Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 15, 2010, 17:01:10
Dat is netjes, zou leuk zijn als je de hulpvoeding kon delen tussen componenten bv via CAN bus ofzo maar goed bij mij staan ze toch hard uit.
Met een standby van 4 W vallen de kosten gelukkig wel weer mee: 4W x 24u x 365d = 35040/1000 = 35 kWh. Dit kost dus ongeveer € 8,06 euro per jaar.(met dank aan de energiebelasting...). Ik compenseer dat dan maar door energiezuinige lampen  ;)

Classé geeft ook aan dat je ze beter in standby kunt laten staan, zodat ze snel na het inschakelen optimaal klinken.

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 16, 2010, 09:30:51
Classé geeft ook aan dat je ze beter in standby kunt laten staan, zodat ze snel na het inschakelen optimaal klinken.  
Waar staat dit? Want dat vind ik dan weer flauwekul. Ga ik ze meteen mailen als je me aangeeft waar dit staat. Idle ok dat kan ik begrijpen maar standby maakt niets uit.

Ze geven nl. in de handleiding aan dat de eindtrappen (transistoren) iets moeten opwarmen om perfect te klinken en dat dit binnen 10 tot 15 minuten het geval is.
Dat wil dus zeggen dat het opwarmen van het eind (power) en stuur (omega driver) circuit kennelijk het geluid beinvloed. Laten deze circuits in standby nou net spanningsloos (dus koud) zijn. Oftewel het enigste dat standby gevoed wordt is het (digitale) hulpcircuit met de microcontroller en deze heeft geen enkele invloed op het geluid.
Wel bespaar je 3 seconden powerup tijd van het hulpcircuit , wow wat een winst  :D

Tinus_

Quote from: Teejoo on June 16, 2010, 09:30:51
Met een standby van 4 W vallen de kosten gelukkig wel weer mee: 4W x 24u x 365d = 35040/1000 = 35 kWh. Dit kost dus ongeveer € 8,06 euro per jaar.(met dank aan de energiebelasting...). Ik compenseer dat dan maar door energiezuinige lampen  ;)
Dan valt de versterker wel mee.

Nu voor de SSP-800 => 29W x 24u x 365d = 254040/1000 = 254 kWh x €0.22 = €55.88 dat vind ik best wel veel.
Rebuilding my HT

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 16, 2010, 09:46:11
Waar staat dit? Want dat vind ik dan weer flauwekul. Ga ik ze meteen mailen als je me aangeeft waar dit staat. Idle ok dat kan ik begrijpen maar standby maakt niets uit.

Ze geven nl. in de handleiding aan dat de eindtrappen (transistoren) iets moeten opwarmen om perfect te klinken en dat dit binnen 10 tot 15 minuten het geval is.
Dat wil dus zeggen dat het opwarmen van het eind (power) en stuur (omega driver) circuit kennelijk het geluid beinvloed. Laten deze circuits in standby nou net spanningsloos (dus koud) zijn. Oftewel het enigste dat standby gevoed wordt is het (digitale) hulpcircuit met de microcontroller en deze heeft geen enkele invloed op het geluid.
Wel bespaar je 3 seconden powerup tijd van het hulpcircuit , wow wat een winst  :D

In de handleiding heb ik dat gelezen, ik dacht onder het stukje over de inspeeltijd van 200 uur. Maar jij trekt de stekker er dus gewoon uit, bij gebrek aan een schakelaar. Of gebruik je een stekkerblok met schakelaar?

Teejoo

Quote from: Tinus_ on June 16, 2010, 10:19:20
Dan valt de versterker wel mee.

Nu voor de SSP-800 => 29W x 24u x 365d = 254040/1000 = 254 kWh x €0.22 = €55.88 dat vind ik best wel veel.
Nu ik de mail teruglees, zie ik dat hij het heeft over de SSP-600. Geen idee of dit een typfout is, en wat de SSP-800 dan doet. Maar dat kan Riwi tzt onderzoeken.

Teejoo

Quote from: Teejoo on June 16, 2010, 10:53:29
In de handleiding heb ik dat gelezen, ik dacht onder het stukje over de inspeeltijd van 300 uur.
Gevonden:

Your new Classé power amplifier will deliver outstanding performance
immediately. However, you should expect to hear it improve somewhat as
it reaches its normal operating temperatures and its various components
"break-in." It has been our experience that the greatest changes occur within the
first 300 hours, as the amplifier reaches thermal equilibrium and the capacitors
fully form. After this initial break-in period, the performance of your new
product should remain quite consistent for years to come.
The only exception to this rule is if the unit is placed in standby or unplugged
for an extended period of time, allowing it to cool down. Depending on the
degree of cooling involved, you should expect a brief warm-up period before the
power amplifier's sound quality is at its best. Unless your amplifier was allowed
to become quite chilled, subsequent thermal re-stabilization should not take
long. Fortunately, you should never have to repeat the initial 300 hour break-in
period.


Kjelt heeft dus gelijk. Standby maakt niet uit.

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 16, 2010, 10:53:29
In de handleiding heb ik dat gelezen, ik dacht onder het stukje over de inspeeltijd van 200 uur. Maar jij trekt de stekker er dus gewoon uit, bij gebrek aan een schakelaar. Of gebruik je een stekkerblok met schakelaar?
Momenteel trek ik (tijdelijk) de stekker er uit ja. Momenteel gebruik ik hem alleen voor stereo maar deze gaat in de nabije toekomst de drie voorkanalen sturen.

Ik ben bezig om een slowstart kast(je) te bouwen met powerrelais (echte goede dus) die de Velodyne subwoofers met slowstart weerstand een voor een opstarten (Velodyne DD's trekken bij opstarten teveel stroom en daar had er eigenlijk zoals bij de Classe's een softstart ingebouwd moeten zitten maar helaas) en als laatste de Classe versterker inschakelen.
Dit alles waarschijnlijk met een microcontroller op basis van een slave sense (trigger) ingang van de processor.

Op mijn HT set zit momenteel een 16A schakelaar die ik ook wil vervangen door een draai hoofdschakelaar van 40A.

Een goed alternatief voor jou is een draai mes-hoofdschakelaar van 40A of 63A voor je hele installatie die zijn normaal geschikt om de hele meterkast aan en uit te schakelen, zijn verzilverd en hebben een dusdanig goed contact en lage overgangsweerstand dat je dat niet gaat merken (mits goed aangesloten).

jaco

Heb je links van zo'n soort schakelaar ?

Ik krijg max 20 ampere vanuit een wandcontactdoos. (zekering laten verzwaren voor de groep op de gehele bovenverdieping)
Ik zou wel een goede schakelaar willen gebruiken om alles behalve het licht af te schekelen in mijn HT ruimte.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on June 16, 2010, 11:17:14
Heb je links van zo'n soort schakelaar ?
ff snel gezocht en hier is een voorbeeldje maar als je goed zoekt zijn er meer fabrikanten (Hager, Holec, ABB etc) met nog veel hogere vermogens etc.  ;)
http://www.elektro-online.nl/elektro/product_info.php?products_id=293672&n=Hoofdschakelaar+4P+40A
Deze dan bv in een klein groepenkastje bouwen waar gerust via een buis 3x2,5mm2 vanuit de meterkast automaat naar toe mag lopen en van daaruit met 2,5mm2 direct naar de verdeeldoos (wel vast aan de muur monteren) dit scheelt weer een stekker/wcd overgang en dan ben je dus nog beter uit dan voorheen.

Dit zou ook kunnen alleen vind ik zelf minder prettig bedienen (klein)
http://catalogus.hager.nl/default?ni=1942486&ci=4&app=Catal&pr=15126

Robbo

Quote from: jaco on June 16, 2010, 11:17:14
Heb je links van zo'n soort schakelaar ?

Ik krijg max 20 ampere vanuit een wandcontactdoos. (zekering laten verzwaren voor de groep op de gehele bovenverdieping)
Ik zou wel een goede schakelaar willen gebruiken om alles behalve het licht af te schekelen in mijn HT ruimte.

Ja, een aantal relaisgestuurde verdeeldozen via de RFX9600 staat ook nog op mijn to-do lijstje.

riwi

Quote from: Teejoo on June 16, 2010, 10:56:19
Nu ik de mail teruglees, zie ik dat hij het heeft over de SSP-600. Geen idee of dit een typfout is, en wat de SSP-800 dan doet. Maar dat kan Riwi tzt onderzoeken.
Ik heb de meter nu binnen van Conrad, maar de SSP800 is nog in reparatie zoals je weet.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Is een lang verhaal. Wil ik niet op het forum bespreken.
Waarschijnlijk een klein mankement aan de coax ingangen.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Teejoo

Quote from: Teejoo on June 15, 2010, 11:27:31
De Tag heeft eveneens een erg goede controle, maar klinkt luchtiger, levendiger. De Classé klinkt iets compacter, droger,  maar inderdaad met absoluut een goede controle. Daarom vroeg ik me af of een CA-2200 ook zo klonk, of wellicht nog iets beter. (lees; minder droog)
Ik had overigens ook niet verwacht dat de Classé beter zou zijn dan de 250MR's, maar gewoon gelijkwaardig. Voordeel van de Classe's is dan straks met de CA-5200 en CA-2200 weer de uniformiteit over alle kanalen.
Zo zie je dat ik er ivm een ziekenhuisopname in de familie niet goed met m'n gedachten bij ben...Ik kom er vandaag achter dat ik vorige week na het testen van de Eq niet alle filters heb uitgezet/teruggezet. En dat waren ook nog eens de 'kijken of hij over z'n nek gaat filters'. Zodra je dit namelijk zo extreem instelt, heb ik me laten vertellen dat de SSP-800 RQ automatisch een soort van buffer instelt. Je merkt dit ook door een hele kleine volumewijziging zodra je de EQ activeerd. Maar blijkbaar is dat niet genoeg om hem alleen uit te zetten, maar moet je de individuele filters ook nog deactiveren.

Maar om een lang verhaal kort te maken: deze kwaliteit had ik dus meer verwacht van een Classé amp. Het luchtige is terug, terwijl er zoals Kjelt omschrijft wel sprake is van een flinke controle over de sound. Dit zorgt wel voor een erg correcte sound. Ik ga een deze dagen weer eens de Tag's eraan hangen, om nog eens vers te vergelijken. Ik ben tenslotte ook aan het wennen aan het geluid van Classé. Maar vandaag starte ik weer met het gevoel van de 'geremdheid'. Maar na de EQ ontdekking heb ik weer met een smile zitten luisteren. Dit niveau is dus in elk geval al erg goed.

Het duurt even maar dan heb je ook wat..

blue-eyes

Quote from: riwi on June 16, 2010, 14:49:45
Is een lang verhaal. Wil ik niet op het forum bespreken.
Waarschijnlijk een klein mankement aan de coax ingangen.

Zou je mij een PM erover willen sturen? Ik heb ook regelmatig dat de COAX wegvalt (voor UPC HDD decoder in gebruik).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Zo zie je maar weer dat Equalization niet zaligmakend is. Je wint een beetje, maar mist een hoop. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Teejoo

Een foto van het nieuwe Creaktiv rack met inhoud. Het is een Trend 1 rack, met custom etagehoogte en gedempte en gevulde buizen. Verder is het natuurlijk uitgebreid naar 6 etages.



Grindtegel

Is dat rack nou zo hoog of lijkt dat maar ?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Teejoo

Quote from: Grindtegel on June 18, 2010, 21:41:45
Is dat rack nou zo hoog of lijkt dat maar ?
Het is inderdaad redelijk hoog: 137 cm. Maar dat moet ook wel, omdat er nog een CA2200 in moet passen. Het is maar 9 cm hoger dan mijn oude rack, dus eigenlijk net het level voor de SMS1

riwi

Zier er mooi uit. Ik vind het rack ook netjes.
Die hoogte is niet erg, zelfs handig :) Omdat het als het ware achter het muurtje staat.

Teejoo

Quote from: riwi on June 18, 2010, 22:09:46
Die hoogte is niet erg, zelfs handig :) Omdat het als het ware achter het muurtje staat.
Dat is inderdaad de 2e reden: op deze manier kan ik het display van de SSP-800 zien. Het rack van BE staat natuurlijk mooier en is aparter, maar ik vind dit verder ook een net rack wat ook erg praktisch is qua kabels.

blue-eyes

Quote from: Teejoo on June 18, 2010, 22:47:39
Dat is inderdaad de 2e reden: op deze manier kan ik het display van de SSP-800 zien. Het rack van BE staat natuurlijk mooier en is aparter, maar ik vind dit verder ook een net rack wat ook erg praktisch is qua kabels.

Wat moet er nog meer gezegd worden :D :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Audiofiel on June 18, 2010, 20:47:11
Zo zie je maar weer dat Equalization niet zaligmakend is. Je wint een beetje, maar mist een hoop. ;)
De settings waren zoals gezegd extreem, dus normaal loopt het niet zo´n vaart. Maar het is in elk geval nog niet perfect. Verder blijf ik erbij dat de Classé amps ingetogener klinken t.o.v. de Tag. Ik probeer dit weekend weer eens te vergelijken.

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes on June 19, 2010, 00:01:56
Wat moet er nog meer gezegd worden :D :D
Nou, de buizen van dit rack zouden zeer geschikt zijn voor een BE rack.Alleen is de diameter iets kleiner, maar verder top gemaakt.