Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Davey on May  7, 2010, 09:18:04
Mijn ervaring is dat kabels een verschil maken. Ik had destijds de XLR's in gebruik die bij de versterkers werden meegeleverd in afwachting van mijn Mogami's die BBG voor mij heeft gemaakt. Nadat ik deze ertussen had gezet om de standaard XLR's te vervangen scheelde dit aanzienlijk in volume.
Beetje sterk dat dit heel veel zou uitmaken tenzij je een km kabel er tussen hebt liggen. Heb je de W2534 kabel dan heb je de helft van de weerstand /meter echter wel een verdubbeling van de capaciteit wat ten koste gaat van de frequentieresponse. Niet mijn keuze, tenzij je enorm veel last van rf hebt.
QuoteQUESTION: Well then, what are the differences between the W2534 (quad), and the W2549 (non-quad) Mogami mic cables?
ANSWER: Mogami is the best, regardless of anything some salesperson might tell you. Mogami W2534 (quad) is the line of cable sold not only to professional wiring companies, but also to mega-retailers. Mogami W2549 mic cable has higher frequency response than the W2534 and is sold exclusively to professional wiring companies, like HOTWIRED! We build both W2534, and W2549 cables, but keep in mind the differences between the designs of each cable. Pick the cable that best fits your needs. I'll give you the quick rundown of facts concerning the difference between the W2534 (quad) and it's single twisted pair counterpart W2549, which I've gotten mostly from Mogami over the years, but also from studying physics, reading technical manuals, working in the professional recording industry as both an engineer and audio technician, etc. The W2534 is made up of two twisted pair of conductors and a spiral shield. The quad design is great for canceling out EMI (Electromagnetic Interference), and RFI (Radio Frequency Interference), when you're in especially problematic situations where there would be excessive EMI, and RFI to deal with. Sounds good so far (especially if your home studio is fifty feet from a radio tower). But as you know, nothing in life is free, and here's the cost. The quad design effectively doubles the capacitance of the cable, which reduces it's frequency response. So if you're going to use the cable in a situation with excessive EMI and RFI problems, and you don't mind sacrificing sound quality by reducing your frequency response, then quad cable is the way to go. We build Mogami W2534 quad mic cables all the time. W2534 cable assemblies cost more. Most companies would push the more expensive product (classic example of upsale). The W2534 cable is more expensive than the W2549, and there is more labor involved in building quad cables (four conductors and a shield, instead of only two conductors and a shield). So there is no logical reason for me to recommend W2549 over W2534, other than it's superior sound quality. By guiding you to the better cable (W2549), we'll make less money than if we recommended the higher priced, lower frequency response, W2534 quad cable. Perhaps that why wee not getting rich? The W2549 is made up of a single twisted pair of conductors and a spiral shield. This design also does an excellent job of canceling out EMI (Electromagnetic Interference), and RFI (Radio Frequency Interference). The best part is that it has better frequency response than the W2534 (quad mic cable). It is the mic cable of choice for recording professionals. However, if you require quad mic cable for your specific needs, Mogami W2534 Quad Cable is the best quad mic cable on the planet, and we'd be glad to build Mogami W2534 Quad Cables to your specifications. 

Davey

#601
Quote from: Kjelt on May  7, 2010, 09:59:13
Beetje sterk dat dit heel veel zou uitmaken tenzij je een km kabel er tussen hebt liggen. Heb je de W2534 kabel dan heb je de helft van de weerstand /meter echter wel een verdubbeling van de capaciteit wat ten koste gaat van de frequentieresponse. Niet mijn keuze, tenzij je enorm veel last van rf hebt.

De lengtes die ik heb laten maken door Garmt zijn 5 meter. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik zal eerdaags toch is kijken wat het verschil in dB's is want ik ben er toch vrij zeker an dat m'n oren mij niet bedriegen.

Leuk stukje trouwens om te lezen over de Mogami's  :thumbs-up: maar volgens mij had ik dan beter de W2549 kunnen kiezen  :(

bmateijsen

Je kan volgens mij geen balanced kabel maken van de 2549.

Groet,

Bjorn


Kjelt

Quote from: Davey on May  7, 2010, 11:12:05
De lengtes die ik heb laten maken door Garmt zijn 5 meter. Misschien dat het daar mee te maken heeft. .....maar volgens mij had ik dan beter de W2549 kunnen kiezen  :(
Ach op een lengte van 5m zal het verschil minimaal zijn. Over de weerstand kan ik kort zijn, we praten hier over 60mOhm per meter oftewel als je 5 meter hebt dan hebben we het over 300mOhm (nog geen 1/3 ohm dus) , als je dan bedenkt dat de ingangsimpedantie van een versterker kOhms zijn dan zul je het toch met me eens zijn dat de spanningsval over de kabel zo'n groot hoorbaar verschil niet kan verklaren, maar wellicht iets anders wel.

Quote from: bmateijsen on May  7, 2010, 11:24:00
Je kan volgens mij geen balanced kabel maken van de 2549.
tuurlijk wel, ik heb me de afgelopen weken eens verdiept in deze balanced verbindingen omdat ik er zelf nu ook ga aanleggen en 98% van de kabels (ook die van >400 euro) gebruiken 2 aders (hot+ en cold-)en de shield aan 1 (audio gnd).
De meeste fabrikanten (waaronder Classe die ik gemailed heb) raden zelfs af om de connector aan te sluiten omdat je dan ground loops krijgt tussen de individuele apparaten.
De connector is van metaal en hoort bij het chassis van het individuele apparaat en zorgt zo voor afscherming (bescherming) van de aansluiting maar meer ook niet.
De W2534 is als bijna enige microfoon of balanced audio kabel voorzien van 4 kabels (vandaar de quad benaming) waarbij je ze twee per paar parallel aansluit aan de hot en cold om de weerstand te halveren en om betere RF/EMI rejection te krijgen. Nadeel is dan de grotere capaciteit.
Ik weet niet hoe jullie de W2534 gebruikt/bedraad hebben?

blue-eyes

Quote from: Davey on May  7, 2010, 11:12:05
De lengtes die ik heb laten maken door Garmt zijn 5 meter. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik zal eerdaags toch is kijken wat het verschil in dB's is want ik ben er toch vrij zeker an dat m'n oren mij niet bedriegen.

Leuk stukje trouwens om te lezen over de Mogami's  :thumbs-up: maar volgens mij had ik dan beter de W2549 kunnen kiezen  :(

Tussen cinch en XLR zit 6 dB verschil. Wellicht doel je daar op?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Davey

Quote from: Blue-Eyes on May  7, 2010, 12:50:04
Tussen cinch en XLR zit 6 dB verschil. Wellicht doel je daar op?

Wow, da's veel. Maar dat bedoelde ik niet. Ik had er van die 5 euro voor 3 meter xlr's tussen en met de mogami's xlr ertussen had ik een stuk verlies in dB's. Ik zal het eerdaags is meten en posten want ik ben nu zelf wel nieuwschierig geworden naar het verschil.

HTip

Quote from: Blue-Eyes on May  7, 2010, 12:50:04
Tussen cinch en XLR zit 6 dB verschil. Wellicht doel je daar op?
Kan komen door het gebruikte materiaal. Een zilverkabel geleidt beter met minder verlies en dat merk je in het volume. Heb hetzelfde gehad met SilClear zilverpasta op de contacten. Scheelde bijna 8dB in de levelinstellingen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

blue-eyes

#608
Niet door het materiaal, maar inherent aan de techniek. Materiaal zou uit kunnen maken, dat weet ik niet, maar ik doel sec op de verschillende technieken.

Het fijne weet ik er niet van.  Bij mijn SSP600 had ik dit niet gecorrigeerd en moest zodra ik van de CD overstapte naar DVD, etc. het volume aanpassen :D



======
XLR geeft per ader dB luider signaal, dus 6dB op een kabel.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HTip

Quote from: Blue-Eyes on May  7, 2010, 17:29:11
Niet door het materiaal, maar inherent aan de techniek. Materiaal zou uit kunnen maken, dat weet ik niet, maar ik doel sec op de verschillende technieken.

Het fijne weet ik er niet van. Was het nu 3 of 6 dB? Bij mijn SSP600 had ik dit niet gecorrigeerd en moest zodra ik van de CD overstapte naar DVD, etc. het volume aanpassen :D
Bij DVD met Dolby Digital geeft mijn receiver aan dial norm +4dB. Kan dat er iets mee te maken hebben?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Davey

Quote from: HTip on May  7, 2010, 17:34:39
Bij DVD met Dolby Digital geeft mijn receiver aan dial norm +4dB. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Nee, dat is het niet want het maakt niet uit met welke XLR je hebt aangesloten. Voor de pre is een XLR een XLR en deed ie vorheen ook, als het goed is, je dial norm op +4dB zetten.

Jouw verhaal over zilver en goud zou het wel eens kunnen zijn want mijn Neutrik's zijn ook de vergulde variant.

Kjelt

Of je nou gouden kabels, of zilveren of koperen hebt dat zijn mOhms waar we over praten (duizendsten van ohms) en om een significant verschil te kunnen horen zou je het in dit geval toch over tientallen zo niet honderden ohms moeten hebben  ;)
Dus ik wil die kabels dan ook wel eens beluisteren als er zo'n significant verschil in zit want het enigste dat ik kan verklaren is dat er in die 5 euro dropveters weerstanden zitten gesoldeerd.

Teejoo

#612
Ik ga hier helemaal mee met BE en Kjelt: een dergelijk verschil zit hem in het gebruik van balanced en niet gebalanceerd. Dat kan toch nooit door het materiaal komen.

blue-eyes

Nogmaals, XLR geeft per definitie 6dB meer dan cinch.... dat staat los van het issue hier genoemd!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes on May  8, 2010, 16:52:54
Nogmaals, XLR geeft per definitie 6dB meer dan cinch.... dat staat los van het issue hier genoemd!
Nou, weet ik niet. Als jij xlr gebruikt, dan zou dat wel iets verklaren. Ik namelijk niet. Als jij ook gewoon rca gebruikt, dan heb je erg gevoelige speakers. Iets anders kan ik niet verzinnen.

blue-eyes

Zoek maar eens op internet, per ader 3dB . . . ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

skoebiedoe

Quote from: Blue-Eyes on May  8, 2010, 16:52:54
Nogmaals, XLR geeft per definitie 6dB meer dan cinch.... dat staat los van het issue hier genoemd!


Ben ook recent overgestapt naar xlr maar merk toch niet echt dat ik mijn volume moet aanpassen hoor.????
Speelt naar mijn mening even hard als met cinch of rca.

blue-eyes

Quote from: skoebiedoe on May  8, 2010, 18:03:55

Ben ook recent overgestapt naar xlr maar merk toch niet echt dat ik mijn volume moet aanpassen hoor.????
Speelt naar mijn mening even hard als met cinch of rca.

Wellicht dat de versterker dit aanpast? Ik kan handmatig per bron aanpassingen in dB's maken.

Ik heb er verder ook geen verstand van. Werd me alleen zo uitgelegd door oa Audiofiel. Heb toen eens wat opgezocht, en je vind diverse artikelen over dit issue.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes on May  8, 2010, 18:03:06
Zoek maar eens op internet, per ader 3dB . . . ;)
Dat hoef ik niet op te zoeken, ik weet dat gebalanceerd (meestal) meer uitstuurt, dat zou verklaren dat je zo'n hoog volume hebt ten opzichte van mij met je testtonen.

Teejoo

#619
Zo, vandaag was een slagvaardige dag.

De Classé CA-5200 is besteld! Ik heb toch besloten volledig naar Classé te gaan. Tag 250MR's in zwart zijn gewoon niet of zeer moeilijk te krijgen, dus deze optie komt gewoon te vervallen. Verder ben ik op deze manier in staat om straks gecombineerd met een CA-2200 de hele versteking voor alle kanalen op het zelfde hoge niveau te brengen en te voorzien van practisch dezelfde versterking. Ik verwacht voor de 2 frontkanalen die ik nu aandrijf met de Tag 250MR's niet echt een verbetering, maar voor de rest wel, zeker de center. Lijkt me erg mooi.




Daarnaast heb ik hier een nieuwe SSP-800 meebesteld...



Die van mij gaat naar Riwi. Ik vond het namelijk tijd worden dat er hier iets meer SSP-800 eigenaren kwamen  ;)  De andere reden is dat ik eigenlijk zo tevreden over Classé ben, dat ik dit blijvers worden voor de langere termijn, net zoals destijds mijn Tag set. En dan vind ik nieuw toch net iets prettiger.

Mijn Tag 250MR monoblokken en de Tag 100x5R komen dan ook in de verkoop. El Nino krijt in elk geval voor de 250MR monoblokken de eerste keuze. We moeten alleen nog even een luisterdatum plannen.

Nu eerst m'n rack gaan uitbouwen, en kijken hoe ik dat ding boven krijg..

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

riwi

#621
Yes  :ph34r: Lekker  :)

Nou heb ik straks ook zo'n ding staan :



Ik heb m'n tagline alvast aangepast :)

GH

Mooie wissel.... gefeliciteerd beide met de aanschaf.

blue-eyes

Heel goed!

Had dat even eerder besloten. Dan had ik nog meer korting gekregen op de mijne :P :P



Maar erg goed!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost