Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

#4825
Quote from: reza on January 21, 2022, 21:55:57
Kjelt heeft ook een laser en een Hivilux doek, ik heb hem er nog nooit over gehoord?
Klopt maar ik heb nu een drie meter scherm en projecteer op zes meter afstand ofzo met de laser niet op full en zit op drie meter afstand op perfecte condities te weten projector projecteert loodrecht op het scherm (geen lensshift en ook geen lichthoek voor de reflectie) en ooghoogte op 30% van onder, oftewel volledig volgens de oude THX norm.
Teejoo heeft een kleiner scherm, projecteert vanaf het plafond dacht ik dus onder een hoek, ander merk projector, heeft met kleiner scherm veel meer Lux (lumens/m2) en dan zou een scherm als de Hilux best wel een neven effect kunnen hebben.
Andere situatie dus sluit dan andere ervaring niet uit.

vik

Het scherm van Teejoo is naar mijn weten gain 1.0


Quote from: Kjelt on January 22, 2022, 09:47:40
Klopt maar ik heb nu een drie meter scherm en projecteer op zes meter afstand ofzo met de laser niet op full en zit op drie meter afstand op perfecte condities te weten projector projecteert loodrecht op het scherm (geen lensshift en ook geen lichthoek voor de reflectie) en ooghoogte op 30% van onder, oftewel volledig volgens de oude THX norm.
Teejoo heeft een kleiner scherm, projecteert vanaf het plafond dacht ik dus onder een hoek, ander merk projector, heeft met kleiner scherm veel meer Lux (lumens/m2) en dan zou een 1.2 gain scherm als de Hilux best wel een neven effect kunnen hebben.
Andere situatie dus sluit dan andere ervaring niet uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: vik on January 22, 2022, 09:51:24
Het scherm van Teejoo is naar mijn weten gain 1.0
Ja net nagekeken die van mij ook : Material:HIViWhite Cinema 1,0
Zal het corrigeren.

Bas Akkerman

#4828
Quote from: Teejoo on January 21, 2022, 23:48:41
Bij een akoestisch doek kun je er speakers achter zetten. Dat gaat bij een normaal doek niet.
Dat begreep ik inderdaad. Het gaat mij om het technische aspect.

Quote from: vik on January 22, 2022, 09:32:40
Je hebt te maken met een demping op bepaalde frequenties er is sprake van een db loss wat logisch is. Enige voordeel (vind ik) dat je de center speaker wat hoger kunt plaatsen en optisch ziet het er allemaal wat fraaier uit. Gelukkig hebben we prachtige tools zoals de Trinnov Optimizer of de Lyngdorf RP om deze demping op te heffen maar naar mijn mening gaat er niets boven het optimaal kunnen plaatsen van de speakers (verhouding tot de ruimte) maar dit is zoals zoveel in deze hobby persoonlijk.


Vandaar de vraag. Dan lijkt me dat een goede processor de "foutjes" door het doek weer kan verhelpen, toch?
Als een akoestisch doek minder goed beeld geeft dan een niet-akoestisch doek, zou voor mij de keuze duidelijk zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Teejoo

Quote from: Bas Akkerman on January 22, 2022, 09:57:55
Vandaar de vraag. Dan lijkt me dat een goede processor de "foutjes" door het doek weer kan verhelpen, toch?
Als een akoestisch doek minder goed beeld geeft dan een niet-akoestisch doek, zou voor mij de keuze duidelijk zijn.
Klopt, dat wordt volledig gecorrigeerd.

Ik wil in elk geval een doek dat met een laser het meest rustig kijkt wat concreet betekent dat het zo mat mogelijk moet zijn. En of dat dan akoestisch is of niet zie ik dan wel. En hoeveel slechter dat akoestische doek dan is moet ik gewoon testen.

Teejoo

#4830
Quote from: Kjelt on January 22, 2022, 09:55:51
Ja net nagekeken die van mij ook : Material:HIViWhite Cinema 1,0
Zal het corrigeren.
Ik heb hetzelfde doek. Die hoek is idd ook een goede opmerking. Ik zal eens kijken of ik de projector als test lager kan plaatsen.

Ik was toch al van plan om te gaan schuiven omdat ik er achter kom dat als je rondom de projector loopt vanuit sommige hoeken praktisch geen geluid hoort van de E-schift. Als je er recht voor de lens staat staat bijvoorbeeld niet. Op mijn lagere zitplaats bijvoorbeeld wel. Ook vraag ik me af of het uitmaakt als hij op z'n kop ligt.

Kjelt

Quote from: Bas Akkerman on January 22, 2022, 09:57:55
Dan lijkt me dat een goede processor de "foutjes" door het doek weer kan verhelpen, toch?
Wat een processor kan doen is tijdens calibratie een frequentiesweep uitvoeren over het audiospectrum en dan meten wat er terugkomt.
Je krijgt dan een resultaat van welke frequenties er gedempt of geboost worden.
Daarna zal de processor dit moeten corrigeren maar om dit perfect te krijgen zal nooit lukken want:
- dan heb je oneindig veel parametrische filters nodig oftewel de breedte van de frequentieband van iedere individuele regelaar is een beperking.
Maar of je daar veel last van hebt, denk dat het wel meevalt.

Teejoo

#4832
Quote from: Kjelt on January 22, 2022, 10:21:15
Wat een processor kan doen is tijdens calibratie een frequentiesweep uitvoeren over het audiospectrum en dan meten wat er terugkomt.
Je krijgt dan een resultaat van welke frequenties er gedempt of geboost worden.
Daarna zal de processor dit moeten corrigeren maar om dit perfect te krijgen zal nooit lukken want:
- dan heb je oneindig veel parametrische filters nodig oftewel de breedte van de frequentieband van iedere individuele regelaar is een beperking.
Maar of je daar veel last van hebt, denk dat het wel meevalt.
Ik denk dat mijn Trinnov dat prima kan. Je doet met de rest van het frequentiegebied toch ook niks anders? Hij rekent toe naar de targetcurve net zoals hij dat ook doet met de andere bergen en dalen in de meting. En of dat dan dan komt door demping van een doek of door de kamer of een absorber maakt dan toch niet uit lijkt me.

Bas Akkerman

Quote from: Teejoo on January 22, 2022, 10:36:24
Ik denk dat mijn Trinnov dat prima kan. Je doet met de rest van het frequentiegebied toch ook niks anders? Hij rekent toe naar de targetcurve net zoals hij dat ook doet met de andere bergen en dalen in de meting. En of dat dan dan komt door demping van een doek of door de kamer of een absorber maakt dan toch niet uit lijkt me.
Precies! Zo lijkt mij dat ook. Dan is naar mijn idee een akoestisch doek alleen interessant als je geen processor tot je beschikking hebt die dat goed kan corrigeren.
Persoonlijk zou ik dan het extra geld voor een akoestisch doek investeren in een betere processor.

Al duurt het sparen voor een Trinnov wel even natuurlijk (staat toch echt op de wishlist) ;D).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vik

Er is niets beters als de Optimizer van Trinnov en zal in de toekomst alleen nog maar beter worden.  Een andere route is het JBL Synthesis SDEC systeem maar dat is alles behalve een "open boek" maar samen met de JBL speakers heel erg fraai kan ik uit ervaring melden.


Quote from: Bas Akkerman on January 22, 2022, 11:21:56
Precies! Zo lijkt mij dat ook. Dan is naar mijn idee een akoestisch doek alleen interessant als je geen processor tot je beschikking hebt die dat goed kan corrigeren.
Persoonlijk zou ik dan het extra geld voor een akoestisch doek investeren in een betere processor.

Al duurt het sparen voor een Trinnov wel even natuurlijk (staat toch echt op de wishlist) ;D).
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Bas Akkerman

Quote from: vik on January 22, 2022, 11:44:43
Er is niets beters als de Optimizer van Trinnov en zal in de toekomst alleen nog maar beter worden.  Een andere route is het JBL Synthesis SDEC systeem maar dat is alles behalve een "open boek" maar samen met de JBL speakers heel erg fraai kan ik uit ervaring melden.
De JBL Synthesis luidsprekers kwamen laatst langs. Maar helaas had ik er voor nu geen budget voor. Daarmee kaap ik ook teveel dit topic, dus ik blijf hier gewoon lekker lezen. Interessant genoeg!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

buckler

Mijn maat heeft Synthesis (met twee 18'' subs) en is daar weer bij terug na een tegenvallend uitstapje naar de (dure) B&W inbouw speakers, maar hij zit nu toch aan MK te denken.
Zegt wel wat lijkt mij...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Is er iemand die een demo stuk Studiotek100 doek heeft liggen?

reza

Als het goed is niet.
Stewart doet daar niet aan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Quote from: reza on January 27, 2022, 20:34:53
Als het goed is niet.
Stewart doet daar niet aan.

Huh....:crazy: dat is toch vreemd!
Hun doeken zijn niet de goedkoopste op de markt, zijn ze soms bang dat wanneer je hun doek gaat vergelijken met een 'goedkoop' doek dat er geen verschil te zien is?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

#4840
Ik was/ben geïnteresseerd in een Stewart scherm en had gevraagd aan een dealer of ik een sample kon krijgen, zodat ik het kon vergelijken met mijn eigen scherm maar dat deden ze niet werd mij verteld..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#4841
Is dat wellicht omdat ze willen dat je het alleen correct gespannen kunt beoordelen?

reza

Dat.. Én ze geloven in hun product.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

#4843
Quote from: Teejoo on January 27, 2022, 20:24:09
Is er iemand die een demo stuk Studiotek100 doek heeft liggen?

Nee helaas geen sample voor je maar ik heb wel binnenkort de Stewart Studioteck 130 G4 hangen hier 😊
Dit is alleen niet akoestisch.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

vik

De Studiotek 100 is waanzinnig mooi en behoort nog steeds tot de absolute referentie maar om alles eruit te halen mag je absoluut nergens een reflectie hebben want dat kost je uiteindelijk beeldkwaliteit. Dit geldt in principe voor elke ruimte maar de ST 100 is toch wat kritischer.  Met andere woorden Pitch Black en ook met laser geen enkel probleem. 

Toch zie ik steeds meer mensen de overstap maken van de ST 100 naar de ST 130 G4 en dit zegt veel over de 130 G4. Als ik zou moeten kiezen tussen een geweven doek of de ST 100/ ST 130 dan wist ik het wel no doubt.. tenzij je echt plannen hebt om speakers achter je doek te plaatsen natuurlijk. 
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

pameijer

Quote from: vik on January 29, 2022, 08:39:32

Toch zie ik steeds meer mensen de overstap maken van de ST 100 naar de ST 130 G4 en dit zegt veel over de 130 G4. Als ik zou moeten kiezen tussen een geweven doek of de ST 100/ ST 130 dan wist ik het wel no doubt.. tenzij je echt plannen hebt om speakers achter je doek te plaatsen natuurlijk.

Dat ST130 doek heeft een gain van 1.3. Hoe zit het met de nadelen van een hoge gain, hotspotting, kijkhoek, wellicht een te fel beeld bij een high output projector?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Teejoo

#4846
Quote from: vik on January 29, 2022, 08:39:32
De Studiotek 100 is waanzinnig mooi en behoort nog steeds tot de absolute referentie maar om alles eruit te halen mag je absoluut nergens een reflectie hebben want dat kost je uiteindelijk beeldkwaliteit. Dit geldt in principe voor elke ruimte maar de ST 100 is toch wat kritischer.  Met andere woorden Pitch Black en ook met laser geen enkel probleem. 

Toch zie ik steeds meer mensen de overstap maken van de ST 100 naar de ST 130 G4 en dit zegt veel over de 130 G4. Als ik zou moeten kiezen tussen een geweven doek of de ST 100/ ST 130 dan wist ik het wel no doubt.. tenzij je echt plannen hebt om speakers achter je doek te plaatsen natuurlijk.
Reflectie is bij mij op zich geen issue zoals je weet. Maar ik kies mocht het Stewart worden zeker wel voor de ST100 juist omdat ik het doek zo mat als mogelijk wil hebben geen enkele glinstering. Dat men zo happy is over de G4 heeft toch echt primair met de lichtwinst te maken, wat ten koste gaat van de accuraatheid lees ik in elke review. De 100 blijft toch de referentie en is het meest mat. Maar met een 4 meter scherm is dat begrijpelijk dat mensen kiezen voor de G4. Licht is in mijn geval en met de laser geen issue meer.

Ik heb ook geen idee wat een 96inch 21:9 Stewart met ST100 doek kost. Welke forumsponsoren verkopen eigenlijk Stewart? Jij ook neem ik aan?

Dat gezegd hebbende blijft de Dreamscreen V7 zeker nog een mooie optie en upgrade in mij geval. Daarom is het ook wel jammer dat Stewart dus geen samples uitgeeft, dan kon ik zelf vergelijken.




reza

Ik denk dat als Kris Deering overstapt naar de G4 dat dit wel iets zegt!
Hij heeft volgens mij de NZ9 dus nog meer licht en geen enkel probleem kwa glinstering, wat hij dus bij zijn oude scherm wel af en toe zag.

Just my 2cents :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

pameijer

Quote from: reza on January 29, 2022, 12:29:41
Ik denk dat als Kris Deering overstapt naar de G4 dat dit wel iets zegt!
Hij heeft volgens mij de NZ9 dus nog meer licht en geen enkel probleem kwa glinstering, wat hij dus bij zijn oude scherm wel af en toe zag.

Just my 2cents :D
Hoeveel kennis en expertise Kris ook heeft, smaak blijft een persoonlijk iets.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

Quote from: pameijer on January 29, 2022, 12:36:02
Hoeveel kennis en expertise Kris ook heeft, smaak blijft een persoonlijk iets.

Zekers, maar dat neemt niet weg dat het nieuwe G4 doek de "nieuwe referentie" is.
En als iemand met zo veel kennis en smaak :D
Overstapt naar dit nieuwe doek, zal dat niet voor niks zijn. Hetzelfde geldt voor zijn NX9 die hij vervangen heeft voor een NZ9. Het zal niet zijn omdat beide slechter zijn.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"