Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Teejoo

#2925
Even wat anders. Gisteravond genoten van de blu-ray van War of the worlds. Ik had hem al lang niet meer gezien en nog nooit op mijn Atmos setup. Fantastisch hoe deze 5.1 DTS-MA track middels de Dolby upmixer verdeeld werd over alle 7.2.1 kanalen.

Dit heeft me vanochtend getriggerd om nogmaals naar de verschillende codecs te luisteren voor de upmix. Ik heb ze allemaal incl. DTS-X PRO beschikbaar en kan in de Trinnov eigenlijk alles aan en uitzetten. Deze 5.1 track als basis is dan ook mooi materiaal om te vergelijken.

Wat ik nu eens bewust heb gedaan is alle kanalen behalve de 4 high channels ge-mute. Op deze manier kun je goed horen wat de upmixers doen met de top layer. En daar komt bij deze film heel veel uit! Echt fantastisch.

Maar je hoort wel duidelijk verschillen. Dolby Surround blijft duidelijk mijn favoriet: hij geeft gewoon de beste steering en subtiliteit. Daardoor klinkt het ook erg weids en heel natuurlijk/vanzelfsprekend. En dat vind ik belangrijk!
DTS heeft ook een goede steering, maar dikt het allemaal wat meer aan. Minder subtiel dus, wat ook altijd zo is geweest eigenlijk. Auro heeft veel minder steering en maakt er een soort gevuld plafond van. M.a.w., er komt dus veel geluid uit, maar meer alsof alle speakers hetzelfde signaal krijgen. Dit zorgt dus voor een goed gevulde toplaag, maar met weinig individuele steering/'beweging'.

Maar los van de verschillen: Het blijft toch knap hoe die upmixers te werk gaan. In veel gevallen vind ik het zelfs indrukwekkender dan sommige audiotracks die de naam Atmos niet morgen dragen. En dat is de mooiste winst van alle upmixers.

Kjelt

Zo heb ik het ook meestal ervaren.
Dolby voor de subtiliteit, verfijning en purisme en DTS voor de over the top effects.
Daarom upgrade ik mijn prepro nu niet meer want of Dolby if DTS heeft verboden om hun upsampler te mogen kiezen bij de ander zijn geluidstrack.

PascalP

Was dat niet alweer van de baan Kjelt?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

Quote from: Teejoo on July 26, 2020, 10:55:25
Even wat anders. Gisteravond genoten van de blu-ray van War of the worlds. Ik had hem al lang niet meer gezien en nog nooit op mijn Atmos setup. Fantastisch hoe deze 5.1 DTS-MA track middels de Dolby upmixer verdeeld werd over alle 7.2.1 kanalen.

Dit heeft me vanochtend getriggerd om nogmaals naar de verschillende codecs te luisteren voor de upmix. Ik heb ze allemaal incl. DTS-X PRO beschikbaar en kan in de Trinnov eigenlijk alles aan en uitzetten. Deze 5.1 track als basis is dan ook mooi materiaal om te vergelijken.

Wat ik nu eens bewust heb gedaan is alle kanalen behalve de 4 high channels ge-mute. Op deze manier kun je goed horen wat de upmixers doen met de top layer. En daar komt bij deze film heel veel uit! Echt fantastisch.

Maar je hoort wel duidelijk verschillen. Dolby Surround blijft duidelijk mijn favoriet: hij geeft gewoon de beste steering en subtiliteit. Daardoor klinkt het ook erg weids en heel natuurlijk/vanzelfsprekend. En dat vind ik belangrijk!
DTS heeft ook een goede steering, maar dikt het allemaal wat meer aan. Minder subtiel dus, wat ook altijd zo is geweest eigenlijk. Auro heeft veel minder steering en maakt er een soort gevuld plafond van. M.a.w., er komt dus veel geluid uit, maar meer alsof alle speakers hetzelfde signaal krijgen. Dit zorgt dus voor een goed gevulde toplaag, maar met weinig individuele steering/'beweging'.

Maar los van de verschillen: Het blijft toch knap hoe die upmixers te werk gaan. In veel gevallen vind ik het zelfs indrukwekkender dan sommige audiotracks die de naam Atmos niet morgen dragen. En dat is de mooiste winst van alle upmixers.
Leuk om zo te vergelijken! Ook gaaf dat je met de Trinnov alle speakers behalve de hoogte laag kan muten, kan niet altijd geloof ik.

Volgens welke opstellingen hangen je hoogte speakers? Kan me voorstellen dat dat ook leidend is. Als je het via Atmos opstelling hebt hangen snap ik dat Dolby Surround beter werkt. Maar zoals ik begrijp klinken alle upmixers (erg) goed zo, maar kan het wat smaak afhankelijk zijn, goed om te lezen!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Teejoo

#2929
Quote from: Martijn90 on July 26, 2020, 19:59:25
Leuk om zo te vergelijken! Ook gaaf dat je met de Trinnov alle speakers behalve de hoogte laag kan muten, kan niet altijd geloof ik.

Volgens welke opstellingen hangen je hoogte speakers? Kan me voorstellen dat dat ook leidend is. Als je het via Atmos opstelling hebt hangen snap ik dat Dolby Surround beter werkt. Maar zoals ik begrijp klinken alle upmixers (erg) goed zo, maar kan het wat smaak afhankelijk zijn, goed om te lezen!
Ik heb een Atmos opstelling waarbij de achterste hoogtekanalen gelijk hangen met de Auro normen. De top fronts hangen echter teveel naar voren. De Trinnov kan dat echter rechttrekken via zijn remapping, maar dat is nog geen fysieke speaker op de juiste plek.

Maar desondanks kan ik dus toch wel het een en ander goed beoordelen. Ik vind de smaak verschillen vooral tussen dolby en DTS. Auro vind ik in elk geval kwalitatief minder als ik luister wat er gebeurt bij de hoogtekanalen. Daar heb ik ook alleen maar op gelet. Wat gebeurt er in de bovenste laag.

Echter: als je een Auro setup hebt zou ik ook altijd auro gebruiken omdat Dolby dat niet kloppend krijgt met een reguliere processor/receiver. En het gaat uiteraard om het totaal: dat moet goed zijn. En daarom begrijp ik dat mensen naar een Auro setup grijpen omdat dat nou eenmaal eenvoudiger te realiseren is qua topspeakers.

Teejoo

#2930
Nou ga ik jullie iets vertellen... Ik ben erachter wat het wind / dakprobleem is....





Het is één van de beide Velodyne subwoofers... ::) Dat was bijna het laatste wat ik heb getest!

Vanavond hoorden we het weer en toen zette ik de sub uit. Weg! Als je hem aan zet zou je zweren dat het vanaf de achtermuur bij het plafond komt! Echt maf die akoestiek..

Ik voel hem ook de hele tijd rommelen, en ga er dus vanuit dat hij net als al die andere velodyne subs naar Jos moet. De andere doet het nog normaal, maar zal hem dan ook laten checken.

Wel toevallig dat hij net sinds maandag is gesneuveld, hoewel ik toen wel alles heb uitgetrokken ivm de installatie van de panelen en omvormer to be sure.

Echt niet te geloven dit, maar ondanks dat hij kapot is 100% liever dan gedoe met het dak.

Rielplayer

Quote from: Teejoo on July 26, 2020, 21:51:15
Nou ga ik jullie iets vertellen... Ik ben erachter wat het wind / dakprobleem is....





Het is één van de beide Velodyne subwoofers... ::) Dat was bijna het laatste wat ik heb getest!

Vanavond hoorden we het weer en toen zette ik de sub uit. Weg! Als je hem aan zet zou je zweren dat het vanaf de achtermuur bij het plafond komt! Echt maf die akoestiek..

Ik voel hem ook de hele tijd rommelen, en ga er dus vanuit dat hij net als al die andere velodyne subs naar Jos moet. De andere doet het nog normaal, maar zal ham dan ook laten checken.

Wel toevallig dat hij net sinds maandag is gesneuveld, hoewel ik toen wel alles heb uitgetrokken ivm de installatie van de panelen en omvormer to be sure.

Echt niet te gloven dit, maar ondanks dat hij kapot is 100% liever dan gedoe met het dak.
Een beetje een mindfuck dus[emoji23]. Maar mooi dat je eruit bent.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

eduard

Mooi dat het duidelijk is wat het probleem is en dat de oplossing ook relatief eenvoudig is. Kan me voorstellen dat het best wel een stress moment is als je denkt dat het door je dak komt.

Kjelt

Poeh ja de Velodyne mits het niet de conus is zal wel door Jossie weer nieuw leven ingeblazen kunnen worden. Nou lekker weekend dan maar eind goed al goed.

Teejoo

Quote from: Kjelt on July 26, 2020, 22:59:28
Poeh ja de Velodyne mits het niet de conus is zal wel door Jossie weer nieuw leven ingeblazen kunnen worden. Nou lekker weekend dan maar eind goed al goed.
Zelfs met losgekoppeld signaal rommelde hij constant. Ik verwacht dus de electronica.

Teejoo

#2935
Quote from: eduard on July 26, 2020, 21:59:38
Mooi dat het duidelijk is wat het probleem is en dat de oplossing ook relatief eenvoudig is. Kan me voorstellen dat het best wel een stress moment is als je denkt dat het door je dak komt.
Dat was zeker een week vol stress kan ik je vertellen.

Maar goed, de Teejooscoop kan straks dus weer optimaal gebruikt worden!

jossie

#2936
Wissel je de aansturing vanuit de Trinnov even om om zeker te zijn Teejoo?

Edit: ik zie dat je al zeker bent van de patiënt
Omni !

Teejoo

Quote from: jossie on July 26, 2020, 23:14:14
Wissel je de aansturing vanuit de Trinnov even om om zeker te zijn Teejoo?
Het geluid was er ook als ik de signaalkabel eruit trok, dus dat lijkt me het probleem niet?

jossie

Ja, ik zie het nu ook, diagnose is ok.
Omni !

Teejoo

Quote from: jossie on July 26, 2020, 23:18:08
Ja, ik zie het nu ook, diagnose is ok.
Ik mail je morgen wel  ;)

jossie

#2940
Prima! Hopelijk te fixen [emoji6]
Omni !

Staaled

Quote from: Teejoo on July 26, 2020, 21:51:15
Nou ga ik jullie iets vertellen... Ik ben erachter wat het wind / dakprobleem is....





Het is één van de beide Velodyne subwoofers... ::) Dat was bijna het laatste wat ik heb getest!

Vanavond hoorden we het weer en toen zette ik de sub uit. Weg! Als je hem aan zet zou je zweren dat het vanaf de achtermuur bij het plafond komt! Echt maf die akoestiek..

Ik voel hem ook de hele tijd rommelen, en ga er dus vanuit dat hij net als al die andere velodyne subs naar Jos moet. De andere doet het nog normaal, maar zal hem dan ook laten checken.

Wel toevallig dat hij net sinds maandag is gesneuveld, hoewel ik toen wel alles heb uitgetrokken ivm de installatie van de panelen en omvormer to be sure.

Echt niet te geloven dit, maar ondanks dat hij kapot is 100% liever dan gedoe met het dak.

Mooi dat het lek boven is. :)

Toevallig is het niet.
Ik had hetzelfde bij nota bene TWEE JLAudio subwoofers, dus uitschakelen uitpluggen inpluggen dood als een pier.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

PascalP

Mooi dat je wat gevonden hebt Teejoo!
Niet zo mooi natuurlijk dat het een van de subs is...

Maar zo zie je maar weer, kan soms vreemd lopen en totaal iets anders zijn dan wat je initieel denkt!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

Quote from: PascalP on July 27, 2020, 08:13:53
Mooi dat je wat gevonden hebt Teejoo!
Niet zo mooi natuurlijk dat het een van de subs is...

Maar zo zie je maar weer, kan soms vreemd lopen en totaal iets anders zijn dan wat je initieel denkt!
+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

blue-eyes

Heb je een keer echte 4D ervaring........ :D :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

skyfox

Mooi dat het probleem nu helder is. Op naar Jos, hij heeft ook wonderen verricht voor mijn DD10. Nu weer lekker genieten, binnenkort weer met beide subs :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

Quote from: skyfox on July 27, 2020, 14:23:11
Mooi dat het probleem nu helder is. Op naar Jos, hij heeft ook wonderen verricht voor mijn DD10. Nu weer lekker genieten, binnenkort weer met beide subs :)
De module is al onderweg. We zullen zien wat het is.

Teejoo

Vandaag weer een stapel nieuwe discs binnen gekregen. Vanavond Jumanji next level!

Inclusief weer gewoon met 2 subwoofers dankzij Jossie!

PascalP

Leuke films die nieuwe Jumanji's, en top van Jossie  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono