose ingespeeld (tja klinkt raar, maar zelfs Bose raad aan ze een 72 uur in te laten spelen.). Moet zeggen dat de oordoppen daardoor wel wat dynamischer worden. Ook het hoog komt dan nog wat beter naar voren.

Al met al moet ik zeggen dat het een oordopjes systeem is wat mij opzich wel kan bekoren voor een prijs van 99,- euro.

Of dit naar review gedeelte moet weet ik niet... vond het hier een geschikte plaats.