Ik denk dat je met een van beiden sowieso een winnaar bent. 
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de NX9. Tot op heden is er nog steeds geen enkel duidelijk antwoord op de vraag wat het kost als de laser unit vervangen moet worden. De levensduur van de laser wordt in het algemeen steeds naar voren gehaald, maar of het nou voordeliger is als af en toe een lampje vervangen? Waar doe je goed aan? Vaak wordt er alweer gewisseld naar een nieuwe projector vanwege het upgrade virus. Een laser is wel stabieler als een lamp dat klopt.
Ik heb de N7 nog niet gezien enkel de N5 en NX9.
Het vervangen van enkel de laser is allesbehalve "voorzien" in het hele ontwerp, daarom draaien ze meestal ook redelijk rond de pot als je hiernaar vraagt.
Het antwoord "ja maar die zal je echt nooit moeten vervangen want die gaat niet kapot" was voor mij een dooddoener in de hele discussie met verkopers.
Zelf heb ik toen ik begin dit jaar een nieuwe PJ wou aanschaffen toch maar blijven aandringen bij Epson, omdat ik toen her en der wel een jonge LS-10000 aan leuke prijzen zag voorbijkomen...maar omdat ik hier 1200 à 1500uren draai per jaar (ik heb geen tv meer en kijk dus àlles op de PJ) was dit vraagstuk voor mij wel van levensbelang.
Na lang wachten kreeg het servicecenter waar ik mee in contact was volgend antwoord vanuit Epson HQ België;
Ik heb dit nagevraagd en het is niet mogelijk om enkel de laser engine te vervangen. Bij de beide toestellen zal de volledige optische engine vervangen moeten worden. Hieronder de actuele prijzen (excl. werkuren):
· EH-LS10000: €6.063,79
· EH-LS10500: €6.215,46spreekt voor zich dat ik met dergelijke prijzen de voorbijkomende LS-10000'en toch maar liet passeren