Hoge tonen aanpassing

Started by Robert, May 5, 2002, 04:10:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Bijna iedereen weet dat er in de bioscoop meer (extra) hoge tonen worden toegevoegd aan de speakers aan de voorkant omdat er veel hoge tonen gedempt worden door de aankleding van de zaal.

Nu is mijn vraag:
Is iedere dvd uitgebracht met dat teveel hoog of hebben ze daar rekening mee gehouden bij het masteren van de dvd?
Is hier een regel voor? Bijvoorbeeld dat er 3 of 6 dB meer hoog is toegevoegd?
Want ik heb de equalizer nu staan op -5 dB voor de Fronts en de Center omdat ik het anders te scherp vind klinken.
Luister ik nu verkeerd?
En is het voor elk formaat gelijk (DD, DTS, etc)?

Je hebt wel op bv. Onkyo receiver zo'n Re-Eq Cinema mode (THX) waarmee je de scherpe kanten eraf haalt, maar ik heb een Sony receiver en daar zit zo'n functie niet op dus moet ik het bijregelen met de ingebouwde equalizer.


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

#1
De THX norm is even uit mijn hoofd vanaf 10K een afvlakking van 10% per oktaaf, maar zou dat na moeten zoeken, ik heb toen ik de TAE-9000ES gebruikte een programma daarvoor gemaakt.

Maar nu naar de kern.
Veel DVD's worden tegenwoordig al gemixed voor het gebruik in een HT omgeving, The Corrupter was volgens mij één van de eerst die dit gebruikte.

Meestal als je een THX logo voorbij ziet komen weet je zeker dat je een EQ vanaf 10K moet gebruiken.

Toch heb ik persoonlijk nooit het idee dat THX DVD's/LD's te schel klinken (op een enkeling na), ik gebruik dus NOOIT meer een EQ op deze DVD's/LD. Met de Sony wel (maar die was van zichzelf al schreeuwerig).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#2
Frank,

Klopt. De Sony kan soms echt wat schreeuwerig zijn. Gelukkig is er dan de equalizer ;)
Nu heb de ik frequentie bij dvd voor de hoge tonen staan op 2.5 kHz (standaard) en dan op -5 dB.
De frequenties waar de Sony in werkt is: 1.0 kHz - 10 kHz.
Of is het beter om op 10 kHz te zetten bij -5 dB?


MvrGr.
Robert

garmtz

#3
Er zijn nog steeds films die ik bijna niet kan kijken zonder THX re-eq, omdat ik ze dan veel te fel vind (bijv. Bone Collector). Maar de laatste tijd heb ik het meer uit, dan aan staan. In de LD-tijd werden er veel meer THX releases uitgebracht en was re-eq gewoon standaard aan. Dat is nu duidelijk aan het veranderen.

Ik merk dat hoe beter de apparatuur en speakers worden, hoe milder alles gaat klinken zonder hoogte verliezen. Als je het ALTIJD te schel vindt klinken, is je set wellicht niet goed uitgebalanceerd. Wat gebruik je voor spullen precies? En wat voor kabels?

Robert

#4
DVD speler: Sony DVP-S325
Receiver: Sony STR-DB 930

Fronts: Infinity Reference 61 MK II
Center: Infinity Reference 100 MK II
Rears: Infinity Reference 100 MK II
Sub: Kenwood SW-501

De dvd speler zit via de coax uitgang met een Eichmann Digitale Interconnect aangesloten op de receiver.

Speakerbekabeling is nog standaard 2.5 mm kabel, maar dat gaat nog vervangen worden door Eichmann.

Mijn set is nog niet gecalibreerd met een dB meter.

Nu gebruik ik bij dvd geen echte DSP, maar Auto Format Decoding (A.F.D.) wat bijna zonder bijregeling is. Nu is het wel zo dat de Sony bij gebruik van DSP's wat scheller klinkt.


MvrGr.
Robert

garmtz

#5
Het is niet alleen de Sony die voor het schelle verantwoordelijk is, maar ook de Inifinity's! Ik ken weinig scheller klinkende speakers dan Infinity's (o.k. JBL). Waarom Infinity en JBL zoveel wordt verkocht i.c.m. Yamaha is mij al helemaal onduidelijk (Yamaha is nog scheller dan Sony). Wellicht zou je een Denon, Marantz of Rotel versterker moeten kopen OF Britse speakers. Ben je van alle felheid af.

Je zou ook v.d. Hul kabels kunnen kopen, die temmen ook te fel hoog. Eichmann is zeer goed, maar ook zeer neutraal.

Robert

#6
Garmtz,

Een nieuwe receiver/versterker zit er niet in op dit moment vanwege de nieuwe rear speakers maar ooit zal het een Denon/Marantz worden :)

Wat vind je van de Clearwater van Van Den Hul?
Tempt die ook te fel hoog?
Want dan neem ik gewoon die als speakerbekabeling.

P.S.
De nieuwe Yamaha DSP-AZ 1 die hebben ze getest met de speakers van Infinity die ik bezit (zie topic Nieuwtjes) ???


MvrGr.
Robert

garmtz

#7
Ja, de Clearwater is wel aardig. Of de Jade, die klinkt behoorlijk vol en warm. Een prima kabel om hoog te temmen. Maar probleem blijft altijd dat als je set in balans is, je deze kabel wellicht weer te donker vind klinken... Eigenlijk moeten de componenten neutraal zijn en de kabels ook, dan heb je een mooi uitgangspunt en kun je ook neutrale kabels kopen. Je zult met kabels altijd wel wat kunnen compenseren, maar vaak ten koste weer van iets anders.

Maar het is een mooie oplossing voor nu denk ik.

Robert

#8
Garmtz,

Dan gaat het tussen die twee. The Clearwater en The Royal Jade Hybrid.
Weet iemand hoeveel deze bekabeling kost per meter?

Als ik het goed heb berekend dan heb ik bijna 40 meter nodig :o
Frontspeakers en Center = 3 x 3,5 m =10,5 m.
Rears = 2 x 14 m = 28 m.
10,5 + 28,5 = 39 m.
Zal wel een beste prijs worden ;D

MvrGr.
Robert


MvrGr.
Robert

Spacebass

#9
Infinity met Yamaha te schel???

Ligt er een beetje aan welke, niet Garmtz?
(Om maar weer eens niet in absolute waarheden te spreken  ;D)

Gebruik overigens Magnum Hybride van Van den Hull.

SB

garmtz

#10
Ach, de uitzondering zal de regel wel weer bevestigen... :)

De wat goedkopere Inifinity's klinken in mijn oren allemaal (te) scherp. Maargoed, ieder smaak is ook weer anders natuurlijk.

jaco

#11
Robert,

Ik heb even iemand die in van den hull handeld een mailtje gestuurd om deze thread te lezen en jou te contacteren.
Het was een tijdje geleden:
The Clearwater              4,5 Euro  (winkel 6)
The Royal Jade Hybrid    6,9 Euro (winkel 10)

Prijs per meter

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#12
De prijzen van v.d. Hul zijn ook te vinden op de internet site van Tannoy Nederland: http://www.tannoy.nl

Robert

#13
Spacebass,

Ik denk dat als je het nieuwe topmodel van Yamaha de DSP-AZ 1 neemt en daar de Infinity Reference 61, 100 en 1 aan koppelt dan zal het wel goed klinken, denk ik.
Ligt denk ik toch aan in welke prijsklasse je zit, wat Garmtz dus zegt.
Maar dat geldt niet alleen voor speakers maar ook voor de versterker/receiver.
Kijk, als je jouw Infinity's gebruikt die klinken zelfs aan een Yamaha versterker/receiver gewoon zeer lekker :)

Jaco,
Ik hoor het wel.

Ik denk toch dat ik voor The Clearwater ga want de andere kabels gaan net iets boven mijn budget en wat ik gedacht had aan prijs.
Als ik uitga van de 10% regel van wat je mag besteden aan kabels dan zit ik op ongeveer € 300 maar daar gaat weer de Eichmann Digitale Interconnect vanaf en dan heb ik dus nog te besteden iets meer dan €200 euro (ruim gerekend allemaal ;))

Allemaal thanx voor de info.


MvrGr.
Robert

jaco

#14
Maar de prijzen die ik postte zijn iets lager dan die van Tannoy.  ;D

Als je niets hoort robbert, mail me dan even, dan foreward ik je mailtje wel naar hem om contact op te nemen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robert

#15
Jaco,

Hij heeft al geantwoord. Dus het komt wel goed.
Ik heb gezegd dat ik wacht tot rond september want dan ben ik van plan het aan te schaffen.
Dus het komt wel goed.
Nog thanx voor het opzetten van het contact.
Wel toevallig dat hij in dezelfde woonplaats als mij woont :)
Heb je dat met opzet gedaan? ;D


MvrGr.
Robert

jaco

#16
Nee, maar ik weet dat hij liever niet open en bloot zijn naam en email adres op forums ziet. Het is wel legaal, maar hij is vaak goedkoper dan winkels door partijen inkoop uit Duitsland en daar zijn winkeliers en importeurrs niet altijd blij mee.

Dus vandaar dat ik het zo maar heb gedaan. Ik heb overigens een eindversterker en ook wat v/d hull kabel en connectoren bij hem gekocht. Wat dure power kabel, moet ik nog in elkaar zetten.  V/D hull levert haast als enige de wattgate stekkers voor grotere diameters. Wilde ik wel eens proberen. Kost slechts 45 euro per stuk,  :o

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robert

#17
Jaco,

Dat ie zijn naam en e-mail niet genoemd wil hebben dat had ik al begrepen uit zijn mailtjes.
Altijd weer Duitsland he. Daarom kan ie dus het zo goedkoop aanbieden.
Bij hem zit ik bijna de helft goedkoper dan bij de winkel waar ik normaal me spullen koop.
Altijd handig zo'n forumgenoot ;D


MvrGr.
Robert

Spacebass

#18
Dat is ook de reden Robert dat ik bijna 3 kwart van mijn spullen in Duitsland gekocht heb!

Voorbeeld:
Toen mijn DVD speler (Yamaha 796s) uit kwam kostte hij in Nederland om en nabij de 1600 gulden bij een groot bedrijf in Rotterdam.
In Duitsland heb ik heb na wat afdingen met als excuus dat ik nog zeker 250 gulden aan Regio-vrijmaken zal moeten neerleggen, hem meegekregen voor 750 mark.
(hij had nog wel de minimum going prijs in het systeem aangepast!)

Hebben we en een leuk weekend gehad met zijn (toen nog) drietjes in een 5 sterren hotel (De bovenste Molen in Venlo), lekker gegeten, gewandeld en een DVD speler voor het zelfde geld.

Nou wat wil je nog meer.
SB

HJ

#19
ik val een beetje laat in maar volg dit topic nu pas helemaal. :-[

ik had zelf eertst een sony str 940 icm magnat needle speakers.
dit klonk ook ook niet erg lekker,gewoon te veel hoog.
ik houd zelf wel van lekker fris geluid maar dit was TE.
magnats staan volgens mij bekend om de scherpe klank en hetzelfd geld voor de sony.
ik had toen elcheapo speakerdraad en heb dit toen vervangen door 4mm monster draad,dit was al een hele verbetering het hoog werd al beter maar dit was het nog niet.
toen heb ik de sony ingeruild voor een denon 3802.
wat schetst mijn verbazing?nu had ik veel te weinig hoog!
de monsterkabel dus weer in de kast(deze had ik toch voor weinig van de buurjongen)en vervangen door verzilverde kabel 2,5 euro/m.
dit was een hele verbetering,nu is het bijna in balans maar het kan nog beter.
wat ik hiermee wil zeggen is dat bij mij de kabel dus erg veel verschil maakte op de sony.
als je in de buurt woont(zh) mag je de kabels gerust een keertje proberen,ze zijn alleen niet lang genoeg denk ik,ik denk 2x1,8 mtr.
dus als je  erwat mee kunt hoor ik het wel.


garmtz

#20
Een goed voorbeeld met wat ik bedoel met het proberen te balanceren van sets met kabels. Als de set neutraal klinkt, kan de kabel ook gewoon neutraal zijn en is deze dus heel multi-inzetbaar. Dat spaart geld!

Robert

Guzz,

Aardig van je dat ik het mag proberen, maar het is inderdaad wat te kort (en de afstand is weer te groot ;D, ik woon in het hoge Noorden).
Ik heb nu 3 meter voor de fronts en de center en bij mijn nieuwe speakerkabel neem ik 20 centimeter extra (zodra ik ook nog wat kan schuiven ;)).
Ik denk dat mijn volgende receiver een Denon (alleen geen 3802, is me iets te hoog gegrepen :() wordt omdat de Infinity's nogal schel klinken.
Dus dan kan ik weer nieuw speakerkabel kopen :). Dan moet het neutraal klinkende speakerkabel worden als ik het goed heb, correct me if I'm wrong ;).
Uiteindelijk zal het wel uitkomen op een Denon i.c.m. B&W speakers als ik de Infinity's wil vervangen en dan met Eichmann speakerkabel.


Spacebass,

In Duitsland kun je veel besparen. Kijk maar eens naar de advertenties in de Duitse audiobladen dan zit je zo gauw € 100 - € 200 goedkoper dan hier in ons kikkerlandje.


MvrGr.
Robert

Spacebass

#22
Enige nadeel is dat ik elke keer met mijn "school Duits " en Engels mij verstaanbaar moet maken, maar ach dat heb ik wel over voor bijna 300 euro.
(Wat zou die Duitse lerares trots op mij zijn als zij mij zo zou horen onderhandelen!)


SB