Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tinus_

Ik weet nog een 502 te koop, of Lex moet er inmiddels al vanaf zijn.  ;D
Rebuilding my HT

Teejoo

Quote from: Tinus_ on January 25, 2010, 08:51:09
Ik weet nog een 502 te koop, of Lex moet er inmiddels al vanaf zijn.  ;D
Ja, begin jij ook nog even :crazy:

blue-eyes

Ik weet dus niet in hoeverre de CDP ook als goed loopwerk fungeren.
De 502 zou identiek moeten zijn aan de 202 (het CD deel). De 502 is een CDP300 + CDP202).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Joris1971


Terwan


Teejoo

Quote from: Joris1971 on January 30, 2010, 18:17:41
Wordt morgen je Lexicon opgehaald?
Als het goed is en weer ook een beetje meewerkt wel. Kom net uit Eindhoven, en het sneeuwde toch best behoorlijk.

Robbo

Quote from: Teejoo on January  2, 2010, 00:44:29
Inmiddels de SSP-800 alweer de nodige avonden getweaked en verder ingesteld. Ik ben iemand die altijd 100% alles uit z'n spullen wilt halen, dus daar ben ik met de Classé ook mee bezig. Dit zijn echter wel vaak processen waar wat meer tijd overheen gaat, maar uiteindelijk is het dan wel top.

Gaf ik in het begin nog aan dat de Lexicon door zijn Logic 7 een voorsprong had in surround, nou die is qua steering en ruimtelijkheid nu praktisch gelijk getrokken door de PLIIx Music settings te optimaliseren.
Ik draaide in eerste instantie alle films met PLIIx Movie. Ik was echter vergeten dat je net PLIIx Music moet hebben omdat je daar alle parameters kunt instellen. Niet zo uitgebreid als L7 bij de lexicon, maar zeker voldoende. Ik had hier wel in het begin iets aan ingesteld, en tijdens het instellen klonk het erg goed. Echter de films klonken gewoon goed, wel heel mooi neutraal qua klank, maar niet zo spectaculair... Kom ik er bij het goed lezen van het menu achter dat de settings ook alleen gelden voor PLIIx Music..  ::) Het was toch al wat jaartjes geleden dat ik in mijn Tag periode flink met PLIIx had gespeeld, maar nu herinnerde ik me dat ik daar ook alleen maar PIIx Music gebruikte, juist vanwege de instelmogelijkheden.

Kortom, het klinkt nu ook echt fantastisch in surround: heel pakkend, en ik moet zeggen dat de combi met mijn B&W's perfect is. Default surroundmode is dan ook PLIIx Music. L7 blijft de mooiste postprocessing, maar dit komt er erg dicht bij in de buurt. Gecombineerd met de natuurlijkheid, gedetailleerdheid en 'vanzelfsprekendheid' waarmee de Classe zowel muziek als surround weergeeft is het voor mij toch wel een mooie stap vooruit.

Ik heb ook de EQ ingesteld met behulp van REW. Vooralsnog alleen de subs, en dit werkt erg goed. Ik wil dit echter nog verder inregelen en finetunenen. Hier zit wel nog verbetering in als Classe hun firmware aanpast en de LFE geschieden regelbaar t.o.v. de redirected bass.


Weet je zeker dat je nu met PLIIx Music mode geen 10db LFE mist bij DD/DTS signalen?   

Standaard komt namelijk het LFE signaal op -10db binnen.  De Movie mode corrigeert dit naar 0db, maar de Music mode niet.

Teejoo

Quote from: Robbo on January 31, 2010, 09:17:08
Weet je zeker dat je nu met PLIIx Music mode geen 10db LFE mist bij DD/DTS signalen?   

Standaard komt namelijk het LFE signaal op -10db binnen.  De Movie mode corrigeert dit naar 0db, maar de Music mode niet.
Daar maak je een goede opmerking. Ik krijg de balans inderdaad nog niet optimaal qua redirected bass. Vandaar ook mijn feature request om LFE gescheiden regelmaat te maken. Weet je zeker dat PLIIx music dit niet doet? Dit is dus alleen bij normaal DD en DTS. Niet meer bij de HD audio formaten?

Robbo

Ik ben er nog steeds niet achter wanneer LFE nu -10Db of 0Db is.  Het is in elk geval bepaald in de mastering van de BR/DVD.  Maar of dit nu een Dolby, DTS of THX requirement is ?

Meridian maakt in elk geval onderscheid in Music (Discrete, PLIIx Mus6, THX Music, Ambisonics, Trifield) en Movie (Cinema, PLIIx Mov6, THX, THX Surround EX, THX Ultra2 Cinema) modes en schakelt afhankelijk hiervan en of het aantal kanalen (2 of 6) de voorkeurs mode in.

Dus afhankelijk van de bron luister ik meestal op PLIIx Mov6, maar soms ook (automatisch) op PLIIx Mus6.   Dit wordt via meta-data vanuit de G91 of HD621 gestuurd.

Robbo

voorbeeld:

Teejoo

Quote from: Robbo on January 31, 2010, 11:02:35
Ik ben er nog steeds niet achter wanneer LFE nu -10Db of 0Db is.  Het is in elk geval bepaald in de mastering van de BR/DVD.  Maar of dit nu een Dolby, DTS of THX requirement is ?

Meridian maakt in elk geval onderscheid in Music (Discrete, PLIIx Mus6, THX Music, Ambisonics, Trifield) en Movie (Cinema, PLIIx Mov6, THX, THX Surround EX, THX Ultra2 Cinema) modes en schakelt afhankelijk hiervan en of het aantal kanalen (2 of 6) de voorkeurs mode in.

Dus afhankelijk van de bron luister ik meestal op PLIIx Mov6, maar soms ook (automatisch) op PLIIx Mus6.   Dit wordt via meta-data vanuit de G91 of HD621 gestuurd.
Zo heb ik ook altijd alles ingesteld, alleen ben ik nu dus PLIIx gaan gebruiken voor zowel muziek surround als film. THX modes gebruik ik nooit, al is het maar vanwege de hoogdemping. Staat bij mij dus ook altijd op disable qua autodetectie.

Maar mijn vraag is of PLIIX music inderdaad niet de +10db boost doet voor het LFE kanaal. Ik vraag me dat wel af, omdat er denk ik geen verschil zit in het masteren van een film of concert?

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Teejoo

Vandaag is de Lexicon verkocht aan een liefhebber. Nog een korte demo gegeven, en opnieuw tot de conclusie gekomen dat de Lexicon gewoon top is met surround. Wanneer gaan ze dat L7 nou eens licenceren...
Verder alle eerder genoemde verschillen nogmaals bevestigd gezien.

De komende tijd de Classé verder optimaliseren. Ik heb ook een feature request gedaan bij Classe om de optie toe te voegen die LFE apart regelbaar maakt en uitstuurt. Ik hoorde dat nou weer bij de Lexicon, en dat is gewoon het mooiste.


blue-eyes

Precies.

Sub voor links, sub voor rechts en een sub voor LFE ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HTip

Heb je spijt dat je de Lexicon hebt verkocht? Of is de Classe op termijn toch de beste keuze?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

Quote from: HTip on February  1, 2010, 07:56:31
Heb je spijt dat je de Lexicon hebt verkocht? Of is de Classe op termijn toch de beste keuze?
Nee hoor, anders had ik hem ook niet verkocht  ;).

Ik heb gewoon de luxe gehad om ze beiden goed te kunnen vergelijken, en ben ook ze reëel om van beide apparaten de sterke punten te zien. Het is gewoon niet zo dat het niewe 'speeltje' het oude meteen niet meer goed maakt. Opgeteld wegen de voordelen van de Classé (Klank karater, HD decoding, HDMI switching, LCD display, sterke service en zeker het toekomstig ontwikkelpotentieel) voldoende op tegen de sterke punten van de Lexicon, te weten L7 en bassmanagement.
Natuurlijk zijn beide apparaten van een hoog niveau. Daarom begrijp ik het soms niet dat mensen die in de 2e hand markt zitten dit soort apparaten laten staan voor bijvoorbeeld een nieuwe Onkyo of Marantz. Dat klinkt ook allemaal prima, maar toch anders dan een Lexicon MC12.

De klank van de Classé is erg mooi. dat merk je vooral bijvoorbeeld bij stemmen: die klinken gewoon 'echt'. Ik verwacht verder dat Classé op een gegeven moment zal komen met de uitgebreidere sub configuratiemogelijkheden zoals BE al heeft beschreven. Het enige wat je nooit zult hebben is L7, en dat is gewoon erg mooi. Maar dat heeft verder natuurlijk geen enkel ander merk.

HTip

Goed om te horen. De Classe ziet er bovendien ook nog mooier uit en dat is ook niet onbelangrijk. Het komt inderdaad niet vaak voor dat je dit soort apparaten kan vergelijken en je weet zo te lezen precies waarom je voor de Classe hebt gekozen.

Veel plezier met het optimaliseren van je set 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

#543
Quote from: Robbo on January 31, 2010, 09:17:08
Weet je zeker dat je nu met PLIIx Music mode geen 10db LFE mist bij DD/DTS signalen?    

Standaard komt namelijk het LFE signaal op -10db binnen.  De Movie mode corrigeert dit naar 0db, maar de Music mode niet.
Ik heb dit nog even gechecked mij die oud Dolby medewerker die ook voor Classé doet betatesten, en hij geeft het volgende aan:

"In the 5.1 to 7.1 case, PLIIx has no bearing on either LFE or sub outputs. It's the same as basic 5.1 mode."

Er gebeurt dus helemaal niets met het sub signaal. Eigenlijk alleen maar de surround speakers. Die -10 dB hadik ook niet gemist, maar wat ik wel mis is de scheiding tussen beide outputs (sub en LFE).

Ik ga in elk geval de komende tijd ook hier weer mee experiementeren, net zoals wel of geen dipool (side) surround gebruiken. Ik dan de DS8 tenslotte switchen.

Teejoo

#544
Quote from: HTip on February  1, 2010, 09:07:37
De Classe ziet er bovendien ook nog mooier uit en dat is ook niet onbelangrijk. Het komt inderdaad niet vaak voor dat je dit soort apparaten kan vergelijken en je weet zo te lezen precies waarom je voor de Classe hebt gekozen.
Dat is ook zo. Het is meestal wel een kwestie van afwegen. Vergeet ook niet dat er bij mij vaak de nodige tijd overheen gaat voordat ik een apparaat echt 100% maximaal heb ingesteld. Dat is en blijft toch altijd een zaak van meten, persoonlijke voorkeur en soms ook gewoon voortschrijdend inzicht of ervaring. En dat geld eigenlijk voor alle componenten in de set, waardoor je door aan het ene apparaat te 'draaien' je ook weer iets moet doen met de andere, tot the perfecte integratie er is.

En verder blijft het natuurlijk ook hobby.

stevefilmfreak54

Quote from: Teejoo on February  2, 2010, 22:22:27
En verder blijft het natuurlijk ook hobby.

8) in jou geval een wat dure hobby toch ;D, je hebt een pracht systeem samengesteld.

gr, Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Teejoo

daar heb ik ook lang over gedaan hoor!

HTip

Quote from: Teejoo on February  2, 2010, 22:22:27
Dat is ook zo. Het is meestal wel een kwestie van afwegen. Vergeet ook niet dat er bij mij vaak de nodige tijd overheen gaat voordat ik een apparaat echt 100% maximaal heb ingesteld. Dat is en blijft toch altijd een zaak van meten, persoonlijke voorkeur en soms ook gewoon voortschrijdend inzicht of ervaring. En dat geld eigenlijk voor alle componenten in de set, waardoor je door aan het ene apparaat te 'draaien' je ook weer iets moet doen met de andere, tot the perfecte integratie er is.
Komt me heel bekend voor. Ben zelf ook aardig in de weer geweest met het optimaal instellen van mijn set. Dat gaat goed totdat je tegen de limieten van de ruimte aanloopt. Dan is de enige oplossing de akoestiek optimaliseren, waar ik nog steeds mee bezig ben.

Quote from: Teejoo on February  2, 2010, 22:22:27
En verder blijft het natuurlijk ook hobby.
Het is ook wel een hele leuke hobby :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

#548
Vandaag een nieuwe aanwinst voor de Teejooscoop besteld! :pompom: (Duurt wel nog 16 weken...)

Een Natuzzi Square in zwart leer, Maar dan als 2-zits bank. Vrij conventioneel ontwerp, maar we zijn dan ook primair voor de (erg) goede zit gegaan. Toch erg belangrijk voor de hele beleving dat je comfortabel kunt zitten als je een film kijkt of muziek luistert. Dat vind ik ook van bijvoorbeeld airco in de zomer.

Davey

Erg mooie bank Teejoo. Het hele design spreekt mij ook aan. Van harte!