Ik wil hier gezien de moeite die er door verschillende partijen in is gestoken en hoog oplopende spanning in dit topic

toch iets uitgebreider ingaan op mijn ervaringen met de nieuwe versterkers.
Ik heb jaren gedraaid met een 2 kanaals (CA2200) en 5 kanaals (CA5200) Classé eindversterker. Daar had ik een Arcam P429 eindversterker bijgekocht voor de Atmos kanalen. Dit was door het gebrek aan XLR-inputs echter geen goede match met de Trinnov.
Uiteindelijk heb ik het wilde idee opgepakt om alle versterking te wisselen voor klasse D (ICE1200SA). De gedachte was o.a. dat ik dan rondom weer dezelfde versterking had, en ik las veel goede dingen over klasse D. In praktijk was dat geen succes, en helaas had ik mijn CA5200 inmiddels verkocht.
Vandaar de zoektocht naar iets dat minimaal gelijkwaardig is aan de Classé, die uiteraard mijn referentie zijn. Ik kon ook perfect vergelijken omdat mijn CA2200 nog aanwezig is.
De beluisterde alternatieven waren de Arcam PA240 en Marantz MM8077 CineMike. Hieronder mijn bevindingen:
Arcam: Mooie afwerking rondom, kwalitatieve connectoren. Wel een irritante super felle LED die je niet kunt uitschakelen volgens mij. Vloeiende, mooie akoestische afbeelding, wel iets kleiner dan de Classé die enorm ruimtelijk klinkt, maar wel grijpbaarder. Qua klank gelijkwaardig aan Classé (!), waarbij de Classé iets droger is in het middengebied, maar de Arcam dus iets vloeiender en dus natuurlijker. Qua stemmen vind ik de Arcam zelfs iets mooier.
Marantz: Een duidelijk mindere afwerking: front deels van plastic, speaker aansluitingen vind ik niet passend voor een amp van €1800, en al helemaal niet met zo’n dikke CM modificatie. Dan verwacht je Bombenfeste WBT’s of zoiets, al is het maar voor het gevoel 😉
De brede soundstage is gelijk aan Classé wat ik wel indrukwekkend vind, wel iets minder diepte en minder grijpbaar dan de Classé en Arcam. Daardoor ook minder autoriteit dan de andere twee eindversterkers. Ik vind het in het algemeen allemaal wat terughoudender klinken: mijn kippenvelmeter slaat niet heel ver uit.
Wel was de uniformiteit dik in orde tussen de 3 front kanalen, ondanks dat de center speaker niet gebrugd was.
Op een gegeven moment wen je aan een geluid en klinkt het ook goed, maar toen ik eigenlijk pas op het einde van de avond weer switchte naar de Arcam vond ik dat toch wel een duidelijke verbetering: het totaalplaatje viel weer op z’n plek.
Ik had dit ook teruggekoppeld richting Vik, en hij gaf aan dat ik mijn overspanningsbeveiligingsstekker die in ertussen had zitten eens moest verwijderen omdat dat kon botsen met de door CineMike gemaakte aanpassingen aan de voeding. Dat klopte idd! De Marantz kroop qua sound dichter naar het andere tweetal toe, maar na weer een avond luisteren en vergeleken blijf ik onder de streep meer gecharmeerd van de Arcam en Classé.
Conclusie:Mijn conclusie is dat ik het indrukwekkend vind hoe de CM upgrade de versterker naar dit niveau heeft getild, maar dat ik zowel de Classé als Arcam zeker nog de betere eindversterker vind in mijn set.
Ook heb ik nu ervaren hoe professioneel CineMike apparatuur aangepakt wordt. De CM Marantz zal zeker een mooie oplossing zijn voor veel mensen. Ik denk echter dat CM mods wellicht nog meer bij bronnen voor een forse verbetering kan zorgen, omdat juist zaken als de klok etc wordt aangepakt. Die UHD speler gaat zeker getest worden, en ik hoop dat ze op een gegeven moment ook een mod gaan maken voor de nieuwe Sonos Port. Dan ben ik de eerste die op de stoep staat.
Ook is CineMike voor mij meer dan alleen modificaties: Het is ook vooral de service van Vik die onderscheidend is en juist veel waarde toevoegt aan het merk.
Samenvattend is de keuze gevallen op Arcam. Ik ga ook de CA2200 verkopen en er is zojuist een bestelling bij Paulissen Audio en Video Center in Roermond gedaan voor 2x PA240 en 1xPA720 om mijn 11 kanalen aan te sturen.
Viktor, nogmaals bedankt voor de mogelijkheid om de Marantz CM te testen!