Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame


denoontje


Teejoo

Quote from: WickedGame on July 26, 2010, 18:42:46
Geweldig!!!

Toch wel een droom set  :inlove:
Volgens mij ben je zelf al een heel eind op weg  ;)

R

aardig,   aardig ;)... Neehoor, wat een prachtset!!

WickedGame

Quote from: Teejoo on July 26, 2010, 19:17:06
Volgens mij ben je zelf al een heel eind op weg  ;)

Een eind zeer zeker, maar surround met Classé is voor mij toch een bruggetje te ver nog. Hou het zelf voorlopig wel bij stereo. Ben benieuwd als je de CA-2200 hebt geintegreerd in je systeem hoe het gaat klinken. Aangezien er wat verhalen natuurlijk rond gaan dat er wat vermogens verschilletjes zitten tussen de eindbakken. (zover waarneembaar).

Nahpets

Quote from: WickedGame on July 27, 2010, 07:43:34
Aangezien er wat verhalen natuurlijk rond gaan dat er wat vermogens verschilletjes zitten tussen de eindbakken. (zover waarneembaar).

Vermogensverschil zou niet of nauwelijks uit moeten maken, een verschil in gain zou veel eerder merkbaar kunnen zijn.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Teejoo

Quote from: WickedGame on July 27, 2010, 07:43:34
Een eind zeer zeker, maar surround met Classé is voor mij toch een bruggetje te ver nog. Hou het zelf voorlopig wel bij stereo. Ben benieuwd als je de CA-2200 hebt geintegreerd in je systeem hoe het gaat klinken. Aangezien er wat verhalen natuurlijk rond gaan dat er wat vermogens verschilletjes zitten tussen de eindbakken. (zover waarneembaar).
De gain is (ik zou bijna zeggen natuurlijk) gelijk. Dat is zoals Nahpets terecht opmerkt erg belangrijk omdat je dat meteen zou merken. Op alle kanalen zitten nu de zelfde versterkermodules. Het enige verschil tussen de CA-5200 en de CA-2200 is dat deze laatste met z'n 2 kanalen iets verder door kan gaan. Dat zie je ook aan de cijfers: de CA-2200 geeft aan 4 Ohm 400W continu, de CA-5200 ik dacht 380W per kanaal, alle kanalen belast. Als je een CA-5200 2 kanaals draait haalt hij ook 400W/4 ohm. Het heeft dus alleen met de beperking van de voeding te maken.

Maar in real life heb je hier dus geen last van. Al is het maar dat ik toch andere speakers gebruik, die ook nog eens op een andere plaats staan. De ruimte invleods is hierdoor veel groter. Daarnaast maak ik ook geen gebruik van het volle vermogen. Daar zijn mijn ruimte en speakers te klein voor.

WickedGame

Quote from: Teejoo on July 27, 2010, 08:51:35
De gain is (ik zou bijna zeggen natuurlijk) gelijk. Dat is zoals Nahpets terecht opmerkt erg belangrijk omdat je dat meteen zou merken. Op alle kanalen zitten nu de zelfde versterkermodules. Het enige verschil tussen de CA-5200 en de CA-2200 is dat deze laatste met z'n 2 kanalen iets verder door kan gaan. Dat zie je ook aan de cijfers: de CA-2200 geeft aan 4 Ohm 400W continu, de CA-5200 ik dacht 380W per kanaal, alle kanalen belast. Als je een CA-5200 2 kanaals draait haalt hij ook 400W/4 ohm. Het heeft dus alleen met de beperking van de voeding te maken.

Maar in real life heb je hier dus geen last van. Al is het maar dat ik toch andere speakers gebruik, die ook nog eens op een andere plaats staan. De ruimte invleods is hierdoor veel groter. Daarnaast maak ik ook geen gebruik van het volle vermogen. Daar zijn mijn ruimte en speakers te klein voor.

Poeh ik wil niet eens weten wat volvermogen teweeg brengt...

Maar je hebt gelijk de gain is inderdaad belangrijk en dat zit natuurlijk wel goed. Ben zelf in iedergeval erg tevreden over de prestaties van de CA-2200.

Kjelt

Een evt gainverschil is te compenseren in de pre/pro die via een dB meting (auto of manueel) weer gecorrigeerd wordt. Echter hier niet van toepassing.
Ik ben het met Teejoo eens dat het verschilletje in vermogen een non-issue isssue is in dit geval , want speelt pas bij vermogens dat je eerder een gehoortoestel nodig hebt als je daarop luisterd  :D
Ik zelf heb voor mijn achterkanalen 100W gekozen (voorkanalen ook 200W) en merk dit zelfs absoluut niet.
Verder is het allerbelangrijkste verschil tussen versterkers (vind ik) de klankkleur die volgens mij voornamelijk bepaald wordt door de gain stage in de versterker. Die zijn hier volledig gelijk.
Daarnaast wordt terecht opgemerkt dat identieke versterker trappen wel belangrijk zijn maar dan zou je inderdaad ook dezelfde luidsprekers willen hebben. Oftewel het zal allemaal wel los lopen.

Teejoo

Ik heb overigens ook wel het idee dat de meeste fabrikanten hun eindversterkers uit dezelfde serie dusdanig maken dat de gain gelijk is.

Sterker nog: ik heb de volumeregeling helemaal niet hoeven aan te passen toen ik van de tag's naar Classe overstapte. Gewoon exact gelijk. Was best handig!

Tinus_

Gefeliciteerd met deze mooie versterker.

Ga jij in de toekomst nog experimenteren met je bekabeling?
Rebuilding my HT

Teejoo

Quote from: Tinus_ on July 27, 2010, 11:24:47
Gefeliciteerd met deze mooie versterker.

Ga jij in de toekomst nog experimenteren met je bekabeling?
Nee, dat was ik eigenlijk niet van plan. Maar je weet natuurlijk nooit...

Teejoo

Inmiddels staat de TAG 100x2R bij een forumgenoot te spelen. Met de CA-2200 in aantocht kon de laatste TAG tenslotte ook verkocht worden.

Versterking gaat nu dus als volgt ingedeeld worden:

CA-2200: Front L&R
CA-5200: Center + Surround L&R + Surround back L&R

Ik hoop hem volgende week te kunnen gaan ophalen.


riwi

Quote from: Teejoo on July 29, 2010, 21:33:08
Ik hoop hem volgende week te kunnen gaan ophalen.
Dus weer een retourtje Karlsruhe? :) Jij hebt geen navigatie apparaat meer nodig richting Karlsruhe straks ;)

Teejoo

De CA-2200 was binnen, dus die ga ik morgen halen.

Ik ben inmiddels ook weer bezig met iets waarvan ik me al een tijd afvraag of het niet beter kan.

Zoals jullie op de onderstaande foto's kunnen zien, is mijn ruimte relatief smal. Dat was ook de reden waarom ik naast beide frontspeakers Auralex dempingsmateriaal heb aangebracht.



Ik heb zelf het idee dat ik dit kan verbeteren door het tegenovergestelde te doen, namelijk diffusie. Ik denk dat bijvoorbeeld de 'levendigheid' iets groter zal worden. Maar dan wel maximaal, dus niet met de Auralex panelen die ik nu op de andere plekken gebruik maar met de RPG Skyline LP panelen. Ik heb dit ook altijd een erg mooi product gevonden. Ik vind de info overigens best onoverzichtelijk. Als ik het goed begrijp zijn deze LP panalen ongeveer 60x60cm, en ongeveer 10cm dik.

Wat vinden jullie van het idee, en van de RPG panelen. Waar zijn deze te krijgen?

R

Kun je niet verbreden? Dat zal echt lucht geven. Muurtje weg en apparatuur naar achter oid?

Kjelt

Quote from: R on August  6, 2010, 13:12:30
Kun je niet verbreden? Dat zal echt lucht geven. Muurtje weg en apparatuur naar achter oid?
:D dat was ook mijn eerste gedachte, echter niet echt mogelijk schat ik zo. De luidsprekers zo dicht tegen een muur of in een hoek is vragen om problemen. De subwoofers zijn ook naar voren gebracht om deze reden vermoed ik (bij mij staan ze ook los van de achtermuur). Gebruik je al aktieve filtering overigens? Oftewel de luidsprekers voor >80Hz en de subs voor <80Hz want dan is het al een stuk minder kritisch schat ik, maar dat zullen de audio(meet)experts kunnen bepalen.

JCL

Quote from: Kjelt on August  6, 2010, 13:17:44
:D dat was ook mijn eerste gedachte, echter niet echt mogelijk schat ik zo. De luidsprekers zo dicht tegen een muur of in een hoek is vragen om problemen. De subwoofers zijn ook naar voren gebracht om deze reden vermoed ik (bij mij staan ze ook los van de achtermuur).

Misschien een beetje domme opmerking, maar waarom komen ze dan dichter op de muur te staan? Ik snap dat een dergelijk tussenmuurtje minder opvangt dan een grote dragende muur, maar je kan er toch voor kiezen om de speaker iets verder van de muur te zetten dan dat hij nu staat? Of zeg ik dan iets heel raars? Verbreden geeft misschien wel een raar effect als de ruimte ook vrij kort is. Op de foto's lijkt dat soms zo, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er vrij veel instaat.

Peerless Monster

Quote from: Teejoo on August  6, 2010, 12:57:38
De CA-2200 was binnen, dus die ga ik morgen halen.

Ik ben inmiddels ook weer bezig met iets waarvan ik me al een tijd afvraag of het niet beter kan.

Zoals jullie op de onderstaande foto's kunnen zien, is mijn ruimte relatief smal. Dat was ook de reden waarom ik naast beide frontspeakers Auralex dempingsmateriaal heb aangebracht.



Ik heb zelf het idee dat ik dit kan verbeteren door het tegenovergestelde te doen, namelijk diffusie. Ik denk dat bijvoorbeeld de 'levendigheid' iets groter zal worden. Maar dan wel maximaal, dus niet met de Auralex panelen die ik nu op de andere plekken gebruik maar met de RPG Skyline LP panelen. Ik heb dit ook altijd een erg mooi product gevonden. Ik vind de info overigens best onoverzichtelijk. Als ik het goed begrijp zijn deze LP panalen ongeveer 60x60cm, en ongeveer 10cm dik.

Wat vinden jullie van het idee, en van de RPG panelen. Waar zijn deze te krijgen?

Ik heb deze onlangs 2 gekocht.
van de oude serie en die zijn 15 cm lang.
Ik vind ze vrijkostbaar voor hetgeen dat je terugkrijgt en zelfbouw zou ik niet uit de weg gaan Teejoo. Ik had ze overgenomen van Jaco (die met de Maridian apparatuur).
Hij zal wel weten waar je diffusers kan halen. Hij had ook nog anderen voor de hogere tonen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

danielo

Misschien moet je even een echte plattegrond geven, zo zien we net te weinig. Mijn eerste gevoel zou ook zijn verbreden en zo de speakers meer ruimte te geven. Het lijkt er een beetje op dat dit mogelijk is omdat we een stukje van je av-setup zien maar misschien kan dit helemaal niet.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Teejoo

Quote from: Kjelt on August  6, 2010, 13:17:44
:D dat was ook mijn eerste gedachte, echter niet echt mogelijk schat ik zo. De luidsprekers zo dicht tegen een muur of in een hoek is vragen om problemen. De subwoofers zijn ook naar voren gebracht om deze reden vermoed ik (bij mij staan ze ook los van de achtermuur). Gebruik je al aktieve filtering overigens? Oftewel de luidsprekers voor >80Hz en de subs voor <80Hz want dan is het al een stuk minder kritisch schat ik, maar dat zullen de audio(meet)experts kunnen bepalen.
allereerst staan de luidspekers niet dicht tegen de achtermuur, dat lijkt alleen maar zo. Ik schat dat er minimaal 70 cm tussenzit. Precies om de reden die Kjelt noemt draai ik ook niet full range, maar vanaf 60Hz. De rest via de subs.

Verbreden is geen optie.

Maar het gaat helemaal niet om het laag. dat klinkt goed. Daar doen de rpg Skyline LP ook helemaal niets aan. Ik wil diffusie in het mid/hoog ipv de demping. De gedachte was destijds om de eerste reflectie te te dempen. Op zich natuurlijk een prima insteek, maar je kunt om hetzelfde te bereiken (namelijk de directe reflectie van het 1e reflectiepunt verminderen) ook diffusie toepassen. Zeker voor een stereo opstelling is dat wellicht beter. Zoals jullie inmiddels wel weten haal ik grag het maximale eruit, en dit is wellicht een van de manieren om de puntjes op de"i te zetten. Het klinkt nu ook best aardig  ;)

De plattegrond:

Teejoo

Quote from: Peerless Monster on August  6, 2010, 13:55:39
Ik heb deze onlangs 2 gekocht.
van de oude serie en die zijn 15 cm lang.
Ik vind ze vrijkostbaar voor hetgeen dat je terugkrijgt en zelfbouw zou ik niet uit de weg gaan
dat was voor mij ook de trigger!

jaco

Ik heb RPG producten gewoon bij RPG in de UK gekocht.
Er zijn ook wel NL bedrijven die het verkopen.

http://www.msv.nl

prijslijst

Teejoo

Quote from: jaco on August  6, 2010, 14:45:24
Ik heb RPG producten gewoon bij RPG in de UK gekocht.
Er zijn ook wel NL bedrijven die het verkopen.

http://www.msv.nl

prijslijst
Is het nou gewoon met latex te schilderen? Ik heb dat wel met alle auralex kunnen doen, en het spul ziet er een beetje hetzelfde uit.

jaco

Quote from: Teejoo on August  6, 2010, 15:24:42
Is het nou gewoon met latex te schilderen? Ik heb dat wel met alle auralex kunnen doen, en het spul ziet er een beetje hetzelfde uit.
RPG kun je in ral kleuren krijgen.

Het is ordinair piepschuim. Als je verf neemt wat geen piepschuim oplost zou het wel gaan neem ik aan.