Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: riwi on June 12, 2010, 22:09:01
Als je hem bij BB&G had gekocht had Bjorn hem persoonlijk voor je in elkaar geschroeft :)

Have fun met Avatar en de CA5200. We zijn benieuwd naar de vergelijking met de TAG eindbakken.
Nou, het was maar al te gemakkelijk om de CA-5200 van bovenaf op het onderste plateau te zetten en vervolgens de rest van het rack er omheen te bouwen. Verder erg netjes gemaakt, vooral de gedempte buizen. Het ziet er nu erg industrial uit  8)

Ik heb tijdens het warmdraaien heel even muziek geluisterd, en dat klonk nog niet zo goed als de 250MR's. Maar toen stond hij pas een 10 minuten te spelen. Hij klonkt wat rauw. Ik merkte wel dat dit er gedurende de film een heel stuk minder werd. Dat was eigenlijk erg duidelijk te horen aan de center. Toch maf dat zoiets veranderd. Mijn oude vriend Steve Harris zou zeggen:Dude! It isn't french cheese that tasts better when it gets older, it's only audio equipment........ maar blijkbaar toch een beetje.

Ik moet verder nog een paar WBT connectors aanschaffen om m'n center goed te kunnen aansluiten. Voorheen werd die namelijk bi-amped. De can bus is wel leuk, je kunt ook de data van de eindversterker uitlezen: temp op het einde van de film 50C (fronts en surround) tot 55C (center) bij een kamertemp van 27 C.

Verder nog alle 220V in orde maken, ir, CAN bus etc.

Avatar: ik heb vol fascinatie zitten kijken en luisteren: wat mooi!

Teejoo

Wel iets gemerkt aan de CA-5200: zodra ik hem uitzet hoor ik in 1 kanaal (Surround R in mijn geval) na een 15-20 seconden een zachte, maar hoorbare pieptoon die lijkt op een frequentie sweep die zelf een 4-5 seconden duurt. Net alsof er iets leegloopt (condensator?). Het is me gisteravond na de film niet opgevallen, maar het gebeurt elke keer als ik hem uitzet. Verder doet hij het prima. Zou wel ontzetten irritant zijn als ik weer met dat ding moet gaan slepen.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 13, 2010, 12:36:50
Wel iets gemerkt aan de CA-5200: zodra ik hem uitzet hoor ik in 1 kanaal (Surround R in mijn geval) na een 15-20 seconden een zachte, maar hoorbare pieptoon die lijkt op een frequentie sweep die zelf een 4-5 seconden duurt. Net alsof er iets leegloopt (condensator?). Het is me gisteravond na de film niet opgevallen, maar het gebeurt elke keer als ik hem uitzet. Verder doet hij het prima. Zou wel ontzetten irritant zijn als ik weer met dat ding moet gaan slepen.
Even met Classe mailen volgens mij zou je zodra je hem uitzet niets meer mogen horen. Zet je hem wel op standby en niet meteen een harde power off?

blue-eyes

Quote from: Kjelt on June 13, 2010, 13:50:27
Even met Classe mailen volgens mij zou je zodra je hem uitzet niets meer mogen horen. Zet je hem wel op standby en niet meteen een harde power off?

De Classe kan alleen maar op standby. "harde power off" zoals je dat beschrijft betekend de stekker er uit trekken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Blue-Eyes on June 13, 2010, 14:30:47
De Classe kan alleen maar op standby. "harde power off" zoals je dat beschrijft betekend de stekker er uit trekken.
Ja of het "intelligente" netfilter schakelt via relais de gebruikers uit of een hoofdschakelaar, ik ken bijna niemand die zijn Classe's 24/7 standby laat staan  ;)

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 13, 2010, 15:11:57
Ja of het "intelligente" netfilter schakelt via relais de gebruikers uit of een hoofdschakelaar, ik ken bijna niemand die zijn Classe's 24/7 standby laat staan  ;)
Hij heeft inderdaad geen aan/uitknop. Dus dan blijft standby over.

blue-eyes

Quote from: Kjelt on June 13, 2010, 15:11:57
.... ik ken bijna niemand die zijn Classe's 24/7 standby laat staan  ;)

Ikke dus. Teejoo dus :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi


Teejoo

Net weer een paar track muziek geluisterd, en het rauwe is er helemaal vanaf. Hij klinkt gelukkig helemaal niet warm, zoals men soms zegt over Classé. Gewoon neutraal, zonder fratsen. In absolute muziekbeleving lijkt hij best op de Tag 250MR. Die klinkt wel nog wat losser.

Raphie

Quote from: Teejoo on June 13, 2010, 16:48:27
Net weer een paar track muziek geluisterd, en het rauwe is er helemaal vanaf. Hij klinkt gelukkig helemaal niet warm, zoals men soms zegt over Classé. Gewoon neutraal, zonder fratsen. In absolute muziekbeleving lijkt hij best op de Tag 250MR. Die klinkt wel nog wat losser.
Een beetje zoals de XPA-5 dus  ;D
JBL PRX Power!

Teejoo


Raphie

Quote from: Teejoo on June 13, 2010, 17:05:10
als ik de Classe openschroef zit die er vast in!
:clapping: Nee serieus mooie set man!

echt een droomset!
JBL PRX Power!

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 13, 2010, 15:11:57...ik ken bijna niemand die zijn Classe's 24/7 standby laat staan  ;)
Dat heeft mij toch even de gebruiksaanwijzig doen grijpen. Daar staat dat hij in standby 348W zou trekken. Lijkt me dus echt niet zo te zijn. Op de website staat dit getal bij idle, dus als hij aan staat zonder belasting. Lijkt dus een vertaalfoutje.
Ik heb eens een mailtje gestuurd om te vragen wat hij verbruikt in standby. Zou toch niet meer dan 3-4 wat mogen zijn. Want als het echt 348W zou zijn, dan verkoop ik hem echt uit principe.

Wat verder wel opvalt is dat het echt een flinke kachel is. Hij blijft wel mooi gelijk op temperatuur, maar hij heeft gisteren de hele dag gedraaid om in te spelen, en er komt me dan toch een flinke bak warmte vanaf...
Dat was in mijn oude rack inderdaad nooit goed gegaan. Zelf in het nieuwe rack is hij erg warm, maar dan ook aan alle koelribben en aan de bovenzijde. Maar dat is ook te zien aan de vermogens cijfers als hij belast is: 1056W.

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 14, 2010, 10:32:05
Dat heeft mij toch even de gebruiksaanwijzig doen grijpen. Daar staat dat hij in standby 348W zou trekken. Lijkt me dus echt niet zo te zijn. Op de website staat dit getal bij idle, dus als hij aan staat zonder belasting. Lijkt dus een vertaalfoutje.
Ik heb eens een mailtje gestuurd om te vragen wat hij verbruikt in standby. Zou toch niet meer dan 3-4 wat mogen zijn. Want als het echt 348W zou zijn, dan verkoop ik hem echt uit principe. 
Nee in standby zal hij echt geen honderden watts trekken, daarvoor heeft hij ook een aparte hulpvoeding  ;)
Aan de andere kant ben ik principieel tegen apparatuur in standby laten staan,
1) vanwege de onnuttige energieconsumptie, 2) vanwege het risico bij blikseminslag of kortsluiting (brand)
zeker als het totaal geen nut heeft.

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 14, 2010, 10:53:58
Nee in standby zal hij echt geen honderden watts trekken, daarvoor heeft hij ook een aparte hulpvoeding  ;)
Aan de andere kant ben ik principieel tegen apparatuur in standby laten staan,
1) vanwege de onnuttige energieconsumptie, 2) vanwege het risico bij blikseminslag of kortsluiting (brand)
zeker als het totaal geen nut heeft.
Nou, ik vind bijvoorbeeld 4 W nog wel gaan, maar eigenlijk zou het meer iets van 1-2 W moeten zijn. Maar bij blikseminslag maakt het niet uit of hij standby staat of niet. Zolang de kabel is ingestoken ben ik bang dat hij sneuveld. Maar hij is hoe dan ook een grootverbruiker.

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 14, 2010, 10:59:27
Nou, ik vind bijvoorbeeld 4 W nog wel gaan, maar eigenlijk zou het meer iets van 1-2 W moeten zijn. Maar bij blikseminslag maakt het niet uit of hij standby staat of niet. Zolang de kabel is ingestoken ben ik bang dat hij sneuveld. Maar hij is hoe dan ook een grootverbruiker.
Je moet hem afschakelen met een zware hoofdschakelaar en voor de schakelaar een paar bliksemafleidende componenten zoals meestal te vinden in netfilters etc. plaatsen dan blijft je kostbare apparatuur bespaard  ;)

blue-eyes

Ik weet niet meer de exacte cijfers, maar heb eens een verbruiksmeter er tussen gehad.
Standby ruim minder dan 10 watt, geen idee meer hoeveel exact.

Verbruik met alle 5 kanalen belast ook lang geen Kw. Maar ik speel niet op erg harde volumes. Wellicht dat zoiets nog fors uitmaakt in verbruik.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Ik heb me ook eens meer verdiept in de CAN bus functionaliteit. Hierin zit duidelijk nog ontwikkelpotentieel, bijvoorbeeld alleen de modules inschakelen die je gebruikt. Dat is nu nog niet mogelijk en zorgt ook weer voor warmte en daarmee energiebesparing.

Tinus_

Quote from: Teejoo on June 13, 2010, 12:36:50
Wel iets gemerkt aan de CA-5200: zodra ik hem uitzet hoor ik in 1 kanaal (Surround R in mijn geval) na een 15-20 seconden een zachte, maar hoorbare pieptoon die lijkt op een frequentie sweep die zelf een 4-5 seconden duurt. Net alsof er iets leegloopt (condensator?). Het is me gisteravond na de film niet opgevallen, maar het gebeurt elke keer als ik hem uitzet. Verder doet hij het prima. Zou wel ontzetten irritant zijn als ik weer met dat ding moet gaan slepen.
Dat heb ik ook, echter ik weet nog niet waar het aan ligt. Ik heb namelijk een electrostaat (dus daar zit ook een voedingsbron in) en een CA-2200.
Rebuilding my HT

Teejoo

Gisteravond de bekabeling gefatsoeneerd. Ik hoef nu alleen nog het stekkerblok voor de bronnen en SSP-800 tegen de muur te monsteren en dan is het ver af.

Verder nog wat muziek geluisterd. Ik gebruik de CA-5200 nu dus voor de kanalen L, R, C, SR en SL. SBR en SBL worden door mijn oude TAG 100x2r aangedreven. Het is straks de bedoeling dat er een CA-2200 komt voor de frontkanalen, en dan doet de CA-5200 de rears.

Ik vraag me echter wel af of de CA-2200 beter is dan de 5200. Ik vind deze laatste tot nu toe nog een beetje 'geremd' t.o.v. mijn Tag 250MR's. Deze klinken iets luchtiger. Maar wellicht dat dat nog moet komen bij de Classé, want het geluid is toch best flink (in positieve zin) veranderd sinds zaterdag. Het geeft in elk geval aan hoe goed de Tags ook zijn.

Op het moment dat ik dit schrijf, besef ik eigenlijk wel dat ik wel in een luxe positie verkeer om dit op deze manier te vergelijken. :blush:


Joris1971

Waar blijft de foto van het rack gevuld met apparatuur?  ;) :pompom:

Kjelt

Quote from: Teejoo on June 15, 2010, 10:48:20
Ik vraag me echter wel af of de CA-2200 beter is dan de 5200. Ik vind deze laatste tot nu toe nog een beetje 'geremt' t.o.v. mijn Tag 250MR's. Deze klinken iets luchtiger. Maar wellicht dat dat nog moet komen bij de Classé, want het geluid is toch best flink (in positieve zin) veranderd sinds zaterdag. Het geeft in elk geval aan hoe goed de Tags ook zijn.
Ik vind het altijd moeilijk om dit soort uitspraken te combineren met mijn eigen luisterervaringen. Ik vind zelf de Classe 3200 juist erg veel controle over de speakers hebben vergeleken met mijn Denon SA10-II. Of dit met de hoge dempingsfactor te maken heeft, of met de vele eindtransistoren per trap?
In ieder geval vind ik het persoonlijk juist een goed teken dat een versterker volledige controle over de speaker heeft en niet "doorslaat". Maar ik weet natuurlijk niet wat jij bedoeld met "geremt" en ken de TAGs zelf niet.

Teejoo

Quote from: Joris1971 on June 15, 2010, 10:51:46
Waar blijft de foto van het rack gevuld met apparatuur?  ;) :pompom:
Eerst nog m'n 220V netjes maken  ;)

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 15, 2010, 10:56:49
Ik vind het altijd moeilijk om dit soort uitspraken te combineren met mijn eigen luisterervaringen. Ik vind zelf de Classe 3200 juist erg veel controle over de speakers hebben vergeleken met mijn Denon SA10-II. Of dit met de hoge dempingsfactor te maken heeft, of met de vele eindtransistoren per trap?
In ieder geval vind ik het persoonlijk juist een goed teken dat een versterker volledige controle over de speaker heeft en niet "doorslaat". Maar ik weet natuurlijk niet wat jij bedoeld met "geremt" en ken de TAGs zelf niet.

De Tag heeft eveneens een erg goede controle, maar klinkt luchtiger, levendiger. De Classé klinkt iets compacter, droger,  maar inderdaad met absoluut een goede controle. Daarom vroeg ik me af of een CA-2200 ook zo klonk, of wellicht nog iets beter. (lees; minder droog)
Ik had overigens ook niet verwacht dat de Classé beter zou zijn dan de 250MR's, maar gewoon gelijkwaardig. Voordeel van de Classe's is dan straks met de CA-5200 en CA-2200 weer de uniformiteit over alle kanalen.