Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: reza on January 17, 2021, 12:26:50
Had je de review van Shane al gezien over de B&W,s?
Ja, heb ik idd gezien. Hij heeft de 7.4, terwijl ik toch op de meeste plekken lees dat de 7.5 en 7.3 de betere modellen zijn. Maar desondanks ook hier wel weer erg positief, ook op hogere volumes en zeer natuurlijk klinkend.

skyfox

Over die B&Ws, die heb ik geluisterd bij ATC Eindhoven. Hoewel ik het een goede speaker vond, was ik meer onder de indruk van de Kef Inwalls en de B&W 7 en 8 inwalls. Qua prijs/performance vond ik de 7 inwalls echt de winnaar. Vrouwlief was helemaal van Kef gecharmeerd. Money no object dan is de 8 inwall echt de winnaar.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

#3727
Quote from: skyfox on January 17, 2021, 20:41:27
Over die B&Ws, die heb ik geluisterd bij ATC Eindhoven. Hoewel ik het een goede speaker vond, was ik meer onder de indruk van de Kef Inwalls en de B&W 7 en 8 inwalls. Qua prijs/performance vond ik de 7 inwalls echt de winnaar. Vrouwlief was helemaal van Kef gecharmeerd. Money no object dan is de 8 inwall echt de winnaar.
Ik kom helaas rondom niet weg met inbouw. Qua vorm was dat voor links en rechts wel handig geweest. Maar dan had ik weer niet L,R en C gelijk. Die CWM7.3 S2 is een erg mooie speaker.

Edit: ik zie nu dat je hem ook als center kunt gebruiken..

vik

Heb je al kunnen testen Teejoo?

Quote from: Teejoo on January 15, 2021, 11:35:27
Ik heb er idd zojuist 1 naar boven gebracht  :) leek me ook wel handig.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

#3729
Quote from: vik on January 18, 2021, 18:56:37
Heb je al kunnen testen Teejoo?
Vanmiddag even kort gedaan. Plaatsing voorin in het midden doet niet veel en is ook niet praktisch. Achterin heeft veel meer effect. Echter links en rechts midden van de kamer zoals ik ze had klinkt wellicht nog het meest subtiel. Uiteraard heeft de linker meer output bij gelijk volume vanwege de versterking van de muur, die rechts grotendeels wegvalt. Dat wordt uiteraard gecorrigeerd.

Die rechter vrijere plek is zo gek nog niet. Wat ik nu wel nog wil testen is een sub op die plek rechts en eentje achter.

En nog links en rechts naast de fronts. Dus wel een stuk van de muren.

vik

Welke plek bedoel je met "rechter vrijere plek" ?

Ben benieuwd naar de uitkomst van de andere plekken.

Quote from: Teejoo on January 18, 2021, 19:33:20
Vanmiddag even kort gedaan. Plaatsing voorin in het midden doet niet veel en is ook niet praktisch. Achterin heeft veel meer effect. Echter links en rechts midden van de kamer zoals ik ze had klinkt wellicht nog het meest subtiel. Uiteraard heeft de linker meer output bij gelijk volume vanwege de versterking van de muur, die rechts grotendeels wegvalt. Dat wordt uiteraard gecorrigeerd.

Die rechter vrijere plek is zo gek nog niet. Wat ik nu wel nog wil testen is een sub op die plek rechts en eentje achter.

En nog links en rechts naast de fronts. Dus wel een stuk van de muren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: vik on January 19, 2021, 10:35:52
Welke plek bedoel je met "rechter vrijere plek" ?

Ben benieuwd naar de uitkomst van de andere plekken.
Daar bedoel ik deze plek mee aan mijn rechterzijde. Vrijer in de zin meer los van de muur omdat daar de kamer afbuigt.


Teejoo

#3732
Hier ben ik de andere plek voor sub2 aan het testen. Ik moet zeggen dat dat erg goed klinkt! een mooie gelaagdheid en niet lokaliseerbaar. Nog beter zou zijn beide subs op de plek van de surround back verwacht ik, maar dat is niet mogelijk zonder iets nieuws te bedenken om de surrounds op te plaatsen.

Teejoo

#3733
Normaal staat deze eveneens midden tegen de linker zijmuur ter hoogte van het stopcontact ongeveer.

bmateijsen

Draai de rechter subwoofer eens een kwartslag, zodat de woofer de kamer in wijst.

Teejoo

Quote from: bmateijsen on January 19, 2021, 13:31:26
Draai de rechter subwoofer eens een kwartslag, zodat de woofer de kamer in wijst.
Dat kan ik idd ook eens testen. Heb ik wel al gedaan toen de andere aan de overkant stond, maar nog niet op deze manier.

Wat is jouw gedachte achter deze tip?

bmateijsen

Quote from: Teejoo on January 19, 2021, 13:36:36
Dat kan ik idd ook eens testen. Heb ik wel al gedaan toen de andere aan de overkant stond, maar nog niet op deze manier.

Wat is jouw gedachte achter deze tip?

In het basisontwerp van deze opstelling is dat een pre. De richting is op bepaalde lage frequenties niet zo van belang, maar hoe hoger de subwoofer weergeeft, des te belangrijker wordt de richting.

raindog

Quote from: bmateijsen on January 19, 2021, 14:08:17
In het basisontwerp van deze opstelling is dat een pre. De richting is op bepaalde lage frequenties niet zo van belang, maar hoe hoger de subwoofer weergeeft, des te belangrijker wordt de richting.

Waar ligt die grens ergens Bjorn? Ik heb bij het plaatsen van een tweede sub ook flink wat geëxperimenteerd en was juist verrast hoe goed het klonk toen ik beide subs een kwartslag draaide, richting zijmuur in plaats van richting luisterplek. In REW gaf dat ook een mooiere respons in het cross-over gebied. Voelde wat gek om ze zo te plaatsen maar heb het gewoon geprobeerd, Dirac opnieuw ingemeten en sindsdien meer tevreden dan ooit over het sublaag. Alle cross-overs staan hier op 80Hz.

@ Teejoo: Mooi al dat getweak en stapjes om het maximale er uit te halen  :worship:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Teejoo

Quote from: raindog on January 20, 2021, 09:35:17
Waar ligt die grens ergens Bjorn? Ik heb bij het plaatsen van een tweede sub ook flink wat geëxperimenteerd en was juist verrast hoe goed het klonk toen ik beide subs een kwartslag draaide, richting zijmuur in plaats van richting luisterplek. In REW gaf dat ook een mooiere respons in het cross-over gebied. Voelde wat gek om ze zo te plaatsen maar heb het gewoon geprobeerd, Dirac opnieuw ingemeten en sindsdien meer tevreden dan ooit over het sublaag. Alle cross-overs staan hier op 80Hz.

@ Teejoo: Mooi al dat getweak en stapjes om het maximale er uit te halen  :worship:
Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen, maar normaal richt je ze de kamer in. Hoe ver staan ze bij jou dan van de muur af? Het lijkt me dat dat niet te dichtbij moet zijn?

bmateijsen

Quote from: raindog on January 20, 2021, 09:35:17
Waar ligt die grens ergens Bjorn? Ik heb bij het plaatsen van een tweede sub ook flink wat geëxperimenteerd en was juist verrast hoe goed het klonk toen ik beide subs een kwartslag draaide, richting zijmuur in plaats van richting luisterplek. In REW gaf dat ook een mooiere respons in het cross-over gebied. Voelde wat gek om ze zo te plaatsen maar heb het gewoon geprobeerd, Dirac opnieuw ingemeten en sindsdien meer tevreden dan ooit over het sublaag. Alle cross-overs staan hier op 80Hz.

@ Teejoo: Mooi al dat getweak en stapjes om het maximale er uit te halen  :worship:

Alleen het echte diepe laag is niet echt richting gevoelig, dus onder de 40 hrz.

bmateijsen

Quote from: Teejoo on January 20, 2021, 09:53:57
Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen, maar normaal richt je ze de kamer in. Hoe ver staan ze bij jou dan van de muur af? Het lijkt me dat dat niet te dichtbij moet zijn?

Die muur is niet altijd van belang, de JL Audio zijn ook gesloten, dus de afstand van de driver tot de muur is al minimaal de behuizing ;).

Teejoo

Quote from: bmateijsen on January 20, 2021, 10:06:31
Die muur is niet altijd van belang, de JL Audio zijn ook gesloten, dus de afstand van de driver tot de muur is al minimaal de behuizing ;).
Ik reageerde meer op het verhaal dat raindog de driver richting de muur heeft gericht ipv de ruimte. Dat vind ik vreemd. Ik heb ze idd altijd de ruimte in gericht.

raindog

Quote from: Teejoo on January 20, 2021, 09:53:57
Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen, maar normaal richt je ze de kamer in. Hoe ver staan ze bij jou dan van de muur af? Het lijkt me dat dat niet te dichtbij moet zijn?

De drivers staan ongeveer 90 cm van de muur af denk ik. Ik heb even geen recente foto maar op bijgaand plaatje staan ze wel al op de juiste plek, alleen nog niet ingedraaid. De subs moeten hier helaas parallel staan omdat mijn Arcam maar één subpositie kan meten.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Teejoo

Quote from: raindog on January 20, 2021, 11:50:23
De drivers staan ongeveer 90 cm van de muur af denk ik. Ik heb even geen recente foto maar op bijgaand plaatje staan ze wel al op de juiste plek, alleen nog niet ingedraaid. De subs moeten hier helaas parallel staan omdat mijn Arcam maar één subpositie kan meten.
Dan heb je idd nog de nodige afstand tot de muur.

Teejoo

#3744
Ik ben zelf inmiddels al weer aardig bezig met het plaatsen van de subs. Eentje staat tegen de achtermuur in het midden. Die staat helemaal goed. De 2e aan de rechterzijde, nu naar de ruimte gericht en iets meer richting fronts tov het midden. Dit resulteert in een mooi egaal verdeeld laag qua gehoor waarbij het volume zelfs nog iets omlaag kan.
Ik ben op de een of andere manier altijd al gevoelig voor de 3d verdeling van geluid, en hoor meteen als iets 'scheef' zit qua beeld en of de ruimtelijke afbeelding klopt. Ik ben er nu achter gekomen dat dat blijkbaar ook voor de lage subfrequenties is en ik dus hoor als de laagenergie niet goed verdeeld is.
De solo optie in het menu is erg handig om losse kanalen te beoordelen en te combineren om het effect te beluisteren van de interactie tussen 2 speakers.

Dus luisteren, schuiven, luisteren 😅

blue-eyes

Kan het ook zo zijn dat igv 1 sub je een ideale setting hebt, maar dat als je 2 sub hebt juist die plaats niet goed kan zijn?

Of zijn er domweg ideale plaatsen, ongeacht de hoeveelheid subs?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#3746
Quote from: Blue-Eyes on January 22, 2021, 16:53:17
Kan het ook zo zijn dat igv 1 sub je een ideale setting hebt, maar dat als je 2 sub hebt juist die plaats niet goed kan zijn?

Of zijn er domweg ideale plaatsen, ongeacht de hoeveelheid subs?
Dat zou zeker kunnen als ze elkaar bijvoorbeeld zouden uitdoven of juist bij bepaalde frequenties teveel versterken. Ik ga nu ik ze niet meer symmetrisch plaats echter wel uit van eerst de optimale plek voor de ene, vervolgens voor de andere en dan samen. Als het goed is vullen ze elkaar dan mooi aan aangezien de positie in de ruimte ook veel uitmaakt qua klank.

Belangrijk daarbij is ook welk signaal naar welke sub gaat als je processor dat toelaat. Dus niet alleen redirected bass van welke speaker, maar bijvoorbeeld ook het LFE naar 1 sub en alle redirected bass naar de andere. Of zoals ik voorheen had bij mijn muziek preset L en R gescheiden. Of tot een bepaalde freq L&R gescheiden, en daaronder alles naar beide.

Ik zou eigenlijk nog een 3e JL moeten hebben Vik! :devil: L, R en LFE achter de bank  :D

Aanvulling: wat ik ook erg mooi bij deze subs vind is dat je toch een soort gelaagdheid hoort. Ik weet niet goed hoe ik het anders kan omschrijven. De Velodynes hadden dat lang niet zo duidelijk. Daar was het er of niet. Mooi!

vik

Kunnen we regelen hoor Teejoo dat weet je.  :angel:

Goed om te lezen dat het experimenteren effect heeft.

Quote from: Teejoo on January 22, 2021, 19:09:50
Dat zou zeker kunnen als ze elkaar bijvoorbeeld zouden uitdoven of juist bij bepaalde frequenties teveel versterken. Ik ga nu ik ze niet meer symmetrisch plaats echter wel uit van eerst de optimale plek voor de ene, vervolgens voor de andere en dan samen. Als het goed is vullen ze elkaar dan mooi aan aangezien de positie in de ruimte ook veel uitmaakt qua klank.

Belangrijk daarbij is ook welk signaal naar welke sub gaat als je processor dat toelaat. Dus niet alleen redirected bass van welke speaker, maar bijvoorbeeld ook het LFE naar 1 sub en alle redirected bass naar de andere. Of zoals ik voorheen had bij mijn muziek preset L en R gescheiden. Of tot een bepaalde freq L&R gescheiden, en daaronder alles naar beide.

Ik zou eigenlijk nog een 3e JL moeten hebben Vik! :devil: L, R en LFE achter de bank  :D

Aanvulling: wat ik ook erg mooi bij deze subs vind is dat je toch een soort gelaagdheid hoort. Ik weet niet goed hoe ik het anders kan omschrijven. De Velodynes hadden dat lang niet zo duidelijk. Daar was het er of niet. Mooi!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

blue-eyes

Quote from: Teejoo on January 22, 2021, 19:09:50
Dat zou zeker kunnen als ze elkaar bijvoorbeeld zouden uitdoven of juist bij bepaalde frequenties teveel versterken. Ik ga nu ik ze niet meer symmetrisch plaats echter wel uit van eerst de optimale plek voor de ene, vervolgens voor de andere en dan samen. Als het goed is vullen ze elkaar dan mooi aan aangezien de positie in de ruimte ook veel uitmaakt qua klank.

Belangrijk daarbij is ook welk signaal naar welke sub gaat als je processor dat toelaat. Dus niet alleen redirected bass van welke speaker, maar bijvoorbeeld ook het LFE naar 1 sub en alle redirected bass naar de andere. Of zoals ik voorheen had bij mijn muziek preset L en R gescheiden. Of tot een bepaalde freq L&R gescheiden, en daaronder alles naar beide.

Ik zou eigenlijk nog een 3e JL moeten hebben Vik! :devil: L, R en LFE achter de bank  :D

Aanvulling: wat ik ook erg mooi bij deze subs vind is dat je toch een soort gelaagdheid hoort. Ik weet niet goed hoe ik het anders kan omschrijven. De Velodynes hadden dat lang niet zo duidelijk. Daar was het er of niet. Mooi!

Per speaker een sub, en meerdere subs voor het LFE signaal :P

Vik kan alles leveren :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Vanaf morgen in de Teejooscoop om de komende 14 dagen te kijken of het nog beter kan!:





We gaan het meemaken! 8)