Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Quote from: Teejoo on September 17, 2020, 11:37:15
Ik ben nu even aan het denken wat handig is. Ik zou nu ook meteen een 8 kanaals kunnen pakken en als de Classe's weg zouden gaan nog een 3 kanaals 500w.

Maar tot die tijd dus 4 kanalen gebruiken. Voordeel is dat ik dan alles in 2 ipv de huidige 3 behuizingen heb. Heb ik weer een plank over voor leuke dingen.

natuurlijk ook een optie, en zoals je zegt 2 behuizingen ipv 3 als je de NAD's ook gaat vervangen dan.
8 kanaals NC252 dan? Ook nog best betaalbaar zie ik, kost de helft van de 8 kanaals Acurus M8 bijvoorbeeld
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Dirk

Emotiva XPA-11, ben je met één amp klaar en hou je geld over
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Teejoo

Quote from: PascalP on September 17, 2020, 10:24:35
Dit is hem:
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-nc500dm-mkii-3ch

Is dus de 'normale' uitvoering, geen custom input boards van Nord etc.
Heb dan wel de extra opties voor de Neotech bekabeling en trigger.
Totaal was deze dan £1,753.29 incl verzenden naar NL en BTW

En deze heb ik als 4 kanaals voor de surrounds incl de silver plated upgrades, trigger en XLR/RCA switch;
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-mp-nc250-2-5-channels
Heb je beide amps wel eens vergeleken op je fronts?

PascalP

Ja ik heb eerst de 4 kanaals aangeschaft en deze gebruikt als 3 kanaals voor LCR.
Omdat dit zo goed beviel deze doorgeschoven naar de surrounds en een zwaardere 3 kanaals ervoor terug.

Tja is weer een tijdje terug en moeilijk om zo 1-2-3 ff neer te schrijven wat ik ervan vond toen.
Maar wat vooral opvalt is de extra reserves die je hebt, dit uit zich in de dynamiek en van 0 naar 100 in 3 seconden zeg maar. Echt de controle die je op je speakers erbij krijgt.
Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on September 18, 2020, 11:28:08
Ja ik heb eerst de 4 kanaals aangeschaft en deze gebruikt als 3 kanaals voor LCR.
Omdat dit zo goed beviel deze doorgeschoven naar de surrounds en een zwaardere 3 kanaals ervoor terug.

Tja is weer een tijdje terug en moeilijk om zo 1-2-3 ff neer te schrijven wat ik ervan vond toen.
Maar wat vooral opvalt is de extra reserves die je hebt, dit uit zich in de dynamiek en van 0 naar 100 in 3 seconden zeg maar. Echt de controle die je op je speakers erbij krijgt.
Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel ;)
Dat is mijn ervaring met eindversterkers ook altijd geweest.
Daarom was ik nu zelfs aan het denken om de atmos kanalen uit te voeren met de 250w modules en de overige kanalen 500w. Maar dan niet in jouw mono variant, gewoon de reguliere versie. Dat lijkt me toch ook al erg goed.

Staaled

Quote from: PascalP on September 18, 2020, 11:28:08
Ja ik heb eerst de 4 kanaals aangeschaft en deze gebruikt als 3 kanaals voor LCR.
Omdat dit zo goed beviel deze doorgeschoven naar de surrounds en een zwaardere 3 kanaals ervoor terug.

Tja is weer een tijdje terug en moeilijk om zo 1-2-3 ff neer te schrijven wat ik ervan vond toen.
Maar wat vooral opvalt is de extra reserves die je hebt, dit uit zich in de dynamiek en van 0 naar 100 in 3 seconden zeg maar. Echt de controle die je op je speakers erbij krijgt.
Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik vind met name percussie op low/mediumpower systemen slapjes.
Eenmaal gehoord op krachtpatsers en je wilt niet anders meer in mijn geval.

Dat lijkt trouwens een bagatel maar ritme drijft de muziek tenslotte en triggert beleving sterk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

buckler

Kijk ook eens naar de Apollon 8 kanaals ICE power Theo.
De nautilius speakers hebben flink veel power nodig en die heeft er met 600/700 watt genoeg van.
Mijn Susano (word vervangen door Lyngdorf mp50) is ook ICE power en vond ik super matchen op de nautilus speakers.
Ik weet ook dat Nord met een 8 kanaals 502MKII komt want daar was Colin mee bezig zei hij tegen mij, weleens waar geen ICE maar Hypex maar ook met veel vermogen.
Misschien ook om interessant om te weten voor je... Colin zei dat de 500mkII vrijwel op hetzelfde niveau speelt als de Purify alleen met meer vermogen afgifte en goedkoper maar vrijwel geen verschil hoorbaar in klank kwaliteit.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Ik was idd al aan het denken om op de Atmos kanalen na de 500 wat modules te gaan gebruiken. Ik ga jouw tip even checken!

Teejoo

#3008
Nog even terugkomen op waarom ik bijna alle kanalen even belangrijk vind.. Gisteravond Spiderman far from home gekeken. De overheersende indruk van de soundtrack viel tegen: hij was erg zacht (!)  en ik vond hem ook qua surround beleving tegenvallen. Ik vind het altijd erg mooi als je echt een mooie 3D soundstagen hebt die past bij het beeld dat je ziet.

Maar wat wel cool was was het stukje als enkele mensen zich verschansen in de tower bridge. Drones proberen dan binnen te komen en kunnen ook een soort akoestische wave produceren. In beeld sta je dan met je rug richting deuren. Echt fantastisch hoe dat dan aankomt vanuit je surround backs! En als het beeld draait draait ook het geluid mee over de speakers. Maar dus echt volle kracht  :)

Maar goed, verder dus matig qua sound. En dat voor zo'n film!


PascalP

#3009
MK2 is toch eruit en inmiddels opgevolgd door de Rev.D boards?
Dan kom je wel weer in de categorie 'mono' NC500 units met de losse voedingen zoals ik in mijn 3 kanaals heb. (Dacht ik althans, allemaal die verschillende types maakt het nogal verwarrend soms... ;) )

Ben benieuwd waar het op uitdraait Teejoo!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on September 18, 2020, 20:40:18
MK2 is toch eruit en inmiddels opgevolgd door de Rev.D boards?
Dan kom je wel weer in de categorie 'mono' NC500 units met de losse voedingen zoals ik in mijn 3 kanaals heb. (Dacht ik althans, allemaal die verschillende types maakt het nogal verwarrend soms... ;) )

Ben benieuwd waar het op uitdraait Teejoo!
Ik bedoel deze: https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-mp-nc500-4-6-channel-amplifier-black

PascalP

Quote from: Teejoo on September 18, 2020, 21:24:57
Ik bedoel deze: https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-mp-nc500-4-6-channel-amplifier-black

Yes dat dacht ik al. Zelfde reeds modules dan als waar ik de 4 kanaals van heb.
Met mijn opmerking doelde ik eigenlijk op Buckler, zijn dat dan weer andere (nieuwe?) modules? Volg het af en toe ook niet meer :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Ik had colin nog gevraagd of hitte een issue was met die 500w modules, maar dat was niet het geval als ze niet gestapeld staan.

Harry HT

Quote from: Dirk on September 17, 2020, 21:51:21
Emotiva XPA-11, ben je met één amp klaar en hou je geld over
Inderdaad,  O0


As you can see in the images, the modules slot in at the rear, and there are also corresponding status LEDs on the front for each installed module. There's a variety of module combinations, depending on the number of channels in the amp, but the XPA-11 uses a total of seven: three mono and four stereo modules. These deliver 300W into 8 ohm or 550W into 4 ohm for each of the front three channels, and 65W into 8 ohm or 100W into 4 ohm for the other eight channels.

The modular design allows the amp to grow with your system, while the power supply is more efficient and dynamic

This configuration makes perfect sense – the front three channels require the most power because they're critical for music, creating a solid front soundstage, and producing clear dialogue. The remaining eight channels handle all the surround and overhead or height speakers. Each channel of amplification utilises a fully analogue Class A/B output stage originally developed for Emotiva's first and second generation XPA amps.

https://www.avforums.com/reviews/emotiva-xpa-11-gen3-11-channel-power-amplifier-review.17551

Gegroet,

Harry


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

buckler

Quote from: PascalP on September 19, 2020, 06:52:59
Yes dat dacht ik al. Zelfde reeds modules dan als waar ik de 4 kanaals van heb.
Met mijn opmerking doelde ik eigenlijk op Buckler, zijn dat dan weer andere (nieuwe?) modules? Volg het af en toe ook niet meer :P

Geen idee Pascal, ik weet alleen wat Colin mij vertelde...
De Purufi is het beste met extreem kort daarop de 500 mkII maar als je power nodig heb adviseerde hij eerder de 500mkII dan de purifi.
Een mkII is altijd beter en dat gelt voor elk type van elke serie.
De ICE was ook zeer goed en benaderd de 500 tot bijna hetzelfde niveau.
Dan de 502.
Deze info heb ik van Colin zelf...

Maar wat ik daarnaast van gebruikers heb gelezen zitten als deze bovengenoemde versterkers in de referentie klasse in vergelijk met oudere versterkers zoals McIntosch/Classe/Krell/etc etc... of dat klopt weet ik natuurlijk niet en beweer ik zelf ook niet hoor.
Ik zelf zit naar Nord , Apollon en Lyngdorf te kijken maar moet nog ff een paar maandjes sparen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Is die 500 mkII bij Nord alleen tot 3 kanalen te krijgen? En wat is het verschil met de 6 kanaals versie?

papaleo

Quote from: Harry HT on September 19, 2020, 08:31:55
Inderdaad,  O0


As you can see in the images, the modules slot in at the rear, and there are also corresponding status LEDs on the front for each installed module. There's a variety of module combinations, depending on the number of channels in the amp, but the XPA-11 uses a total of seven: three mono and four stereo modules. These deliver 300W into 8 ohm or 550W into 4 ohm for each of the front three channels, and 65W into 8 ohm or 100W into 4 ohm for the other eight channels.

The modular design allows the amp to grow with your system, while the power supply is more efficient and dynamic

This configuration makes perfect sense – the front three channels require the most power because they're critical for music, creating a solid front soundstage, and producing clear dialogue. The remaining eight channels handle all the surround and overhead or height speakers. Each channel of amplification utilises a fully analogue Class A/B output stage originally developed for Emotiva's first and second generation XPA amps.

https://www.avforums.com/reviews/emotiva-xpa-11-gen3-11-channel-power-amplifier-review.17551

Gegroet,

Harry

Deze stond (nog niet zo lang geleden) ook op mijn shortlist...maar na dat ik Vik hierover gesproken had is daar een dikke streep doorgegaan.
Key woorden van hem waren...,bouw kwaliteit,plat geluid...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

#3017
Quote from: papaleo on September 19, 2020, 10:41:49
Deze stond (nog niet zo lang geleden) ook op mijn shortlist...maar na dat ik Vik hierover gesproken had is daar een dikke streep doorgegaan.
Key woorden van hem waren...,bouw kwaliteit,plat geluid...
Het spreekt me eigenlijk ook niet erg aan.

Ik zit nog te twijfelen tussen Nord en 2 NAD M27/28

Teejoo

Ik lees dat de nieuwe NAD het niet zo geweldig doet qua meting.. De voorganger presteerde blijkbaar beter.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nad-m28-seven-channel-power-amplifier-review.15939/

PascalP

Niet teveel naar de ASR metingen kijken en gewoon luisteren ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on September 20, 2020, 13:07:19
Niet teveel naar de ASR metingen kijken en gewoon luisteren ;)
Eens, maar wel opvallend in dit geval en er zijn blijkbaar ook wat onnodig goedkope componenten gebruikt blijkt uit de teardown.

Je verwacht bij een opvolger ook op technisch vlak verbetering.

buckler

Mee eens , niet teveel naar die getallen kijken... een Denon 3600 is daar bijvoorbeeld ook beter dan een 8500, nou niet echt hoor.
Maar ik zou toch als ik jou was niet te snel die Apollon ICE 8 kanaals (en 2 , 4 en 6 kanaals) overboord gooien Theo.
Dan kan een purifi slash hypex misschien beter klinken volgens meeste ,al denkt Apollon daar anders over, maar het valt of staat ook met het matchen van je speakers en jou speakers hebben enorm veel power nodig.
Het liefst zelfs power in reserve, dan komen ze los en beginnen ze echt te zingen met veel controle.
Daar komt nog eens bij dat een Nautilus niet echt van versterkers houd waar een scherp randje boven in zit qua hoge tonen.
Een ICE ,athans de Apollon ICE, klinkt bovenin wat warmer en daarnaast hoor je bij normale volumes wat meer detail in het midden gebied en alles met extreem veel kracht.
Bij mij thuis klinken de nautilus speakers zo los en gedetaileerd met een enorme power dat ik elke keer teleurgesteld ben als ik ergens een ,op papier, superset mag komen beluisteren. Vandaar dat ik lang niet durfde te upgraden (waar ik nu aan werk overgens).
En de Apollon lijkt mij wel een aantal klasses beter dan de Susano als je het mij vraagt, een flink aantal klasses zelfs.
Als ik jou was keek ik daar nog eens naar... maar goed dat is mijn mening he :hehe:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#3022
Quote from: buckler on September 20, 2020, 14:46:40
Mee eens , niet teveel naar die getallen kijken... een Denon 3600 is daar bijvoorbeeld ook beter dan een 8500, nou niet echt hoor.
Maar ik zou toch als ik jou was niet te snel die Apollon ICE 8 kanaals (en 2 , 4 en 6 kanaals) overboord gooien Theo.
Dan kan een purifi slash hypex misschien beter klinken volgens meeste ,al denkt Apollon daar anders over, maar het valt of staat ook met het matchen van je speakers en jou speakers hebben enorm veel power nodig.
Het liefst zelfs power in reserve, dan komen ze los en beginnen ze echt te zingen met veel controle.
Daar komt nog eens bij dat een Nautilus niet echt van versterkers houd waar een scherp randje boven in zit qua hoge tonen.
Een ICE ,athans de Apollon ICE, klinkt bovenin wat warmer en daarnaast hoor je bij normale volumes wat meer detail in het midden gebied en alles met extreem veel kracht.
Bij mij thuis klinken de nautilus speakers zo los en gedetaileerd met een enorme power dat ik elke keer teleurgesteld ben als ik ergens een ,op papier, superset mag komen beluisteren. Vandaar dat ik lang niet durfde te upgraden (waar ik nu aan werk overgens).
En de Apollon lijkt mij wel een aantal klasses beter dan de Susano als je het mij vraagt, een flink aantal klasses zelfs.
Als ik jou was keek ik daar nog eens naar... maar goed dat is mijn mening he :hehe:
Daar was ik idd net nog onderzoek naar aan het doen. Maar wat jij aangeeft vind ik idd belangrijk! Het moet los komen, er moet veel lucht tussen zitten en gemakkelijk gaan.

Heb je ze zelf beluisterd?

Moet ik wel eerst mijn Classe amps verkopen


buckler

Nope ik heb de Apollon zelf niet gehoord maar weet wel wat de ICE (Susano) bij mij deed met mijn nautilus speakers.
En ik heb de afgelopen weken flink wat zitten zoeken op het internet en rond gemailt naar info van de Apollon.
En alles wat ik erover las kwam overeen met mijn ervaring.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#3024
Lijstje uitgebreid:

- NAD M27 of 28 (2x). In verhouding wel weinig vermogen.
- Appolon ICEPOWER 1200AS2 BASED CLASS D 6 CHANNEL AMPLIFIER. (2x)
- Nord NC500 MKII 3 CH + NC500 4 kanaals (2x) na mailverkeer met Colin.