Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

In de vroege avond weer wat zitten experimenteren met de X-over, levels en afstanden van de Classé. Ik kreeg voor m'n gevoel de geluidsbubble niet helemaal symetrisch qua surround. Iets waar ik maar sinds de nieuwe Classé er is niet de vinger op kon leggen. Al met levels etc. geprobeert, maar dat was toch niet de oplossing. Bedacht ik me ineens dat ik m'n (oude) bank sinds ik de Classé heb een cm of vier had verschoven naar één zijde... Dus de speakers afstand van de side surround 5 cm aangepast. BAM  :o.  Ongeloofelijk hoe goed je dat hoort. Gewoon direct een mooie symetrische bubble. Het is me eerder nooit opgevallen dat letterlijk een paar cm zoveel uitmaakt.

Verder Taken gezien. Ik vond het gewoon een enorm coole en spannende film. Beeldkwaliteit gewoon goed, maar niet referentie.

Maar de geluidstrack.... echt straight in you face!  :D :pompom: :headbanging:

Geweldige directionaliteit, maakt niet uit of het nu een rustige scene is of dat hij weer een paar mensen slechte manieren aan het afleren is. LFE is ook stevig, de 2 Velodynes hebben zich weer goed kunnen uitleven. Ook hier weer een mooie integratie met de rest. Puur demo materiaal qua geluid.

Was ook een een mooie test track om de nieuwe instellingen van de Classé te testen. Ik begin ook steeds tevredener te worden over de Classé. Zoals eerder aangegeven, heb ik even de tijd nodig om te tweaken, maar dan is het ook wel af. Ik zat vanavond in elk geval al met een grote smile te kijken en luisteren. Ik ga nu de Lexicon weg is, in de Carnavalsvakantie alle EQ's van zowel de Classé als de SMS-1 definitief inregelen. Ik had de SMS nog in de oude settings staan, zodat ik zonder moeite kon demo-en met de Lexicon.


blue-eyes

Natuzzi, je hebt smaak ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#552
Quote from: Blue-Eyes on February  6, 2010, 09:30:04
Natuzzi, je hebt smaak ;)
Nou, in vergelijking met sommige andere meubels in het huis is dit een heel 'normale' bank, maar hij zit erg lekker. En dat moeten we hebben als je de extended versies van Lord of the rings hebt  :P

blue-eyes

Ho, alleen in BD he ;) :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Starred

Quote from: Teejoo on February  5, 2010, 20:00:39
Vandaag een nieuwe aanwinst voor de Teejooscoop besteld! :pompom: (Duurt wel nog 16 weken...)

Een Natuzzi Square in zwart leer, Maar dan als 2-zits bank. Vrij conventioneel ontwerp, maar we zijn dan ook primair voor de (erg) goede zit gegaan. Toch erg belangrijk voor de hele beleving dat je comfortabel kunt zitten als je een film kijkt of muziek luistert. Dat vind ik ook van bijvoorbeeld airco in de zomer.

Ik heb nog een Natuzzi fauteuil in zwart leder (zgan) die erg op dit model lijkt en die we weg doen. Interesse?

Teejoo

Quote from: Starred on February  6, 2010, 11:53:21
Ik heb nog een Natuzzi fauteuil in zwart leder (zgan) die erg op dit model lijkt en die we weg doen. Interesse?
Nee, ik heb daar geen plaats voor en wil ook maar 2 zitplaatsen.

R

foto en prijs per PM?

Quote from: Starred on February  6, 2010, 11:53:21
Ik heb nog een Natuzzi fauteuil in zwart leder (zgan) die erg op dit model lijkt en die we weg doen. Interesse?

HTip

Prachtige bank! Goed voor moviemarathons :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

Tijdens de Carnaval flink de tijd genomen om me met het laag bezig te houden. De SMS-1 stond nog altijd geprogrammeerd als toen hij was aangesloten op de Lexicon. Ik had dit bewust gedaan, omdat ik dan ook nog een optimale demo kon geven bij de verkoop van de Lexicon. Nu dus eindelijk ingesteld met ervoor de Classé. Flink wat werk geweest, omdat ik een erg moeilijke ruimte heb. Maar uiteindelijk met een mooi resultaat dat erg goed klinkt. Er wordt een enorm mooie strakke druk opgebouwd door de 2 Velodynes.

Verder nog flink getweaked met de overige instellingen van de processor, en wat ik toch nog steeds meer bijzonder blijf vinden aan deze processor is zijn natuurlijke weergave. Echt heel mooi. Ik heb continu het gevoel dat er in een film echt iemand live staat te spreken. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de overige geluiden. De Lexicon klonk in die zin toch een stuk minder neutraal. Ik begin nu ook het idee te krijgen dat Lexicon ook flink aan te knoppen draait met L7, waardoor het op het eerste gezicht wellicht een tik spectaculairder klonk qua surround, maar de neutraliteit ook ver te zoeken was. En die neutraliteit, daar krijg ik nu juist kippenvel van: zo 1:1 klinkt het. Zo leer je elke keer weer wat bij zullen we maar zeggen.

Vandaag Fame gekeken. Gewoon een aardige film, maar wel erg mooi beeld met een erg mooie DTS HD soundtrack. Klonk echt top! Mooie directionele surround steering, en een lekkere OOOOOOMPH in de vele hiphop/dance nr's  O0

Teejoo

#559
Inmiddels al weer wat films en de laatste finetuning verder.... Ik heb nu ook een top surround bubble. Ik heb al vaker aangegeven dat het bij mij even duurt voordat ik de perfecte settings heb en de 'kippenvel' klik er is, wellicht omdat ik hier erg kritisch in ben.
Die klik is nu er sinds een film of 5, en sindsdien geen settings meer gewijzigd. :pompom: Het is in elk geval opnieuw een bevestiging van mijn overtuiging dat naast de initiële hardwarematch, de instelling in combinatie met de ruimte allesbepalend is voor het uiteindelijke resultaat.

Elke keer weer geniet ik van de geluidskwaliteiten van de films. Zowel tonaal als nu dus ook een erg mooie surroundsteering. En dat moet ik hebben. Voor mijn gevoel de Lexicon nu toch duidelijk voorbij gestapt, met als resultaat opnieuw een meer levensechte beleving. Qua totale match met de B&W Nautilus serie, vind ik het zeker gelijkwaardig aan de toenmalige Tag AV32RDP en is het zoals al eerder geschreven beter dan met de MC12.

Ik draai nu ook al een tijdje met de DS8 dipolen als monopool, waardoor je ineens aan de achterzijde eigenlijk 4 gelijke speakers hebt aangezien dan dezelfde units gebruikt worden als in de N805's. Ook dit draagt bij aan de homogeniteit van het geheel.

Vanavond GI Joe gezien. Natuurlijk een vrij simpele spektakelfilm, maar wel met een erg mooie geluidsmix met erg veel directionaliteit. 8)

Verder ben ik altijd iemand geweest die een duidelijk (jarenlang)pad heeft uitgezet qua upgrades in de hobby. Alles is altijd erg doordacht en met veel zorg samengesteld. Eigenlijk ben ik nu al een maand of 3,5 op het punt dat ik ver aan het einde van dit pad ben. De bank is besteld, en het laatste audiodeel was de overstap naar een HDMI/HD processor. Voor CD's gebruik ik nu toch gewoon de Pioneer. Erg leuk, omdat je alle niet gebruikte circuits en uitgangen echt kunt uitschakelen.

Ik heb nu echter wel nog een verbeterpunt bedacht, en dat is in elk geval minimaal de 3 frontspeakers te voorzien van gelijke versterking, maar bij voorkeur alles. Met Tag wordt dat wat moeilijk, en gezien de positieve ervaringen met Classé is mijn uiteindelijke plan de aanschaf van een CA5200 en een CA2200. OOk daarin verwacht ik weer een mooie match met de rest.

Davey

Wauw als ik dit lees en een beetje jaloers. Je steekt er veel tijd in maar krijgt loon naar werken. Zeker dadelijk met de Classe versterking krijg je een plaatje wat echt helemaal af is. Erg leuk om te lezen Teejoo  :thumbs-up:

Teejoo

#561
Vandaag The Hurt Locker gezien:



Ik vond het een goede film, goed beeld ondanks dat de kleuren zoals vaak in dit soort films flets waren. Wel mooi gefilmd qua stijl.

Sound was weer erg goed. Echt demo materiaal. Zoals ik altijd graag zie: heel direct waarbij de kleine details nog het mooiste waren. Je zit echt 360 graden in de film met constant achtergrond geluid, wat ook erg mooi directioneel gemixed is (insecten, geluiden uit woningen etc). Sub is ook erg mooi geïntegreerd. Als er een bom afging dan ging die ook af  :D Top!

Kortom, genieten op volle strekte in de Teejooscoop!

Kjelt

QuoteIk heb nu echter wel nog een verbeterpunt bedacht, en dat is in elk geval minimaal de 3 frontspeakers te voorzien van gelijke versterking, maar bij voorkeur alles. Met Tag wordt dat wat moeilijk, en gezien de positieve ervaringen met Classé is mijn uiteindelijke plan de aanschaf van een CA5200 en een CA2200.

Classe lijkt mij een goede keuze en past ook mooi bij je processor.
Ik heb alleen bedenkingen bij je eerste zin en de keuze voor de CA5200 en een CA2200. Ik neem aan dat je dan de CA-2200 op de front L+R speakers gaat zetten?
Probleem is dat ik heb gehoord van Audiofiel en ook indirect kan afleiden uit de specs van Classe dat de CA-5200 toch iets minder klinkt dan de CA-2200 / CA-3200.
Dit wordt indirect nog eens bevestigd omdat BlueEyes zijn CA-5200 wilde verkopen aan iemand om de CA-3200 terug te kopen ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94268.msg1652897#msg1652897 ).
Wellicht dat je dit eens aan hem kunt vragen want misschien spelen in dat geval er andere issues.

Dus dan heb je concreet nog geen gelijke versterking van de 3 frontspeakers. Dan zou je beter voor een CA-3200 + CA-5200 kunnen gaan of nog mooier een CA-3200 en 2* CA-2200. Ik snap dat dit een hoop meer gaat kosten maar als al je speakers identiek zijn dan zou dit toch wel eens belangrijk kunnen zijn voor het eindresultaat.

Teejoo

#563
Ik denk dat dat allemaal wel reuze meevalt. In de CA-5200 zitten dezelfde versterkermodules als in de CA-2200. De begrenzende factor zit hem dus vooal in de voeding, ondanks dat ze zeggen dat dit niet zo zou zijn. Als je echter naar de verschillen tussen vermogen bij 4 Ohm en 8 Ohm kijkt zie je dat er bij de 2200 sprake is van een verdubbeling van 200W naar 400W (alle kanalen aangedreven), en dat de 5200 dit niet redt. Echter zelfs de 370W die hij er dan per kanaal (alle kanalen aangedreven!) uitperst is een hele mooie score t.o.v. het 8 ohm vermogen. Ik verwacht in de praktijk dus ook geen verschil te horen. Ik ben inderdaad van plan om wel de CA-2200 op de frontkanalen te zetten, maar wel eerst een CA-5200 te kopen.

Daarnaast heb ik wel alle speakers uit dezelfde serie, maar niet allemaal gelijk.

Kjelt

Quote from: Teejoo on April  1, 2010, 14:54:01
Als je echter naar de verschillen tussen vermogen bij 4 Ohm en 8 Ohm kijkt zie je dat er bij de 2200 sprake is van een verdubbeling van 200W naar 400W (alle kanalen aangedreven), en dat de 5200 dit niet redt.
Het zit hem zoals ik het kan inschatten inderdaad voornamelijk in de voeding, een relatief kleinere powertransformator en kleinere secundaire capaciteit (elco's).
In de praktijk is het echter (kennelijk) hoorbaar en dat is belangrijker dan theoretische powerscores, toch?

Als je dan toch naar de power wilt kijken dan kloppen je cijfers niet want dat zijn peak waardes, het is veel interessanter om naar de continue power te kijken.
Quotemodel rated power consumption
CA-5200  1056W
CA-3200   672W
CA-2200   480W
Je kunt dan max op 4 ohm het volgende halen:
CA-5200  1056W/5 = 211W
CA-3200   672W/3 = 224W
CA-2200   480W/2 = 240W

maar goed the proof is in eating pudding oftewel luisteren  ;)

Teejoo

Tja, ik ken niemand die beide naast elkaar heeft beluisterd.

En dan nog vind ik de realtieve peak waarden zeker interessant, want dat geeft wel aan of in welke mate een eindversterker dynamieksprongen kan handelen. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je nu 211 of 240 wat continu hebt, aangezien je dit waarschijnlijk niet snel aanspreekt. Zie ook de mensen die met versterkers met maar met een 10 tal watt continu spelen, maar wel in staat zijn dit wattage te verdubbelen als het nodig is. Dus vandaar dat ik denk dat een CA-5200 heel netjes is voor de surroundspeakers + center, en zelfs niet zou teleurstellen op de fronts. Even belangrijk vind ik ook dat ze allemaal hetzelfde klankarakter hebben.

Tenslotte hebben we het hier (zoals zo vaak) over de puntjes op de i, waarbij de laatste % verbetering heel veel kosten. En daar trek ik ook een duidelijke grens. Voor mij is deze combi een mooie aanvulling op het bestaande, waarbij ik op mijn 250MR monoblokken van Tag eigenlijk geen echte verbetering verwacht. De winst zit hem meer in de versterking voor het center kanaal en de surroundspreakers. Dit zonder de Tag 100x5r daarmee te kort te willen doen. De 250MR is gewoon beter. Vanwege de uniformiteit wil ik daarom wel alle versterking vervangen.

mvdveek

Teejoo, petje af voor je set en de tijd die er je er in stopt.
Even een vraagje. Je hebt het vaak over settings die je loopt te tweaken. Wat voor soort settings moet ik me daarbij voorstellen?
Showcase  ||  Pioneer KRP-600A || Velodyne DD-15 | B&W CM9 | B&W CMCentre2 | B&W CM5 | Rotel RSP-1570 | Rotel RMB-1575 | Pioneer BDP-LX91

Teejoo

#567
Quote from: mvdveek on April  2, 2010, 15:14:52
Teejoo, petje af voor je set en de tijd die er je er in stopt.
Even een vraagje. Je hebt het vaak over settings die je loopt te tweaken. Wat voor soort settings moet ik me daarbij voorstellen?
Dan moet je denken aan (onderlinge) volumes, X-over, settings van de processing modes zoals bij PLIIx Music waar je een 3-tal hebt, side surrounds dipool of niet, sub EQ en de overige room EQ etc..

Overigens doe ik dat een voornamelijk de eerste periode nadat ik het apparaat heb geïnstalleerd. Dit duurt altijd langer omdat je ook moet wennen aan de klank van het apparaat zelf. Pas dan kun je nèt die puntjes op de i zetten voor de de technische perfectie, maar vooral ook de aan de persoonlijk smaak aan te passen.

Ik zit nu inmiddels al weer de nodige weken alleen maar te genieten. Dus als het eenmaal goed staat, dan staat het ook goed. Of er moet een aanleiding zijn om weer te meten etc, bijvoorbeeld door software updates of een nieuw apparaat.

blue-eyes

Quote from: Kjelt on April  1, 2010, 14:44:09
Dit wordt indirect nog eens bevestigd omdat BlueEyes zijn CA-5200 wilde verkopen aan iemand om de CA-3200 terug te kopen ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94268.msg1652897#msg1652897 ).
Wellicht dat je dit eens aan hem kunt vragen want misschien spelen in dat geval er andere issues.

Andere reden: de combi aankoop met de 502 van LL ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Blue-Eyes I on April  3, 2010, 16:13:42
Andere reden: de combi aankoop met de 502 van LL ;)
Interessant en dan zomaar 2 kanalen opgeven?  ;D

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes I on April  3, 2010, 16:13:42
Andere reden: de combi aankoop met de 502 van LL ;)
Mocht je hem tzt toch wegdoen, geef even een seintje.

blue-eyes

#571
Quote from: Kjelt on April  3, 2010, 16:44:31
Interessant en dan zomaar 2 kanalen opgeven?  ;D

De upgrade naar een 502 kost me op deze manier minder dan een extra 2200 ;)
Puur een kwestie van geld en rationeel denken ;)


@teejoo: alleen het overwegen waard als bij een deal zoals bij LL (en dan moet mijn CDP300 ook worden verkocht)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Teejoo: ik ben in gesprek met die Zwitser die een CA5200 te koop heeft. Moet ik wat voor je vragen of is je interesse nu nog even minder?


Er is een kansje dat hij nog naar nederland komt voor iets bij mij, kan hij de CA5200 direct meenemen naar nederland. Lelystad is toch iets dichterbij dan Zwitserland :D ;)

Laat me maar even weten. Ik heb op voorhand iig al gevraagd om aan mij op te leveren: leeftijd, conditie en de absolute minimumprijs.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#573
Hoi, dat zou inderdaad wel handig zijn.

Ik moet er wel nog eens even over nadenken, en toch nog even wat gaan meten of we dat passend kunnen krijgen. Ik hoor graag de antwoorden zijn op jouw vragen. In elk geval bedankt voor het meedenken.

Hij kent mij ook van het US forum. Heb wel eens een PM van hem gehad over de Pioneer.

Robbo

Er staat nu een (zeer goede) review van de SSP800, CA3200 en CAM400 in WideScreen Review.

Ook de CAM400 blijk gebruik te maken van de 200W versterker 'module'. Echter Classe heeft ze hier 'in serie' gezet.