Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

Quote from: Teejoo on August 11, 2010, 23:09:41
Even mijn eerste ervaring met de panelen, gequote uit Peerless z'n topic:

Verder de hele avond gedraaid met de Apple TV over HDMI....veel beter  :wacko: Dat was dus een goede tip. Ik had het ook al met de blu-ray speler geconstateerd: de SSP-800 kun je het beste via HDMI aansluiten. Ondanks de de HDMI out van de Apple TV nou niet bepaald als voorbeeldig bekend staat. Dat beperkt wel meteen de keuze in spelers.

Edit: van de andere kant heb ik ook bij mijn oude Tag set nooit een optische verbinding gebruikt, omdat deze altijd beduidend minder klonk. Het zal hoe dan ook testen worden.

Als die over spdif redelijk klonk en nu een stuk beter hoe verhoud die zich dan nu tov van je cd speler ?.

Ik volg de ssp800 op AVS en viel mij al op dat ze veel extra jitter werk gedaan hebben op de hdmi blijkbaar met meer effect dan op de spdif

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Teejoo

Quote from: danielo on August 12, 2010, 09:44:42
Als die over spdif redelijk klonk en nu een stuk beter hoe verhoud die zich dan nu tov van je cd speler ?.

Ik volg de ssp800 op AVS en viel mij al op dat ze veel extra jitter werk gedaan hebben op de hdmi blijkbaar met meer effect dan op de spdif

Daniel.
Ik heb deze 2 nog even niet naast elkaar vergeleken. Ik wilde de RPG panelen ook nog testen. Ik heb dus alleen vergeleken met de Pioneer via HDMI.

Maar ik had via HDMI meteen het gevoel dat het ok klonk, en vond het in vergelijking met mijn Pioneer LX-91 via HDMI wellicht zelfs beter. Beter in de zin dat de afbeelding steviger 'staat' (meer body), en iets minder op en neer zwalkt. Ik zou het ook willen omschrijven als een 'cleanere' sound. Dat heb ik een aantal pagina's terug al gezegd en vind ik een erg prettige en positieve eigenschap van mijn streamingervaring tot nu toe. Via een optische verbinding klinkt het echter ingetogener t.o.v. het origineel, en dat is nu via HDMI weg.

Wat ik eigenlijk ook nog eens moet gaan proberen is een CD via de coax uitgang van de Pioneer af te spelen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Het vervelende is ook dat je niet tegelijkertijd HDMI en Coax kunt gebruiken. Je kunt dus geen goede en snelle switch maken ter vergelijking. De Sony CD speler klinkt van zichzelf alweer een stuk compacter.

Ik blijf het fascinerend vinden hoe digitaal aangesloten apparaten anders kunnen klinken, afhankelijk van hun interface.

Kjelt

Quote from: Teejoo on August 12, 2010, 09:54:01
Ik blijf het fascinerend vinden hoe digitaal aangesloten apparaten anders kunnen klinken, afhankelijk van hun interface.
Tja als ze geen goede interface met seperate clock en data specificeren blijft het natuurlijk aanmodderen of het nu spdif of hdmi is  :devil:

riwi

Quote from: Teejoo on August 12, 2010, 09:54:01
Wat ik eigenlijk ook nog eens moet gaan proberen is een CD via de coax uitgang van de Pioneer af te spelen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Het vervelende is ook dat je niet tegelijkertijd HDMI en Coax kunt gebruiken.

Had je dat maar eerder gedaan ;) ;)
Ik heb de Oppo 4x aangesloten, juist om te kunnen vergelijken tussen de aansluitingen. Dus HDMI, spdif, 2ch analoog en 6ch analoog.
Waarom kan je niet snel wisselen? Ik heb 4 bron apparaten voor de Oppo aangemaakt. Dus op de SSP800 kies je dan gelijk Oppo 2ch of Oppo spdif etc. Of bedoel je dat op de Pioneer niet beide uitgangen tegelijk actief zijn?

Teejoo


Teejoo

Vanavond weer lekker genoten van een film:



Ik draai nu dus 5.1 ipv 7.1, waarbij ik de side surrounds gebruik. Ik merk nu ook dat zeker voor mijn ruimte 7.1 echt een toegevoegde waarde heeft. Ondanks dat het zeker niet slecht klinkt, heb ik toch een soort gat achter. Ik weet gewoon hoe het ook kan klinken. Ben dus wel blij als m'n nieuwe CA-2200 arriveerd.

Verder echt knallen die film. :D

Teejoo

Gisteravond nog eens zitten luisteren naar de verschillen tussen de HDMI uitgang van de Apple Tv en de optische uitgang. Eigenlijk kan ik mijn eerdere bevinding bevestigen. De optische variant klinkt net iets 'cleaner' en compacter. De HDMI iets rauwer en minder compact en daardoor iets beter. alleen is dat rauwe randje ook niet optimaal.

In vergelijking met de originele CD via coax (Sony) klinkt de laatste nog iets puurder, maar de Apple TV 'steviger'.

Daarom denk ik dat een high end streamer de uiteindelijke oplossing moet zijn. Of in elk geval een streamer waar naast een optimale bediening ook veel aandacht aan de digitale uitgang is geschonken. Omdat ik wel verwacht dat er op dit vlak de komende maanden de nodige ontwikkelingen zullen plaatsvinden (zowel hardware als bedieningssoftware), wacht ik hier nog even mee. Ondertussen kan ik dan de rest van mijn CD collectie rippen en gebruik maken van de Apple TV.

Want het blijft een perfect manier om je muziek te herontdekken. Alleen zie ik nu ook de beperking van de bediening via de pronto. Dit werkt op zicht super, maar je wilt gewoon meer. En daar heb je een groter scherm voor nodig. Ik ben altijd nogal grafisch ingesteld, namen vergeet ik altijd. (Dat had ik al in mijn DJ tijd). Ik herkende de hoezen. Dus daarvoor is een iPad ideaal.

Om de verschillen tussen de digitale verbindingen weer even in perspectief te zetten: deze vallen in het niet bij het effect van de ruimte, en het gebruik van bijvoorbeeld de diffusers van RPG.
Ik heb het al vaker geroepen: mensen geven duizenden euro's uit aan apparatuur en kabels, en stellen het dan niet optimaal in en doen niets aan hun akoestiek. Dat zijn de echte gemiste kansen die een groot verschil betekenen.

Staaled

Quote from: Teejoo on August 16, 2010, 09:17:11

Om de verschillen tussen de digitale verbindingen weer even in perspectief te zetten: deze vallen in het niet bij het effect van de ruimte, en het gebruik van bijvoorbeeld de diffusers van RPG.
Ik heb het al vaker geroepen: mensen geven duizenden euro's uit aan apparatuur en kabels, en stellen het dan niet optimaal in en doen niets aan hun akoestiek. Dat zijn de echte gemiste kansen die een groot verschil betekenen.
1 woord : "dedicated" ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

Quote from: Hipster on August 16, 2010, 09:49:36
1 woord : "dedicated" ;)
Dat kan dan wel zijn, maar ook in een woonkamer is veel mogelijk. En als correcte instellen en positioneren ook niet mogelijk is, dan heeft het gewoon niet veel zin om te zitten spelen op kabelniveau.

JCL

Plaatsing en afstelling zijn gewoon heel belangrijk! Zelfs kleine aanpassingen in b.v. indraaien van een speaker kunnen al veel verschillen met zich mee brengen. Akkoustiek is gewoon lastig in een woonkamer, dan zul je echt keuzes moeten gaan maken. Ik zou persoonlijk geen panelen in mijn woonkamer willen hebben. Dat gezegd hebbende, om die rede zou ik ook niet snel een audio set van 25.000 euro in de woonkamer zetten.

Staaled

Quote from: Teejoo on August 16, 2010, 10:01:48
Dat kan dan wel zijn, maar ook in een woonkamer is veel mogelijk. En als correcte instellen en positioneren ook niet mogelijk is, dan heeft het gewoon niet veel zin om te zitten spelen op kabelniveau.
Maar mág het ook ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo


Staaled

Quote from: Teejoo on August 16, 2010, 10:52:05
Wil je erover praten  :D
Shoulder, mate. :D

Nee hoor,
ik kan redelijk mijn gang gaan.
Dus geen Batmanpakkie in deze. :P
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

Quote from: Hipster on August 16, 2010, 14:07:01
Shoulder, mate. :D

Nee hoor,
ik kan redelijk mijn gang gaan.
Dus geen Batmanpakkie in deze. :P
Gelukkig  ;D

Maar ik denk dat het duidelijk dat als je niet eerst de 'grote' zaken kunt aanpakken, het geen nut heeft om high-end apparatuur te kopen of kabels hoeft te gaan zitten vergelijken. De basis moet eerst goed zijn. Mijn redenatie is beter een set van gewoon goede kwaliteit optimaal opgesteld en ingeregeld, dan een high-end set waar dat niet is gebeurt. En al helemaal als je daarbij ook nog akoestische zaken hebt aangepakt.

celerontje

't Is ook wel lachen om te zien als miljonair een peperdure audioset in z'n galmende villla neerzet! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Teejoo

Vanavond genoten van de onderstaande  muziek. De RPG panelen zijn een shot in de roos, en zijn in mijn set-up de puntjes op de i. Ik ben ook nog van plan om als ze straks definitief hangen en geschilderd zijn te experimenteren met het opvullen van sommige holtes met stukjes auralex absorptieschuim. Ik moet nu voor mijn gevoel ook nog iets schuiven met de (R)frontspeaker, omdat de akoestische afbeelding juist door die diffusie iets minder scherp in de ruimte staat. Maar ik wacht even tot de Classé voor de frontkanalen binnen is en dan is dat zo weer geoptimaliseerd.

Ik ben in elk geval erg tevreden over de totale sound. Het (sub)laag vormt een erg mooie basis voor de rest, waarbij het indien nodig goed kan 'doorduwen'. Ruimtelijkheid is ook erg mooi. Ook 2-kanaals wordt er een mooie 3D geluidsbubbel gecreëerd. En sinds de komst van Classe is er ook sprake van een heerlijke natuurlijke tonale correctheid: het klinkt gewoon 'echt'.
Dit alles is voor mij in elk geval de bevestiging dat het volgen van mijn zorgvuldig uitgestippeld pad een juiste keuze was. Hierbij is altijd goed nagedacht over de individuele stappen, en over de meerwaarde t.o.v. het geheel. Verder is altijd de insteek geweest om het maximale uit de apparatuur te halen, door erg veel aandacht te schenken aan het instellen, positioneren en de akoestiek.
Ik ben eigenlijk maar  met een facet afgeweken van mijn oorspronkelijke planning, en dat kwam omdat Tag Mclaren Audio ermee ophielt.  Dit is de reden waarom ik via een (bewust) tijdelijke Lexicon MC12 tussenstap nu verder ben gegaan met Classé. Voor mij in elk geval een waardige opvolger die perfect in het plaatje past.

Het mooie aan onze hobby is natuurlijk dat de ontwikkelingen doorgaan. Blu-ray was in elk geval de stap die het video gedeelte gelijkwaardig maakte aan het audio deel. Verder ben ik nu aan het 'spelen' met het streamen van CD's via de  Apple TV. Inderdaad zoals Daniel het treffend heeft gezegd om te kijken hoe dit bevalt, en dan vooral qua bediening en filosofie. Inmiddels is mij wel duidelijk dat het dit moet worden. Alleen ben ik nog op zoek naar de meest geschikte high-end streamer die aan mijn wensen voldoet. Qua beeld heb ik nog 1 nieuwe lamp voor mijn JVC  HD1 liggen, dus die ga ik eerst opmaken. Tegen die tijd zijn er weer echte sprongen gemaakt inzake beeldkwaliteit, stille projectoren etc.
Zodra de CA-2200 binnen is, is de basis van mijn setup geheel ingevuld en op het door mij gewenste niveau. Het leuke is dat je je dan automatisch weer richt op de software: ik koop me nu dus ook weer suf aan CD's en blu-rays. En daar gaat het tenslotte om! :inlove:











danielo

Quote from: Teejoo on August 20, 2010, 09:37:09

Het mooie aan onze hobby is natuurlijk dat de ontwikkelingen doorgaan. Blu-ray was in elk geval de stap die het video gedeelte gelijkwaardig maakte aan het audio deel. Verder ben ik nu aan het 'spelen' met het streamen van CD's via de  Apple TV. Inderdaad zoals Daniel het treffend heeft gezegd om te kijken hoe dit bevalt, en dan vooral qua bediening en filosofie. Inmiddels is mij wel duidelijk dat het dit moet worden. Alleen ben ik nog op zoek naar de meest geschikte high-end streamer die aan mijn wensen voldoet. Qua beeld heb ik nog 1 nieuwe lamp voor mijn JVC  HD1 liggen, dus die ga ik eerst opmaken. Tegen die tijd zijn er weer echte sprongen gemaakt inzake beeldkwaliteit, stille projectoren etc.

Leuk te horen, Ben druk bezig om de 'ytrack' controller perfect te krijgen voor de ipad zodat je die kan gebruiken om de appletv/itunes te besturen. Album view is er al maar vind de plaatjes wat klein zelf eens kijken of we een extra view kunnen maken zodat je meer visueel kan scrollen. Ik denk ook dat er veel gaat veranderen de komende 12 maanden op streaming gebied, hoop dat een aantal highend streamers ook dacp gaan gebruiken (protocol van apple) zodat iphone en ipad apps 'gratis' gaan werken.

Nieuwe projectors ? graag !!, gebruik nu een jvc rs-20 maar hoop dat de volgende stap toch echt een stille led projector kan zijn maar dan moet de prijs wel redelijk worden voor 600 a 700 lumens.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Teejoo

Quote from: danielo on August 20, 2010, 10:35:14
Leuk te horen, Ben druk bezig om de 'ytrack' controller perfect te krijgen voor de ipad zodat je die kan gebruiken om de appletv/itunes te besturen. Album view is er al maar vind de plaatjes wat klein zelf eens kijken of we een extra view kunnen maken zodat je meer visueel kan scrollen. Ik denk ook dat er veel gaat veranderen de komende 12 maanden op streaming gebied, hoop dat een aantal highend streamers ook dacp gaan gebruiken (protocol van apple) zodat iphone en ipad apps 'gratis' gaan werken.

Nieuwe projectors ? graag !!, gebruik nu een jvc rs-20 maar hoop dat de volgende stap toch echt een stille led projector kan zijn maar dan moet de prijs wel redelijk worden voor 600 a 700 lumens.

Daniel.
Dan moet ik eerst nog een iPad kopen  :D. Verder wachten we dan op dezelfde projector als ik dat zo hoor.

danielo

Quote from: Teejoo on August 20, 2010, 11:29:33
Dan moet ik eerst nog een iPad kopen  :D. Verder wachten we dan op dezelfde projector als ik dat zo hoor.

Ahhh ik zag een post van je in het iPad topic dus dacht dat je al een iPad cult member was :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

riwi

Quote from: danielo on August 20, 2010, 10:35:14
Nieuwe projectors ? graag !!, gebruik nu een jvc rs-20 maar hoop dat de volgende stap toch echt een stille led projector kan zijn maar dan moet de prijs wel redelijk worden voor 600 a 700 lumens.

Ik ben nog steeds super tevreden met mijn HD350. Ik heb ook nog een lamp liggen. Gisteravond nog met plezier gekeken ook al staat er 1450 uur op de lamp. De enige projector waar ik voor zou ruilen nu direct zou zo'n 3 chip DLP sim2 zijn van 18k€ en dat is net even wat buiten budget ;) Een HD750/HD950 is leuk, maar daar ga ik niet naartoe upgraden.
Een LED projector is niet noodzakelijk stiller. Volgens mij produceren die speciale hi output LED lampen behoorlijk veel warmte en is juist dat nog een probleem (koeling).

Teejoo

Quote from: danielo on August 20, 2010, 13:07:43
Ahhh ik zag een post van je in het iPad topic dus dacht dat je al een iPad cult member was :)

Daniel.

Nee, dat laat ik eerst allemaal door jou uitvogelen en dan komt dat ding er wellicht ooit als ab voor het streamen.  :D

Kjelt

Quote from: riwi on August 20, 2010, 13:13:16
Volgens mij produceren die speciale hi output LED lampen behoorlijk veel warmte en is juist dat nog een probleem (koeling).
Daar sla je de spijker op zijn kop, als je passief wilt koelen dan kan dat wel alleen heb je een koellichaam ter grootte van een eetkamerstoel nodig.
Kijk maar eens wat voor koellichaam er in een Philips Livingcolors zit en dat is dan 3x 1W led  ;D

Het is dus die trechtervormige aluminium "toeter" en deze weegt behoorlijk wat, schatting bijna een kg.

Teejoo

Dan moeten we dus maar even niet overstappen op LED. Maar ik ben al blij als het geluid van mijn HD1 al minimaal gehalveerd is.

Durk

Ik heb mijn HD-1 voorzien van een soortement van hushbox.. niet helemaal een fraaie oplossing maar het zorgt wel voor 50% minder herrie.. Ik vind die HD-1 van mij helemaal niet zo stil.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Teejoo

Quote from: Durk on August 20, 2010, 16:23:19
Ik heb mijn HD-1 voorzien van een soortement van hushbox.. niet helemaal een fraaie oplossing maar het zorgt wel voor 50% minder herrie.. Ik vind die HD-1 van mij helemaal niet zo stil.
Nee, een husbox ga ik niet meer maken. Heb ik wel nog even over nagedacht. Mijn oude Whisperflow hushbox was te klein. De HD1 vind ik op zich helemaal niet zoveel lawaai maken in low lamp mode, maar het is desondanks te veel. Je wilt echter niets horen, dus daar gaan we voor!